VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Anders Røsåsen på oktober 06, 2009, 17:13:52 pm



Tittel: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Anders Røsåsenoktober 06, 2009, 17:13:52 pm
Hallo
Har en 1600 dobbeltporta motor fra 74 med litt problemer.
TENNING:Motoren skyter og er vrang uansett å je gjør eller åssen fordeleren står. Har prøvd å justere med tenningslampe men motoren og lampa er vist itte kamerater. Alt av stifter, fordelerlokk, rotor, pluggledninger og plugger er bytta og justert etter boka. Motoren går, men går rett å slett som en das og skyter høres ut som om den bare går på 3 sylindere, uansett åssen fordelern står.

FORGASSER: Solex 34 PICT-3
Forgasseren har vert oppe og bytta alt av membranner og pankinger, men så kom det til justeringa og da er det vist blitt kødda fram og tilbake så lurer på om det er noen her som har greie på justeringa på denne.

Ellers er det veldig mye benzin i olja. Det oser rett å slett benzin ta olja når en drar opp peilepinnen. Kan dette være dårlige stempelringer?

Mvh Anders Røsåsen




Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Rikardoktober 06, 2009, 17:22:08 pm
En ting jeg finner, du ikka har nevnt, er vell plugga dine, Også trengs det kanskje en ventiljustering....
Når det gjelder bensin i olja, så kan det være pakningen mellom pumpa og bakelitten.

Men du!? Ring meg ;D ;D har prøvd å ringe deg... ;D ;D

Rikard ;)


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Anders Røsåsenoktober 06, 2009, 19:57:09 pm
Hehe plugga er sjekka og justert tidligere idag :)
Kan være pakningen under bensinpumpa mot bakkelitten ja.
Ventila er nylig justert, men skal gå over at en tur i morra på ALT :)

Anders :)


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Panoktober 06, 2009, 20:00:38 pm
Hvis du googler navnet på forgasseren, finner du garantert flere sider som forteller hvordan denne justeres fra bunn av.


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Rikardoktober 06, 2009, 20:17:52 pm
en 34 pict- 3 gasser vil ALDRI bli HELT på stell, så det er det ikke vits å prøve på en gang....


Rikard  ;)


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Anders Røsåsenoktober 06, 2009, 20:19:25 pm
Pan: Ja der sier du noe. det skar je jaggu prøve .takk

Rikard: Joda må bare ha litt tålmodighet ;D


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Rikardoktober 06, 2009, 20:20:56 pm
Hadde det enda vært så bra.... ::)

Rikard


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Reieloktober 06, 2009, 20:25:15 pm

Sjekk også gummiskjøtene på innsuget ditt, disse kan enten være løse(stram klemmer) eller de
er morkne og sprekkete, ergo trekker falsk luft :)

Husk også at stiftåpningen på pluggene skal være 0,7... Nye plugger må alltid skjekkes....


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 06, 2009, 20:39:53 pm
trippelsjekk  rekkefølgen på pluggledningene 1-4-3-2


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Anders Røsåsenoktober 06, 2009, 20:44:27 pm
Plugga justert med 0.7 og mansjetta på innsuget er nye. tenningrekkefølgen er skjekka 15 gangen fra før men skal sjekke den igjen i morra.
skal sjekke med litt start gass i morra om det kan være falsk luft
Men kan den bli så sørgelig dårlig av å trekke falsk luft? høres ut som det går på 3??

takk for svar :)


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: wide5oktober 06, 2009, 20:47:14 pm
Den forgasseren der kan drive deg til vanvidd..  :D
Holdt på med en sånn selv, men er de utslitt, er det bare å få tak i en ny.
Største problemet med de er at foringen rundt spjeldakslen blir slitt. Da får du en liten slark her, og falskluft er på vei inn. denne foringen er ikke å få ny. Men en sånn reprogasser koster jo ikke skjorta.
Jeg satte på to single gassere, og alle problemer var kvitt. I tillegg fikk jeg en 1600 som gikk godt, og brukte utrolig lite fuel.
Et lite triks for å sjekke etter falskluft, er å bruke startgass, eller en propanflaske (loddelampe). Fyr opp bilen, og slipp på gass rundt pakninger, skjøter, og ved spjeldakslingen der. Ruser bilen seg opp, er det noe som ikke er tett..  :)
Lykke til.
Petter'n.


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Tistlooktober 06, 2009, 22:09:06 pm
Den forgasseren der kan drive deg til vanvidd..  :D
Holdt på med en sånn selv, men er de utslitt, er det bare å få tak i en ny.
Største problemet med de er at foringen rundt spjeldakslen blir slitt. Da får du en liten slark her, og falskluft er på vei inn. denne foringen er ikke å få ny. Men en sånn reprogasser koster jo ikke skjorta.

Jau denne foringen får du ny: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17933.0.html

Og den er billigare enn ny forgassar!

Men som eg sa til Anders tidlegare idag, Motorguruen som har bygd motoren i KGen te mutteren fortalde att det var kun ein ting som Måtte gjerast for å få ein 34 pict-3 gassar til å vera justerbar, og då måtte du borra opp hoveddysa litt. Eg er ikkje sikker på kor mykje, men det finn eg ut imorgo(samanligner dysa i bilen med org.)


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Bj?rnoktober 06, 2009, 22:18:01 pm
Er ikke stempelfjører som er gått a ?
Bare å måle komp..
(Er ikke en "klunke"lyd ved ene sylinderen din? Er det i min, men ikke rukket å sjekke feilen enda  ::)


Og å justere etter boka fungerer ikke alltid, prøvde det selv, men det gikk ikke.. Justerte etter "gehøret" til slutt  :D


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: wide5oktober 07, 2009, 06:53:07 am
Den forgasseren der kan drive deg til vanvidd..  :D
Holdt på med en sånn selv, men er de utslitt, er det bare å få tak i en ny.
Største problemet med de er at foringen rundt spjeldakslen blir slitt. Da får du en liten slark her, og falskluft er på vei inn. denne foringen er ikke å få ny. Men en sånn reprogasser koster jo ikke skjorta.

Jau denne foringen får du ny: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17933.0.html

Og den er billigare enn ny forgassar!

Men som eg sa til Anders tidlegare idag, Motorguruen som har bygd motoren i KGen te mutteren fortalde att det var kun ein ting som Måtte gjerast for å få ein 34 pict-3 gassar til å vera justerbar, og då måtte du borra opp hoveddysa litt. Eg er ikkje sikker på kor mykje, men det finn eg ut imorgo(samanligner dysa i bilen med org.)

Se der ja... Den klarte ikke jeg å spore opp. Da går det nok bedre.
Lykke til.


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Anders Røsåsenoktober 07, 2009, 21:34:00 pm
Hallo folkens :)
I dag har det vert hjullagerbytte på Volvo 144 som har vert temaet så har itte røkki og sett på bobla. Men i morra blir det innvistert i startgass så skal je sjekke alt av skjøter og foringer.
Om du hadde funnet ut å mye den dysa skal borres tistlo så hadde det vert vert et forsåk. ellers blir je gån for de to enkle t-3 gassera je har liggende og lage gass stag til dem. Driver sterkt å vurderer dem. Blir jo 55 hester bak i hekken da ;D
takk for svar folkens. Hjelper på mye for en litt oppgitt folkevogneier her :D


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Rikardoktober 08, 2009, 14:38:38 pm
Som sagt, gå for enkle!! ;D


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: JFPoktober 08, 2009, 19:42:59 pm
Hallo folkens :)
...Om du hadde funnet ut å mye den dysa skal borres tistlo så hadde det vert vert et forsåk. ellers blir je gån for de to enkle t-3 gassera je har liggende og lage gass stag til dem...

Tomgangsjustering av 34-PICT 3 er teknikkens seier over mennesket... spesielt tomgang på halvvarm motor i vått og kaldt vær. Får aldri det der helt til...

Justering av forgasser: http://www.vw-resource.com/34pict3.html

Det hjelper godt om man forstår forgasserens virkemåte.
Dysing leser du om her: http://www.vw-resource.com/jets.html#why.

Har du for trang Main Jet får du for mager blanding (motoren går for varm). Har du for stor Main Jet blir blandingen for fet, og bensinrester vasker bort oljen i sylinderen (motorslitasje). M.a.o.: Hold your horses!

Når det er sagt: Jeg har to 34 PICT 3-gassere - en med X127,5 og en med X130, så setter du inn en 130-dyse er du på trygg original grunn.


Hvis du har motor som skyter, går dårlig, stopper på tomgang, osv, tror jeg du begynner i feil ende hvis du begynner å borre opp dysene. Du bør vel fikse de andre greiene først...?



Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Tistlooktober 08, 2009, 22:01:46 pm
Mykje vetigt i det du seier JFP!

Før noko dysing kan gjerast må det andre virka skikkeleg ja.

Uansett, eg sjekka dysa i KG'en og fant ein orginal gassar og samanlikna. Den orginale dysa var X125 noko som eg tolker som ein dyseopning på 1,25mm Dysa i KG'en derimot, var 1,5mm(X150) stor.

Sånn eg forstod det av han som bygde motoren, så var det mykje lettare å justere motoren når dysa var borrt opp og den gjekk reinare, men utifrå linken over her, så er det berre kjølingen som vert forandra.. Men dersom nokon vil teste dette, tar eg gjerne imot tilbakemelding! Morro om det faktisk hjelper!:)


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: JFPoktober 08, 2009, 22:22:52 pm
Dysestørrelsen varierer med forgassertypen. Sitat:

"The 1200cc engines usually used a X120 or X122.5 in the 28PICT carburetors,

the 1300cc engines used either X122.5 or X125 in the 30PICT carburetors,

the 1500cc engines usually used a X125,

and the 1600cc engines usually need a X127.5 in either 30PICT or 34PICT, but MIGHT get away with an X125 in the smaller 30PICT."




Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Tistlooktober 08, 2009, 22:46:39 pm
Begge gassarane eg snakka om var 34 Pict-3 men det kan då virka som den "orginale" var dysa ned.


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Panoktober 09, 2009, 09:08:24 am
Korriger meg om jeg tar feil, men VW gjorde vel ett og annet med motorene sine utover på 70-tallet for å få dem til å gå renere, slik at de bestod nye krav til utslipp, som ikke alltid gjorde motorene enklere å justere riktig...


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Anders Røsåsenoktober 11, 2009, 20:20:17 pm
Hallo
Sorry at det itte har vert noe spesielt liv fra mei men har vert på jobb denne helga, men i dag har je endelig sett på motorn igjen.
Det je har fønni ut er at plugga rett og slett blir nedsota. Tokk ut plugger og pussa og forsikra mei om at de fungerer og satte dem i og da gikk motorn som et skudd. Så gikk den en liten stund så begynte den med skøtinga som vanlig og verre og verre ble den og av og til nesten stoppa den, forså og komme litt bedre igjen....har også sjekke med ventiler og det funker og er justert som det skal.
Etter det je kan skjønne kan motoren få litt væl mye bensin??? ryker itte blått i det hele tatt men rett og slett svart og det oser bensin av eksosen...

noen som har vert borti detti før??


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Rikardoktober 11, 2009, 20:56:41 pm
Da havner vi tilbake til forgasseren, og da vil jeg bare ønske deg lykke til ;) :P :P haha


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: H-MEKoktober 11, 2009, 21:15:44 pm
På tide å finne frem noe litteratur!!
Først kan du sjekke om choke-spjeld åpner seg helt etter noen minutter med tenning på. Gjør den ikke det, så har du funnet feilen!


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Bj?rnoktober 12, 2009, 15:43:05 pm
En venn av meg sin boble gikk dårlig når den var varm, og feilen var en liten sprekk i toppen..  Som utvider seg når motoren er blitt varm...


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Anders Røsåsenoktober 12, 2009, 16:34:05 pm
får nok itte tru at det er noe sprekk i toppen her ;D
Problemet er at plugga soter bort. tar ut og reingjør plugga så går den som et skudd i sånn ca 5 min forså og begynne med en samme skøtinga.  den bruker itte olje i det hele tatt, og kompen er bra
nå skal je ut og justere gasseren ordtli så får vi se hva som skjer.
sia det ryker litt svart av eksosen og det oser bensin av den burde det jo være litt feil blanding??


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Bj?rnnovember 19, 2009, 08:01:57 am
For lite luft da. Rengjør luftfilter og juster gasser :)


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Einicnovember 19, 2009, 14:15:28 pm
Hvis motoren skyter og smeller får den for lite bensin. Går den greit på full gass og dårlig ved jevn kjøring-> tomgangsdysa. Sjekk om den er tett.
Har hatt hell med å gå litt opp på hoveddysa. Tror jeg satte inn 130.
Dysa til aks.-pumpa har også lett for å tette seg. (Det bøyde røret ved chokespjeldet.) Der skal det sprute bensin når gassen trykkes inn. Denne er bare trykket fast på en konus. Løftes opp med en tang, slåes fast med en dor etter rens.


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: SveinTnovember 20, 2009, 19:12:53 pm
For lite luft da. Rengjør luftfilter og juster gasser :)
Har vært ute for at papirfilter har vært så tett at motor har stoppet. Har du oljebadsluftfilter må du ikke ha for mye olje oppi....


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: tmbryhnnovember 24, 2009, 13:54:12 pm
en 34 pict- 3 gasser vil ALDRI bli HELT på stell, så det er det ikke vits å prøve på en gang....


Rikard  ;)

Nå må du passe på hva du sier Rikard! Det at folk ikke får 34-gassere til å fungere er mer pga. rein uvitenhet, lite motivasjon og mangel på utstyr og tolmodighet... Angående slitt gasser og vanskelig å få tak på nye foringer: Jeg kjører med oppdreide messingforinger i min. Kanskje derfor min sviver så fint...

Angående det at du har bensinlukt i olja di. Kan være pga. at selve pumpemepbranen i bensinpumpa er lekk og at det renner bensin rett ned i blokka. Om du ikke får skikkelig trykk / bensinstilførsel opp i gasseren vil gasseren gå som en dass på hovedkretsen da suppa ikke kommer opp til spylerøret pga. lav bensinstand i flotørkammeret. Hvordan er tomgangen din etter skikkelig gasserjustering (etter boka selvfølgelig)?

Jeg ville skifta bensinpumpa, tappet og skiftet olje og plukket ned og rengjort gasseren totalt! Tenningssystemet virker det som at du har på stell. Hvis du vil ha hjelp til en skikkelig gjennomgang av forgasseren, kan du sende den til meg så kan jeg gå over den for deg om du ikke stoler på egen evne til å gjøre dette.


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Rikardnovember 24, 2009, 15:59:04 pm
Hehe, ja jeg burde passe meg! hehe!
Min erfaring med dem, er som sagt, ikke helt god! Men ja, du har nok satt deg bedre inn i saken, enn jeg har, hehe

Snakka med Anders igår og problemet var overslag på pluggene. Nye plugger og motoren gikk så fint som det ;)
Han har riktignok bytta ut forgasseren og, så det var som jeg sa, garantert ett gasserproblem.

Men alikevel! vill dere ha 34 pict gasserne deres på stell så er det bare å sende dem til Bryhn!
Da blir de bra!!

Mvh Rikard


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Anders Røsåsennovember 27, 2009, 22:50:48 pm
Hallo

Ja som sagt har je handla ny gasser. Fikk på gasseren så var den likeens ved pådraging på turtall og drag, men det røyk itte så svart av eksosen så orginalgassern var nok litt på bærtur ;D
Etter det tok je ut plugga og gjorde dem orntli reine og sette dem i igjen og motorn fyra og gikk som f@£$€n ;D
så gikk det sånn ca 5 min så ble den likeens.... kjøpte da nye plugger og motorn gikk som en rakett....helt til i dag ja...da vi sjølsagt skulle ut og prøvekjøre :( tok igjen ut alle plugga og gjorde dem rein og puttadem i igjen.. fikk da kømmi av gårde med henda folda og vers på vers med salmer i tankene...kom oss på bensinstasjonen uten mere stopp og reiste oppover igjen, kjente motoren lugga litt hele veien nedover og skaut litt av og til..Men når vi sku oppatover skjedde det noe merkelig. Når motorn fækk dra litt på turtall og bratt motbakke på full rulle var det som og skru over en bryter ;D ;D plutselig gikk den styggende bra!!!! 80-90 i motbakka uten problem. Prøvde og stoppe og la den stå på tomgang og den gikk...så kom vel til slutt fram til at den rett og slett har blitt litt sur og gammal av små turene  fra garasjen fra farmor og farfar og til mei som er 100 meter og at sjåken aldri gikk av ordentlig og den aldri ble god og varm..
Det med at olja lukta bensin må ha vert at pakningen på bensinpumpa er gåen som nevnt over her.. Den skal byttes :)

I alle fall så går motorn som ei klokke nå :) og det beste av alt..det drar veldig bra syns je ;)


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Pannovember 28, 2009, 10:57:08 am
Heller ikke uvanlig med bensin i olja ved mye småkjøring, selv om alt av pakninger er som det skal - spesielt hvis det er kaldt i været. Og ja - motoren har godt av å få en skikkelig tur hvor den ikke blir daukjørt :)


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Anders Røsåsennovember 28, 2009, 11:58:18 am
ja hørt om en på skoorn som nesten aldri kjørte så langt slik at sjåken gikk av ordentlig og når dem skulle bytte olje på den så var det nesten 7 liter olje/bensin på blokka:o :o.

Daukjøring var det itte nei ;D med varmen på fult og minusgrader ute satt vi i t-shorta og tørka døgg ;D han baki spurte om vi kunne dempe varmen ved golvinga baki litt...han begynte og bli litt væl varm på beina ;D


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Rikardnovember 28, 2009, 14:24:08 pm
HERLIG! ;D hehe
Bra at den fikk gått seg til ;D


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: ovaltnovember 28, 2009, 14:54:17 pm
ja hørt om en på skoorn som nesten aldri kjørte så langt slik at sjåken gikk av ordentlig og når dem skulle bytte olje på den så var det nesten 7 liter olje/bensin på blokka:o :o.
 
He he, det va bra det ikkje smalt då...med so mykje bensin inni motora ;D ;D  -Bra du fekk,an te, eg har ein same motor som går som berre f..n.

Daukjøring var det itte nei ;D med varmen på fult og minusgrader ute satt vi i t-shorta og tørka døgg ;D han baki spurte om vi kunne dempe varmen ved golvinga baki litt...han begynte og bli litt væl varm på beina ;D


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Bj?rnnovember 28, 2009, 22:08:26 pm
Var sikkert eksosslagg ved eksosventilen som "slapp taket". Gjorde det på min en gang, og dæven jeg merka forskjell!! Den aksa bra fra 70 og opp til litt over 100 (turte ikke mer i 80-sona)  ::)

- Bjørn


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Anders Røsåsennovember 29, 2009, 00:11:00 am
Bjørn: Ja det var rett og slettsom å skru over en bryter ;D kan jo være so du sier litt sot og dritt som slapp taket. Det føltes i alle fall sli ut :)

Ovalt: Hehe ja det var 7 liter læreren min fortalte. Men å mange liter som har kømmi de siste åra med skrøner og småjuging det veit je itte ;)


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Bj?rnnovember 29, 2009, 00:38:22 am
Bjørn: Ja det var rett og slettsom å skru over en bryter ;D kan jo være so du sier litt sot og dritt som slapp taket. Det føltes i alle fall sli ut :)


Var sånn på min og. Det smalt, og kjente den pustet lettere. Ga gass og mye bedre reaksjon  ;D
Gøy når det skjer noe positivt og  ;D


Tittel: Sv: Problemer med 1600 AS motor
Skrevet av: Anders Røsåsennovember 29, 2009, 12:59:26 pm
ja hehe er jo itte altid det smeller med noe godt utfall ;D