Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 16 17 [18]
|
514
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Oldsrodders album
|
på: februar 26, 2008, 16:43:53 pm
|
Når ble disse bildene av denne jungelgrønne ovalen tatt? Rudsskogen 90/91 eller noe sånn? Rimelig sikker på at det er min -56 callooker? Den ble plukket ned for restaurering like etterpå - og så forlatt i et hønsehus frem til 2003. Jeg fikk med 4 gråbeige skjermer som matcher de på bildet - og daværende eier kom fra Mysen (AJ-reg)... Og med fare for å virke autistisk....så kjenner jeg igjen bulkene på venstre framskjerm...særlig den på skrå ned mot høyre for lykta... Morsomt! Var ikke verst som "rat" heller, denne....
|
|
|
515
|
Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje?
|
på: februar 13, 2008, 10:47:39 am
|
Bare støtter opp om at 6V funker så fint som bare det.... ;-)
Noen av oss tar faktisk en 12V motor og bygger den om til 6V for å beholde mes mulig "nostalgia" i bilen. Kassa di tåler også helt fint en litt større motor, om det skulle bli et ønske etterhvert. Jeg kjører en 75hk motor i min -56, uten problemer...
|
|
|
517
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: bekymringsfull overskrift i repotasje
|
på: januar 29, 2008, 15:26:46 pm
|
Er vel ikke så mange av oss som blir berørt av dette, er vel ikke så utrolig mange vw's eldre enn 1950 som brukes så aktivt.
Positiv til at dette gjør at flere eldre biler bevares her i landet.
Det har ikke slått deg at noen kanskje har andre bilmerker også da ? Nå sier vel loven "eldre enn 50 år" Da gjelder det biler fra 1958 og eldre. Jeg er imidlertid kuul på dette og komer til å resie på treff i sverige med bobla uansett... Hva er i såfall konsekvensen? Jeg leste meg blind tror jeg, jeg var overbevist om at det var pre 50 modeller, sorry.... rart egentlig. Dette kan vel føre til at veteranbiler holder seg billigere i landet enn i utlandet. Importen blir jo ikke berørt. Loven sier "eldre enn 50 år" i dag, men det er jo det de ønsker å endre til "eldre enn 1950". Høringsfristen gikk ut i desember 2007, så da får vi jo se hvor raske departementet er til å fastsette ny forskrift. Den nye loven berører jo som tidligere sagt, i svært, svært liten grad gjengen på dette forumet....
|
|
|
518
|
Forum / Problemløseren / Sv: INDUSTRIMOTOR
|
på: januar 15, 2008, 16:11:20 pm
|
Takk for bildet, Håkon, oppklarer jo ting det! Er helt forskjellig fra den jeg har den, ja.. Min ser vel ut som en std 1600. Men så var det koden AB på 1584ccm da...Noen som kan knekke den?? i tillegg så starter motornummeret betegnende nok med en "P"
|
|
|
519
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Amerikanske fangere på zwitter
|
på: desember 23, 2007, 18:57:01 pm
|
USA-fangere kom 1. august 1955, sammen med "puppelykter" nederst på framskjermene som erstattet piler. Har du piler på bilen, skal den vel i utgangspunktet ikke ha USA-fangere, selv om den er laget i perioden aug 1955-1960....om man er opptatt av at bilen er Orrrrginal....
|
|
|
520
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 356 industri motor
|
på: desember 23, 2007, 18:47:05 pm
|
På en 1600 Super (75 Hk) er det originalt med 32 mm Zenith NDIX. Men det er som det nevnes over her, mye av det du får tak i av Solex (ihvertfall de jeg har sett tilsalgs) er ofte slitt og ukomplett. Finnes tilgjengelig innsug som passer på weber IDF, og det kan jo ofte være enklere å kjøpe noe som er nytt og garantert ok...
Har selv Zenith'er på min - fra et gammelt Theo Decker kit brukt i en rallyboble en gang på 70-tallet. har ikke sett disse tilsalgs så ofte heller. Men rep-sett er lett (og rimelig) tilgjengelig fra Autozentrum.
|
|
|
521
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor kul kan en "helt feil" bil egentlig bli?
|
på: desember 19, 2007, 09:37:01 am
|
Så lenge man har en "hemmelig" fetisj for tidlig 30-talls Ford...og det er det jo flere av oss som har...kan man ikke annet enn synes at det er mye "riktige" tanker her... Dog hadde den gjort seg ennå bedre i primer/silkematt..?
|
|
|
522
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bygge om fra 1300 -> 1600
|
på: desember 19, 2007, 08:13:47 am
|
Men husk å bytt forgasseren også
Will do! - Har allerede handla og den enslige stakkaren skal bli bytta ut med to venner som skal stå der sammen på hver sin side....
|
|
|
523
|
Forum / Problemløseren / Bygge om fra 1300 -> 1600
|
på: desember 18, 2007, 23:10:17 pm
|
Har en 1300-motor som jeg tenker å bygge om til 1600.
Har fått tak i originale 1600 topper, stemple og sylindre. Bytter uansett pakninger og stempelfjører tenker jeg...
Er det virkelig "så enkelt" at det er bare bolt off-bolt on?
Støtstangrør er de samme? Pinneboltene i blokka likeså?
Det høres bare litt "for enkelt" ut...?
|
|
|
524
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 356 industri motor
|
på: desember 18, 2007, 22:53:56 pm
|
Du må nok ha egne porsche-innsug, er jeg redd. Jeg ga omtrent det samme for min pumpemotor, den hadde gått 50t. så prisleiet er vel kanskje ikke helt feil? Men det er jo uansett lurt å prute så mye som mulig...
|
|
|
525
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 356 industri motor
|
på: desember 18, 2007, 22:19:33 pm
|
Det er som det sies over her... hvor gammel er motoren? Disse fulgte så vidt jeg vet, evolusjonen til bilmotorene - de siste pumpemotorene er de beste til å bygge/trimme på også her. Som du sikkert ser om du kikker på Goliath'en din, så ser du at du har en enkel gasser uten akselerasjonspumpe, scintilla-magnet istedenfor fordeler, mangler coil, mangler oljefilter... det nederste reimhjulet er større på pumpemotoren enn på bil - bedre kjøling men mindre hester... du må bygge ny eksos, lage stag til doble gassere, ha innsug til doble gassere + gasserne, oljefilter, kjøleblekk... Innvendig kan de brukes som de er. På spørsmå om hvor mye den er verdt - kommer an på tilstand og hvor lenge den har gått. Kan du dokumentere lavt timeantall? Jeg brukte ca 15k på å bygge min -68 pumpemotor om til bruk i en 6V boble med standard 356 1600 super spec. - til sammenligning. 75 ærlige foler og en bil som lett drar i gang på 2. gir... men er ingen stripemotor da... Skal du trimme mer, behøves 912-deler (Super 90) og da ville jeg kanskje vurdert å starte med en Type 1-blokk isteden..sånn rent kostnadsmessig..
|
|
|
526
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
|
på: desember 17, 2007, 12:28:57 pm
|
Kan ikke svare på 050, for der er jeg blank... men kjører selv en 356 1680 ccm3 med 6V og 009 fordeler. To doble 32 Zenith 009 fungerer helt fint både til by- og langkjøring. Fordeler fra splitt (383) skal også funke, men det har jeg ikke testet ut sjøl.
|
|
|
527
|
Forum / Originalprat / Sv: Nå som vi flytter inn...
|
på: november 19, 2007, 16:16:50 pm
|
Støtter kategoriene til Øystein med litt bredere inndeling. Får vi dette til å bli levende og funksjonelt, blir det meget bra kategorier Are
|
|
|
|