mai 16, 2024, 16:37:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Noen som greit kan forklare forskjellen på 4140 og 4340 stål? AISI  (Lest 3129 ganger)
| UMBINC |
Seniormedlem
****
Innlegg: 285
Bosted: jessheim



Vis profil
« på: juli 02, 2008, 17:18:33 pm »

Har søkt en del rundt dett på nettet nå, men finner ingen passende artikler Glad

Noen har som kan lufte erfaringer?  Er veiver det går i. hvilken kvalitet bør man gå for?

UMB
Loggført
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #1 på: juli 02, 2008, 17:43:42 pm »

Det skal en del mer krefter til for å deformere (les:ødelegge) 4340 i forhold til 4140.
Altså;
- 4340 har ca. 40% høyere flytgrense enn 4140. Altså grensen for at kreftene som påføres, her veiven, vil varig endre formen til den.
- Men de vil veie det samme og være like sprø.
- 4340 vil være ca. 30% hardere (altså hva som kreves for å komprimere den eller lage et hakk i den)
- Ca. samme varmelekapasitet.

Men JTWE eller andre må arrestere meg om jeg tar feil, for dette er bare hva jeg leste ut av egenskapene til en tilfeldig variant av stålet på matweb.com (normalisert D=100mm stav) og jeg vet jo ikke hvordan veiven er varmebehandlet.

Men kan kanskje være til hjelp for det? Glad
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Håkon
Seniormedlem
****
Innlegg: 488
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: juli 02, 2008, 18:01:57 pm »

Aisi 4140 har min. 80K i flyt. Og 16-22RC, 4340 kjenner ikke jeg til
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!