mai 05, 2024, 16:56:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nettopp kjøpt boble, problemene ruller inn. HJELP!!  (Lest 2527 ganger)
prippa
Juniormedlem
**
Innlegg: 73
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: mai 22, 2008, 22:58:54 pm »

Hei.

Kjøpte boble forrige torsdag. Fredagen etter gikk utløserlageret adundas, og selger bestilte deler så dette ble fiks ikveld.

Vi, (jeg har ikke skrudd) byttet hele clutchen, og nå på vei hjem fra verkstedet jeg har hatt tilgang på døde motoren mens den var i 2 gir.
Jeg dyttet inn clutchen og var like ved hjemme hvor det er en nedoverbakke. Så når jeg trillet nedover her prøvde jeg å starte den ved å ta ut clutchen når den var i andre.

Da kom det er litt kraftig smell, og jeg får ikke start på bilen.


Hva kan ha skjedd? Trenger hjelp snarest!

Håper alle har en fin bobledag:)
Loggført

Så lenge man er glad...
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #1 på: mai 22, 2008, 23:37:27 pm »

...nå på vei hjem fra verkstedet jeg har hatt tilgang på døde motoren mens den var i 2 gir.
Jeg dyttet inn clutchen og var like ved hjemme hvor det er en nedoverbakke. Så når jeg trillet nedover her prøvde jeg å starte den ved å ta ut clutchen når den var i andre.

Da kom det er litt kraftig smell, og jeg får ikke start på bilen.


Hva kan ha skjedd? Trenger hjelp snarest!

Håper alle har en fin bobledag:)

Velkommen til denne delen av verden, og gratulerer med ny bil!!!

Problemet ditt: Hmmm... Det er ikke lett å gi diagnosen etter den beskrivelsen her. Kan være alt mulig, men generelt er det to feilkilder: Tenning og fuel. Kanskje du kan beskrive det litt nærmere, så er det mange her på forumet som kan komme med råd og tips.

Har etterhvert lært meg at når du overtar en gammel boble bør du gå ta en runde med vedlikehold og bytting av slitedeler: Skift olje, rens luftfilter (bytt hvis du har papirfilter), skift plugger, skift stifter, still tenning, still forgasser, justere ventiler, skift bremsevæske, justere bremser. Da får du kontroll på din bil.

Anbefaler deg å skaffe en Bentley manual for bilen din (www.automobilia.no f eks), eller en Haynes-manual.

Lykke til.
« Siste redigering: mai 22, 2008, 23:39:08 pm av JFP » Loggført
prippa
Juniormedlem
**
Innlegg: 73
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mai 22, 2008, 23:40:44 pm »

Takk for svar du! Er litt frustrert, for bilen er i god orginal stand. Er en 1966 1300.

har hatt litt problem med den når motor er varm, automat choke etc.. ?

Synes det virket veldig skummelt med dette smellet da jeg prøvde å få fyr på den ved bakkestart..


Tenker å prøve i morgen tidlig når motoren er kald ,men er som sagt litt engstelig for hva lyden kan ha vært? Håper ikke det er noe med girkassen.. Hørtes ut som om det kom bakfra hvertfall.


Tusen takk igjen, gøy med boble... hvertfall når den går.
Loggført

Så lenge man er glad...
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: mai 23, 2008, 00:05:46 am »

Det at det smeller baki der er mere sjarmerende enn farlig... Sannsynligvis er det ettertenning. Uten å være for bombastisk vil jeg tro en justering av tenningen vil løse mye av problemene dine.

Boblene har automatchoke (har 66 modell det, noen?), og hvis denne er helt ute av justering eller har låst seg, så går motoren dårlig på varm motor, siden den da får for fet blanding. Choken sjekker du ved å ta av luftfilteret. På kald motor skal spjeldet oppi forgasseren være lukket. Skru på tenningen/start motoren. Etter noen minutter skal spjeldet ha vridd seg opp i vertikal stilling.

Men det er nok neppe justering av choken din alene som gjør at den ikke starter.

Loggført
prippa
Juniormedlem
**
Innlegg: 73
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: mai 23, 2008, 06:51:13 am »

Okei.

Har hatt bil tidligere som hadde ettertenning.. Denne lyden hørtes mer "klunkende" og mekanisk ut. Som om en rusten bolt som løsnet raskt, bare mye høyere..


Loggført

Så lenge man er glad...
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #5 på: mai 23, 2008, 19:04:49 pm »

Sitter alle slangene i motorrommet fast?
Feks. den til vakumklokka på fordeleren?

Var nylig borti en som prøvde å få start på folkevogna si, men den ville bare ikke det.
Mye smell og til slutt en KABLAM! Problemet der var da at slangen til
vakumklokka hadde koblet seg av.
Loggført

Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: mai 23, 2008, 19:59:58 pm »

som nevnt; sjekk tenningen din..
Loggført
Tele-75
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Alta



Vis profil
« Svar #7 på: mai 23, 2008, 20:06:18 pm »

Mista en gang muttern på vifta på en av mine vw busser, hørts slik ut da vifta kilte seg fast i viftehusethuset, trur den bare var å skru på plass når jeg hadde ny mutter 36 pipe, trur jeg var i 1984
Loggført

Lykkelig eier av en vw transporter 75mod og en 94mod lang Caravelle med 2,5l bensin og automat

Tidligere VW

Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1973
Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1969
Vw transporter campingbil       1600cc 1971
Vw 411 stasjonsvogn             1700cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1974
Vw boble                              1200cc 1961   
Vw boble roadster prosjekt      1600cc 1971
Vw transporter syncro  1,9 bensin       1989
Vw caravelle               2,1 bensin       1988
Muligens et par transportere som jeg har glemt + 5-6 passater/audi 80, 2 K70 og en haug med andre biler og kjøretøy.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!