mai 09, 2024, 04:19:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Intercooler som oljekjøler.....selvfølgelig :)  (Lest 37262 ganger)
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« på: mars 29, 2008, 16:14:17 pm »

..
« Siste redigering: mai 11, 2012, 13:47:51 pm av JHU » Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: mars 29, 2008, 16:57:17 pm »

Herlig! Slike kostnadsbesparende og geniale tips liker vi Osteaktig
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #2 på: mars 29, 2008, 17:25:40 pm »

Du har "skills" som gjer slikt enkelt, Jee. For oss med tommelen midt i handa blir dette ting vi berre må la oss imponere av.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
V-111
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted: Grong



Vis profil
« Svar #3 på: mars 29, 2008, 17:42:36 pm »

Men var det så lurt å lakkere den?
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #4 på: mars 29, 2008, 17:51:53 pm »

Veldig bra EBB.
Har en "ugunstig" forma IC liggendes som jeg har fundert på om det gikk an å lage oljekjøler av, men skepsisen seira tidligere, men nå er troa på det noe forbedret. Lang og tynn/smal IC fra ei Mærsche brakke mener jeg, og den hadde passet fint på tvers foran forstillinga som oljekjøler på mitt Buggy-prosjekt  Gliser

Må "bare" få noen til å sveise, etter jeg får laga bitene da. Kansje EBB`meister kan lures til å hjelpe med slikt?

Forresten, du borra vel hull i platene under niplene for olja? ( så ikke bilder eller tekst på dette ) Tenkte at kansje det var derfor den var så fin å "tett" Blunker
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 29, 2008, 19:34:32 pm »

artig med hjemme mekk  Glad
men slangeklemmer på oljeslanger?  er ikke det litt i grenseland?
hydraulikk koplinger er min venn
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #6 på: mars 29, 2008, 19:54:58 pm »

Kjempetråd! Glad Takk til deg for at du dokumenterte prosessen. God lesning.
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
FosenXpressen
Seniormedlem
****
Innlegg: 343
Bosted: Leksvik, Fosen


TOTO


Vis profil WWW
« Svar #7 på: mars 29, 2008, 20:45:49 pm »

Toshiba Tungaloy CNMG 0,2?? Blunker



TOTO!!
Loggført

Fahrtknockerz Aircoolerz
   Member#1 & Founder
     "We break wind"
It`s not the fahrt that kills,
        it`s the smell
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #8 på: mars 29, 2008, 20:57:47 pm »

kut med hjemme mek.  Glad 

men........  hvor mange timer Hæ

og som andre nevner . slange og slange klemmer Hæ  det er en dyr måte å spare penger på Trist

og vi har normalt disse på lager ! 13 rader (nr 2 forfra) 650,-


* oil_cooler MG.jpg (70.93 KB, 597x843 - vist 378 ganger.)
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #9 på: mars 29, 2008, 21:13:27 pm »

Flott at flere liker slike tråder med litt teknisk variasjon.
Kreativitet trenger ikke å kjenne begrensninger.....

@Buzelmann
selvfølgelig kan jeg sveise , bare snekre til deler du Glad

Den er fin og tett , jeg tok til og med å testet den med å skru opp oljetrykket til hele 9 BAR og kjørte noen runder.
Tålte visst det og Glad


Slangeklemmer er ingen problem for den som vil bygge og bruke slikt.
Har kjørt mer enn 18 000 km med slik løsning som her på buggyen før.
Har aldri mistet en slange pga klemmer Glad

@Unneberg bil
Det sa delepusheren og,,,helt til jeg ble lei av og vente på superduper delene hans.....



Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mars 29, 2008, 23:31:25 pm »

Utrolig tøft gjort...  Akkurat som vannkjølte turboer kan brukes fint som oljekjølte..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #11 på: mars 29, 2008, 23:52:42 pm »

Pfft.. Til og med MacGyver "finn" opp ting som allereie eksisterar - dog med ting han finn i lommen og på bakken. Syns det er rått med folk som ikkje til stadighet må kjøpe ting for å få det til å fungere..

 Gliser
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 30, 2008, 00:08:53 am »

Hjemmebrente deler er i mine øyne litt av pointet med boble.

 thumbs up!
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #13 på: mars 30, 2008, 18:11:40 pm »

@Red Baron
Der må jeg si meg enig , svært enig.

@Jærva
ja + mange andre anektdoter er mulige for noen Glad

@Freddy B
Kan jeg lage noe fra gamle deler så bidrar jeg jo fint til resirkulerings trenden og det er jo bra Glad


Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: mars 30, 2008, 18:15:58 pm »

Utrolig tøft gjort...  Akkurat som vannkjølte turboer kan brukes fint som oljekjølte..
Mye som kan mekkes til selv , men at dagens kulelagrede turboer er ideelt for
luftavkjølt stiller jeg meg tvilende til .
Mvh 
Loggført
V-111
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted: Grong



Vis profil
« Svar #15 på: mars 30, 2008, 18:16:21 pm »

Men, jeg gjenntar spørsmålet. Var det lurt å lakkere den?
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mars 30, 2008, 18:32:24 pm »

Spennede lesning EBB Glad
Men jeg lurer på en sak, blir det ikke noe rart med "flowen" her? En intercooler er jo laget for å transportere mye luft tvers igjennom, mens en tradisjonell oljekjøler frakter oljen i et sikksakk mønster gjennom mange små reistere. Jeg greier ikke helt å tenke ut om dette har noen betydning, men registerer i alle fall at det er forskjell på oppbygningen av kjølerene. Har du tenkt noe rundt dette?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

..
« Svar #17 på: mars 30, 2008, 18:44:54 pm »

..
« Siste redigering: januar 31, 2011, 14:43:18 pm av EBB » Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6113
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #18 på: mars 30, 2008, 18:50:37 pm »

Fine bilder og meget bra tråd! EBB

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: mars 30, 2008, 18:55:12 pm »

kan det ha noe med att det tar lenger tid å fjerne varme fra olje enn luft att oljekjølere har lengere "rute"?

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #20 på: mars 30, 2008, 19:17:15 pm »


@Berger.
Jeg har snittet opp mer enn 15 ødelagte olje , radiatorer , IC og andre "coolere " i min streben etter å lære noe om det som finnes inni der.

Har prøvd ut mye rart mht flowpotensiale , trykkbestandighet og ymse lure og ikke så lure dilletant spørsmål rundt dette.

Er det eksempelvis en veldig åpen kjøler i vevet ,  kan en større fysisk dimensjon lett kompensere for ett "usofistikert " vev mht kjøleevne.
Vice versa vil ett "sofistikert " vev kunne kjøle bedre gitt mindre fysiske mål på kjøleren.

En kjøler kan "forsinkelser " i oljetrykket , bli påvirket i sving etc mens en annen ikke......osv osv

Min konklusjon er meget enkel : Utrolig mye går ,  samme hvordan det ser ut Glad



Så det du sier er på tross av mange tilsynelatende faguttrykk og testing på mer enn 15 kjølere, så har du lært--- ingenting...

interessant...
Loggført
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #21 på: mars 30, 2008, 19:26:52 pm »

@Grelland
Hvis din konklusjon er det så synes jeg det er spennende for deg.

For meg så er konklusjonen meget enkel : Jeg VET ut ifra erfaring hva som funker ut ifra det jeg har gjort.
Har DU gjort dine egne tilsvarende erfaringer og fått utvidet dine kunnskaper på det så er det bra.

Hvis du ser på hva du selv har klippet ut og quoted så se følgende setning :

"Min konklusjon er meget enkel : Utrolig mye går ,  samme hvordan det ser ut "

Hvis det i dine øyne tolkes som at jeg har lært ingenting,,,ja så er det helt greit for meg.
Mine 15 + oppsagde og kuttede "coolere " har bidratt til mang en løsning nettopp fordi du da vet mer om dem....ikke mindre som du tydeligvis vil ha det til.

Å være konstruktiv samt å beviselig få prøvd det ut i " live " er for meg mer verdt enn tommer ord på ett tastatur i frustrasjon over egne uvitenhet Glad



Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #22 på: mars 30, 2008, 19:27:16 pm »


@Berger.
Jeg har snittet opp mer enn 15 ødelagte olje , radiatorer , IC og andre "coolere " i min streben etter å lære noe om det som finnes inni der.

Har prøvd ut mye rart mht flowpotensiale , trykkbestandighet og ymse lure og ikke så lure dilletant spørsmål rundt dette.

Er det eksempelvis en veldig åpen kjøler i vevet ,  kan en større fysisk dimensjon lett kompensere for ett "usofistikert " vev mht kjøleevne.
Vice versa vil ett "sofistikert " vev kunne kjøle bedre gitt mindre fysiske mål på kjøleren.

En kjøler kan "forsinkelser " i oljetrykket , bli påvirket i sving etc mens en annen ikke......osv osv

Min konklusjon er meget enkel : Utrolig mye går ,  samme hvordan det ser ut Glad



Så det du sier er på tross av mange tilsynelatende faguttrykk og testing på mer enn 15 kjølere, så har du lært--- ingenting...

interessant...

 Gliser meget interessant

Ser ikke helt kostnadbesparelsen på slike prosjekter. Men det er vel gleden av å skape som er fremtredende.

Fjøslukt hadde en tråd på vw2you om vifter i bakre sidepaneler... denne tråden ligger vel på samme nivå. Men med litt mer fancy utstyr og utrykk.
Loggført

EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #23 på: mars 30, 2008, 19:37:02 pm »

@Jee
Her kommer nok begrepet : " ser ikke skogen for bare trær " frem til sin rett.
Du hadde neppe sett poenget med tråden om du så hadde fått den servert zillioner av ganger foran deg.

Andre tar den med en gang og nyter lærdom av den og kan sikkert også utøve noe i praksis senere av sin lærdom Glad

Noen vil aldri lære noe men det er jo helt greit det....
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #24 på: mars 30, 2008, 19:48:19 pm »

Av og til har man mer tid en penger ,da kan det jo være morsomt å eksprementere litt . Tror nok at denne "kjøleren" for kjørt seg  , slik at funksjonen kan bli bekreftet etter hvert .
Ellers er jeg enig med EBB at det absolutt går an å lage ting selv , av og til bedre enn produsentene faktisk (de har jo $ tegn i panna ) ....

Vi må ikke "disse" slike tråder som utvider horisonten (tråder om rustskadedeler,sveiseptk , sandblåsing og lakk må vel snart være over !!!)

Ikke sikkert det fungerer 100 % , men så har man iallefall forsøkt ....
Mvh
 
Loggført
Lars Rosenquist
Supermedlem
*****
Innlegg: 1098
Bosted: Tønsberg

Telefon 90148565


Vis profil

« Svar #25 på: mars 30, 2008, 20:00:20 pm »

Helt enig med Sonic.

Fint at det er noen slike som kan mye og er villig til å dele dette med andre.
Hadde  vel ikke blitt funnet opp og laget ting , hvis ikke det hadde vært  noen som tenker litt selv.
Bra tråd dette.
Mvh Lars
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #26 på: mars 30, 2008, 20:14:30 pm »

jeg er helt enig i at det er moro med tråder som viser at noen tenker utenfor boksen, men poenget var at for de av oss som er mer enn middels interessert, hadde det vært interessant å få litt mer innblikk i hva teoriene og forsøkene går ut på, så ville det blitt enda mer interessant.... Har et inntrykk av den godeste EBB har mange gode ideer i hodet sitt, har mye tid til rådighet, har bra grunnleggende kunnskaper, og god tilgang på utstyr for å teste ut ideene. Poenget er at i de fleste av hans tråder, strør han om seg med ord og uttrykk i en mildt belærende tone, ofte uten å komme med så mye konkret om hva han egentilg testet ut og hvordan han kom til konklusjonene sine.

Men nå går jeg ut i garasjen min for å skru i stedet for å sitte her å skrive " tommer ord på ett tastatur i frustrasjon over egne uvitenhet "

« Siste redigering: mars 30, 2008, 20:31:02 pm av grelland » Loggført
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

..
« Svar #27 på: mars 30, 2008, 20:34:10 pm »

..
« Siste redigering: januar 31, 2011, 14:43:37 pm av EBB » Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #28 på: mars 30, 2008, 20:40:37 pm »

EBB, hvilke tanker gjør / har du gjort deg om å bruke en kjølevannsradiator som oljekjøler? F. eks varmeapparat-radiator fra bil dersom en trenger en liten, og radiator fra mc eller en mindre bil dersom en ternger større?

Har ikke studert dette, men kan se for meg at kjølevannsradiatorer er ganske "trange" i kanalene, og kansje kan bli noe restriktive for olje???

Hadde isåfall åpnet mange dører i oljekjølerverden.
Muligens trykket hadde gitt for store påkjenninger i forhold til hva en kjølevannsradiator er laget for å takle ( ca. 2Bar+?? )

Hmmmm.......
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #29 på: mars 30, 2008, 20:54:44 pm »

Den er billig å lage , den er enkel å lage

Billig? Det forutsetter at du har en IC liggende eller kan få tak i en billig. Skal du kjøpe en så er det overhode ikke billig.
Enkel? Det forutsetter feks tilgang til TIG utstyr noe jeg antar de færreste her har.

Om man ikke har disse forutsetningene på plass så ser løsningen din både dyr og tidkrevende ut.

Stusser også noe på at du fremhever at du må lage "...fine koner innvendig som ikke lager flow-forstyrrelser på inn / ut..." når man ser hva slags hindringer olja møter et par cm lengre inn i kjøleren.

Jeg ikke bare stusser men ser med måpende øyne på at du faktisk lager slangestusser for bruk med slangeklemmer og ikke skrudde koblinger. At du har kjørt 18000km med klemmer er ikke ensbetydende med at det er en bra løsning.

Jeg leser med stor interesse dine tråder EBB, da jeg syns sånt er artig, men jeg er noen ganger skeptisk til at du ofte fremstiller ting slik at det tilsynelatende er omtrent gratis og veldig enkelt. Det meste er enkelt om man KAN det og har utstyret til å utføre jobben. Om man må hyre plass hos folk med dreibenk/fres/TIG etc etc og ikke har containere i nærheten fulle av IC'er og Pauter-råder, fortoner regnestykket seg desverre totalt anderledes.


Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!