Vis innlegg
|
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
|
64
|
Forum / Problemløseren / Sv: Alubøyer
|
på: mars 01, 2015, 14:51:05 pm
|
skruvat.no har ganske bra utvalg men du må regne med litt ventetid da disse er bestillingsvarer. venta omtrent en uke på de jeg bestilte derfra
|
|
|
66
|
Forum / Problemløseren / tetning nesekon
|
på: mars 01, 2015, 13:10:20 pm
|
hei, bestemte meg for å skifte tetningen i nesekonet før jeg satt girkassen inn i bobla igjen. bestilte ny hos unneberg og tok ut den gamle. men den jeg fikk hos unneberg som skulle være rett er for "tynn" og for lang. her ser dere forskjellen. verdt å nevne at dette er nesekonet som stod i bobla da jeg kjøpte den, er en 1966 modell. nummeret på nesekonet er: 131.301.211. noen som vet hva tetning jeg skal ha evnt hvor jeg kan kjøpe det? kjell
|
|
|
73
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / blinklys og bremselys kun når motoren sviver?
|
på: august 26, 2014, 11:48:48 am
|
hei. fikk nettopp feil på eu for at blink og bremselys ikke fungerte. merket selv at det var dødt, helt til jeg startet bilen. da fungerer dem akuratt som dem skal. skal det være slik? synes det var litt rart med tanke at når tenninga er på så bør jo blink etc fungere? har kikkt litt på koblingsskjemaet men ble ikke så mye klokere.
kjell
|
|
|
74
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: hva tetning bruker folk ved full flow?
|
på: juli 31, 2014, 20:07:20 pm
|
Rørtetning som Loctite 542. Jeg skrur til sånn passe når Loctit'en tørker, vil den låse pluggene. Vil du være på den sikre siden, kan du bruke en liten dor og slå litt av godset i blokka mot pluggen, for bedre låsing. men tenker spesielt på den 90 graders messingadapteren som går inn i fronten av blokka. bør den skrus helt ned eller gjør det ikke noe om en gjenge eller to stikker utfor for å få rett vinkel ned mot filter
|
|
|
75
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / hva tetning bruker folk ved full flow?
|
på: juli 31, 2014, 19:41:25 pm
|
hei. lurer på hva folk bruker for å være sikker på at blindpluggene, uttak til oljefilter etc holder tett? trenger man noe som helst da det er røyrgjenger? og hvor mye kan jeg trekke til? føler det ikke skal så mye kraft til for å ødelegge noe når jeg trekker til messingen som skal i front.
kjell
|
|
|
76
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: vw t1 girkasse sveisbar?
|
på: juni 19, 2014, 18:59:38 pm
|
Kjør på med Dye-Pen, da får du garantert svaret, eventuelt kan du bruke tynn olje og kritt, det var det som ble brukt i gamle dager... Men viss sprekken er der jeg tror den er, så hadde jeg gitt blanke... Er ikke rare varmen som skal til før gearkassen utvider seg nok til at pluggen løsner Eventuelt kan du komme å låne den der super rustløser guffa mi...
Jone
lure på om eg bare ska brukan te ann ryge eller någe ja. men sjekke med dye pen
|
|
|
77
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: vw t1 girkasse sveisbar?
|
på: juni 19, 2014, 18:25:41 pm
|
Eg har brukt Alutite på forskjellige legeringar, med godt resultat. Dette krever svært mykje lavare temperatur enn ved sveis, som medfører lavare spenningar og mindre trekking. Materialet kan borast og gjengast i. Claseren har i topack. Les bruksanvisningen nøye men enden av sprekken må/bør vell uansett borres for at det ikke skal sprekke mer? og kan jeg evnt bruke noe ala JB weld? Sikker på at det er sprekk, og ikke en stripe etter støping? Mange kasser og motorer ser ut til å ha sprekker, men er bare etter støping. Riktig verktøy er over halve jobben. Hvis pluggen er rundt pleier jeg å sveise på en stor mutter eller bolt på pluggen.
men hvordan kan jeg avgjør om det er sprekk eller ei? har ikke hørt med NDT avdelingen på jobb enda men kan man bruke dye-pen? eller må jeg bare prøve å slipe litt
|
|
|
78
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: vw t1 girkasse sveisbar?
|
på: juni 18, 2014, 18:37:39 pm
|
Sveisbart, ja. Magnesium. Tappe og nivå plugg på disse kassene er jo kone (rørgjenger?) så jo mer du strammer for å få disse tette jo mer "spreng" effekt vil kassehuset bli utsatt for. Og strammer du nok og i tillegg har mye motor så sier det seg selv hvor disse kassehusene vil sprekke.
er en kasse jeg nylig kjøpte, AO. har bare fått rengjort den skikkelig og la merke til det når jeg skulle åpne for å tappe av det som evnt stod på av olje. men er løsningen å tappe av olja, frese ned og sveise i? liker ikke tanken på å sveise i magnesium uten erfaring med materialet før.
|
|
|
79
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / vw t1 girkasse sveisbar?
|
på: juni 18, 2014, 16:26:51 pm
|
hei. ser om som om det er ei lita sprikke i girkassen min, er det noe å bry seg om? er rett ved påfyllingspluggen og skulle hatt den ut, sitter helt fast så må nok varme og er redd sprekken utvider seg. så, er girkassene våre magnesium eller alu? og hvis alu er det sveisbart eller en merkelig legering?
kjell
|
|
|
82
|
Forum / Problemløseren / Sv: honing av løfter bore?
|
på: februar 21, 2014, 14:27:28 pm
|
Er det type 1 det er snakk om? Isåfall har du gjort noe veldig feil om du har borret deg inn til løfterhullene når du modifiserer til fullflow.
Når det kommer til grader i løfterforingen er magnesium ganske så tilgivelig. Om du presser en kamfølger ut og inn i hullet en 20-30 ganger vil nok det utstikkende knekke av og alt vil være på stell igjen. Hullet er jo like rundt. Kun graden fra gjengene som skal bort.
borra meg ikke inn, men tror tuppen på gjengetappen var gjennom. men forstår ikke helt det, fordi da jeg holdt på så gjenga jeg et parti så prøvde jeg pluggen osv til den satt som den skulle.
|
|
|
83
|
Forum / Problemløseren / honing av løfter bore?
|
på: februar 21, 2014, 02:02:44 am
|
hei. driver på å prøver å få sammen min første motor, og har nettopp gjort meg ferdig med å gjenge opp oljegalleriet for full flow. for det første la jeg merke til at jeg måtte gjenge ganske dypt for at blindpluggene skulle sitte flush, men i mitt hode skal det ikke bety noe mer en litt turbulens(?). men i dag la jeg merke til at det stakk en bitteliten kant ut i boren til løfteren, altså, gjengetappen har gått så dypt at det mer eller mindre er en gjenge som stikker ut oljehullet til løfteren. for det første, har jeg gjort noe feil og bør kaste blokka i bosset før jeg ødelegger for millioner? hvis ikke, hvordan bør jeg gå frem for å være sikker på at det ikke er noen kvasse kanter i løfterboret? kjell
|
|
|
84
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bremerør i Rustfritt?
|
på: februar 17, 2014, 00:44:16 am
|
hvis de rustfrie sprekker/knekker under flensinga går det vell ann å prøve å varme det litt eller er dette noe som er prøvd? tenkte å gå for rustfritt selv
|
|
|
88
|
Forum / Problemløseren / bulkete og styggt viftehus
|
på: januar 12, 2014, 21:27:47 pm
|
hei. kjøpte et såkalt doghouse viftehus for ei stund siden, dette hadde tidligere eier borret en del hull i for å tre tennpluggledningene i, og da jeg slipte vekk den gamle lakken så viste det seg at viftehuset også var ganske bulkete. har fått sveist igjen de fleste hulla, men hvordan skal jeg gå frem for å rette ut bulkene? vil ikke sparkle
Kjell
|
|
|
90
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: pinnebolter til blokk ønskes
|
på: desember 27, 2013, 10:51:58 am
|
Hvilke pinne bolter ?
de som holder blokk halvdelene sammen eller de som holder topper / sylindere på plass
Å........... ja det er vanlig å demomtere alle pinne boltene for å få maskinert blokka ;-)
Takk for svar. Tenker på de som holder blokkhalvdelene sammen, hele sulamitten, ikke bare de m12 boltene. Kjell
|
|
|
|