mai 22, 2024, 07:29:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kobling av bensinvarmer  (Lest 3051 ganger)
Kongen
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo


Vis profil

« på: januar 05, 2010, 23:53:53 pm »

Hei!

Prøver å få min bensinvarmer til å fungere. Det trengs jo virkelig i disse dager...  Blunker
Er en 12V Eber i en 1968 t-1.

Har byttet alt av bensinslanger, fått pumpa til å tikke, vifta går og glødepluggen blir varm.
Har likevel to problemer:

1. Får ikke noe bensin i systemet, pumpa tikker for fort og ikke så rolig som den skal når det er bensin i systemet, ser noen mener det må være en viss mengde bensin i tanken, hvor mye er i såfall det? Tipper jeg har ca 1/4 tank nå, er det for lite?

2. Varmeren er ikke brukt på mange år og jeg er derfor usikker på hvor jeg skal koble den til strøm, har til nå bare brukt en tilfeldig tilkobling (tror det var på sikringen til kjørelyset), men dette resulterer i at sikringen går etter kort tid. Noen som vet hvor det er meningen at den skal kobles til?


« Siste redigering: januar 06, 2010, 00:14:27 am av Kongen » Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #1 på: januar 06, 2010, 10:53:20 am »

sett utgangen på pumpa opp i ei tomflaske å se om pumpa gir bensin i det hele tatt kan være ventilene i pumpa som er grodd fast og visst det er den gammle type pumpe.
« Siste redigering: januar 06, 2010, 22:48:20 pm av 1303SS » Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 06, 2010, 21:24:01 pm »

Det kan også hende at bensinslangen i tanken din har blitt spist opp av bensinen eller er for kort inne i tanken. Jeg har alltid måttet bytte på mine B2.
Loggført
Kongen
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #3 på: januar 06, 2010, 23:07:00 pm »


Takk for tips, sjekket slangen i tanken.... den så hel ut, men bør kanskje byttes uansett. Mistenker at det er pumpa som spiller meg et puss. Når den går virker det som om den blåser ut i begge ender.
Lurer på å bare bytte pumpa. Leste at noen hadde byttet til biltema pumper, kan jo være verdt et forsøk.

Må jo få bilen klar til Fun Run!  Gliser
Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #4 på: januar 07, 2010, 00:34:30 am »

Ta ut pumpen og legg den i Diesel over natten, det gjorde jeg og siden har pumpen fungert perfekt.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
smeen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Spydeberg



Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 07, 2010, 10:35:23 am »


Takk for tips, sjekket slangen i tanken.... den så hel ut, men bør kanskje byttes uansett. Mistenker at det er pumpa som spiller meg et puss. Når den går virker det som om den blåser ut i begge ender.
Lurer på å bare bytte pumpa. Leste at noen hadde byttet til biltema pumper, kan jo være verdt et forsøk.

Må jo få bilen klar til Fun Run!  Gliser

Hvis pumpa blåser begge veier fungerer ikke tilbakeslags mekanismen, Demonter alle slangekoblinger på pumpa, Du skal finne små runde plater som skal åpne og lukke for bensin inne i hylsa, hender disse er irret fast hvis varmeren har vært lenge i dvale. Trekk ny kurs fra batteriet da varmeren trekker en del.

Mvh:
Øyvind
Loggført

Øyvind Solberg
Fjelly 1820 Spydeberg
Tlf:95 46 40 21

Selv små ting tar tid......
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 07, 2010, 11:05:53 am »

Har du justert bensinpumpa riktig? Det er også en stift der som skal stilles inn.
Loggført
Kongen
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #7 på: januar 07, 2010, 14:21:09 pm »


Mye bra tips her nå, takk for det!   Glad
Skal prøve ut litt mer i kveld, er ganske sikker på at pumpa er stilt inn riktig, men kommer til å demontere hele pumpa igjen i kveld for sikkerhetsskyld. Tenkte også å prøvekoble den direkte til batteriet og se om det er noe mer futt i den da.

 
Ta ut pumpen og legg den i Diesel over natten, det gjorde jeg og siden har pumpen fungert perfekt.
Mener du at jeg skal legge hele greia i diesel? Hva hjelper det for?
Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #8 på: januar 07, 2010, 15:04:39 pm »

Var VW Viker i spydeberg som anbefaldte meg og legge hele pumpen i diesel for og få løsnet delene som hadde satt seg fast inne i pumpa. men min pumpe er helt lokket og er umulig og demontere, går heller ikke an og justere bensinmengden på den, er kansje en annen type pumpe på 1302, min pumpe sitter montert under bensintanken på torpedveggen.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 07, 2010, 15:27:55 pm »

Hei igjen
Denne linken har hjulpet meg mye. Regner med at du har en B2 og da er denne manualen riktig for deg.
Med unntak at denne er 6V



http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/eberspacher.php
Loggført
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 07, 2010, 15:30:26 pm »

Hadde vært morro om du gir tilbakemelding om hvordan det går med Eber'n  Blunker
Loggført
Kongen
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #11 på: januar 07, 2010, 22:22:20 pm »

Hadde vært morro om du gir tilbakemelding om hvordan det går med Eber'n  Blunker

Tilbakemelding skal bli!  Blunker

Etter noen timer i garasjen i kveld fikk jeg omsider pumpa til å pumpe bensin. Det viste seg at det var den morkne pakningen i bensinfilter/vannutskilleren som gjorde at det ikke ble tett og derfor ikke noe vakum.

Deretter bar det en tur ut, turte ikke å starte den opp inne i garasjen. Sannelig starta den ikke og det kom til og med varmluft, jeg var superhappy helt til jeg så litt nærmere på Eber'n. Det viste seg at det lakk bensin fra pumpa, ser ut til at det kommer ut mellom loket (det svarte) og metallet. I tillegg så var det litt bensin som rant (veldig lite) ned fra Eber'n og ned på eksosen. Det er jo et sted jeg absolutt ikke vil ha bensin, så jeg stoppet den umiddelbart. Synd, for da hadde det akkurat begynt å komme varmluft inn i bilen...

Så da kommer dagens oppdaterte spørsmål, noen som vet hva jeg kan gjøre for å få pumpa tett? Og også Eber'n?
Loggført
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 07, 2010, 23:28:12 pm »

Du kan jo dra til Biltema og kjøpe denne pumpa. Eller så kan du kjøpe den på nett. Den er litt større enn den du holder på med nå.
Elektrisk drivstoffpumpe (52-3228)
Loggført
Kongen
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #13 på: januar 07, 2010, 23:53:13 pm »

Sitat fra: sem
Du kan jo dra til Biltema og kjøpe denne pumpa. Eller så kan du kjøpe den på nett. Den er litt større enn den du holder på med nå.
Elektrisk drivstoffpumpe (52-3228)

Har tenkt tanken, men skjønner ikke helt hvordan den kan passe. Syns det høres mye ut med 130 l/h, men mulig det går an å regulere? Bør vel uansett prøve, synd å gi opp når man er så nærme... Er jo fremdeles en mekke dag før Fun Run!  Gliser
Loggført
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #14 på: januar 08, 2010, 14:14:59 pm »

Her finner du mye nyttig om eberspächer: http://w1.111.telia.com/~u11107929/html/varme_.htm
« Siste redigering: januar 08, 2010, 14:17:16 pm av hovdingen » Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #15 på: januar 09, 2010, 13:38:16 pm »



Så da kommer dagens oppdaterte spørsmål, noen som vet hva jeg kan gjøre for å få pumpa tett? Og også Eber'n?
[/quote]
jeg ville byttet til en annen tilsvarende pumpe.Hvor på varmeren lekker det bensin? visst det lekker fra trykkregulatoren kaster du den for den lar seg ikke reparere uten nye deler som ikke er å få løse.Da må du bytte regulator helst med en du vet virker for de har en tendens til å bli harde i gummien inni da er det enten fullt trykk eller ikke trykk ut på dysa.Dette har jeg prøvd,det blir jekla varmt en stund når varmeren får fullt trykk.Jeg smelta noen slanger og.Får du tak i en trykkregulator som virker må den justeres inn rett før du bruker varmeren.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Kongen
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #16 på: januar 09, 2010, 22:47:14 pm »

jeg ville byttet til en annen tilsvarende pumpe.Hvor på varmeren lekker det bensin? visst det lekker fra trykkregulatoren kaster du den for den lar seg ikke reparere uten nye deler som ikke er å få løse.Da må du bytte regulator helst med en du vet virker for de har en tendens til å bli harde i gummien inni da er det enten fullt trykk eller ikke trykk ut på dysa.Dette har jeg prøvd,det blir jekla varmt en stund når varmeren får fullt trykk.Jeg smelta noen slanger og.Får du tak i en trykkregulator som virker må den justeres inn rett før du bruker varmeren.

Satser på å skaffe meg en ny pumpe, har gitt opp å gjøre noe mer med den. Det ser ut som om det renner noe (veldig lite) ned på eksosen der eksosen går ut av Ebern, men det er vel ikke der trykkregulatoren sitter?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!