VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Blaasarn på november 23, 2009, 12:07:53 pm



Tittel: Plane/høvle 1600 topper - tips
Skrevet av: Blaasarnnovember 23, 2009, 12:07:53 pm
Har planer om å "høvle" 1600 topper, men hvor mye kan jeg ta av i mm?
har ikke tenkt å blodtrimme motoren, men litt bedre drag en originalt.
Lar det seg gjøre å få litt bedre drag i motoren, samt. ungå havari etter noen får tusen km.?
trenger jeg å gjøre noe med forgasser osv. om jeg høvler toppene?


Tittel: Sv: Plane/høvle 1600 topper - tips
Skrevet av: SveinTnovember 23, 2009, 20:06:46 pm
Jeg har lest at 2mm er "passe", mens ved 3mm blir det hull. Jeg høvlet mine fra 52ccm til 44ccm (husker ikke hvor mye mm det var). På 1680'en ble kompen øket fra 8,0 til 9,0 og det ga en økning på 9 Hk.


Tittel: Sv: Plane/høvle 1600 topper - tips
Skrevet av: JTWEnovember 23, 2009, 20:20:55 pm
Det å øke kompresjonen er den mest teoretisk riktige måten å trimme på - man øker den termiske effektiviteten direkte.

Nedsiden er at det er mer varme som gir den ekstra effekten. Man må passe på at det ikke blir for varmt - selvantenning/tenningsbank eller for høy driftstemperatur for topper, stempler etc.

Mine er høvlet 2,5 mener jeg. Landet vel på ca 38cc mener jeg å huske.


Tittel: Sv: Plane/høvle 1600 topper - tips
Skrevet av: Blaasarnnovember 23, 2009, 23:25:31 pm
Så rundt 2 mm er passe for en "vanlig bruksmotor" ?