mai 02, 2024, 23:15:55 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Justere tenning.  (Lest 5350 ganger)
nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« på: september 08, 2011, 22:29:56 pm »

Hei!
Jeg har en AD1600 motor fra en 1969 1302S i bilen min.
På reimhjulet er det to hakk så det jeg lurer på blir det korrekt og justere tenningen statisk etter et av disse?
Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 09, 2011, 23:37:40 pm »

På min 1600AD motor så justerer jeg alltid etter det V formede hakket. Har alltid funket som bare det.
Men for å få det helt ordentlig så bør man nok bruke strobelampe.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: september 09, 2011, 23:53:20 pm »

du skal nok justera etter det hakket til høgre=7.5grader før TDC
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
sussebass
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Tønsberg


Den aprikosmelerte typen.


Vis profil
« Svar #3 på: september 11, 2011, 09:04:23 am »

Jeg driver med det samma her, men er det hakket som markerer TDC når den er på toppen? Tenkte kanskje det var det andre merket som ligger litt etter, og at man skulle justere hakket til midten. Man skal koble fra vakumshiten eller?
Loggført

Mor hvordan lager man øllebrød?
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: september 11, 2011, 10:05:53 am »

Jeg driver med det samma her, men er det hakket som markerer TDC når den er på toppen? Tenkte kanskje det var det andre merket som ligger litt etter, og at man skulle justere hakket til midten. Man skal koble fra vakumshiten eller?

Det er mange typer reimhjul i omløp avhengig av motortype, men 1600 DP med SVDA-fordeler var mest vanlig på 1300S, 1302 og 1303.  Stor sannsynlighet for at det er det øverste du har.


Hentet fra denne tråden: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=251672

"Gropen" er TDC, hakket nærmest blokken er 7.5 BTDC (Before Top Dead Center).

Juster med stroboskoplampe. Drei på fordelerhuset slik at hakket kommer overett med senter-sprekken på blokken. Turtall 850-900 rpm.Vakuum-slangen skal være (men er ingen stor krise, siden det ikke er sug i den slangen så lenge motoren går på tomgang).

Når alt er stilt etter boken, er det ut å prøve. Eldre motorer er som litt voksne damer. Ofte kan de like litt mer fortenning  Glad.
« Siste redigering: september 11, 2011, 10:10:46 am av JFP » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 11, 2011, 10:10:31 am »

Det runde merket på den største delen av reimhjulet som markerer DTC. Merkene til høyre for dette (det finnes reimhjul som har flere også) er tenningsmerker. Ofte 7.5 og 10 grader fortenning
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
burker (Brian)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1183
Bosted: Tistedal


Savner Folkevogn klubben Østfold


Vis profil
« Svar #6 på: september 11, 2011, 13:12:40 pm »

Remhjulet som sitter på bobla mi har 3 v merker og ikke det store merket på den brede delen. hvilket merke skal jeg stille tenningen etter. 1200ccm motor.
Loggført

T-1 1959
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 11, 2011, 13:53:54 pm »

En mulighet er også å stille tenning etter der hvor motoren går best.. en orginal boblemotor er laget såpass grovt, at en tennings lampe er nesten unødvendig...?.... Sjokkert
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: september 11, 2011, 18:20:53 pm »

Liten oversikt under her både i bilde og pdf.

* 3_TENNING_7.pdf (104.02 KB - lastet ned 361 ganger.)

* 3_TENNING-7 (Custom) (2).jpg (145.84 KB, 1300x670 - vist 1001 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #9 på: september 11, 2011, 18:42:22 pm »

Liten oversikt under her både i bilde og pdf.

Veldig bra! Takk!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!