mai 03, 2024, 18:15:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Berger`s splittbuss  (Lest 22699 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« på: november 20, 2011, 11:48:12 am »

Har lenge hatt lyst på splittbuss (hvem har vel ikke det..), men tanken på full restaurering (les: måneder med rustsveising) fristet lite og det er langt mellom gode busser til salgs her i lander. Så da det dukket opp en fin, fiks ferdig 13 vinduers 65 modell her på forumet (takk Kim for tipset!!) var det bare sjekke saldo på rammelånet og kline til  Osteaktig Man lever jo bare en gang (så vidt vi vet..)

Så i begynnelsen av oktober fløy vi til Ålesund og kjørte gliset hjem igjen.
Bilen har etter sigende gått i Ålesund hele livet, og har hatt få eiere. Den har gjennomgått en totalrestaurering hvor all rust er tatt, blitt omlakkert, fått senkeforstilling med flippa spindler, 1300S kasse med straight axle kit og en std 1600 motor.

Bilen er pen og hel, fin mørk blå metallic under lista og nesten ren hvit over. Og så har den fått chrome fangere, deluxlist og safari vinduer som prikken over i`n.

Det blir ikke noe omfattende prosjekttråd dette, men noen forbedringer og endringer skal jeg gjøre på bilen.

Litt bilder fra slik den var da jeg hentet den:


* IMG_0381_web.jpg (105.26 KB, 800x598 - vist 984 ganger.)

* IMG_0382_web.jpg (91.37 KB, 800x598 - vist 369 ganger.)

* IMG_0383_web.jpg (86.67 KB, 800x598 - vist 335 ganger.)

* IMG_0384_web.jpg (104.01 KB, 800x598 - vist 296 ganger.)

* IMG_0380_web.jpg (142.57 KB, 800x598 - vist 336 ganger.)
« Siste redigering: november 21, 2011, 14:40:23 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 20, 2011, 11:51:28 am »

Første post på programmet var å fikse giroverføringen. Det var endel dårlige foringer og koblinger der, som gjorde at girstangen var som en rørepinne, og vanskelig å finne girene.
Glemte å ta bilder av dette, ikke så spennende heller egentlig. Passet på å montere en CSP spak fra Jøran samtidig, så nå er det presis og fing girveksling  Glad

Et litt dårlig bilde av den nye spaken i bilen. Har også satt inn en radio som matcher bilen. Den fungerer, men ikke tilkoblet, siden den ikke har FM bånd..


* IMG_0438_web.jpg (117.96 KB. 598x800 - vist 291 ganger.)

« Siste redigering: november 21, 2011, 14:40:39 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 20, 2011, 11:55:01 am »

Neste ut var motoren. Fant tidlig ut at en trøtt 1600 blir for slapt for meg i denne bilen. Så jeg bestemte meg for en omrokering av ressursene. 1950ccm motoren fra Ghian vil bli perfekt i denne bussen!

Her er den gamle 1600`n før den røk ut av bilen


* IMG_0405_web.jpg (112.33 KB. 800x598 - vist 374 ganger.)





« Siste redigering: november 21, 2011, 14:41:10 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 20, 2011, 11:56:31 am »

Gratulerer med fin buss Berger.
« Siste redigering: november 21, 2011, 14:41:26 pm av BERGER » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #4 på: november 20, 2011, 11:59:32 am »

Morro, til lykke med sjarmerende karjol Glad
« Siste redigering: november 21, 2011, 14:41:55 pm av BERGER » Loggført

Seaside VW Klubb
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #5 på: november 20, 2011, 12:02:58 pm »

Den var deilig, grattis
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
surfer56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand


+4792817564


Vis profil
« Svar #6 på: november 20, 2011, 15:55:25 pm »

Fet leilighet Berger! Blunker
Loggført

vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #7 på: november 20, 2011, 16:04:09 pm »

Fin vogn.Skal det bli en camper?
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Sambabuss
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Østre Toten



Vis profil
« Svar #8 på: november 20, 2011, 16:30:11 pm »

gratulerer med flott vogn!!
Problemet nå blir den lange seigpinevinteren og ventinga etter bar asfalt Rekker tunge
Har en 1915 i bussen min selv , så vi er ikke så ulike på motorfronten.Glad
Loggført

Samba `65
Ur-quattro `86 mod
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 20, 2011, 18:53:45 pm »

Takk, takk Glad
Blir værende 8-seter denne, i alle fall en god stund.

Her er 1950 motoren på plass i bilen. Den blir trimmet litt ned, får original forgasser og et snilt eksosanlegg. Vil at den skal se og høres som relativt standard.


* IMG_0417_web.jpg (115.64 KB. 800x598 - vist 399 ganger.)


Hadde planer om å lage et grenrør helt fra bunnen av selv, men etter litt fundering i forhold til plass og løsninger, fant jeg ut at jeg skulle ta utgangspunkt i et ferdig grenrør.
Valgte da et slikt GT tip anlegg, kjøpt hos Unneberg.


* IMG_0425_web.jpg (116.78 KB. 800x598 - vist 326 ganger.)


Selve potta kappet jeg av, og grenrøra måtte også modifiseres litt siden min motor er bredere enn standard. Dette grenrøret takler heller ikke oljepumpe med fullflow, så der er det også bygget om litt. Siden jeg vil ha bilen til å gå så stille som mulig, har jeg brukt to potter i serie for lyd demping. Størrelsene på pottene er valgt ut i fra hva det er plass til der de skal ligge, og jeg ville heller ikke at noe skulle stikke ned under bilen.
Røret fra grenrøret til lyd demperen hadde jeg håpet å få plass til under bakplata, men det ble for trangt. Så da valgte jeg nest beste løsning, å legge det inni støtfangeren Blunker


* IMG_0430_web.jpg (120.49 KB. 800x598 - vist 328 ganger.)


* IMG_0432_web.jpg (122.81 KB. 800x598 - vist 331 ganger.)


* IMG_0434_web.jpg (109.32 KB. 800x598 - vist 293 ganger.)


* IMG_0436_web.jpg (119.34 KB. 800x598 - vist 271 ganger.)


* IMG_0435_web.jpg (114.48 KB. 800x598 - vist 313 ganger.)


* IMG_0439_web.jpg (119.63 KB. 800x598 - vist 278 ganger.)

« Siste redigering: november 21, 2011, 14:42:20 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 20, 2011, 18:58:49 pm »

Her er hvordan det ser ut fra utsiden. Kun et rør med en blank stuss som stikker ned under fangeren Glad


* IMG_0433_web.jpg (120.87 KB. 800x493 - vist 392 ganger.)


Bakplata måtte også modifiseres noe.

Slik så den ut i utgangspunktet

* IMG_0441_web.jpg (123.27 KB. 800x598 - vist 321 ganger.)


Etter litt kapp, sveis og slip ble den sånn

* IMG_0443_web.jpg (141.95 KB. 800x598 - vist 328 ganger.)


Passet som hånd i hanske Glad

* IMG_0442_web.jpg (100.07 KB. 800x598 - vist 302 ganger.)

« Siste redigering: november 21, 2011, 14:42:39 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
sandvik996tt
Gjest
« Svar #11 på: november 20, 2011, 19:16:55 pm »

Den så meget fin ut.
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #12 på: november 20, 2011, 19:27:26 pm »

Deilig bil, grattis!
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Korfitts
Medlem
***
Innlegg: 238
Bosted: Re, Vestfold


Åsså koser vi vors..


Vis profil
« Svar #13 på: november 20, 2011, 19:50:43 pm »

Helt rå, denne likte jeg godt Glad
Loggført

56 Oval - Olivia- Solgt
76 Polo - Solgt
72 T1 - Solgt
75 T1 - Solgt
58 cab T1 - Pågående prosjekt
FosenXpressen
Seniormedlem
****
Innlegg: 343
Bosted: Leksvik, Fosen


TOTO


Vis profil WWW
« Svar #14 på: november 20, 2011, 20:42:27 pm »

Kjøpe den æ!! ;-)
Loggført

Fahrtknockerz Aircoolerz
   Member#1 & Founder
     "We break wind"
It`s not the fahrt that kills,
        it`s the smell
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #15 på: november 20, 2011, 20:45:21 pm »

Knall bra. Tror jeg setter bobla hos deg noen dager jeg, så henter jeg den med stillere eksos. Du finner sikkert en reodor løsning. Blunker
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #16 på: november 20, 2011, 21:46:45 pm »

Takk igjen Glad
Beklager Espen, men jeg tror jeg har nok å henge fingrene i denne vinteren i alle fall Blunker
« Siste redigering: november 21, 2011, 14:42:58 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #17 på: november 21, 2011, 11:54:53 am »

Nydelig buss  Blunker
Loggført

Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #18 på: november 22, 2011, 18:25:09 pm »

vakker
Loggført

t2panel
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #19 på: november 23, 2011, 19:30:31 pm »

Kjempefin bil=)
Loggført

Mine Nåværende biler:
1950 Vw Boble Splitt, Senket og 17" Porschehjul
1954 Vw Boble Oval, Senket og nylakkert
1961 Vw T2 Splitt, med Ragtop, Senket og breie stålfelger
1962 Vw T2 Splitt, med 1915 Motor, Senket og Porsche felger
1991 Vw Golf 2, 2 Dørs
2013 Vw Passat R-Line Exclusive


Jeg kjører ikke gammel luftkjølt folkevogn fordi jeg må, men fordi jeg kan..


-----------GET LOW------------

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #20 på: desember 07, 2011, 14:55:10 pm »

Etter å ha prøvd to forgassere og tre fordelere + mange timer med justering har jeg nå gitt opp å få motoren til å gå med original 34 pict. Den vil rett og slett ikke gå rent. Så jeg har innsett at det nok ikke er mulig med såpass stort sylindervolum. Blir noe rart med blandingen, antagelig alt for lite luft, siden den soter ned uansett hvordan jeg justerer den.
Så da er IDA gasserne på plass igjen og motoren fornøyd, maler som en glad katt Glad

Om disse blir værende er jeg usikker på, siden det ikke er plass til noen skikkelig filterløsning.


* 1950_m_IDA.JPG (138.34 KB. 800x598 - vist 314 ganger.)

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
eWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 515
Bosted: Hamar


think small


Vis profil WWW
« Svar #21 på: desember 07, 2011, 15:17:46 pm »

Om disse blir værende er jeg usikker på, siden det ikke er plass til noen skikkelig filterløsning.

Men den ser veldig kul ut  Glad
Loggført

eWolf - Part of the AirWolfs crew


psssssst! AirWolfs er på Facebook!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 07, 2011, 15:18:54 pm »

Mye mere ålreit med IDA! Org gasser kan funke det også, men det er nok litt jobb. Den trenger nok en større luft dyse, evt borre den opp.

Doble gassere ser jo desidert best ut Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #23 på: desember 07, 2011, 15:23:15 pm »

Her er en du kan titte litt på Øyvind Blunker
Ser ellers veldigt bra ut Sjokkert Sjokkert



Svein.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #24 på: desember 07, 2011, 15:46:20 pm »

hvis du korter innsugene 5-10 cm så får du plass til luftfiltre øyvind!!!
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #25 på: desember 07, 2011, 15:56:01 pm »

Etter å ha prøvd to forgassere og tre fordelere + mange timer med justering har jeg nå gitt opp å få motoren til å gå med original 34 pict. Den vil rett og slett ikke gå rent. Så jeg har innsett at det nok ikke er mulig med såpass stort sylindervolum. Blir noe rart med blandingen, antagelig alt for lite luft, siden den soter ned uansett hvordan jeg justerer den.
Så da er IDA gasserne på plass igjen og motoren fornøyd, maler som en glad katt Glad

Om disse blir værende er jeg usikker på, siden det ikke er plass til noen skikkelig filterløsning.

[ Vedlegg ]

Kanskje vi skal bytte gassere? Har nye IDF 48 med splitter nye K&N filter :-)
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #26 på: desember 07, 2011, 17:03:29 pm »

Etter å ha prøvd to forgassere og tre fordelere + mange timer med justering har jeg nå gitt opp å få motoren til å gå med original 34 pict. Den vil rett og slett ikke gå rent. Så jeg har innsett at det nok ikke er mulig med såpass stort sylindervolum. Blir noe rart med blandingen, antagelig alt for lite luft, siden den soter ned uansett hvordan jeg justerer den.
Så da er IDA gasserne på plass igjen og motoren fornøyd, maler som en glad katt Glad

Om disse blir værende er jeg usikker på, siden det ikke er plass til noen skikkelig filterløsning.

[ Vedlegg ]

Kanskje vi skal bytte gassere? Har nye IDF 48 med splitter nye K&N filter :-)

Ingen dum ide det der Eivind  Blunker Blir diskutert i kveld, garantert!
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #27 på: desember 07, 2011, 17:10:52 pm »

Etter å ha prøvd to forgassere og tre fordelere + mange timer med justering har jeg nå gitt opp å få motoren til å gå med original 34 pict. Den vil rett og slett ikke gå rent. Så jeg har innsett at det nok ikke er mulig med såpass stort sylindervolum. Blir noe rart med blandingen, antagelig alt for lite luft, siden den soter ned uansett hvordan jeg justerer den.
Så da er IDA gasserne på plass igjen og motoren fornøyd, maler som en glad katt Glad

Om disse blir værende er jeg usikker på, siden det ikke er plass til noen skikkelig filterløsning.

[ Vedlegg ]

Kanskje vi skal bytte gassere? Har nye IDF 48 med splitter nye K&N filter :-)

Ingen dum ide det der Eivind  Blunker Blir diskutert i kveld, garantert!

Har jo kjøpt dine  CB topper. Så da må jeg jo også ha gasserene ;-)
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #28 på: desember 07, 2011, 17:21:33 pm »

Hehe, dine mine våre deler... Alt sirkulerer i nærmiljøet Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #29 på: desember 07, 2011, 22:03:43 pm »

Monter filtermatter på innsiden av luftgrillene i bilsiden.... Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!