mai 10, 2024, 06:51:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Efi  (Lest 4895 ganger)
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« på: februar 15, 2016, 21:46:50 pm »

Tips og erfaringer mottas .

Stikkord - Turbo
               Mouse
               Cheapo'ish
               E85

 Glad
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: februar 15, 2016, 21:56:04 pm »

Megasquirt funker bra og er relativt rimelig. Ta kontakt med Thore Morten Bryhn, han kan levere ferdig løsning til en god pris.
Mange her som bruker megasquirt som kan komme med tips når du sitter fast:)

Mvh
Alex
Loggført
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #2 på: februar 15, 2016, 22:03:41 pm »

Megasquirt funker bra og er relativt rimelig. Ta kontakt med Thore Morten Bryhn, han kan levere ferdig løsning til en god pris.
Mange her som bruker megasquirt som kan komme med tips når du sitter fast:)

Mvh
Alex

Megasquirt har jeg lest mye om , takk ! Glad
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 15, 2016, 23:09:15 pm »

Ring Kalle  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #4 på: februar 15, 2016, 23:15:38 pm »

Ring Kalle  Gliser

   Kult
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 15, 2016, 23:21:18 pm »

Hehe.

Hva er du ute etter? Effektmål?

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #6 på: februar 15, 2016, 23:40:51 pm »

250 ++  Glad
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2425
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #7 på: februar 15, 2016, 23:44:58 pm »

250 ++  Glad
Såpass ja Gliser Kult Kult
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 16, 2016, 00:00:35 am »

- 69m veiv med motvekter
- smidde stempler
- Råder med 3/8" rådebolter
- 40/35 topper med litt porting
- 8-8,5-1 i komp
- kam som gir 13,5mm løft ish og 250-255gr durasjon (112 lobsenter)
- vannkjølt IC
- turboeksos
- turbo
- TMBryhn EFI
- 900-1000cc injektorer.



Girkasse... Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #9 på: februar 16, 2016, 00:07:18 am »

- 69m veiv med motvekter
- smidde stempler
- Råder med 3/8" rådebolter
- 40/35 topper med litt porting
- 8-8,5-1 i komp
- kam som gir 13,5mm løft ish og 250-255gr durasjon (112 lobsenter)
- vannkjølt IC
- turboeksos
- turbo
- TMBryhn EFI
- 900-1000cc injektorer.



Girkasse... Osteaktig

👍🏻😇
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: februar 16, 2016, 09:32:16 am »


Det må være såpass. Ingen vits å bygge turbomaskinist hvis målet er å oppnå NA effekt. Jeg ser på antall PM og mail jeg har mottatt i det siste at det er flere som bygger eller planlegger å bygge små, rimelige motorer med høy effekt. Det syntes jeg er kult!

JUST DO IT!

Skulle jeg bygget ny, liten turbomotor i dag hadde jeg bygget en 1835ccm på følgende oppskrift;

- 69 veiv med motvekter
- 92mm AA thick wall sylindre med 94mm øvre diameter
- 92mm Mahle stempler da jeg ikke hadde turt å bruke AA
- CB Mini Wedgeport topper med 42 x 37
- En snill kam med greit løft . Feks TCS20 i kombinasjon med 1.25 vipper.
- Holset HX35 hvis du har plass eller en fysisk langt mindre Precision

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: februar 16, 2016, 11:07:34 am »

- 92mm AA thick wall sylindre med 94mm øvre diameter
Kan du utdype dette litt? Jeg har blitt fortalt av Jake Raby at disse faktisk er samme produksjon bare ikke merket Mahle. Er det feil?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: februar 16, 2016, 11:13:44 am »

- 92mm AA thick wall sylindre med 94mm øvre diameter
Kan du utdype dette litt? Jeg har blitt fortalt av Jake Raby at disse faktisk er samme produksjon bare ikke merket Mahle. Er det feil?

Jake sier mye rart men jeg kan utdype:

Thick = tykk
Wall = vegg

Med andre ord, sylindre med tykke vegger.  Tykkere en vanlige 87mm og langt tykkere en 94mm. For økt styrke. For å unngå at dem så lett sprekker når man feks leaner ut noe på en sylinder fordi screenfilteret er tett.

mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2425
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #13 på: februar 16, 2016, 11:14:08 am »


Det må være såpass. Ingen vits å bygge turbomaskinist hvis målet er å oppnå NA effekt. Jeg ser på antall PM og mail jeg har mottatt i det siste at det er flere som bygger eller planlegger å bygge små, rimelige motorer med høy effekt. Det syntes jeg er kult!


Er ikke lenge siden Pål lurte på om han skulle frisere litt på motoren sin foran denne sesongen Gliser
Når det nå kommer opp helt nye STORE planer Sjokkert Sjokkert  
Skrev jeg Såpass ja Osteaktig.
"GO for IT" Pål..Kult Kult
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: februar 16, 2016, 11:15:38 am »

- 92mm AA thick wall sylindre med 94mm øvre diameter
Kan du utdype dette litt? Jeg har blitt fortalt av Jake Raby at disse faktisk er samme produksjon bare ikke merket Mahle. Er det feil?

Jake sier mye rart men jeg kan utdype:

Thick = tykk
Wall = vegg

Med andre ord, sylindre med tykke vegger.  Tykkere en vanlige 87mm og langt tykkere en 94mm. For økt styrke. For å unngå at dem så lett sprekker når man feks leaner ut noe på en sylinder fordi screenfilteret er tett.

mvh
BB

Hehehe sorry, jeg klippet ut feil rad. Jeg forstår såpass engelsk at du ikke trenger å forklare tykkvegget...
Det var linja om mahle vs. AA jeg skulle sitere
Men, nå har jeg lest den linja om igjen og og ser at du snakker om stempler og ikke sylindre...

*bare å hente mer kaffe skjønner jeg*

moving along :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #15 på: februar 16, 2016, 11:23:37 am »

AA har to typer. Den ene kaller dem for forged og koster ca 305 USD. Den andre er standard og koster ca 100 USD. Dem sier selv at det rimeligste settet kan brukes i motorer med maks 6500 omdr og dem anbefaler dem absolutt ikke til turbomotor. Nå er det også slik at dem ikke har 1835ccm stemper i forged utgave. Da står man igjen med custom eller Mahle. Jeg velger eldre Mahle fremfor AA any day.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #16 på: februar 16, 2016, 15:44:40 pm »

Her kom det mange bra tips og inspirasjonsideer ! For det er der det ligger per idag. Blokka ligger her, men alt anna er fortsatt på planleggingstadiet.Bortsett fra de punktene som nevnt ovenfor. Dette blir et motorbygg for neste vinter. Og som Svein nevner over her så blir 1915 motoren lettere frisert for denne sesongen. I år vil jeg ha mest mulig sete tid for rett å slett bli bedre til å kjøre. Så får hestekrefter komme til neste sesong Glad
Uansett, gøy blir det!
1600 , 1641 , eller 1835.. Tja.. Egentlig mest lyst til se hva som kan hentes ut av en 1600  Gliser
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: februar 16, 2016, 16:39:52 pm »

Her kom det mange bra tips og inspirasjonsideer ! For det er der det ligger per idag. Blokka ligger her, men alt anna er fortsatt på planleggingstadiet.Bortsett fra de punktene som nevnt ovenfor. Dette blir et motorbygg for neste vinter. Og som Svein nevner over her så blir 1915 motoren lettere frisert for denne sesongen. I år vil jeg ha mest mulig sete tid for rett å slett bli bedre til å kjøre. Så får hestekrefter komme til neste sesong Glad
Uansett, gøy blir det!
1600 , 1641 , eller 1835.. Tja.. Egentlig mest lyst til se hva som kan hentes ut av en 1600  Gliser

Med original 1600 så ca 200hk før stemplene ryker. Mange har gjort det forsøket så det er ingen vits å sjekke om dem tok feil. Det samme er også gjort med 1200 og 1300cc.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #18 på: februar 16, 2016, 16:46:29 pm »

Her kom det mange bra tips og inspirasjonsideer ! For det er der det ligger per idag. Blokka ligger her, men alt anna er fortsatt på planleggingstadiet.Bortsett fra de punktene som nevnt ovenfor. Dette blir et motorbygg for neste vinter. Og som Svein nevner over her så blir 1915 motoren lettere frisert for denne sesongen. I år vil jeg ha mest mulig sete tid for rett å slett bli bedre til å kjøre. Så får hestekrefter komme til neste sesong Glad
Uansett, gøy blir det!
1600 , 1641 , eller 1835.. Tja.. Egentlig mest lyst til se hva som kan hentes ut av en 1600  Gliser

Med original 1600 så ca 200hk før stemplene ryker. Mange har gjort det forsøket så det er ingen vits å sjekke om dem tok feil. Det samme er også gjort med 1200 og 1300cc.

Mvh
BB

Du har et veldig godt poeng.
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: februar 16, 2016, 17:18:31 pm »

Her kom det mange bra tips og inspirasjonsideer ! For det er der det ligger per idag. Blokka ligger her, men alt anna er fortsatt på planleggingstadiet.Bortsett fra de punktene som nevnt ovenfor. Dette blir et motorbygg for neste vinter. Og som Svein nevner over her så blir 1915 motoren lettere frisert for denne sesongen. I år vil jeg ha mest mulig sete tid for rett å slett bli bedre til å kjøre. Så får hestekrefter komme til neste sesong Glad
Uansett, gøy blir det!
1600 , 1641 , eller 1835.. Tja.. Egentlig mest lyst til se hva som kan hentes ut av en 1600  Gliser

Med original 1600 så ca 200hk før stemplene ryker. Mange har gjort det forsøket så det er ingen vits å sjekke om dem tok feil. Det samme er også gjort med 1200 og 1300cc.

Mvh
BB


Hei Kalle

Hva er det som rykker på stemplene. Er det rett og slett på grunn av turtall, sylindertrykk eller tenningsbank?

Alex
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #20 på: februar 16, 2016, 17:47:07 pm »

Hei Kalle

Hva er det som rykker på stemplene. Er det rett og slett på grunn av turtall, sylindertrykk eller tenningsbank?

Alex

Ringland (i mangel på ett norsk ord) ryker på originale stemper pga sylindertrykket. De er laget for 50hk og holder kanskje en stund på 200. Ikke så verst tenker jeg. Tenningsbank ødelegger hvilke som helst motor uansett hvilke deler man bruker og det samme gjør for mye turtall.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!