mai 03, 2024, 02:32:15 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Forum / Snikk-snakk / Sv: Shipping fra usa på: februar 23, 2012, 02:15:04 am
JetCarrier skiper egne containere fra New Jersey.
Kanskje de er behjelpelige med frakt av din også hvis du spør pent....?

www.jetcarrier.com
2  Forum / Snikk-snakk / Sv: Vi takker for deres støtte! Donasjon av midler til drift på: desember 31, 2011, 16:13:04 pm
En hundrelapp sendt. Sparte betydelig mer enn som så på tråden om bremser, som hjalp meg å justere mine selv  Blunker
3  Forum / Snikk-snakk / VW kidnappet bobla :) på: desember 31, 2011, 15:52:27 pm
Som noen av dere kanskje har lest, pusset jeg opp en boble i løpet av 2010:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,34896.0.html

I sommer fikk vi problemer med at den stoppet på tomgang. Prøvde med nye plugger, pluggkabler, rotor, fordelerlokk, stift osv - ingenting nyttet.

Men heldigvis er det en VW-forhandler 5 mil herfra med en svinaktig bra mekaniker på verkstedet, som kan "litt" mer enn å bruke odb-kabel og bytte deler. Utvilsomt rett mann til å justere forgasser og tenning for å fikse problemet. En slektning er dessuten avdelingsleder hos forhandleren, så her er alt i trygge hender.

Bilen ble levert inn til VW i høst og vi avtalte at de skulle se på den når de fikk anledning, ikke noe hastverk fra vår side. Men etter et par uker lurte vi på om den snart var ferdig, så vi ringte slektningen hos forhandleren. Svaret var kort og konsist:
"Mjaaaa, vi har ikke begynt å jobbe på den enda. Vi har faktisk bare vasket den grundig og satt den i nybilhallen."  Gliser  Gliser  Gliser

Her har den stått siden, og får vel fortsette å stå der til våren kommer antar jeg. Han sa de aldri har hatt inne en bil som drar så mye folk inn gjennom dørene som denne gjør, og mange som kjører forbi butikken stopper og kommer innom bare for å se på bilen og ta bilder. Når de jobber overtid ser de folk komme bort til vinduet og ta bilder utenfra!  Glad

I går fikk jeg endelig tatt turen ut til forhandleren og tatt noen bilder. Bilen tok seg veldig bra ut, og var pyntet til jul med et par nisser på panseret. Ble litt ekstra stolt av oppussingen min etter dette kan man si  Gliser

[attachment=1]
4  Min klubb / Volks West / Sv: DELER SELGES/KJØPES på: november 10, 2011, 22:06:39 pm
Kanskje litt VEL mykje puff med 1835, men...  Glad

Er den berre å skru inn og starte opp?
Og ka kostar herligheita?
5  Min klubb / Volks West / Sv: DELER SELGES/KJØPES på: november 10, 2011, 19:09:50 pm
Takker for tilbudet men jeg har inne et bud på kr 4000.-

Og gjekk den for 4, eller har du den for salg endå?
Har ein '69 1300 som kunne trengt meir "puff" i hekken...
6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Budsjettrestaurering av 1974-modell 1300 1.6 på: mai 05, 2011, 21:08:07 pm
Jepp, her er det:
http://www.yourautotrim.com/emwelcor.html

Du bare mailer dem og ber om "shipping quote" på det du skal ha (ca 25 dollar i shipping, noe som var grunnen til at jeg kjøpte 25 meter når jeg først var i gang). Dyr frakt, men jeg har ikke funnet dette i Norge i "automotive" kvalitet med disse fargene. Hvit kan kjøpes hos alle båt-omtrekkere....  Osteaktig

NB: Noen av fargene de har som produkter på websiden er ikke på lager og kommer ikke inn igjen -  mens noen av fargene i fargekartet (klikk på bildet av fargekartet på siden) ER på lager selv om de ikke står som klikkbare produkter på siden! Jeg prøvde først å kjøpe lys blå, og den var utgått.

Fargene kan avvike litt fra det du ser på skjermen. Hvis du vil ha et lite avklipp av min "metal turquoise" (som egentlig ikke ser "metal" ut) for å sammenligne fargen med fargen på skjermen så er det bare å sende meg adressen din. Kan du bruke den fargen kan du forresten få kjøpe litt av rullen min til en OK pris også... har vel 20 meter igjen  Glad

Og så har de altså tråd som matcher noen av bånd-fargene.
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Budsjettrestaurering av 1974-modell 1300 1.6 på: mai 05, 2011, 18:03:10 pm
Takk for gode tilbakemeldinger!

Selve syinga var ikke så vanskelig når jeg fikk satt sammen bitene og kantbåndet på riktig plass og i riktig rekkefølge. Men jeg må tilstå at det ble brukt stiftemaskin for å holde bitene sammen. Ikke helt husmor-aktig kanskje, men det fungerte kanon!  Gliser

Har vært ute og kjørt en del med den, og får masse godord om bilen. Og den går som en kule! Trodde først det var feil på speedometeret som gjorde at det viste for mye for raskt. Det viste seg faktisk at speedometeret er temmelig nøyaktig, og at den dønn originale 1.6-literen sparker unna så godt at forbikjøringer er en lek!

Har bestilt nytt luftfilter nå, så får vi se om det gjør den enda kjappere. Det gamle papirfilteret var helt mettet av dørgende svart olje og så ganske tett ut...
8  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Budsjettrestaurering av 1974-modell 1300 1.6 på: mai 04, 2011, 23:25:00 pm
Og sånn ble den til slutt! Eller... det falske gulvet over anlegget er fremdeles ikke laget, men det kommer vel en gang!

Øyelokk, rustfrie stigbrett med louvres og mooneye kapsler kjøpt hos Machine7 i UK.
Var vel 100-150 for øyelokkene, 800 for kapslene og 12-1300 for stigbrettene (priser ferdig levert).

Kromlistene på sidene og panseret tok jeg av, polerte opp igjen og satte på med nye klips. De var svært matte etter så mange år, men ble veldig fine etter poleringen.

[attachment=1]
Her viser litt av setene...


[attachment=2]
Og her er det en veldig fornøyd kar - min bror - som får prøve en tur (sladdet av hensyn til rikets sikkerhet osv).

Hvis vi ser bort fra et innkjøpt sveiseapparat som også skal brukes på andre biler, så ble det en særdeles billig restaurering til slutt!  Glad
Takk for oppmerksomheten!
9  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Budsjettrestaurering av 1974-modell 1300 1.6 på: mai 04, 2011, 23:17:11 pm
Forsetene var litt tricky å få til, men etter å ha skjønt hvordan originalsetet var sydd sammen gikk det heldigvis bra å få til de nye trekkene også til slutt!

Passasjersetet ble penest, førersetet fikk en liten krøll fremme på den ene siden. Men den viser ikke når sjåføren sitter i bilen  Blunker


[attachment=1]
Her er passasjersetet ferdig og klart til å monteres i bilen igjen.

[attachment=2]
Og her er også førersetet ferdig, til høyre. Det er ikke så skrukkete nå som bildet kan gi inntrykk av, jeg var uheldig med lyset når jeg tok bildet og limet på polstringen var ikke helt ferdigtørket. I virkeligheten ser det omtrent like bra ut som passasjersetet til venstre, bortsett fra krøllen foran på kanten.

Totalt gikk det bare med ca 1500 kroner, inkludert vinyl/skai, tråd, kantbånd, symaskinfot, og lim.
Og da har jeg igjen halve rullen med vinyl, 98% av rullen med tråd, og minst 20 av de 25 meterne med kantbånd som jeg kjøpte!

Arbeidstimer teller vi selvsagt ikke...
10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Budsjettrestaurering av 1974-modell 1300 1.6 på: mai 04, 2011, 23:05:13 pm
Det er ikke så lett å huske på å ta bilder mens man prøver å gjøre ting man egentlig ikke kan (som å sy!).
Men noen få ble det!

Jeg sprettet opp sømmene på setene og brukte bitene derfra til maler, ved å legge dem på det nye vinyl-materialet (skaien) og tegne rundt.
Det tok 4 ikke veldig effektive dager i løpet av påsken, inkludert demontering og montering av setene ut og inn av bilen. Hadde ikke brukt like lang tid om jeg skulle gjort det om igjen, men dette var første gang for min del.

Tråden jeg brukte å sy med kommer forresten fra samme leverandør som kantbåndet/pipingen, og er av en kvalitet som bl.a. er sertifisert for bruk hos Ford. Slitesterk som fy.

[attachment=1]
For å bryte opp det store baksetet litt var jeg modig nok til å prøve å sy inn 4 sømmer i fartsretningen på bilen både i sittepute og rygg. Dette ble veldig bra. Her har jeg akkurat fått ferdig den fjerde og siste langsgående sømmen.

[attachment=2]
Trekkene på originalsetene hadde tynn polstring pålimt på innsiden. I mangel av nytt polstringsmateriale, rev jeg av det gamle og limte det på de nye setene med spraylim.

[attachment=3]
Sitteputen i baksetet ble veeeeeeeeeldig bra med de langsgående sømmene om jeg får si det selv! Ryggen har akkurat samme sømmene innsydd, men den har jeg dessverre ikke noe bra bilde av akkurat nå.

[attachment=4]
Nærbilde av kantbånd/piping som både beskytter sømmen mot slitasje, og skjuler sømmen på en pen måte.

[attachment=5]
Trekket er originalt festet med en rekke metallringer som er klemt sammen. Disse var veldig vanskelige å bruke opp igjen, men kabelstrips fungerte minst like godt for å feste det nye trekket til rammen i samme hull som metallringene en gang brukte.
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Budsjettrestaurering av 1974-modell 1300 1.6 på: mai 04, 2011, 22:46:56 pm
"Setene er vanvittig skitne og trenger minst en vask nå som resten av bilen er blitt så bra," tenkte jeg mens jeg dyttet kassen på plass.
"...spørs om jeg må kjøpe noe stoffrens på mandag... men... røyklukt....?"
BRANN! BRANN! BRANN!

Lukten av sur røyk ble påtrengende der jeg satt på kne i baksetet og prøvde å presse den nye høyttalerkassen lengst mulig bak mot bakruta. Det var ikke bare innbilning! Kjente det ble varmt nede ved knærne og hørte knitrelyd av flammer. Plutselig gikk det hull på skaien foran på sitteputa i baksetet, og flammene slo ut. Fortvilet over at den nylakkerte bilen skulle gå opp i flammer og ta med seg bilene ved siden av, fikk jeg røsket setet løst og kastet det ut i en trappegang med betong på alle kanter og null inventar.

Brannen slukket like fort som den hadde startet når energikilden forsvant: en fjær i setet hadde knekt under det ene kneet mitt når jeg tok i som hardest, og hadde fått kontakt med plusspolen på batteriet! Umiddelbar kortslutning og et brent hull i skaien var resultatet. Men takk og lov var det ikke mer skade enn hullet i puta, men den så ikke ut.

For å prøve å snu det til noe positivt, hentet jeg inn pris på omtrekking av stolputene i hvit skai.
Det ble nedtur da prisen kom: 18.000 kroner for sying. En alternativ omtrekker måtte melde pass fordi jobben var for stor for ham, og ville ikke gi pris på det i det hele tatt.

Shit, tenkte jeg... jeg lærte jo nesten å sy i formingstimene på ungdomsskolen for 15 år siden, det kan vel ikke være SÅ vanskelig å sy noen puter. Ringe mor: "har ikke du en gammel symaskin stående?" Joda, det hadde hun.
Med skaien som egentlig var tenkt til falskt gulv over anlegget, fikk jeg prøvd symaskinen såpass at jeg fant ut at dette var gjennomførbart - og faktisk kunne bli bra!

Ny bestilling av skai: 1,5x10 meter hvit vinyl (flammehemmende!!) ble bestilt fra en stor leverandør i Tyskland, og kantbånd/piping fra en sjappe i Mississippi i USA (så turkis ut, var grønn - jaja! Får leve med grønn!).

En spesiell symaskinfot for å sy kantbånd til mors 35 år gamle Singer-maskin var utrolig nok på lager hos en forhandler i California - og 14 dager etter ramlet den ned i postkassen hjemme. Internett er en handlendes beste venn!

Her følger en bunch med FØR-bilder av setene:

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]
Shit, dette ser langt mer avansert ut enn på ungdomsskolen!  Sjokkert Jaja, den som intet våger intet vinner!  Gliser
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Budsjettrestaurering av 1974-modell 1300 1.6 på: mai 04, 2011, 22:18:15 pm
Som gammel råner trenger man litt lyd i bilen! Her hadde vi dritflaks. Det sto en fungerende CD-spiller i bilen når vi overtok den, og i bakseteryggen var det skrudd fast noen høyttalere med dårlig lyd. Jeg skulle egentlig bare skru dem ut og kaste dem, da jeg oppdaget at det var DLS 7x10" elementer til nesten 3.000 kroner.... de manglet bare en skikkelig montering for å låte bra! En brukt monoforsterker jeg hadde liggende fra gammelt av blir tatt i bruk for å drive høyttalerne. Noen kabler var alt jeg måtte kjøpe inn - og det ferdige anlegget spiller både høyt og pent  Glad

[attachment=1]
Tok mål og kappet opp MDF-plater. 2 kammer på 30 liter hver, og litt lagringsplass i midten. Når baksetet er slått opp blir det et "hemmelig rom" der til lagring av ting som ikke skal ligge synlig og friste tilfeldig forbipasserende til å bli tjuver...

[attachment=2]
Kassen skrus og limes sammen etter alle kunstens regler og forsynes med terminaler.

[attachment=3]
Topp-platen limes ikke fast. Det ligger derimot en list av fleksibel butyl-gummi rundt kantene, som toppen skrus ned på (like lufttett som lim). Innvendig limes det på "eggeskum" for å hindre stående bølger i kamrene.

[attachment=4]
Kassen ferdig kledd med grått bagasjeromsteppe og forsterker påmontert. Og ja, den er GODT skrudd fast med 6-7 lange skruer. Vil ikke ha den i bakhodet i en krasj. Nå var det jeg begynte å tenke på å kjøpe hvit vinyl/skai for å lage et falskt gulv oppå kassen, med hull til forsterker og høyttalere. Jeg ante lite om hva det skulle føre med seg til slutt...
13  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Budsjettrestaurering av 1974-modell 1300 1.6 på: mai 04, 2011, 22:00:29 pm
[attachment=1]
2 billige spraybokser med hvit gloss lakk fra BilXtra gjorde susen. Forarbeidet begrenset seg til å gå over felgene med stålbørste - enklere å spraye på litt hvitt hvis det skulle bli skader, enn å sandblåse... Når bildet ble tatt var mooneye kapsler bestilt, men ikke ankommet enda.
14  Forum / Prosjektgarasjen / Budsjettrestaurering av 1974-modell 1300 1.6 på: mai 04, 2011, 21:54:41 pm
Har akkurat fått på veien en bil som jeg og faderen har jobbet på innimellom andre prosjekter i et år eller to.
Selve arbeidet tok vel bare noen uker til sammen, men det tar som kjent gjerne noen år å bli ferdig likevel!
Vi skulle egentlig bare sveise en del rust og flikke litt med lakk her og der, men ting har det med å balle på seg.

[attachment=1]
Her er kanalene sveist, og skjermene er sveist eller byttet ut. Litt maskering, og så ble skjermene sprøytet med grunning - godt i gang, med andre ord.

[attachment=2]
Nå begynte bilen å se bedre ut, så da fristet det å gjøre mer. Pussing, grunning, sparkling og mer grunning av diverse slitasjeområder ble gjort, og vi fjernet oss mer og mer fra den opprinnelige ideen om å bare lakkere deler av bobla. Her er maskert og klargjort for lakk...
Det er også lagt 3 runder med klessnor under alle vinduslistene for å få dem ut fra bilen, slik at vi kommer til med lakk under listene. Dette fungerte veldig bra! Men før vi kom så langt prøvde vi den bestilte fargekoden på panser og baklokk (se lenger ned).

[attachment=3]
Panseret bar preg av å tatt i mot en del steinsprut og røff behandling gjennom årene. Men sårene var ikke dypere enn at et tynt strøk med sparkel gjorde susen. Bakluka var stort sett OK, bare noe småtteri ble utbedret.

[attachment=4]
For å få jevn og fin overflate grunnet jeg et par strøk på både luke og panser....

[attachment=5]
...før lakken ble sprøytet på. Det var ikke mange dragene jeg tok med lakksprøyta før jeg kunne konstatere at fargen var kanonbra.

[attachment=6]
Og så var det resten av bilen. Prepping, grunning, sliping, mer grunning, mer sliping.... slipte og styrte på hver helg i en måned før bilen var klar for lakk. Siden dette er en budsjettrestaurering brukte jeg lastebillakk fra Dupont som er slitesterk og rimelig. Jeg er ingen lakkerer-guru, så det gikk med litt mye... rundt 2 liter base + tynner + herder. Total kostnad var veldig lav - jeg anbefaler forøvrig Ødegård Lakk i Ålesund til alle! God service, bra pris og rask levering! Det er ikke lakkert innvendig, siden lakken der var i OK stand og bare en nyanse mørkere enn den nye utvendige fargen.

[attachment=7]
Og så fjerner vi maskeringen!

[attachment=8]
Som dere ser er det felgene som trekker ned utvendig på dette tidspunktet. Det måtte vi gjøre noe med....
15  Forum / Problemløseren / Sv: Klips til kromlister - feste før eller etter? på: november 27, 2010, 21:56:03 pm
Takker for raske svar.
Skal dobbelsjekke om det er pakninger på klipsene jeg har fått.

 Glad
16  Forum / Problemløseren / Klips til kromlister - feste før eller etter? på: november 27, 2010, 18:31:51 pm
Trenger et råd her.
Jeg har hatt kromlistene langs sidene og på panseret av i forbindelse med lakkering (1969 boble).

Har kjøpt inn nye klips som ser ut som de originale, herfra:
http://www.machine7.com/product.php?xProd=2417&xSec=1321

Spørsmålet er om klipsene skal festes på bilen, og så "trer" man listene inn på dem?

Eller skal klipsene føres inn i listene som så trykkes på plass på bilen? (ser ikke ut som det er meningen...)

Tenker noen har gjort dette før meg!!  Glad
17  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Mangels felger 7x15 ET0 4x130 selges på: oktober 19, 2010, 18:54:19 pm
Aha, offset på boble er ikke min sterke side  Glad

Takker uansett for lynkjapt svar!
18  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Mangels felger 7x15 ET0 4x130 selges på: oktober 19, 2010, 17:37:28 pm
Ikke dumme! 2000 for alle 4 da, antar jeg?

Og disse går vel rett på en 1969 boble hvis jeg legger på noen ekstra kroner til bolter?
19  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Nye bakre 1/4 gulvplater til boble på: mai 12, 2009, 16:09:41 pm
Delenummer:
951076-3 og 951076-4

Hotshop sin pris med moms er 512,50/stk + frakt, så dette skulle være billig  Glad
20  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Nye bakre 1/4 gulvplater til boble på: mai 12, 2009, 00:30:54 am
OK, skal sjekke det så fort som mulig. Er ikke hjemme denne uka, men skal høre om noen andre hjemme kan ta en kikk på platene for meg....
21  Bruktbørsen / Deler selges / Nye bakre 1/4 gulvplater til boble på: mai 11, 2009, 17:32:22 pm
Kjøpte inn et sett høyre+venstre bakre gulvplater ("1/4-plater") fra Hotshop til en 69-modell boble som jeg har begynt å restaurere. Men når jeg løfta av karosseriet så jeg at jeg heller burde ha kjøpt hele plater.

Lurer derfor på om noen trenger bakre plater. Jeg har Hotshop sine delenr på dem liggende hjemme hvis noen vil sjekke om de passer på sin bil.

På den ene plata står det >67, men de ble bestilt til en 69 så jeg går ut fra at den passer til 69 også i det minste (?... Det kan sikkert verifiseres ut fra delenummeret).

Den ene platen er Veng, den andre siden er av et annet merke (kan sjekke hvis noen lurer).

Kun pakket opp av emballasje, den ene av dem er lagt ned mot originalplate for oppmåling. Det ser ut som det må slipes litt ut av innerkanten for å få 100% passform i bredden.

800 for begge inkl frakt?

Noen som trenger disse?
Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!