mai 06, 2024, 03:00:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 59 60 [61] 62 63
1801  Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Invitasjon/garasjediskusjon på: januar 25, 2008, 14:54:42 pm
Trengs ikke . I og med at det er på UMS senter kan vi ikke nyte alkohol der ..
Mvh
1802  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Hanskeroms-lokk på: januar 25, 2008, 07:32:46 am
Farge spiller ingen rolle , rødt ?
Tlf ? ringer i dag ...Årsmodell viktig !
Mvh
1803  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Hanskeroms-lokk på: januar 24, 2008, 23:11:04 pm
Ja, trenger et slikt. årsmodell 1960-1964 ..om noen har ?
Mvh
1804  Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Invitasjon/garasjediskusjon på: januar 24, 2008, 21:25:53 pm
Bare og stille Lasse , intensjonene som teller . En ekte entusiast blir aldri avvist ,
kansje vi kan plante et frø Hæ

Mvh
1805  Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Invitasjon/garasjediskusjon på: januar 23, 2008, 21:02:57 pm
Første mann med spydige bemerkninger om folks "flotte" prosjekter ryker ut ..
Ikke vær redd , her er taket høyt ... 

Adressen er Haukåsstubben 9 .., inn ved rundkjøring v/shellstasjon , tilbake mot
motorvei , 300 m nedover på høyre side ..

Mvh 
1806  Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Invitasjon/garasjediskusjon på: januar 23, 2008, 00:02:24 am
Da jeg driver med ukonvensjonell motor,elektronikk, porsche gir og bremser samt utstrakt bruk av aluminium og andre ureglementerte modifikasjoner innen vw miliøet og samtidig har tenkt å bruke bilen i svinger!!(hjelp å trøste) tror jeg at kansje jeg faller litt utenom standaren her....

Synes nå absolutt du skal stille jeg da , svinger er jo noe av det morsomste som finnes !
Mvh
1807  Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Invitasjon/garasjediskusjon på: januar 22, 2008, 23:06:05 pm
Det nærmer seg fredag 25/1/08 . Håper alle som har medelt sin interesse kommer.
P.g.a. bra pågang har vi vært så heldige å få disponere lokalene til Ungdommens
Motorsport Senter på Åsen . Lovet litt struktur på dette selv om utg .ptk
er en en helt uformell samling av VW entusiaster (ungdommer ??).

Tenkte å starte sånn ca 18:35 og avslutt ca 21:10

Program for kvelden :  Innledning og presentasjon av fremmøtte
                                Litt om gjenger , slanger , koblinger ..
                                Kongen (Turbokongen ) kommer
                                Pause
                                Liten presentasjom av EBB mht. gearboks , oppheng
                                bremser . (liten filstubb ?)
                                Litt om stripe , banekjøring, hva må til
                                Generell diskusjon ,spørsmål, delevalg m.m
                                Hva skjer senere i på året . Planer treff m.m

Meningen er at alle bør delta og bidra (ineraktivt møte) I og med at alle er
i startgropa før årets sesong er ingen spørsmål uviktige eller dumme ..benytt
derfor sjangsen til å utvide horisonten .(event. utvid andres !!) 

Enkel servering m/ Brus ,pølser , kaffe, vafler
Ta med godt humør , Hjertelig velkomne ! 

Mvh
Erich

PS: Trond Dahl legger forhåpentligvis ut en detaljert veibeskrivelse , er du i
      tvil ring 90 62 15 05  ved Shell på Åsen... 
 
                                 

1808  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Erodering av hull i løftere på: januar 19, 2008, 20:52:06 pm
Veldig intresant Jørn ..tror du har helt rett.
Mvh
1809  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: momenttrekking av svinghjul på: januar 19, 2008, 20:48:40 pm
Så morsomt å høre , jeg bare elsker Berg`s pga. service og seriøsitet, siden tidlig
80 tallet bare hyggelige samtaler ..
Mvh
1810  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine på: januar 19, 2008, 20:44:05 pm
De vil passe fint sammen med dine stempel , akkurat kjøpt et nytt sett .
Bruker Wiseco stempel nå (400$ ) pga. vekt /styrke , kjører jo med gass..
(NO2  har så rett )Shims er noe dritt ...
Har vært gjennom tråden din Endre og vet ikke om du  har satt hele longblokka sammen , Tenker på stempel/cyl klaring , ringgap o.s,v,
Så langt ser det kjempegodt ut synes jeg ..
Diskuter balansering med EBB på fredagen , den gutten er sinnsykt opptatt ...
Mvh
1811  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: momenttrekking av svinghjul på: januar 19, 2008, 19:40:07 pm
Tenker i samme baner selv , bestilte et komplett veivparti av GB i går , blir da 1776 cm . Fikk også inkludert !! Carillo råder (ikke billig , men verdt prisen tror jeg ) Etter å ha bygget utallige motorer med denne ccm (som går like godt nå etter 40-50 000 km er jeg spent på hva jeg klarer med denne
Komponerer med POL Berg /Cima/Mahle  , 044  40x 35 ,EBB P&P ,Pauter vipper
AS 21 med sleeva løfterhull , m/36 D. Weber
Synspunkter ??
Dette blir gøy
Mvh     
1812  Bruktbørsen / Deler selges / Pauter råder på: januar 19, 2008, 19:00:35 pm
Salg vuderes av høykvalitets råder fra Pauter 5,5 i lengde .VW Jounaler . Passer utmerket til strokermotor . Produsert i E 4340 tåler disse 8000 o/min over lengre perioder .
Fin design med tanke på stroker (74,78,82). SPS high tensile bolts.
Bud o/5000, vurderes .
Mvh   
1813  Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Invitasjon/garasjediskusjon på: januar 19, 2008, 18:50:54 pm
Hjertelig velkommen Holmen ..
Noen som klarer å dra med seg Øyvind (T Haraune ) blir jo litt om understell,turbo
og bremser . Røper vel ikke for mye når jeg sier at vi vil ha Rogalands beste mann  på turbo tilstede ( m/egen butikk og import ) !!!!
Mvh
1814  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: momenttrekking av svinghjul på: januar 19, 2008, 18:27:08 pm
Tror det var godt skrevet JHU , litt forskjellig erfaring dog , mine var et fra Scat og et fra Berg . Ingen problem , men ... Fulgte med 1 sides forklaring fra Berg
hvordan dette skulle gjøres .Dette på den tid de "lagde " gode veiver .
Etter en lang samtale med Berg i går kom det jo frem at de ikke godtok
noen av dagens smidde veiver (emner ) og dermed kunne de heller ikke supplere
dette ( Etter konferanse og besøk hos Bofors hadde de utsatt kjøp av nye emner .!!!! )

Bofors supplerer i dag emner til VW/porsche selv om kvaliteten ikke  er det den engang var . Gode nyheter er jo at stålprisen de siste åra er på topp slik at Bofors igjen kan kjøpe stål fra gruvene i Nord -Sverige /Norge og da kommer nok kvaliteten seg .
Berg kunne kun foruten sin egen 69 mm m/v veiv anbefale Pauter sine av samme
type .
Dette betyr at Berg anser CB , DPR , Scat , DMS mm er ubrukelige til maks
belastning pr idag .(iflg Berg`s må tillegges)

Det er også ikke så rart da Kina er på læringsnivå (i jmfr . med svenskene ),
når det gjelder stål .Litt flåsete kan man si at : samler du stål fra hele verden
og smelter dette i en gryte er det vel tvilsomt det som kommer ut !!! Øyerulling
Mvh
 
   
1815  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: momenttrekking av svinghjul på: januar 19, 2008, 14:58:35 pm
Fin tråd om et lite men viktig emne for alle inkl org freaks .
Bestilte en Berg 69 Sveist m/vekt aksel komplett m achiver pulley, 8 stifter
og nytt svingjul + Carrillo råder (godsaker )
En herlighet som kostet mer enn min værste stroker ??
Snakket med Tim Walker om problematikken rundt dette emne og beholder
derfor min metode å gjøre dette på ..

Wedgemating er en prosess som er forbeholdt racere etter min mening .(her må det sveises og dreies ) I tillegg skal det jo inn 8 stifter . Maskinisten må her vite hva han gjør.
Med 8 11/32 stifter og svinghjulsbolt + skive  ala stor har du en super forbindelse . Momentet er viktig for å unngå skader 35 -40 Kg ,
Stresser at dette er min oppfatning og sikkert ingen facit !

Du som er i Olja Pål klarer sikkert dette selv , bruk dine kunnskaper ...

"tenkte jeg skulle bygge en " Paris - Peking " motor ...(ikke at jeg skal dit men )

Mvh   
1816  Forum / Snikk-snakk / Sv: Bergen`s store sønn har dag idag! på: januar 19, 2008, 10:27:26 am
Hjertelig gratulere Frode , stå på ....
Mvh
1817  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine på: januar 18, 2008, 23:06:56 pm
Enig , får hverken kunnskap eller glede av dette
Mvh
1818  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine på: januar 18, 2008, 21:35:59 pm
Nevn 1 fordel med løst svinghjul - bortsett fra lett montering/demontering.
Viser at vi alle har våre måter å løse dette på Ikke kritikk men !! forklar din påstand !! (Da forventer jeg en skikkelig en !!)
Mvh
   
1819  Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Invitasjon/garasjediskusjon på: januar 18, 2008, 19:21:21 pm
Detaljer er viktig , kunne tenk meg 1776 til 2165 !! Hadde passet godt

Har vært i tale med EBB i dag og kan love godbiter både på gear,understell , bremser . T-4 , + en sinnsyk god person på turbo ,
Bøyer meg i støvet for folk som ønsker å gjøre kvelden til " et høydepukt "

Uhøvla diskusjoner og kritikk av motoroppsett  og enkeltpersoner har ikke rom her , edruelig og saklig info KUN !!

Det du ikke får svar på her , må du selv erfare  Gliser Gliser

Dette blir gøy !!

Mvh 
1820  Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Invitasjon/garasjediskusjon på: januar 18, 2008, 14:11:32 pm
Hvis du har plass så tenkte jeg og TomR at vi kunne spørre deg om vi kunne ta turen fra Oslo og Drammen? Vil gjerne se hva som skjer der borte i oljebyen skjønner du.

Mvh
Kalle

Jeg skjønner godt at Dere har lyst til det .. og det er greit for min del ..
Greia for oss  i "oljebyen" er å finne rette "Ånden " , slik at miljøet for de som holder
på med VW trimming  blir sammensveiset , hyggeligt og lærerikt. Derfor er dette og spesielt for folk fra denne byen , men om dere vil delta , er dere velkomne.


I løpet av helgen kommer jeg tilbake med en mer strukturert møteplakat slik at folk
vet hva som skal skje , hva de kan forvente .. DET BLIR OVERRASKELSER OG PØLSER.
Vi begynner faktisk å bli endel kropper nå og det er jo hyggelig.
Mvh
PS tid 1835 til 2110 sånn ca
1821  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine på: januar 18, 2008, 14:01:27 pm
Når stempelet returnerer tilbake i blokka er det kritisk om den treffer "noe nedi der" B stemplene /for stroker er kortere i skjørtelengden . Stemplene er kortere ,
ergo mindre vekt også .
For motor over 78 slag må man gjerne til med lengre sylindre (type Jay Cee,
Autokraft , Pauter o.l
Finnes også Alublokker i dag med ønsket shimshøyde innalgt i støpinga .
Beetlebug: Har aldri mistet et svingjul og aldri brukt avdrager på det
Scat senterbolt med stor skive , en klikk med Loc 648 , thats it !
(Drar dog til bolten med ca 40 kg med momentnøkkel ! , eller som gutta i England gjør det ; noen ekstra fish & chips til middag og latmanarm)
Det viktigste er at alle har sin måte , og en er ikke nødvendigvis rett .

Mvh       
1822  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine på: januar 18, 2008, 09:54:16 am
Mere framgang !
Bestillte du ikke "B"  P&C sats ?
Forsiktig med det svinghjulet , avdrager skulle være helt unødvendig ! Fy, Fy .
Tapp det lett med gummihammer rundt periferien så kommer det (til og med wedgemata hjul gjør det ..)
Gleder meg til å høre lyden fra Mariero nå ..!!
Mvh
1823  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: VW 1300 66 mod på: januar 17, 2008, 22:32:57 pm
Beste jeg har sett på lenge til den prisen . Skulle kunne bli en superfin bil
som Bergen kan være stolt av Ja,
Mvh
1824  Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Invitasjon/garasjediskusjon på: januar 17, 2008, 19:16:24 pm
Ikke mange som holder på med slike nisjeting vet du , men vi blir noen stykker
og de som kommer har peil ..
Gleder meg og til å utveksle erfaringer ,samle en gjeng som tenker likt..
Mvh
1825  Forum / Ghia / Sv: Ghia Paneler .. på: januar 17, 2008, 19:09:51 pm
Ja , kjempe
Skal jeg hente ..
Mvh
1826  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: VW 1300 66 mod på: januar 17, 2008, 19:08:14 pm
Bilen er solgt !
Mvh
1827  Forum / Ghia / Sv: Ghia Paneler .. på: januar 17, 2008, 13:38:14 pm
Toppers Endre , skal kun ta mål . Du hadde jo en lignende modell .
Mvh
1828  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine på: januar 17, 2008, 12:41:33 pm
Kjempefin innsats Endre /Torgeir ! Da skjønner alle at det koster å bygge motor ,
En liten ting ; VW leverte stål lokk på oljepumpa , Gene Berg leverer stållokk
til pumpa m/ overstrykksventil ..
Riktignok koster de litt mer enn et 100 ,- fancy alulokk men jeg har tro på det ..
Brukte på min aller første motor org stålokket med en påsveist firkant til full flow , det var ikke dyrt og holder den dag i dag .
"keep up the good work"
Mvh     
1829  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine på: januar 17, 2008, 12:19:00 pm
Om den motoren yter sitt ytterste ,er det vel andre deler på bilen din som må yte MER enn det !! Osteaktig Osteaktig
Mvh
1830  Forum / Ghia / Ghia Paneler .. på: januar 17, 2008, 12:15:26 pm
Hei
Trenger hjelp til å lage egne innvendige bakre + dørpanel til Ghia.
Trenger derfor noe gamelt skrot eller sjablonger av disse .
1 stk bakre og en i dør er vel nok ,da de er speivendt riktige. Satser på skaikledd  1 mm alu (RS stil ) .
Mvh
"Rogaland ??" 
Sider: 1 ... 59 60 [61] 62 63
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!