Folkevognens bestefar... 1938 Steyr Type 55 "Baby" selges. Et norsk restaureringsprosjekt av en meget sjelden bil. Ca 30 kjente eksemplarer i hele verden, 1 av 3 i Norge.
Østeriske Steyr produserte flotte Mercedes-konkurrent biler på 20-tallet og i 1929 ble en ung og fremmadstormende ingeniør med navnet Ferdinand Porsche ansatt her. Han predikerte aktivt at man "måtte lage småbiler til folket for å selge biler i volum...og at småbilene måtte være strømlinjeformet for å være billige i drift". Steyr-ledelsen hørte ikke på han, og i 1931 sluttet Ferdinand for å etablere sitt berømte Konstuksjonbyrå - som senere konstruerte VW-bobla. I 1934 lanserte lille Steyr sin lille, runde Type 50 som på mange måter står som en "bestefar" til Folkevognen. Produksjonen av type 50 og 55 gikk frem til 1939, da VW lanserte sin "KDF-Wagen" som var priset omtrent til halvparten av den lille Steyr-bilen.
Steyr Type 50 og 55 er ofte hyllet som et design-ikon fra 30-tallets "Stromlinie"-trend og er rett og slett et fantastisk design. Se her for mer info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr_50http://members.a1.net/steyr-baby/index.htmlSteyr Type 50/55 har mange likhetstrekk med bobla...strømlinje-formen, bokser firer (frontmontert, vannavkjølt), tunnell-chassis...etc. Men også annerledes med skyve-stål-soltak, selvmordsdører, sentralsmøresystem, etc
Bilen som er til salgs sto på bilutstillingen på Frogner i 1938 og har vært i Norge siden den var ny. Den ble dratt ut av skogen ved Vikersund for ca 10 år siden og bærer godt preg av å ha tilbragt mange år i skogen. Et stort og vanskelig prosjekt, men i bunn og grunn ganske komplett. Det som jeg vet mangler er glass (alt er flatt), lykter, instrumenter, støtfangere og noen motordeler. Utrolig utrolig sjelden på verdensbasis. Så deilig design at jeg søkte om å stille den ut på høstutstillingen for noen år siden.
I tillegg til det du ser på bildene, følger det med flere deler fra en maken bil som er hugget...blandt annet:
- Delvis komplett motor (demontert shortblokk med frostskade)
- Komplett for- og bakstilling
- Div felger (nok til ihvertfall ett komplett og riktig oppsett)
- Div skjermer (mer enn nok til å få fire fine på bilen)
Er du på jakt etter noe som er "sjeldnere enn en KDF"...ta kontakt. Bilen står innendørs hos meg, ikke langt fra Gardermoen flyplass.
Jeg takket nei til et bud på 25.000 kroner for noen år siden, så jeg lar det være sånn ca der vi må starte prisdiskusjonen.
(Til de som har bemerket at jeg tidligere har hatt litt vanskelig for å selge ting; Denne skal garantert, 100% sikkert selges ... nå.)