mai 10, 2024, 16:52:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5
61  Forum / Problemløseren / Sv: Justere fortenning på 6volt t1. på: februar 05, 2009, 16:53:18 pm
Nei nå har jeg justert en god del der bak. Jeg finner riktig fortenning, men noe anna er galt i tillegg.
Jeg får endel flatspots. Særlig ille ved halvvarm motor. Det var der en smule før og men ikke nært så mye som nå.
Jeg har kontrollert at vaacumstyringa til fortenninga virker.
Og en annen ting. Motoren hugger ikke i før starteren slutter å snurre. Akkurat som om det ikke er nok strøm. Bilen starter jo likevel men det er bare fordi det er en fordømt lettstarta motor i utgangspunktet.

Jeg har lagt merke til at noen luringer har drilla nytt hull for feste av stifter inni fordeleren. Men plata til den elektroniske tenninga passer fint uansett i sporene sine.

Er det noen flere som har montert elektronisk tenning på boble og hatt tilsvarende problem?
62  Forum / Problemløseren / Sv: Justere fortenning på 6volt t1. på: februar 04, 2009, 20:18:20 pm
Jasså? Sier du det? Da blir det handlings imorra:)
63  Forum / Problemløseren / Sv: Justere fortenning på 6volt t1. på: februar 04, 2009, 19:47:51 pm
Joa det funker jo sånn noenlunde på stifter. Men får liksom ikke like ømfintlig feedback fra motoren på gehør med den elektroniske tenninga. Den går liksom fint uansett. Men når jeg belaster motoren sliter jeg med flatspots og slapp motor.
64  Forum / Problemløseren / Problemer med elektronisk tenning. på: februar 04, 2009, 19:08:00 pm
Jeg har skifta til elektronisk tenning. Men vet at fortenninga ikke er bra. Dette må jo være riktig, men er det noen steder hvor de selger 6 volts justerlamper? Eller er det noen i oslo som har og kan hjelpe til?

Biltema selger ei lampe til 398,- Men denne er til 12v.
65  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: februar 04, 2009, 15:42:58 pm
Jeg hater den reklamen der!! Som om bobla liksom skulle trenge dyttehjelp... phfff...
66  Forum / Snikk-snakk / Sv: Prosjekttråd for min 66mod T1 (Problem med elektronisk tenning) på: februar 01, 2009, 16:15:43 pm
Idag monterte jeg elektronisk tenning fra unneberg. Det virka faktisk med en gang. Bilen ble helt fantastisk å kjøre etterpå. Motoren maler som ei katt:)
Så nå er jeg fri fra stiftehelvettet.

Edit: Nja... Helt bra ble den nok ikke likevel. Har noen problemer. Bilen starter ikke før jeg faktisk slipper nøkkelen.(Den siste runden motoren tar før den stanser er akkurat nok) Det kan virke som om det ikke er nok strøm til både tenning og starter. Dette virka fint med stifter så jeg spekulerer fælt.
Dessuten har jeg fått ganske fæle flatspots under akselerasjon. Egentlig mest når den er kald.

Jeg snakka med gutta på unneberg, og de trodde at fortenninga er på en tripp. Det er ikke usannsynlig... hehe..
Tenkte jeg skulle kjøpe meg ei lampe for å justere fortenning. Men den på biltema er jo bare for 12v. Jeg driver ikke med slike sinnsyke spenninger. Er det noen som vet om biltema lampa kanskje funker på 6v?
Dritt å betale 400,- for lampa om den ikke virker og.

Kanskje dette er noe et verksted i oslo fikser fort og.. Ikke vet jeg.

Jeg så en metode på bugme. Der brukte han bare ei målelampe og fant dødpunktet på sylinder 1 osv.. Dette ser jeg for meg funker bedre på stifter. Må nok ha ei sånn lampe.

Noen andre som har montert elektronisk tenning og opplevd lignende problem etterpå?
67  Forum / Snikk-snakk / Sv: Lurer på å bytte forgasser. Hva mener dere? på: januar 26, 2009, 11:03:22 am
Denne forgasseren overhalte jeg ifjor med rep-kit. Og den ble merkbart bedre. Men en eller annen "jupis" har forlenga sporet som er i "halvmånen" som justerer chocken. Med det resultat at den går for langt og henger seg fast.

Men uansett da. Original er best? Ikke bedre med 2 små forgassere? Eller noe mer moderne enkelgasser?
68  Forum / Snikk-snakk / Sv: Lurer på å bytte forgasser. Hva mener dere? på: januar 25, 2009, 22:59:09 pm
Ja selvsagt. Er den originale 1300 som står der fortsatt:)
69  Forum / Snikk-snakk / Lurer på å bytte forgasser. Hva mener dere? på: januar 25, 2009, 19:11:10 pm
Jeg har en 66 modell boble. Den fusker bitelitt.. Og chocken henger seg på "off" posisjon av og til på forgassseren.
Nå har jeg fått elektronisk tenning fra unneberg. Regner med at det meste av fuskinga forsvinner da.
Jeg mener motoren er sprek nok. Bobla er ingen fartsbil med originalt stuk under uansett... hehe..
Men er ute etter å ha en lettstarta bil som går fint på minst mulig drivstoff.. Hva slags forgasser/ forgassere bør jeg kjøpe?
70  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva fikk du i posten i dag?? på: januar 23, 2009, 20:35:20 pm
Elektronisk tenning... Bare denne helvetes influensaen slipper så blir det testing.
71  Forum / Snikk-snakk / Sv: VW og dagens snøfall på østlandet? på: januar 19, 2009, 21:31:00 pm
Var ute og tura med bobla mi i oslo igår. Gikk som ei kule den;) Eneste jeg slet med var litt dugg.
72  Forum / Snikk-snakk / Sv: Kjørte 200 mil med min 66 boble i jula! på: januar 07, 2009, 18:42:01 pm
Ja jeg har tenkt på dette selv. Spørs om det er dette som blir min 30 års bursdagsgave til meg fra meg Glad
73  Forum / Snikk-snakk / Kjørte 200 mil med min 66 boble i jula! på: januar 05, 2009, 18:19:10 pm
Hehe.. Ja som topic sier; Jeg kjørte 200 mil med bobla mi i jula. Og det fårn si; makan til gullbil:)

Turen gikk fra Oslo til Verdal, med pause der. Så fortsatte jeg til Mo i rana. For deretter å kjøre tilbake til Verdal og oslo etter vel blåst julefeiring. (Mamsen bor i Mo, mens vennene bor i verdal)

Hadde få problemer. Det som skjedde var at whitesidene på det ene hjulet sprakk opp.
Og på tur hjem begynte bilen å fuske i østerdalen. Jeg trodde det var forgasseren som frøs el.lign så jeg hellte på kondensfjerner. Men den fuska like mye... Etterhvert begynte den å fuske FÆLT.. PANG! og ei skikkelig flammekule ut bak så det lyste i skogen! Og det var kaldt der oppe! ca 25-30 minus. Så jeg var mildt sagt ivrig på å få igang bilen igjen. Men fant heldigvis feilen etter 5 min. Stiftene hadde "vokst" sammen. Skrapa litt med skrujern og åpna opp åpningen litt og bobla var back in business.

Det ble aldri kaldt i bilen. Selv ikke i 30 minus. Men merka at styresnekka faktisk ble tung å vri rundt pga tjukk olje:) Lite motor som varmer opp der framme.
Bilen brukte ikke noe olje på turen. Og den gikk på rundt 0,6-0,7. Noe jeg syns er helt snålt! Så gammel bil og så lite forbruk?


74  Forum / Snikk-snakk / Sv: Prosjekttråd for min 66mod T1 på: desember 16, 2008, 21:13:40 pm
Da har bobla bestått eu-kontroll hos NAF med utrolige 0 feil!!
Tror de var litt snille med den. For jeg syns selv ikke bremsene er helt jevne. Og det drypper litt olje bak der av og til. Menmen.. Er glad til jeg. Lekkasjer og bremser skal uansett fikses. Står på lista mi.

Siden sist har jeg byttet dynamo. Så nå starter den hver morgen:)
Jeg har også byttet drivmansjetter bak. Men blingsa nok litt for det drypper fortsatt litt olje der.
Bytta olje. Det gjør jeg på hver 5000km.
Jeg kjøpte også nye vinterdekk. 155r15 55. Det nærmeste jeg kom original. (Montert med whitesides. Ooooh ble fint)Piggfri.

Nå kjører jeg med en innsugsmanifold som er tett i forvarminga. Den blir ganske snart bytta eller fått fresa opp forvarmerrøra. Bilen fusker ganske heftig når den er halvvarm.
Spekulerer også på å kjøpe en ny forgasser. Chocken på min henger seg fast på "off" av og til. Irriterende.

Men nå blir det hjem til jul. 60 mil. tur-retur. Selvsagt med bobla. hehe..


75  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: deler GIS bort på: desember 09, 2008, 18:51:27 pm
Innsug til enkel gasser? Er det innsugsmanifold med forvarmer du mener? Til 1300ccm? Isåfall er jeg meget interessert! Hvor bor du?
76  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Utrekkbare seler til tulipanfester ønskes kjøpt. på: desember 02, 2008, 18:28:49 pm
Nå har jeg begynt å bli lei selene i 66 bobla mi. De er fastmonterte.. Utrolig ergelig når det blir litt for varmt til føttene og jeg f.eks vil justere litt på varmespjelda i gulvet. For ikke å snakke om hvis jeg mister noe på gulvet. osv osv...

Er det noen som har utrekkbare seler som passer i tulipanfestene mine? På den forrige bobla mi som var 69 mod var det akkurat slike seler som jeg vil ha.
77  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvordan flytte en boble som står.. på: november 27, 2008, 21:35:26 pm

Jepps. Finfin måte.
78  Forum / Problemløseren / Sv: Problemer ved bytte av dynamo. 6volt på: november 23, 2008, 20:59:31 pm
Nei har gitt opp nå. Kjøper ny dynamo for å slippe noe mere problemer. Takker skrotnisse for fin kommunikasjon under handelen og takk for retur av pengene.
79  Forum / Problemløseren / Sv: Problemer ved bytte av dynamo. 6volt på: november 22, 2008, 16:30:23 pm
Ja denne har jeg lest flere ganger nå.
Det kan virke som om at dynamoen er kaputt.

80  Forum / Problemløseren / Problemer ved bytte av dynamo. 6volt på: november 22, 2008, 15:45:21 pm
Ja nå driver jeg og bytter ut den slitne gamle dynamoen med en som jeg kjøpte av Skrotnisse.
Men selvsagt går ikke dette problemfritt.
Jeg kobla jo på dynamoen og den lada ikke. Sjansen er jo stor for at den må polariseres.
Da kom problemene. Enten virker ikke dynamoen.. Eller så gjør jeg feil. For den snurrer ikke uansett hva jeg gjør.

Når dynamoen ikke er kobla til regulatoren så skal jeg vel måle rundt 20volt på ca 3000omin?

Og når jeg kobler 6 volt på df-d- så skal den vel også snurre?

Jeg fulgte denne guiden..http://www.vw-resource.com/generator.html
Ser den grei ut?

Ellers så tar jeg gjerne imot eksperthjelp til garasjen min her i oslo imorgen om noen har lyst Glad

81  Forum / Snikk-snakk / Sv: Prosjekttråd for min 66mod T1 på: oktober 21, 2008, 22:16:54 pm
Nei men skal ta en grundigere titt etter jobb imorra. Bilene i bakgrunnen er det 2 av barndomsvennene mine fra verdal som eier. Den blå tilhører eieren av den fantastiske "jekken"
82  Forum / Snikk-snakk / Sv: Prosjekttråd for min 66mod T1 på: oktober 20, 2008, 20:56:23 pm
Ja siden sist har det egentlig gått litt sakte med bilen. Men har fiksa garasjeplass med varme nå. Og driver og fikser småting hele tida.
Nå sist bytta jeg drivmansjett bak fori det lakk olje fra den. Trodde jeg... Idag da jeg skulle ned i bilen og hente noe småtteri oppdaga jeg en ganske stor oljeflekk under bilen. Det var girolje. Og jeg er temmelig brennsikker på at den mansjettjobben jeg gjorde var bra. Er det noen steder det kan lekke olje fra ellers bak på venstre side? Er det noen i oslo som kanskje kan ta en titt under bilen og komme med synspunkter?

Bilen er helt fin å kjøre, så jeg kan kan kjøre hvorsomhelst hvis noen eksperter vil komme med uttalelser.

Slenger til slutt med noen bilder fra mekkejobben jeg gjorde da mansjettene ble byttet.
Det er sånn vi gutta gjør ting i verdal;)


Man tager en gammel svær truck...


Løfter bilen oppå to hjemmemekka bommer..


Og vips! Fin mekkeplass.

(Legg merke til den grå 61 modellen, og den blå 59 modellen i bakgrunnen)
83  Forum / Problemløseren / Sv: hva er korrekt ladespenning på 6voltsanlegg? på: oktober 18, 2008, 16:35:29 pm
Hva er det som stopper meg fra å bruke en 12volts dynamo på 6 volts bil?
Skulle tro laderegulatoren fiksa biffen uansett?
6 volts dynamoen lader jo også med rundt 20-25 volt?
84  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 6 volt dynamo på: oktober 13, 2008, 18:22:23 pm
Jeg trenger ny dynamo. Men den er større fysisk! Er i en 66mod.
85  Forum / Problemløseren / Sv: Eu kontroll i oktober. Hjelp hva heter denne delen? på: september 24, 2008, 18:29:42 pm
Ah det løste seg. Fant komplett sett hos Jøran Larsen.
http://www.vdub2you.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=373
86  Forum / Problemløseren / Eu kontroll i oktober. Hjelp hva heter denne delen? (LØST) på: september 24, 2008, 18:16:44 pm
Ja da er det eu-kontroll rett rundt hjørnet. Jeg er ikke redd for denne. Er temmelig sikker på at gliset sklir  gjennom kontrollen med 0 feil Gliser

ETTER jeg har fiksa følgende. Lekkasje i drivmansjetter (Er vel ikke noe kjempeproblem.. Men irriterer meg) Justering av bremser foran. (Lett på 66 modellen sa gubben i "bug me") + Denne siste delen da.. Noe har sprukket i forstillinga. Jeg har gjort en provisorisk fiks, men er temmelig sikker på at noen stusser over denne på eu-kontrollen Glad
Jeg var nede i garasjen og knipsa noen bilder nå. Noen her inne vet vel hva som må bestilles og byttes.
Enjoy Gliser


Her ser dere litt fra avstand.


Dette er det aktuelle problemet. Tror ikke slangeklemma duger i lengda:)
87  Forum / Snikk-snakk / Sv: Import fra Brazil på: september 21, 2008, 15:58:33 pm
Sparker igang en gammel tråd jeg.. Jeg har akkurat fått med meg at de fortsatt lager type 2 i brasil. Mk2.
Hadde jo vært så kult å skaffa en slik.. Noen som vet om det i det heletatt er mulig?
88  Forum / Problemløseren / Drivmansjetter lekker. Forslag til verksted? på: september 18, 2008, 21:15:08 pm
Da jeg lå under bilen og bytta clutchvaier oppdaga jeg at det lakk olje fra venstre drivmansjett på min 66 boble.
Jeg har ikke noen anna plass å mekke på enn fortauet på rodeløkka. Og der orker jeg ikke å begynne med noe sånt.
Det lakk ganske mye, men kun når bilen ble heisa opp. Ble vel litt spesielt press på mansjetten når hjulene hang så langt ned. Er også litt bekymra for oljestanden på girkassa da..

Kan noen tipse meg om et verksted i oslo omegn som kan fikse dette for en grei pris? Jeg kunne vel ha fiksa det selv og.. Men som sagt... Fortauet duger ikke til bilmekking av dette kaliberet.
89  Forum / Snikk-snakk / Sv: Blyerstatning? på: september 15, 2008, 20:20:00 pm
Fyller alltid på blyerstatning.
Søler jo ikke! Vil jo ikke ha bensin lukt i bagasjerommet;)
90  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: september 15, 2008, 17:08:50 pm
Så denne på bislett like ved bislett bilutleie. Så kjempefin ut..

Så var jeg på vålerbanen og så klassiske billøp. Selv om dette er vw forum syns jeg at denne fortjener å bli vist fram. Den var virkelig griselekker.....
Sider: 1 2 [3] 4 5
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!