mai 04, 2024, 16:05:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: vedlikehold på 6v batteriet..hva trengs?  (Lest 1827 ganger)
jayster
Supermedlem
*****
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!


"IN RUST WE TRUST!!!"


Vis profil
« på: september 21, 2012, 20:21:09 pm »

Bare lurte på hva må gjores for holder den i bra stand noen sa til meg at jeg måtte lader den ofte..og fylle på veske ofte??? hvordan det med en boble med 6v,er det slik at når den ikke er kjort for et par uke skader det batteriet??
Loggført

1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: september 21, 2012, 22:02:31 pm »

Bare lurte på hva må gjores for holder den i bra stand noen sa til meg at jeg måtte lader den ofte..og fylle på veske ofte??? hvordan det med en boble med 6v,er det slik at når den ikke er kjort for et par uke skader det batteriet??

Batteriet kan stå lenge, så lenge det er oppladet og ikke har noe som trekker strøm. Jeg fyller vann ca en gang i året, tenker jeg. Eller skjeldnere.

Lar du batteriet stå uten strøm en stund, dør det sakte og sikkert.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 22, 2012, 23:46:31 pm »

Har en Ctech-lader som jeg bruker en sjelden gang. På vinteren kan jeg lade oftere. En slik lader kan i teorien stå på alltid - jeg gjør ikke det, men kanskje en mnd mellom hver gang utenom sesongen. Kjøpte nytt 6 volt batteri i fjor. Det forrige ga opp etter ca 6 år - det hadde nok holdt lengre med det vedlikeholdet jeg har nå.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: september 23, 2012, 08:50:20 am »

Bare lurte på hva må gjores for holder den i bra stand noen sa til meg at jeg måtte lader den ofte..og fylle på veske ofte??? hvordan det med en boble med 6v,er det slik at når den ikke er kjort for et par uke skader det batteriet??

Høres ut som om han du snakket med hadde problemer med ladesystemet sitt...

Mye småkjøring med lys på trekker mye strøm fra batteriet. I utgangspunktet skal ladesystemet være dimensjonert for dette, 6V dynamoen gir rundt 180W, og bare hovedlysene trekker 80W. I tillegg har du parklys, bremselys, blinklys, viskere. Hvis batteriet ikke er i tipp topp stand, dårlig ladet/mangler vann, og du i tillegg har litt småfeil som dårlig jording her og der (viktig med GOD kontakt!), dårlige børster på dynamo, lav ladespenning selv med litt turtall (under 7,2V målt på regulator), så må du nok beregne å vedlikeholde eller bytte batteri ofte.

66'en vår har vært brukt daglig med lys påslått, både på småkjøring og langturer. Ladespenning ligger på rundt 7,7V ved litt turtall, noe som gir grei lading under kjøring, og ganske så bra lys - selv med 6V er det ikke noe problem å kjøre i mørket.
Loggført
jayster
Supermedlem
*****
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!


"IN RUST WE TRUST!!!"


Vis profil
« Svar #4 på: september 23, 2012, 19:55:18 pm »

Bare lurte på hva må gjores for holder den i bra stand noen sa til meg at jeg måtte lader den ofte..og fylle på veske ofte??? hvordan det med en boble med 6v,er det slik at når den ikke er kjort for et par uke skader det batteriet??

Høres ut som om han du snakket med hadde problemer med ladesystemet sitt...

Mye småkjøring med lys på trekker mye strøm fra batteriet. I utgangspunktet skal ladesystemet være dimensjonert for dette, 6V dynamoen gir rundt 180W, og bare hovedlysene trekker 80W. I tillegg har du parklys, bremselys, blinklys, viskere. Hvis batteriet ikke er i tipp topp stand, dårlig ladet/mangler vann, og du i tillegg har litt småfeil som dårlig jording her og der (viktig med GOD kontakt!), dårlige børster på dynamo, lav ladespenning selv med litt turtall (under 7,2V målt på regulator), så må du nok beregne å vedlikeholde eller bytte batteri ofte.Takk for bra info!! takknemlig for det!

66'en vår har vært brukt daglig med lys påslått, både på småkjøring og langturer. Ladespenning ligger på rundt 7,7V ved litt turtall, noe som gir grei lading under kjøring, og ganske så bra lys - selv med 6V er det ikke noe problem å kjøre i mørket.
Loggført

1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!