mai 05, 2024, 14:20:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Liming og festing av tepper  (Lest 8549 ganger)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #30 på: mai 12, 2008, 00:35:36 am »

Takker for alle svar =)


Bilen er nå ferdig malt innvendig, klart for nye tepper jeg har liggende!  Gliser

Tenkte jeg skulle lime visse steder, vilket type lim burde man bruke da?


Jeg anbefaler borrelås! Og kontaktlim.

Begge deler får du på Biltema. En halvliters malingsboks med kontaktlim koster under 50-lappen. I tillegg får du borrelås der til en rimelig penge. Pensler er billige der også.

Selve borrelåsen du kjøper der er selvklebende, men det holder ikke godt nok mot tepper. Derfor bruker du kontaklimen til å feste remsene til henholdsvis karroseriet og teppet.



Fordelen med dette er at du kan ta ut teppene for vask/rensing, og ta dem av når du vinterlagrer bilen. Så slipper du fuktproblemene som teppene skaper.

Har brukt borrelås/kontaktlim på alle teppene i bilen og til å feste støydempingsplatene bak baksetet. Det er en litt tidkrevende jobb å fikle med liming av borrelåsbitene, men gevinsten er åpenbar.

Har ellers forsøkt meg med limpistol, som også er helt greit, men landet altså på "kvalitetsløsningen" med kombinasjonen borrelås/kontaktlim.

Skal du bruke kontaktlimen direkte mellom teppe/karroseri, vil jeg anbefale å være gjerrig med limet. Du ønsker ikke at teppene skal sitte mer en akkurat, slik at det går greit å få dem av om noen år uten å rive i stykker teppet.

Husk god lufting - kontaktlim i disse mengdene lukter py, er noe skikkelig svineri å puste i. Lykke til.



Har faktisk tenkt på borrelås, og grunnen var som du sa, lett å rengjøre + =)
Men festes borrelåsen på teppet med kontaktlim bare da?



Jeg hadde tenkt å bruke owatrol (og så benga), men det hadde de ikke igjen på de butikkene jeg var på..
Så det endte opp med negerkuse og stålbørste, pusset alt ned til rene blanke stålet, og på med sinkgrunning.
Har pratet flere som har brukt det, og ikke noe rust mange år senere.

Oppå der hadde jeg gode strøk med bengalakk

Men mye av gulvet i bilen er nytt, så der tok jeg kun på benga.

Det ser veldig bra ut!
Men det lukter ikke så godt, får håpe det blir borte snart Rekker tunge
« Siste redigering: mai 12, 2008, 10:41:26 am av Bj?rn » Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #31 på: mai 22, 2008, 21:47:24 pm »

Holder på å med dette jeg også Gliser Noen som har tips, eventuelt bilde av skjøtene foran under dashen? Lurte litt på åssen jeg skulle få det finest mulig der Glad
Loggført

http://www.typ15.com/                      

JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #32 på: mai 22, 2008, 23:17:38 pm »


Sitat
...Har faktisk tenkt på borrelås, og grunnen var som du sa, lett å rengjøre + =)
Men festes borrelåsen på teppet med kontaktlim bare da?


Ja. Litt mye jobb med dette her, siden kontaktlim må ha lim på begge sider og tørke før du setter delene sammen. Også en liten utfordring å smøre lim på teppet slik at det blir pent. Jeg brukte pensel til å smøre på limet.
Loggført
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!