mai 05, 2024, 11:18:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygge om fra balljoint --> Linkpin  (Lest 2693 ganger)
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« på: mai 16, 2008, 08:19:11 am »

Hvor mye jobb er det å bygge om fra balljoint til linkpin forstilling?
Det virker som å være en relativt kurrant jobb med å bytte rammehodet, men er det andre ting som må byttes/modifiseres?
Antar at det er raskere å bygge om kontra kjøpe en "ny" bunnplate med linkpin for så å bygge nye belgfester bak igjen.

Har begynt å kikke på versjon 2 av forstillingen da jeg nå ser begrensningene på bærekulene på dagens balljoint-løsning.
Kommer der til å gå for en løsning med belger+vanlige dempere, istedet for luftdempere som jeg har i dag.

Dette skal IKKE gjøres nå, men jeg må bare få luftet noen tanker. Blunker
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #1 på: mai 16, 2008, 08:59:22 am »

Kanske du oxå kan ha nytta av en sådan här lösning?
http://www.are-inc.org/bubbla/projekt2/

Jag tänker anpassa en version för maximal sänkning så om du har ideer bara kom med dem.
Anpassning mot ex: Airride skulle kunna vara mycket intressangt.

Jag hoppas kunna starta upp tillverkning till hösten/vintern.
Dom kommer inte se ut exakt som bilderna visar men i stort sett så..
Mer info om det när jag kommer så långt. Jag kommer säkert lägga upp en tråd här på forumet.


/N.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2 på: mai 16, 2008, 09:23:55 am »

Jobben er vel ikke det største, men det er en ting som har mye med sikkerhet å gjøre, og dermed er det lett at man får med tilsynet å gjøre.
Hadde en linkpin forstilling hatt samme center avstand melllom forstillingsrørene hadde den passet, linkpin er ca 5 cm smalere (husker ikke eksakt). Så faktisk, en custom linkpin forstilling KAN monteres. Alternativt KAN man flytte ned "skålene" som holder det øvre røret på selve rammehodet, alternativt kan man flytte det nedre opp og få litt senking "på kjøpet".
Å modde på disse tingene er dog intet man bør ta lett på... dette må gjøre skikkelig om det skal gjøres i det heletatt.
Hva med boltsirkel? 
Loggført

Speed is no substitute for direction
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 16, 2008, 10:42:26 am »

Jobben er vel ikke det største, men det er en ting som har mye med sikkerhet å gjøre, og dermed er det lett at man får med tilsynet å gjøre.
Hadde en linkpin forstilling hatt samme center avstand melllom forstillingsrørene hadde den passet, linkpin er ca 5 cm smalere (husker ikke eksakt). Så faktisk, en custom linkpin forstilling KAN monteres. Alternativt KAN man flytte ned "skålene" som holder det øvre røret på selve rammehodet, alternativt kan man flytte det nedre opp og få litt senking "på kjøpet".
Å modde på disse tingene er dog intet man bør ta lett på... dette må gjøre skikkelig om det skal gjøres i det heletatt.
Hva med boltsirkel? 

Ok. Så det er bare avstanden mellom rørene som er forskjell? Avstanden mellom mellom boltene er lik?
Ved å løfte det nedre så slipper man jo å forlenge dempertårnene for å kunne slippe den helt ned på bunnplata.

Når det gjelder boltsirkel.... jeg har noen skumle hjulplaner neste sesong Blunker
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 16, 2008, 10:43:45 am »

Kanske du oxå kan ha nytta av en sådan här lösning?
http://www.are-inc.org/bubbla/projekt2/

Jag tänker anpassa en version för maximal sänkning så om du har ideer bara kom med dem.
Anpassning mot ex: Airride skulle kunna vara mycket intressangt.

Jag hoppas kunna starta upp tillverkning till hösten/vintern.
Dom kommer inte se ut exakt som bilderna visar men i stort sett så..
Mer info om det när jag kommer så långt. Jag kommer säkert lägga upp en tråd här på forumet.


/N.

Spennende!! Jeg ser jo helt klart en unik mulighet til å få en ekstremt bra air ride løsning foran med det oppsettet der?
Er det der køstom-bygget eller er det "hyllevare" ?
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #5 på: mai 16, 2008, 11:17:56 am »

>>
Spennende!! Jeg ser jo helt klart en unik mulighet til å få en ekstremt bra air ride løsning foran med det oppsettet der?
Er det der køstom-bygget eller er det "hyllevare" ?
>>

Jag har tillverkat en jigg som jag gör huvud delen i, samt en jigg för A-armarna.
Men jag har bara tillverkat 2st än så länge.
Dom har vart under hård testning, En i min banbil och en på en Baja-Bug ute i skog och mark.
Grund ideen är inte min utan en vidare utveckling av ett system jag hittade i USA får något år sedan.

Jag tänkte jag skulle starta upp en tillverkning på detta (tillsammans med en del andra VW relaterade saker) under vintern. Men det blir tillverkning efter order, så modifiktion efter önskan är så klart möjligt.

Jag kommer inte att försöka få det godkännt hos biltilsynet i Norge så det går säkert inte att få bilen godkännd med detta i Norge.  (Kan inte regelverket här)

Systemet är robust/kraftigt byggt, det har fungerat felfritt i många hundra mil i min race bil och lika så i vår test Baja-Bug som fått leva ett hårt liv i skog och mark.

Så man kan se detta som ett rent 'Hemma Bygge' och därför kommer priset för ett system utan spindlar (använder original VW spindlar ) hamna på runt 3000.- Nok.

-------------------------------------------
(Om nu alla 'Jag vet bättre an att handla av en galen Svensk' blir sugna på att tracka ned på detta system, så gör det i en egen tråd. Förstör inte denna tråd med sånt...  Ingen tvingar någon att köpa detta av mej.)   Blunker

-------------------------------------------

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: mai 16, 2008, 12:37:28 pm »

Ok. Så det er bare avstanden mellom rørene som er forskjell? Avstanden mellom mellom boltene er lik?
Ved å løfte det nedre så slipper man jo å forlenge dempertårnene for å kunne slippe den helt ned på bunnplata.
Både avstanden mellom rørene og ett av hullene er feilplasser (de står riktig i forhold til hvert enkelt rør)
Dette blir jo en linkpin forstilling som har helt andre dempere... så logikken din behøver ikke stemme.
Når det gjelder boltsirkel.... jeg har noen skumle hjulplaner neste sesong Blunker

Dayton Wire wheels?http://www.daytonwirenews.com/
Loggført

Speed is no substitute for direction
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 16, 2008, 20:58:21 pm »

Thomas det er bedre å modde Rammehuet.Ta et ramme hue fra en fra Linkpin,
Men du må nok måle litt først se hva som er best å gjøre.Jeg ville ha  gjort, Legge nedre feste lengere opp.

Magne
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 18, 2008, 09:31:53 am »

Thomas det er bedre å modde Rammehuet.Ta et ramme hue fra en fra Linkpin,
Men du må nok måle litt først se hva som er best å gjøre.Jeg ville ha  gjort, Legge nedre feste lengere opp.

Magne

Mmm.  Høres litt safere ut enn å kappe av hele rammehodet. Dessuten vil man jo da få ekstra senk ved å flytte den opp.
Styresnekka vil vel da også havne på samme plass. Passer snekka fra balljoint over på linkpin?
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 18, 2008, 11:14:19 am »

Snekka skal passr trur jeg.
Det er kun nedre del av ramme hue feste du må modde.
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #10 på: mai 18, 2008, 17:57:41 pm »

Kommer denne forstillingen på noen måte i konflikt med hovedbremsesylinderen?

>>
Spennende!! Jeg ser jo helt klart en unik mulighet til å få en ekstremt bra air ride løsning foran med det oppsettet der?
Er det der køstom-bygget eller er det "hyllevare" ?
>>

Jag har tillverkat en jigg som jag gör huvud delen i, samt en jigg för A-armarna.
Men jag har bara tillverkat 2st än så länge.
Dom har vart under hård testning, En i min banbil och en på en Baja-Bug ute i skog och mark.
Grund ideen är inte min utan en vidare utveckling av ett system jag hittade i USA får något år sedan.

Jag tänkte jag skulle starta upp en tillverkning på detta (tillsammans med en del andra VW relaterade saker) under vintern. Men det blir tillverkning efter order, så modifiktion efter önskan är så klart möjligt.

Jag kommer inte att försöka få det godkännt hos biltilsynet i Norge så det går säkert inte att få bilen godkännd med detta i Norge.  (Kan inte regelverket här)

Systemet är robust/kraftigt byggt, det har fungerat felfritt i många hundra mil i min race bil och lika så i vår test Baja-Bug som fått leva ett hårt liv i skog och mark.

Så man kan se detta som ett rent 'Hemma Bygge' och därför kommer priset för ett system utan spindlar (använder original VW spindlar ) hamna på runt 3000.- Nok.

-------------------------------------------
(Om nu alla 'Jag vet bättre an att handla av en galen Svensk' blir sugna på att tracka ned på detta system, så gör det i en egen tråd. Förstör inte denna tråd med sånt...  Ingen tvingar någon att köpa detta av mej.)   Blunker

-------------------------------------------

/n.
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: mai 19, 2008, 09:18:05 am »

Kommer denne forstillingen på noen måte i konflikt med hovedbremsesylinderen?

>>
Spennende!! Jeg ser jo helt klart en unik mulighet til å få en ekstremt bra air ride løsning foran med det oppsettet der?
Er det der køstom-bygget eller er det "hyllevare" ?
>>

Jag har tillverkat en jigg som jag gör huvud delen i, samt en jigg för A-armarna.
Men jag har bara tillverkat 2st än så länge.
Dom har vart under hård testning, En i min banbil och en på en Baja-Bug ute i skog och mark.
Grund ideen är inte min utan en vidare utveckling av ett system jag hittade i USA får något år sedan.

Jag tänkte jag skulle starta upp en tillverkning på detta (tillsammans med en del andra VW relaterade saker) under vintern. Men det blir tillverkning efter order, så modifiktion efter önskan är så klart möjligt.

Jag kommer inte att försöka få det godkännt hos biltilsynet i Norge så det går säkert inte att få bilen godkännd med detta i Norge.  (Kan inte regelverket här)

Systemet är robust/kraftigt byggt, det har fungerat felfritt i många hundra mil i min race bil och lika så i vår test Baja-Bug som fått leva ett hårt liv i skog och mark.

Så man kan se detta som ett rent 'Hemma Bygge' och därför kommer priset för ett system utan spindlar (använder original VW spindlar ) hamna på runt 3000.- Nok.

-------------------------------------------
(Om nu alla 'Jag vet bättre an att handla av en galen Svensk' blir sugna på att tracka ned på detta system, så gör det i en egen tråd. Förstör inte denna tråd med sånt...  Ingen tvingar någon att köpa detta av mej.)   Blunker

-------------------------------------------

/n.

Nei det gjør den ikke...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #12 på: mai 19, 2008, 22:45:11 pm »

Sitat

Nei det gjør den ikke...

Helt riktigt..   Gliser
Inga problem med det.

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!