mai 11, 2024, 22:18:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1966 Banevokteren  (Lest 21855 ganger)
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« på: juni 05, 2008, 16:54:29 pm »

I september/oktober i fjor ble jeg den lykkelige eier av en relativt rustfri og fin 1966 sea blue boble.

Her er et spionbilde jeg tok før jeg kjøpte den:


I ettertid har pynteringer, kapsler og øyelokk bøtet med livet og ligger nå trygt forvart i boden.

Til nå har jeg ikke gjort så allverdens med den, og det blir nok aldri et hurtiggående prosjekt.
Jeg er avhengig av å ha den i kjørbar stand stort sett hele tiden siden det er min eneste bil.

Til nå har jeg ikke gjort annet enn å pusle litt med vedlikehold av det mekaniske.
I løpet av de neste ukene blir det litt mer fart. I dag ble nemlig senkespindler sendt fra unneberg og jeg skal få dem på bilen så fort som mulig.
Jeg valgte spindler siden de er enklere å bytte og fordi jeg med 95% sannsynlighet skal flytte fra trondheim til oslo i løpet av sommeren.
Da har jeg ikke plass til å dra på en ekstra forstilling. Og se endre D's looker som bare er senket med spindler den også var dråpen som fikk begeret til å flyte over og jeg bestemte meg for å senke nå istedenfor senere.

Akkurat nå for tiden er jeg veldig glad i cal look, og planene for bilen er kanskje noe som dette:

og kanskje litt lavere i front.

men akkurat for i år tror jeg det blir noe som dette:

standard felger fremme og bredda felger fremme med litt stuk.

Håpet er å være på bildet over når vi kommer til SCC. Til da håper jeg å ha råd til nye dekk og felger samt hatt tid til å gjenopplive veldig matt orginallakk.

til slutt slenger jeg inn et bilde av bilen som den står i dag.
« Siste redigering: september 19, 2008, 10:46:01 am av ola » Loggført

HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: juni 05, 2008, 19:58:48 pm »

Suveren bil! Hvis jeg kan komme med noen personlige meninger: T-bars, nose down & ass up, BRM's.

Lykke til videre! Gliser
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #2 på: juni 05, 2008, 20:41:03 pm »

takker..

har ikke helt sansen for BRM. nose down/ass up blir det.

sitter å pønsker på ny dekkdim. men sliter med å finne noen bra og lovlige dimensjoner på dekkonline.
Tips mottas med takk Glad
Loggført

MariusR
Supermedlem
*****
Innlegg: 940
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #3 på: juni 05, 2008, 20:47:38 pm »

Flott bil, har sammme bil med BRM fett d:-)
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 530
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #4 på: juni 05, 2008, 22:00:39 pm »

Med den patinaen hadde Raders vært fett... Alt litt sært styggpent egentlig:)
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #5 på: juni 05, 2008, 22:03:53 pm »

Med den patinaen hadde Raders vært fett... Alt litt sært styggpent egentlig:)

Henger meg på den.

Og polish er bare tull Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 530
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #6 på: juni 05, 2008, 22:17:43 pm »

Med den patinaen hadde Raders vært fett... Alt litt sært styggpent egentlig:)

Henger meg på den.

Og polish er bare tull Gliser

Ja, nei, polsk driver vi ikke med.
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #7 på: juni 05, 2008, 22:43:09 pm »

hehe.. smaken er som baken. Jeg syntes resultatet av denne redningsoperasjonen av orginallakk var så bra at jeg har lyst å prøve selv:


Ang. raders så har jeg en liten plan for å skille mine litt ut fra mengden. Men det blir nok ikke noe før i høst eller vinter.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: juni 06, 2008, 15:28:09 pm »

Detta vert ein fin cal-look Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #9 på: juni 13, 2008, 23:30:16 pm »

I dag var planen å installere dropspindler. Full av iver og pågangsmot startet dagen rundt 10 utenfor verkstedet i perleporten på gløshaugen.


Vi, jeg og en kompis, giver løs og får av det meste helt frem til det er på tide å få ut balljoints.
Da oppdager vi at vi ikke har endeleddsverktøy(som vi skulle fikse dagen før).
Greit nok, det blir en tur på biltema.

Etter vi kommer tilbake er det på tide å fjerne eksenter-mutteren (eller hva det heter), den som er til camber-justering, ble det første motbakke. Først må vi rote gjennom halve verkstedet(stooort verksted) for å finne en nøkkel som fungerer. Etter det må vi ha 1 meter ekstra latmansarm før den endelig slipper.

Etter dette er det smud seiling til vi skal sette på trommelen igjen. Den vil virkelig ikke på.
Litt trykking, dytting og vriing senere finner jeg frem skyvelæret og konstaterer at de nye dropspindlene er 29mm i diameter mens de gamle er 27 mm.
Virkelig motbakke nå.
Ringer unneberg bil, og tommy er virkelig hjelpsom som stuper inn på lageret med skyvelæret sitt og konstaterer av det har skjedd noe morsomt mellom 66 og 68 og jeg trenger nye indre forhjulslagere.

Nå er gode råd dyre(Veldig dyre vil det vise seg) og alternativene er Ilpost fra unneberg og få delen på lørdag, ringe tiller bil og en times ekspedisjon igjen eller finne noen passende lagre hos en mer sentrumsnær butikk.
Heldigvis har Agra lagrene på lager. Hopper i bilen igjen og er tilbake med nye forhjulslagre (men 580 kr!!!! lettere).

Klokken er nå nærmere 15.00

Plundrer litt med hvordan alt henger sammen, men får etterhvert presset ut mesteparten av de gamle lagrene.
Inneste løpebanen sitter selvsagt igjen inni og i følge bentley manualen min er det nok en gang behov for et "special tool".
Litt macGyvering senere har en stålskrue blitt et "special bearing removal tool" ved hjelp av en båndsag og en slipemaskin.

Det er stor fest når høyre side er ferdig skrudd sammen og man ser at senken har virkelig hjulpet.

Så er det venstre side igjen.
Nå vet vi hva som må gjøres og det går rimelig fort unna.
Klokka er vel ca 1600 nå.

Tilogmed eksenter-muttern er på lag og slipper med en gang! Hurra!

Nestemann til å lage trøbbel er speedometerkabelen, som sitter som sveiset fast.

Noen av dere merket kanskje mitt nødrop tidligere i dag, og som jeg nevnte. wd40 og noen utvalgte nordnorske gloser(er opprinnelig fra tromsø) fikk den løs.

nå er det bare å cruise inn til seier tenker mekanikerene!

Ikke så fort sier endeledded på styrestaget. Det er nok orginalt fra 1966 og sitter bom fast.

Etter mye knoting med styrestaget på bilen tar vi det av, men ikke uten kamp fra låsesplinten i mutteren på det indre endeleddet.

For å gjøre en veldig lang historie kort så bruker vi varmepistol, uante mengder wd40, 400 grams hammer, ambolt og en 1.5 meter lang pipetang for å få av endeleddet.

UTEN HELL! og styrestaget blir selvsagt ødelagt i prosessen.

Rundt 19.00 gir vi opp og sier, greit, resten kan vi montere også fikse et nytt styrestag i morgen.

For å toppe hele driten så er vi uheldige å knekker av den ene motstandsplaten mot justeringsstjernene til bremseskoene.


Det er den øvre motstandsplaten som har brukket av. Hvordan er det å reparere denne?
Må jeg bytte hele bakplaten?

Hele kvelden ender rundt 19.40 med bilen stående uten styring og ødelagte bremser men senket og fin.



For å sørge stikker jeg ut å spiser burger, drikker øl og ser em i fotball på en pub med noen venner.
Der kommer vi i snakk med div. utvekslingsstudenter og det viser seg at ei søt fransk jente skal jobbe i Tromsø i sommer.(der jeg også skal feriere)
Men selvsagt klarer jeg ikke å knote meg til å spørre etter telefonnummer Flau Flau

Alt i alt, en særdeles frustrerende og laaaang dag, men bilen er ihvertfall senket litt Glad
Loggført

Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #10 på: juni 13, 2008, 23:40:05 pm »

hehe.. smaken er som baken. Jeg syntes resultatet av denne redningsoperasjonen av orginallakk var så bra at jeg har lyst å prøve selv:


Ang. raders så har jeg en liten plan for å skille mine litt ut fra mengden. Men det blir nok ikke noe før i høst eller vinter.
Gasburners er bare mer å mer riktig.  Øyerulling behold patina å få hele bilen RETT ned mot bakken  Rekker tunge
Loggført
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #11 på: juni 13, 2008, 23:41:17 pm »

glemte å nevne at sway bar'en på venstre side var ute av det ene festet og at vi måtte fikse dét også. Trist
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: juni 13, 2008, 23:42:49 pm »

Du veit att det er Fredag den 13. i dag?
Dårlig dag å jobbe på Osteaktig

Men da er vel faen so surt likavel, å ikkje verta ferdig(og laga nye problemar) Trist
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #13 på: juni 13, 2008, 23:50:51 pm »

var ikke klar over datoen, men det forklarer en hel del..

er faktisk hun franske jenta som irriterer meg mest nå Glad
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #14 på: juni 14, 2008, 00:09:38 am »

Bobla står jo der i morgen også, verre med den franske skjønnheten..  Osteaktig

Bare en ting.. Det er to ting som må byttes når man bruker balljoint senkespindler på 66 og 67 modeller.
Indre hjullager har du allerede funnet ut av ser jeg, men du må også ha nye ytre endeledd beregnet på 68->. De har større kon, så hullet i spindelen blir litt i største laget til det endeleddet du har..

Fin bil! Hadde ikke vondt av litt senking heller   Glad

Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #15 på: juni 14, 2008, 00:27:02 am »

Bobla står jo der i morgen også, verre med den franske skjønnheten..  Osteaktig

Bare en ting.. Det er to ting som må byttes når man bruker balljoint senkespindler på 66 og 67 modeller.
Indre hjullager har du allerede funnet ut av ser jeg, men du må også ha nye ytre endeledd beregnet på 68->. De har større kon, så hullet i spindelen blir litt i største laget til det endeleddet du har..

Fin bil! Hadde ikke vondt av litt senking heller   Glad



sant nok om dama.. får vel prøve å spore henne opp i løpet av sommeren Glad

ytre endeledd visste tommy på unneberg om fra før, så det var derfor vi sloss så voldsomt med endeleddene i løpet av dagen Blunker

Takk for komplimentet.

Og jeg glemte å si det tidligere, stor takk til Tommy på unneberg som fløy inn på lagret med skyvelæret og fant ut hva som var galt. Sånt blir det trofaste kunder av Blunker
Loggført

Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #16 på: juni 14, 2008, 00:35:18 am »

tviler på at tommy fløy, gikk nok litt raskt antagelig  Osteaktig hehehe....!
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #17 på: juni 14, 2008, 06:25:41 am »

Drittalt, Ola. Men lyspunktet er at Tromsø ikkje er SÅ schwææært, liksom..  Gliser

Bilen blir nok ein skikkelig looker når du får på bakfelgane óg!

Og kampen var jækla bra. Huhei! Kor mange gangar får Frankrike 4 baklengs i ein kamp? Ikkje mange!
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #18 på: juni 14, 2008, 09:43:49 am »

For å toppe hele driten så er vi uheldige å knekker av den ene motstandsplaten mot justeringsstjernene til bremseskoene.


Det er den øvre motstandsplaten som har brukket av. Hvordan er det å reparere denne?
Må jeg bytte hele bakplaten?

Trenger ikke å bytte hele bakplata nei! www.Cip1.com har disse til under 4 USD, og sikkert Unneberg også. Må sikkert nestes fast med migen.  Gliser Gliser
 http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=VWC%2D211%2D609%2D185%2DA

Fin bil du har foresten!!

HK
« Siste redigering: juni 15, 2008, 18:59:05 pm av VW1965T1 » Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #19 på: juni 14, 2008, 09:52:01 am »

takk!

og nå er det en kompis som får litt bedre samvittighet Glad
Loggført

Madmartigan
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #20 på: juni 14, 2008, 14:40:56 pm »

Bilen blir tøff den Ola! Liker patinaen på den.
Bra skrevet historie også.
Men...synd at du ikke ringte meg, for da skulle fått kjøpt senkepindlene mine, med riktige hjullager og endeledd.

Men flott at det order seg  Glad

Hilsen gammelnaboen
Loggført

Er utro med en Ford... - Kanskje VW en gang i fremtiden igjen!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #21 på: juni 14, 2008, 16:25:27 pm »


Og kampen var jækla bra. Huhei! Kor mange gangar får Frankrike 4 baklengs i ein kamp? Ikkje mange!

Bør vel ikke utbrodere det så veldig med tanke på den skjønnheten han skal spore opp i Tromsø, kanskje Blunker
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #22 på: juni 15, 2008, 10:37:53 am »

Det kan jo hende at dei gjennopplever kampen, og ho får 4 baklengs sjølv i løpet av 90 minutar..  Gliser

Framleis litt imponert over responsen på Tiller, gitt. Tenk om alle forhandlarar skulle bli muggen fordi ein ikkje til ei kvar tid handla der..  Hæ Skal du ha med deg bilen til Tromsø, Ola?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #23 på: juni 15, 2008, 18:55:42 pm »

Han var vel ikke ivrig på å ha butikken åpen i 10 minutter på en lørdag når jeg ikke hadde handlet hos han.

Planen er nå å bruke det gamle styrestaget til å kjøre utrooolig forsiktig de 4-5 kilometerene hjem sent i kveld.
Ringe unneberg i morgen og få dem til å lempe de delene jeg trenger i en konvolutt slikt at jeg får dem på tirsdags morgen.

Bilen blir ikke med til tromsø siden jeg satser på å flytte til oslo i løpet av juli. Den skal heller få være flyttebil Glad
Loggført

ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #24 på: juni 18, 2008, 10:09:42 am »

Da var endelig bilen i farta igjen.

Men ikke uten enda flere troll i trompeten.

Unneberg sendte meg feil endeledd, og når jeg oppdaget det var jeg nesten på gråten. Etter å ha hatt bilen stående på gløshaugen på trondheim parkerings og ntnu's nåde i 2 dager trodde jeg at det endelig skulle bli ordning.

Heldigvis hadde Gammelkallen her på forumet sett nødropet jeg postet på fredag så da ble det en liten ekspedisjon ut til Ranheim for å kjøpe et endeledd!

Problemet nå er dekkene. De skraper godt ved sving og i dumper. Standarddekkene på 165r15 må byttes bort med noe mindre.
Jeg skulle gjerne hatt noen 145r15 men dekkonline har ikke, de har kun 145/65 og det blir for lite gummi i mine øyne.

Noen som har forslag til dekk dimensjon som gir callook stuk uten å bli for sykkeldekk.
Noe i denne duren kanskje?



Loggført

Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #25 på: juni 18, 2008, 10:32:31 am »

kjaør "standardpakken" - slår ikke feil. 135 foran og 205/70 bak
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #26 på: juni 18, 2008, 11:25:00 am »

det blir 185r15 bak enn så lenge. økonomien tillater ikke så mange flere krumspring akkurat nå Rekker tunge

Men jeg innser jo etterhvert at det må bli "standardpakken"..
Loggført

ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #27 på: juni 18, 2008, 14:46:02 pm »

Slik, i dag lå det godsaker fra molde i postkassen. Hentelappen ihvertfall.

Da ble det fort liv i skrotten og hjul ble byttet i en fart.

Kjørte en liten tur etter å ha tømt bilen for diverse rot etter mekkingen i det siste. Blant annet en gigantisk garasjejekk. Da ble det litt mindre dunking og skraping, men det trengs fremdeles mindre dekk fremme.

Tror 135r15 blir knall.




Litt morsom at senter bak er hvit og bane foran er hvit. Får kanskje lakke litt en gang i fremtiden.
Loggført

holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #28 på: juni 18, 2008, 15:05:07 pm »

En supertøff bil med det rette stuket,,,helt på høyde med det beste fra utlandet:)
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #29 på: juni 18, 2008, 15:10:56 pm »

Fint stuk, ja Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!