VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Sveinf på november 23, 2015, 17:47:59 pm



Tittel: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: Sveinfnovember 23, 2015, 17:47:59 pm
Har en wbx med sylinderkit ifra westy(2,2l lavkomp) og turbokam, med original innsprut, samt turbo uten integrert wastegate som jeg tenker å plukke sammen i vinter.
Det foreløpige målet er å få en motor med ca effekt 160 hk, så bremsepapirene er OK når bilen skal vises. Etter det får vi jo se hva tiden bringer.. ;)

Men mangler noen komponenter, da....
Må jo ha en wastegate, aner ikke hva denne skal ha av spek..?
Bør man ha mer gadgets også? Blowoff ventil og boost kontroll?? Hva nå dette har av funksjon(har ikke lest meg opp må jeg flaut innrømme)?
Ønsker meg en morsom bil for gata!  ;D 8)
Ka dåkk trur??


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 24, 2015, 22:25:29 pm
wastegate i str 35-38mm bør fungere bra.
du som har vannkjølt motor kan med fordel kjøpe f.eks TIAL sin vannkjølte wastegate
kjølevannet kolber du deg bare innpå den lille kjøleslangen ut fra høyre topp i bakkant.
forlenger levetiden på membran betraktelig.
trenger i utgangspunktet ikke boost controller , men antar du kommer til å justere trykk oppover og da er det kjekt å ha
ellers følger det med mange forskjellige fjører i esken til ønsket ladetrykk

"pop off" "må" du ha



Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: Trond Dahlnovember 25, 2015, 15:37:16 pm
har en ubrukt CB wastegate du kan få billig


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 25, 2015, 15:38:21 pm
og datapsprut er nok veien å gå.


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: Sveinfnovember 26, 2015, 09:05:56 am
Takk for svar Jørn! Skal sjekke litt rundt.
Trond; PM sendt til deg.


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: Formula Veedesember 14, 2015, 10:48:08 am
Vil ikke rette på Knasten, for han vet hva han snakker om..
Men Wastegaten bør tilpasses turbo og ønsket effekt..
Bygger du en turbomotor for høy effekt, men ønsker å justere den mye ned for kjørevennlighet for daglig bruk, trenger du faktisk større wastegate enn om du kjører full effekt.
Tenk at om du har en stor turbo du ikke skal bruke hele potensialet på, skal det du ikke bruker, slippe gjennom wastegaten. Tyner du turboen maks, trenger du mindre wastegate.
Popoff slipper ut trykket som har bygd seg opp, slik at når du slipper gassen/stenger spjeldene, slipper trykket mellom spjeldhus og turbo ut gjennom pop off ventilen.
Boostcontrol får du ved å bruke datasprut. Søk gjerne på Tmbryhn her inne.. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,66712.0.html


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: Sveinfdesember 14, 2015, 11:10:10 am
Takker for innspill! Har helt glemt å oppdatere denne. ::)
Delene jeg tenker å bruke er Turbo kjøpt av Jørn(TD04 står det på frisklusthuset) og wastegaten har jeg kjøpt av Trond(den han nevner i innlegget), manuell boostcontroll er også i hus. Så skal jeg kjøpe meg pop-off, må vel ha en resirkulerende sådan?
Håper disse delene harmonere sånn nogenlunde på en 2,2l wbx m/turbokam(ellers original) og originalt sprut, 95oktan?
Vil ha rolige 160 ponnier til visning hos BT, så får vi jo se etter det...  ;)


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 14, 2015, 11:27:06 am
resirk vd bruk av mengemåler ja.
men hvordan har du tenkt å få extra fuel inn med originalsprut?
og tenningsnedtrekk riktig?


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: Dallanddesember 14, 2015, 12:39:48 pm
Vil ikke rette på Knasten, for han vet hva han snakker om..
Men Wastegaten bør tilpasses turbo og ønsket effekt..
Bygger du en turbomotor for høy effekt, men ønsker å justere den mye ned for kjørevennlighet for daglig bruk, trenger du faktisk større wastegate enn om du kjører full effekt.
Tenk at om du har en stor turbo du ikke skal bruke hele potensialet på, skal det du ikke bruker, slippe gjennom wastegaten. Tyner du turboen maks, trenger du mindre wastegate.
Popoff slipper ut trykket som har bygd seg opp, slik at når du slipper gassen/stenger spjeldene, slipper trykket mellom spjeldhus og turbo ut gjennom pop off ventilen.
Boostcontrol får du ved å bruke datasprut. Søk gjerne på Tmbryhn her inne.. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,66712.0.html


Skal ikke være så skråsikker da jeg aldri har satt min fot i en turbo før men er det ikke egentlig litt motsatt??

Hvis du har en stor motor og liten turbo så må du ha stor wastegate for å unngå for stort baktrykk. En for stor turbo vil ikke spole opp så tidlig og vil skape mindre baktrykk, noe som gjør at du vil slippe mer eksos gjennom turboen og derfor mindre gjennom wastegaten..
En turbo jobber jo på flowen og overtrykket før turbinen, det vil si at er med en liten turbo blir strupinga større og derav overtrykket større, derfor må du blåse mer ut gjennom wastegaten.


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: Sveinfdesember 14, 2015, 14:05:46 pm
Originalinjectionen har mao ikke muligheter for å håndtere en turbomotor?
ER TOTALT blank på dette, som dere skjønner. Dere må bare le, det gjør jeg ;D, finner nye høyder(eller skal man si dybder) på uvitenhetsskalaen kan man si! ::) ;D
Så kommer et annet spørsmål; dersom  Digijet ikke klarer dette, hva da med de andre originale delen jeg har tenkt å benytte; original insug, plenum, spjellhus, LMM, mm? ???


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: Koff1desember 14, 2015, 14:24:49 pm
Originalinjectionen har mao ikke muligheter for å håndtere en turbomotor?
ER TOTALT blank på dette, som dere skjønner. Dere må bare le, det gjør jeg ;D, finner nye høyder(eller skal man si dybder) på uvitenhetsskalaen kan man si! ::) ;D
Så kommer et annet spørsmål; dersom  Digijet ikke klarer dette, hva da med de andre originale delen jeg har tenkt å benytte; original insug, plenum, spjellhus, LMM, mm? ???


Jeg har brukt tilleggs innsprut (haltech f5?) på mitt første turbo prosjekt, dette er en lettvint løsning der du beholder standard sprutet i sin opprinnelig form med lmm på sugeside av turbo, å får en eller to ekstra dyser, disse kan settes i trykkrør etter spjeld og forsynes med bensin fra eksisterende galleri med T-stykke, de styres av map sensor, og tunes med 2 skruer, en for mengde og en for åpningstrykk (når du slår de på f.eks ved +0,05 overtrykk).
Ingen racerbil løsning, men en lettvint løsning for å få protypen i gang.
Hvorvidt det finnes slike løsninger i markedet i dag er jeg ikke sikker på.


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 14, 2015, 17:42:58 pm

TMbryhn hooker deg opp med sprut. + veivsensor + evt ledningsnett
cry once , gå datasprut med en gang
kostnaden for dette vs noe tillegsprut er liten + att du får innebygd lamda controller somm du må ha for tuning uansett
plenum innsugs rør kan du bruke
du må montere en TPS på wbx spjeldhuset
og ha større dyser + ny fuelrail


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: Sveinfdesember 14, 2015, 20:24:37 pm
Den er og, jeg spør TMBryhn, takk så langt!  :)


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: Formula Veedesember 15, 2015, 08:01:30 am
Vil ikke rette på Knasten, for han vet hva han snakker om..
Men Wastegaten bør tilpasses turbo og ønsket effekt..
Bygger du en turbomotor for høy effekt, men ønsker å justere den mye ned for kjørevennlighet for daglig bruk, trenger du faktisk større wastegate enn om du kjører full effekt.
Tenk at om du har en stor turbo du ikke skal bruke hele potensialet på, skal det du ikke bruker, slippe gjennom wastegaten. Tyner du turboen maks, trenger du mindre wastegate.
Popoff slipper ut trykket som har bygd seg opp, slik at når du slipper gassen/stenger spjeldene, slipper trykket mellom spjeldhus og turbo ut gjennom pop off ventilen.
Boostcontrol får du ved å bruke datasprut. Søk gjerne på Tmbryhn her inne.. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,66712.0.html


Skal ikke være så skråsikker da jeg aldri har satt min fot i en turbo før men er det ikke egentlig litt motsatt??

Hvis du har en stor motor og liten turbo så må du ha stor wastegate for å unngå for stort baktrykk. En for stor turbo vil ikke spole opp så tidlig og vil skape mindre baktrykk, noe som gjør at du vil slippe mer eksos gjennom turboen og derfor mindre gjennom wastegaten..
En turbo jobber jo på flowen og overtrykket før turbinen, det vil si at er med en liten turbo blir strupinga større og derav overtrykket større, derfor må du blåse mer ut gjennom wastegaten.
Forsto absolutt ingenting av det du skrev der. Så derfor kan det godt være riktig, eller feil.


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: BeetleBugdesember 15, 2015, 08:24:32 am
Vær litt ambisiøs og bygg en motor og eksos uten wastegate.  :)


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: Sveinfdesember 15, 2015, 08:41:31 am
Originalinjectionen har mao ikke muligheter for å håndtere en turbomotor?
ER TOTALT blank på dette, som dere skjønner. Dere må bare le, det gjør jeg ;D, finner nye høyder(eller skal man si dybder) på uvitenhetsskalaen kan man si! ::) ;D
Så kommer et annet spørsmål; dersom  Digijet ikke klarer dette, hva da med de andre originale delen jeg har tenkt å benytte; original insug, plenum, spjellhus, LMM, mm? ???


Jeg har brukt tilleggs innsprut (haltech f5?) på mitt første turbo prosjekt, dette er en lettvint løsning der du beholder standard sprutet i sin opprinnelig form med lmm på sugeside av turbo, å får en eller to ekstra dyser, disse kan settes i trykkrør etter spjeld og forsynes med bensin fra eksisterende galleri med T-stykke, de styres av map sensor, og tunes med 2 skruer, en for mengde og en for åpningstrykk (når du slår de på f.eks ved +0,05 overtrykk).
Ingen racerbil løsning, men en lettvint løsning for å få protypen i gang.
Hvorvidt det finnes slike løsninger i markedet i dag er jeg ikke sikker på.

Takk for forslag, søkt litt rundt på det du nevner her, fant egentlig ikke mye... Skal søke litt mer, er jo noe som kan vurderes, dersom slikt fortsatt finnes, da.   :)


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: Trond Christianjanuar 22, 2016, 15:55:23 pm


Takk for forslag, søkt litt rundt på det du nevner her, fant egentlig ikke mye... Skal søke litt mer, er jo noe som kan vurderes, dersom slikt fortsatt finnes, da.   :)

Søk etter "piggyback injection".
De har vel blitt litt avleggs etter at datasprut har blitt rimeligere i innkjøp.


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: Sveinfjanuar 22, 2016, 20:52:12 pm
Takker for tips, men har handla litt i mellomtida. Datasprut og Wastegate er kjøpt inn, fant ut at det var fornuftig(?) å kjøpe en helhetlig løsning med Ecu, injektorer, TB, mm. Kjøpt av TMBryhn her på forumet. Wastegate er kjøpt av Trond Dahl(også på dette forumet om NOEN er i tvil😜). Gjenstår mye arbeid før jeg får alt på plass, da. Bilder kommer i prosjekttråden. 😎


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: Formula Veejanuar 22, 2016, 21:44:45 pm
Artig prosjekt, og mange som mener noe når du trenger hjelp.
Prøv å sile ut det som virker fornuftig for deg  :)


Tittel: Sv: Hva skal jeg velge? Wastegate ++
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 22, 2016, 23:01:14 pm
fornuftig valg å gå for Tmbryhn sprut
flere som kan hjelpe da på forumet da flere har erfaringer med megasquirt