mai 22, 2024, 11:29:50 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ombygging til el-bil  (Lest 4838 ganger)
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« på: januar 08, 2010, 19:48:47 pm »

Har sett at det er flere firma i USA som tilbyr komplette elektriske ombyggingssatser spesielt til bobla. Jeg vet at Pelle Politibil (egentlig halvbroren) har fått installert et slikt kit. Er dette noe som noen av dere i forumet har prøvd eller har jeg allerede banna i kjerka ved å nevne temaet Tvilende
Har ikke umiddelbare planer om å prøve meg på noe sånt, men kanskje noen har prøvd. Pris i Norge?
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #1 på: januar 08, 2010, 19:56:46 pm »

Kan ikke bygg om ei folkevogn til el bil for korr ska en få den bensin og eksoslufta i kupeen fra da ?


Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: januar 08, 2010, 23:12:26 pm »

eksoslufta klare vel du godt læll da pitt Osteaktig
Loggført
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: januar 08, 2010, 23:22:14 pm »

Prisen er ca 40000 for et komplett 96v kitt(til Norge).
Loggført
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: januar 08, 2010, 23:27:38 pm »

Glemte og fortelle at jeg har vært i kontakt med norske mulige leverandører, med dårlig resultat.
Du er nok nødt til å importere.
Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 08, 2010, 23:59:32 pm »

Har sett at det er flere firma i USA som tilbyr komplette elektriske ombyggingssatser spesielt til bobla. Jeg vet at Pelle Politibil (egentlig halvbroren) har fått installert et slikt kit. Er dette noe som noen av dere i forumet har prøvd eller har jeg allerede banna i kjerka ved å nevne temaet Tvilende
Har ikke umiddelbare planer om å prøve meg på noe sånt, men kanskje noen har prøvd. Pris i Norge?

Har vært inne på tanken selv og gjorde for en tid tilbake litt research på feltet. Kort fortalt: Det færre enn fem i Norge totalt som har fått godkjent hjemmeombygde elbiler, tror ingen av de var bobler. Tilsynet er så håpløse at de helst vil se en godkjenning fra produsenten ang el for å godkjenne, men som sagt noen har allikevel greid å smette gjennom nåløyet.
Du må ellers:
Sørge for at vektbalansen i bilen er lik som før ombyggingen.
Dokumentere prosessen under ombygging.
Dokumentere at den ikke gir fra seg store mengder elektronisk støy. (Tenker ikke på lyd her altså)


Det er helt sikkert masse annet man bør tenke på også
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: januar 09, 2010, 10:12:30 am »

Helt sikert endel utfordringer en skal være klar over. Synes at Rebirthauto.com har det mest gjennomtenkte kittet. Spesielt synes jeg 96V kittet er fasinerende. Både med hensyn til vektfordeling(5 batterier i hattehylle samt 3 stk under panseret) og fart/rekkevidde.
Hva støy angår finnes det et utall av filtere man kan benytte. Ville tro at Even Arntsen ved Høyskolen i Østfold både ville målt og konstruert et filter som fjernet overharmoniske.
Tror den største utfordringen ligger hos vårt kjære biltilsyn som innimellom rir prinsipper.
Loggført
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #7 på: januar 09, 2010, 11:59:17 am »

Jeg har vært i kontakt med Bodø Vgs som bygget om Pelle. De sa at så lenge all dokumentasjon fantes så var ikke godkjenning noe problem. Pelle er godkjent.
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: januar 09, 2010, 12:28:51 pm »

Se der ja! Blunker
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #9 på: januar 09, 2010, 15:04:14 pm »

en sånn motor som i linken under her i 1303 min hadde vore topp til SCC 2010
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #10 på: januar 09, 2010, 15:41:20 pm »

Har hørt at ei boble med 96v el. conversion vil veie omtrent det samme som T3. Med lithium-ione batterier så vil trolig ikke totalvekt og vektbalanse foran/bak være et stort problem å løse. MEn de er sikkert j... dyre Tvilende
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 09, 2010, 16:03:39 pm »

Har hørt at ei boble med 96v el. conversion vil veie omtrent det samme som T3. Med lithium-ione batterier så vil trolig ikke totalvekt og vektbalanse foran/bak være et stort problem å løse. MEn de er sikkert j... dyre Tvilende

Hadde vært interessant å se dokumentasjonen til Pelle, hvis det stemmer at bilen nå er registrert som en hvilken som helst annen elbil.

Laget et regnestykke på ang dette, men klarer seff ikke å finne det akkurat nå...
Uansett, kom vel frem til at det skal være mulig å presse prisen totalt sett ned til under 70000.- hvis man gjør det meste selv.
Bør vel egentlig ikke være så forferdelig mye jobb heller.

Kom akkurat også på at tilsynet også krever at bilen er så original som mulig ellers ved registering etter konvertering.. Men det er vel neppe en overraskelse.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7148
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: januar 09, 2010, 17:38:58 pm »

jeg har også luktet litt på denne ideen, og undersøkt litt, og kommet til omtrent samme prisoverslag som Brezelfürsten.

Sånn sett er det ikke noen billig affære, men mitt argument er at hvis man først skal ha seg en elbil, så er det jo MYE kulere med en late looker på fuchs enn en Puga 106... Antakelig billigere også.

Det kan jo hende noe skjer når denne Ghian er på veien en gang...
Loggført
Voltswagen_HiG
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Høgskolen i Gjøvik


Elektrisk 1974 VW Type 1, Jeans Edition


Vis profil WWW
« Svar #13 på: juni 09, 2011, 16:05:13 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,34854.msg346204/ Glad
Loggført

Tom you can't knit at these speeds! Nobody can! DON'T BE A GODDAMNED HERO TOM.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!