mai 03, 2024, 22:06:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1 Fas 230v Dreibenk motor motorproblemer  (Lest 4218 ganger)
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« på: juni 28, 2015, 21:36:52 pm »

Hei folks.

Har en Dreibenk med 1fas 750W 230V motor.

Den har Startkondensator og en driftskondensator.

Motoren starter og går, men kanskje litt lavt turtall(kanskje) normalt turtall er 1440 rpm.
MEN, når man legger belastning på så hakker den og går ujevnt.
Startkondensatoren blir varm, men driftskondensatoren er helt kald.
Motoren blir også varm(litt for varm )etter kun korte oppstart og kjøring. Dvs mindre en 30 sekunder.


Er det driftskondensatoren som ikke fungere?
Hadde ikke startkondensatoren fungert så hadde den vel ikke begynt å snurre.
Jeg er elektriker fra tidligere, men har nesten ikke jobbet med motorer.
Marius K.
Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 30, 2015, 00:55:46 am »

nå er jeg på tynn is altså, men hvis den ikke er styrt av frekvensomformer, må det jo være en slags clutch der, kan det være den?
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 30, 2015, 18:54:50 pm »

Har du mulighet for å måle motstanden i viklinger? hvis kondensator blir varm så er noe galt hvertfall... Disse kan eksplodere og det er ikkje noe særlig... Hvis du har et multimeter og mulighet for å måle uf ( microfarad) så kan du teste disse også enkelt. Bare husk å kortslutte polene på kondensatoren først så lader du den ut.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: juni 30, 2015, 20:36:57 pm »

Hvordan veksler den mellom startkondensator og driftskondensator? Viss det er en automatisk sentrifugalbryter kan det vel være at driftskondensatoren er gåen slik at med belastning synker turtallet og startkondensatoren kobler inn igjen, turtall øker og den defekte kobles inn, turtall synker osv osv...?

Enkleste er nok som Endre sier, å finne et måleinstrument som kan måle de.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #4 på: juli 01, 2015, 10:22:14 am »

Hei folks

Endre S har dessverre rett, her var det noe virkelig galt. BRENTE VIKLINGER.
Har søkt mye både på youtube og www. Så da har man funnet ut mye om testing.

Start kondensatoren virket fint., ellers begynner den ikke å snurre, men må ha hjelp.
Driftskondensatoren er målt og funker. Så da tenkte jeg å sjekke speed swithen, sentrifugalt aktivere av god gammel fjær type. Den var ok. MEN med flere brente viklinger så når den nok aldri turtallet som den skal for å slå over til driftskondensatoren. DET VAR NOE DRITT.
Jeg kjørte motoren et lite minutt. Den blir ekstremt varm og er rene varmeovnen i lang tid etterpå.
IKKE BRA
Jeg må ha ny motor. Hvor kan man få tak på det?
Marius K.
Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #5 på: juli 01, 2015, 11:03:54 am »

Synd med brent motor.
Du får sjå om det er nokon her som passer: http://www.lonne.com/Content/Uploads/files/Downloads/Lonne_Main_Catalogue_2012/Chapter%201%20-%20Eletric%20Motors.pdf

Lønne kan hjelpe i meir enn 99% av tilfella  Blunker
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #6 på: juli 07, 2015, 22:42:11 pm »

Hei folks

Nå har jeg litt å gå ut ifra Glad

1. jeg har kontaktet Bauhaus for å få tak i en ny. Helst på reklamasjon. Men da mål jeg oppdrive kvittering fra han jeg kjøpte av.
Om ikke så sjekker Bauhaus prisen.
2. Jeg har fått et tlf nummer til en som er ekspert på å vikle om motorer.
3. Kjøpe ny motor enten fra LONNE kontakten eller eventuelt fra Sverige sin forhandler på dreibenken.

Så får vi se hva fremtiden bringer, håper den er lys Osteaktig

Marius K.
Loggført
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #7 på: september 13, 2015, 13:31:03 pm »

Hei Volks

Da er motoren reparert. Den ble viklet om hos Øyulfstad Elektro i Kvinesdal. Pensjonert kjempehyggelig kar.
Ble tipset om han fra en her på Forumet.
Prisen ble i underkant av 1000kr pluss frakt. Kjempeservice og raskt. Meget dyktig

Motoren hadde brente viklinger. Hvorfor den har brent er et mysterium.
Sakens kjerne. Den har både startkondensator og driftskondensator.
Startkondensator får den i gang og sentrifugal bryteren kobler denne ut raskt.(et par sekunder maks)
Hvis dette ikke skjer, så brennes viklingene ganske fort da den trekker mye strøm i startøyeblikket og blir gående på startkondensatoren på halv fart ca.
Starkondensatoren, driftskondensatoren og sentrifugalbryteren var alle i orden!!!
Hvorfor har den da brent?? Øyulfstad kunne ikke forklare det. Kanskje den har blitt holdt fast i start øyeblikket av en eller annen grunn?
Jeg tenkte om du har et 3 Fas anlegg i huset og en sikring går så hender det at du får halv spenning på resten av fasene?? Bare ren spekulasjon.

Nå er den i allefall i orden og er klar for montering. Glad Glad Glad Glad

Hilsen Marius K.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: september 15, 2015, 07:01:02 am »

Øyulfstad er dyktig. Jeg brente en industrimotor(lærlingen hadde ipoden for høyt på og hørte ikke belastning ble for høy..) og fikk viklet den kraftigere, fra 7,5kw til 11kw. Ble kanonbra.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!