Grattis med ny bil, kan dessverre ikke bidra i forhold til girproblemene dine, men det er sikkert noen som kan hjelpe deg. Om du legger ut en tråd på forumet under "problemløseren" får du sikkert fort hjelp. Håper å se bilen din på veien når jeg skal til Askøy i sommer. Jørn.
Takk for hyggelig prat folkens. Måtte stå over grilling da jeg hadde avtalt middagen andre steder, men kommer nok igjen sexy rumper på Hamar brygge: [attachment=1]
Justerte tenning og choke i dag og dro en tur. Gikk som en drøm, men jeg synes det var mye nøling ved gasspådrag. Hosta litt gjord'n og.
Så da tok jeg en kikk på alsellerasjonspumpa. Joda, den gav bensin den, men 0,5 ml var jo alt for lite. Så da var det bare å øke på litt, denne skal ligge mellom 1,3 og 1,6 pr pump. Satte min på ca 1,5.
Jeg fikk til dette med gasseren på., takket være en liten plastballong med hull i som kunne senkes ned og samle opp bensin når man gir gass.
Blir artig å teste gassresponsen nå. Har aldri justet dette før, så har litt forventninger
Vet ikke helt hvordan man får målt caster nøyaktig i garasjen... justerte litt toe in. Ikke mye, men litt (har ikke målt enda). Tok en prøvetur i 80 sona. Ble veldig fin å kjøre nå, så vi er på god vei til å få skikkelig god bil å kjøre. Har lest om caster bla i linken øverst. Vi får se om jeg ikke får rigga til med noe stæsj så målene på caster blir mulig å få tak i.
bak (ikke justert, bare målt) -2 grader camber ca 1,2 grader toe in.
Tok en prøvetur i går kveld. Er noe skeptisk til om jeg liker å kjøre med toe out. Synes bilen ble litt rar å kjøre når det går rett frem både i 50 og 80 km/h. Vanskelig å beskrive kjørefølelsen, men tror jeg skal teste med ørlite toe in og se hvordan det blir da.
Da må du sjekke akselerasjonspumpen. Skal gi en dusj bensin ned i gasseren ved pådrag. Ser ut som en kran som står i åpningen rett under luftfilteret. Tenning påvirker også. Du må ha nok fortenning, og så må vakumopptrekket fungere for at motor skal reagere optimalt ved pådrag.
Gikk i gang med å løsne justeringsstagene for toe-in justering. V.S. gikk greit. H.S løsna ytterst, men nekta inne. Skrudde da løs knuten ute ved hjulet og skrudde den noen runder ut. Dette betyr at all finjustering av spissing blir på v.s. men slik får det bli. Oppdaget også at dempertårnet h.s. var feilmontert (ikke av meg, altså) så plata mot fjæra følger ikke med rundt når man svinger, men nå er alt i orden der. Takk gud for bentleymanualen. [attachment=1]
Her går det unna! Blir klar til sommeren denne? Fått tips på justering av forgasse enda?
Standard er 2,5 turninger ut på både tomgang og blanding. Så må tenning justeres før du finjusterer. (ventiler også). Tomgang skal ligge på ca 900 rpm. Blanding er litt mer strul. I teorien kan du (med litt høy tomgang) høre deg frem til rett innstilling. Du skrur ut/inn til du får maks turtall, så litt inn til du akkurat hører turtallet går såvidt litt ned (ca 1/4 turn) og der har du den. Jeg måtte etterjustere, da jeg oppdaget at den gikk litt magert (smalt i potta når jeg bremsa på gir). Pluggenes tilstand gir også en fin indikasjon, for rik så blir de veldig svarte.
Choke. Denne kan du vri ved å løsne tre skurer på den litt trekantforma skiven på siden av forgasseren. Du må sette den slik at den virker på den temperaturen du bruker bilen i. (rart, men sant).
Hei Dalland, og takk for innspill. Setter stor pris på at folk svinger innom! Jeg vet ikke hvilke dempere og stabstag jeg har foran(flaut, men sant). Da jeg kjøpte bilen, hadde han som eide den bare kjøpt den som den var og solgte den videre til meg. Han hadde overhode ingen kunnskap om bilen, så der sitter jeg uten info fra vedkommende som har senket bilen en gang i tiden.
Fjærene er røde og er merket CSP. Ellers kan jeg si at bilen er MEGET stiv foran. Med nye gassdempere bak, ble det også mer lik i oppførsel foran og bak.
Hvordan sjekker jeg om jeg har ekstra stivt stabstag?
Justering av camber. Etter å ha lest litt i bentley-manualen, tenkte jeg at originalinnstillingen med +1 grad (positiv camber, så hjula står slik \ / sett forfra) blir litt feil på en bil med 50 mm senkefjærer og 185 brede dekk foran. Jeg lufta litt på facebook om -1 grad kunne være passe, og fikk positive svar, så da var det bare å kjøre i gang med justering. En lite problem bare, jeg har ikke noe måleinstrument Så da lagde jeg ett... [attachment=1] Dette er en gammel vater. Har satt i to skruer som treffer felgkanten. Festet en tråd og hengt på en mutter. Så lagde jeg en skala nøyaktik 350 mm under der tråen er festet. Da er en grad 6,1 mm (radius*2*pi/360 grader). Kontrollmålte alt med skyvelær, så var det bare å teste på veggen i garasjen og jeg kan røpe at garasjeveggens camber er null grader, men den tror jeg at jeg beholder slik Så var det bilen: [attachment=2] På ene siden var det litt over en grad, på andre ca en halv, så begge ble finjustert og er nå en grad. Neste nå er toe-in, men der satt justeringsstaget bom fast, så jeg løsne strammeklemmen, smurte alt opp, og skal la det stå litt, så får vi se som vi ikke får løsna justeringsstaget så det blir mulig å justere toe-in også. Akkurat nå er det 1 cm! forkjell i fremkant og bakkant på felgen, og den skal ned i en til to millimeter.... Bruker denne metoden for å måle:
Startet på jobben med å bytte foringer i forstillinga i dag. Spesielt den ene siden var gummien dårlig. [attachment=1] Nye i uretan blir nok knall. [attachment=2] Har ikke fått på plass stabilisatorstaget enda, det var litt kranglete, men i morgen, i morgen...