1805
|
Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Invitasjon/garasjediskusjon
|
på: januar 23, 2008, 21:02:57 pm
|
Første mann med spydige bemerkninger om folks "flotte" prosjekter ryker ut .. Ikke vær redd , her er taket høyt ...
Adressen er Haukåsstubben 9 .., inn ved rundkjøring v/shellstasjon , tilbake mot motorvei , 300 m nedover på høyre side ..
Mvh
|
|
|
1806
|
Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Invitasjon/garasjediskusjon
|
på: januar 23, 2008, 00:02:24 am
|
Da jeg driver med ukonvensjonell motor,elektronikk, porsche gir og bremser samt utstrakt bruk av aluminium og andre ureglementerte modifikasjoner innen vw miliøet og samtidig har tenkt å bruke bilen i svinger!!(hjelp å trøste) tror jeg at kansje jeg faller litt utenom standaren her....
Synes nå absolutt du skal stille jeg da , svinger er jo noe av det morsomste som finnes ! Mvh
|
|
|
1807
|
Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Invitasjon/garasjediskusjon
|
på: januar 22, 2008, 23:06:05 pm
|
Det nærmer seg fredag 25/1/08 . Håper alle som har medelt sin interesse kommer. P.g.a. bra pågang har vi vært så heldige å få disponere lokalene til Ungdommens Motorsport Senter på Åsen . Lovet litt struktur på dette selv om utg .ptk er en en helt uformell samling av VW entusiaster (ungdommer ??).
Tenkte å starte sånn ca 18:35 og avslutt ca 21:10
Program for kvelden : Innledning og presentasjon av fremmøtte Litt om gjenger , slanger , koblinger .. Kongen (Turbokongen ) kommer Pause Liten presentasjom av EBB mht. gearboks , oppheng bremser . (liten filstubb ?) Litt om stripe , banekjøring, hva må til Generell diskusjon ,spørsmål, delevalg m.m Hva skjer senere i på året . Planer treff m.m
Meningen er at alle bør delta og bidra (ineraktivt møte) I og med at alle er i startgropa før årets sesong er ingen spørsmål uviktige eller dumme ..benytt derfor sjangsen til å utvide horisonten .(event. utvid andres !!)
Enkel servering m/ Brus ,pølser , kaffe, vafler Ta med godt humør , Hjertelig velkomne !
Mvh Erich
PS: Trond Dahl legger forhåpentligvis ut en detaljert veibeskrivelse , er du i tvil ring 90 62 15 05 ved Shell på Åsen...
|
|
|
1810
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: januar 19, 2008, 20:44:05 pm
|
De vil passe fint sammen med dine stempel , akkurat kjøpt et nytt sett . Bruker Wiseco stempel nå (400$ ) pga. vekt /styrke , kjører jo med gass.. (NO2 har så rett )Shims er noe dritt ... Har vært gjennom tråden din Endre og vet ikke om du har satt hele longblokka sammen , Tenker på stempel/cyl klaring , ringgap o.s,v, Så langt ser det kjempegodt ut synes jeg .. Diskuter balansering med EBB på fredagen , den gutten er sinnsykt opptatt ... Mvh
|
|
|
1811
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: momenttrekking av svinghjul
|
på: januar 19, 2008, 19:40:07 pm
|
Tenker i samme baner selv , bestilte et komplett veivparti av GB i går , blir da 1776 cm . Fikk også inkludert !! Carillo råder (ikke billig , men verdt prisen tror jeg ) Etter å ha bygget utallige motorer med denne ccm (som går like godt nå etter 40-50 000 km er jeg spent på hva jeg klarer med denne Komponerer med POL Berg /Cima/Mahle , 044 40x 35 ,EBB P&P ,Pauter vipper AS 21 med sleeva løfterhull , m/36 D. Weber Synspunkter ?? Dette blir gøy Mvh
|
|
|
1812
|
Bruktbørsen / Deler selges / Pauter råder
|
på: januar 19, 2008, 19:00:35 pm
|
Salg vuderes av høykvalitets råder fra Pauter 5,5 i lengde .VW Jounaler . Passer utmerket til strokermotor . Produsert i E 4340 tåler disse 8000 o/min over lengre perioder . Fin design med tanke på stroker (74,78,82). SPS high tensile bolts. Bud o/5000, vurderes . Mvh
|
|
|
1813
|
Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Invitasjon/garasjediskusjon
|
på: januar 19, 2008, 18:50:54 pm
|
Hjertelig velkommen Holmen .. Noen som klarer å dra med seg Øyvind (T Haraune ) blir jo litt om understell,turbo og bremser . Røper vel ikke for mye når jeg sier at vi vil ha Rogalands beste mann på turbo tilstede ( m/egen butikk og import ) !!!! Mvh
|
|
|
1814
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: momenttrekking av svinghjul
|
på: januar 19, 2008, 18:27:08 pm
|
Tror det var godt skrevet JHU , litt forskjellig erfaring dog , mine var et fra Scat og et fra Berg . Ingen problem , men ... Fulgte med 1 sides forklaring fra Berg hvordan dette skulle gjøres .Dette på den tid de "lagde " gode veiver . Etter en lang samtale med Berg i går kom det jo frem at de ikke godtok noen av dagens smidde veiver (emner ) og dermed kunne de heller ikke supplere dette ( Etter konferanse og besøk hos Bofors hadde de utsatt kjøp av nye emner .!!!! ) Bofors supplerer i dag emner til VW/porsche selv om kvaliteten ikke er det den engang var . Gode nyheter er jo at stålprisen de siste åra er på topp slik at Bofors igjen kan kjøpe stål fra gruvene i Nord -Sverige /Norge og da kommer nok kvaliteten seg . Berg kunne kun foruten sin egen 69 mm m/v veiv anbefale Pauter sine av samme type . Dette betyr at Berg anser CB , DPR , Scat , DMS mm er ubrukelige til maks belastning pr idag .(iflg Berg`s må tillegges) Det er også ikke så rart da Kina er på læringsnivå (i jmfr . med svenskene ), når det gjelder stål .Litt flåsete kan man si at : samler du stål fra hele verden og smelter dette i en gryte er det vel tvilsomt det som kommer ut !!! Mvh
|
|
|
1815
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: momenttrekking av svinghjul
|
på: januar 19, 2008, 14:58:35 pm
|
Fin tråd om et lite men viktig emne for alle inkl org freaks . Bestilte en Berg 69 Sveist m/vekt aksel komplett m achiver pulley, 8 stifter og nytt svingjul + Carrillo råder (godsaker ) En herlighet som kostet mer enn min værste stroker ?? Snakket med Tim Walker om problematikken rundt dette emne og beholder derfor min metode å gjøre dette på ..
Wedgemating er en prosess som er forbeholdt racere etter min mening .(her må det sveises og dreies ) I tillegg skal det jo inn 8 stifter . Maskinisten må her vite hva han gjør. Med 8 11/32 stifter og svinghjulsbolt + skive ala stor har du en super forbindelse . Momentet er viktig for å unngå skader 35 -40 Kg , Stresser at dette er min oppfatning og sikkert ingen facit !
Du som er i Olja Pål klarer sikkert dette selv , bruk dine kunnskaper ...
"tenkte jeg skulle bygge en " Paris - Peking " motor ...(ikke at jeg skal dit men )
Mvh
|
|
|
1818
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: januar 18, 2008, 21:35:59 pm
|
Nevn 1 fordel med løst svinghjul - bortsett fra lett montering/demontering.
Viser at vi alle har våre måter å løse dette på Ikke kritikk men !! forklar din påstand !! (Da forventer jeg en skikkelig en !!) Mvh
|
|
|
1819
|
Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Invitasjon/garasjediskusjon
|
på: januar 18, 2008, 19:21:21 pm
|
Detaljer er viktig , kunne tenk meg 1776 til 2165 !! Hadde passet godt Har vært i tale med EBB i dag og kan love godbiter både på gear,understell , bremser . T-4 , + en sinnsyk god person på turbo , Bøyer meg i støvet for folk som ønsker å gjøre kvelden til " et høydepukt " Uhøvla diskusjoner og kritikk av motoroppsett og enkeltpersoner har ikke rom her , edruelig og saklig info KUN !! Det du ikke får svar på her , må du selv erfare Dette blir gøy !! Mvh
|
|
|
1820
|
Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Invitasjon/garasjediskusjon
|
på: januar 18, 2008, 14:11:32 pm
|
Hvis du har plass så tenkte jeg og TomR at vi kunne spørre deg om vi kunne ta turen fra Oslo og Drammen? Vil gjerne se hva som skjer der borte i oljebyen skjønner du.
Mvh Kalle
Jeg skjønner godt at Dere har lyst til det .. og det er greit for min del .. Greia for oss i "oljebyen" er å finne rette "Ånden " , slik at miljøet for de som holder på med VW trimming blir sammensveiset , hyggeligt og lærerikt. Derfor er dette og spesielt for folk fra denne byen , men om dere vil delta , er dere velkomne. I løpet av helgen kommer jeg tilbake med en mer strukturert møteplakat slik at folk vet hva som skal skje , hva de kan forvente .. DET BLIR OVERRASKELSER OG PØLSER. Vi begynner faktisk å bli endel kropper nå og det er jo hyggelig. Mvh PS tid 1835 til 2110 sånn ca
|
|
|
1821
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: januar 18, 2008, 14:01:27 pm
|
Når stempelet returnerer tilbake i blokka er det kritisk om den treffer "noe nedi der" B stemplene /for stroker er kortere i skjørtelengden . Stemplene er kortere , ergo mindre vekt også . For motor over 78 slag må man gjerne til med lengre sylindre (type Jay Cee, Autokraft , Pauter o.l Finnes også Alublokker i dag med ønsket shimshøyde innalgt i støpinga . Beetlebug: Har aldri mistet et svingjul og aldri brukt avdrager på det Scat senterbolt med stor skive , en klikk med Loc 648 , thats it ! (Drar dog til bolten med ca 40 kg med momentnøkkel ! , eller som gutta i England gjør det ; noen ekstra fish & chips til middag og latmanarm) Det viktigste er at alle har sin måte , og en er ikke nødvendigvis rett .
Mvh
|
|
|
1822
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: januar 18, 2008, 09:54:16 am
|
Mere framgang ! Bestillte du ikke "B" P&C sats ? Forsiktig med det svinghjulet , avdrager skulle være helt unødvendig ! Fy, Fy . Tapp det lett med gummihammer rundt periferien så kommer det (til og med wedgemata hjul gjør det ..) Gleder meg til å høre lyden fra Mariero nå ..!! Mvh
|
|
|
1827
|
Forum / Ghia / Sv: Ghia Paneler ..
|
på: januar 17, 2008, 13:38:14 pm
|
Toppers Endre , skal kun ta mål . Du hadde jo en lignende modell . Mvh
|
|
|
1828
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: januar 17, 2008, 12:41:33 pm
|
Kjempefin innsats Endre /Torgeir ! Da skjønner alle at det koster å bygge motor , En liten ting ; VW leverte stål lokk på oljepumpa , Gene Berg leverer stållokk til pumpa m/ overstrykksventil .. Riktignok koster de litt mer enn et 100 ,- fancy alulokk men jeg har tro på det .. Brukte på min aller første motor org stålokket med en påsveist firkant til full flow , det var ikke dyrt og holder den dag i dag . "keep up the good work" Mvh
|
|
|
1830
|
Forum / Ghia / Ghia Paneler ..
|
på: januar 17, 2008, 12:15:26 pm
|
Hei Trenger hjelp til å lage egne innvendige bakre + dørpanel til Ghia. Trenger derfor noe gamelt skrot eller sjablonger av disse . 1 stk bakre og en i dør er vel nok ,da de er speivendt riktige. Satser på skaikledd 1 mm alu (RS stil ) . Mvh "Rogaland ??"
|
|
|
|