mai 14, 2024, 15:24:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: T4 eksos; Teori rundt effekt/lyd/sundt/usundt  (Lest 1083 ganger)
Jan-Henrik
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Bergen

Vw Luftmacht Bergen, Norway #1


Vis profil

« på: desember 19, 2012, 01:14:43 am »

Hei!

Har nettopp kapret min første t4, gapte over en sværing på første forsøk, men "la gå", la lærekurven være bratt!!

På bilen er det et "hjemmelaget" (skyt meg om jeg tar feil, de som sitter med kunnskap om slikt)

Jeg har i hvertfall ønske om en viss look, men ønsker denne skal være foregnelig med effekt.

Lurer i den sammenheng på følgende;

1. Raka rør: bra/dårlig?
2. Hvordan måles motstand i anlegget?
3. Hvor mye motstand for maks effekt?
4. Driter jeg på leggen nå?
5. Lydpotte, formål-dempe lyden? (herregud)
6. Eks. Supra-potte på Toyota Yaris - Hønsenettingen inne i dem, kun for lyd?

Loggført

1966 T-1 1300 - Ludwig
1974 T-1 1303s "Rongved Edition" - Bergsprekken.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: desember 19, 2012, 10:39:43 am »

Mine meninger:

1. Mindre bra, dvs det finns bedre løsninger.
2. F.eks mm vannsøyle (trykk i potta), men flere ting har innvirkning, bl.a. rørbøyene.
3. Eksosen må være tilpasset innsuget og det imellom.
4. Det er et stort fagfelt, ja Glad
5. Ja
6. Kjenner ikke Toyota...

Sikkert andre som kan legge til flere ting.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jan-Henrik
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Bergen

Vw Luftmacht Bergen, Norway #1


Vis profil

« Svar #2 på: desember 19, 2012, 11:43:54 am »

Takk for konstruktivt svar. Glad

6.  Gliser Red. Mener, "filter/gitter" inne i mufflere/potter , kun for "blafre" lyd?

Sender man ønsket utseende/effekt beskrivelse til T.Thomas, han fikser biffen?
Evt. Andre kompetible individer/firmaer, eks. Svendsen Eksos i Bergen.

Nytt spørsmål: hvilke specs. må man ha på papiret for å beregne hvordan eksosen man vil ha skal konfigueres.
« Siste redigering: desember 19, 2012, 11:50:07 am av janhenrik_fd » Loggført

1966 T-1 1300 - Ludwig
1974 T-1 1303s "Rongved Edition" - Bergsprekken.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #3 på: desember 19, 2012, 12:24:30 pm »

hva slags T4 er det du har kjøpt ?
Regner med at flowtall er essensiellt for eksosmaker
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: desember 19, 2012, 12:26:25 pm »

Flow i eksoskanal i CFM, ønsket turtallsregister og forventet effekt i motoren.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: desember 20, 2012, 10:47:49 am »

hva slags T4 er det du har kjøpt ?
Regner med at flowtall er essensiellt for eksosmaker

Den såkalte Rongved/Borger bobla som var for salg for litt siden.
2,8L type 4 med 45mm dellorto, 48-40 ventiler, 290 graders kam, varmepotter og noe halvfancy ormbol av et eksos med to lydpotter i serie.
Bremset til 170 hk ved 4700 rpm (turtalls sperra)

Men ja Turbo Thomas kan sikkert lage til eksos nokså likt det du ønsker.
Men eg ville først å fremst pelmet alt av varmepotter og fått bygget et skikkelig grenrør, valg av lydpotte/utseende er det ikke sååå viktig med, bare alt er laget riktig frem til og med kollektoren.
« Siste redigering: desember 20, 2012, 10:54:07 am av Dalland » Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!