mai 15, 2024, 09:20:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motorspørsmål T1  (Lest 925 ganger)
Ove A
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Arendal


Vis profil

« på: mars 24, 2012, 01:38:05 am »

Noen spørsmål fra en rookie , som jeg håper dere ringrever kan hjelpe meg med.

Hva menes med vendehøyde ?

Ved økning av komp , er det billigst og greitest å ta av fra sylinderene ?

Ved økning av komp må støtstengene for vent.løftere taes av like mye som sylinder/topp er tatt av ? Evt hvor ligger smertegrensa på å la de være urørte ?

Hvor mye økning av komp kan anbefales på hverdagsmotoren ?

Byttes vippestellet til høyere løft , må en da gjøre noe med støtstengene ?

Ved en evt moderat kam for hverdagsbruk må en gjøre noe med støtstengene ?


Mange rookie-spørsmål , men vet at jeg ikke er den eneste som gjerne skulle ha blitt litt mer opplyst på dette her  Glad


Ove
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: mars 24, 2012, 08:30:11 am »

Vendehøyde er avstanden fra stempel til det laveste punktet i toppen, når stempelet er på topp. Anbefales å være >1mm. Denne kan økes f.eks ved bruk av kobberringer eller shims mellom topp og sylinder. EDIT: Se Jærva sitt svar under heller...

Geometrien mellom topp, støtstenger og kam er litt avansert, så det er ikke så lett å forutsi på forhånd om støtstengene må endres eller ikke. Det sikreste er nok uansett å måle etter at andre endringer er gjort, så ser du om de må være kortere eller lengre.
« Siste redigering: mars 24, 2012, 11:02:06 am av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 24, 2012, 10:44:09 am »

Vendehøyde er avstanden fra stempel til det laveste punktet i toppen, når stempelet er på topp. Anbefales å være >1mm. Denne kan økes f.eks ved bruk av kobberringer eller shims mellom topp og sylinder.

Geometrien mellom topp, støtstenger og kam er litt avansert, så det er ikke så lett å forutsi på forhånd om støtstengene må endres eller ikke. Det sikreste er nok uansett å måle etter at andre endringer er gjort, så ser du om de må være kortere eller lengre.

Er vel et par ting her som ikke er helt riktig...

Vendehøyde måles fra toppen av stempel (når stempel er på topp) til kant på sylinder.For å måle dette riktig bruker du vendehøydemåler, da behøver ikke toppen å være i nærheten  Blunker. Hvis du ikke har veldig gode råder så bør den være minimum 1,2-1,3mm .
Og shims legger du helst under sylinder. Særlig type 1-motorer og da i hvertfall 94mm borring har store nok problemer med "blow-by" i toppen uten at de trenger noen shims i mellom sylinder og topp for å øke dette.
Det med geometrien på vippe-stell er jeg enig i det som står over her. Har du en ombygget motor på en eller annen måte så skal du ha bra med flaks hvis støtstengene har riktig lengde etterpå, de har som regel feil lengde enten den ene eller den andre veien.

På en gatemotor (T1) som skal være holdbar, så hadde jeg ikke gått over 9,5 i komp. Og ved økning av komp. så tar du av i toppene og ikke på syl.

På en moderat kam til hverdagsbruk så hadde jeg i hvertfall styrt unna de JÆVL#"€ crom-moly raslestengene , ehh jeg mener støtstengene og gått for forsterka alu-stenger. Er ikke bare kam som bestemmer hvilke støtstenger du trenger, ventilfjærer og hvilket turtall den skal brukes på må stå i stil.
« Siste redigering: mars 24, 2012, 10:58:44 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: mars 24, 2012, 11:00:51 am »

Se der ja! Det begynner visst å bli en stund siden jeg bygget motoren min Øyerulling
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Ove A
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Arendal


Vis profil

« Svar #4 på: mars 25, 2012, 09:50:37 am »

Takk for gode svar  Glad

Er det på grunn av at ikke vendehøyden blir for liten at èn tar av på toppen og ikke sylinderen ?

Kan èn med fordel ta av sylinder slik at vendehøyden kommer ned til feks 1.3 mm ?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 25, 2012, 11:50:10 am »

Ja
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!