VWNorge

Forum => Type 1 1946-1957 => Emne startet av: boble MG på mai 29, 2008, 08:24:22 am



Tittel: gir olje 52 modell
Skrevet av: boble MGmai 29, 2008, 08:24:22 am
noen som vet om det er en spesiell type girolje på orginal girkasse på en 52 splitt boble??
takker for alle svar:)


Tittel: Sv: gir olje 52 modell
Skrevet av: Oval57mai 29, 2008, 08:27:52 am
Originalt så hadde jo VW egne oljer og anbefalinger. I dag så finnes det mange forskjellige oljer som duger.

Jeg bruker bare vanlig girolje uten noe krimskrams. Men i farta har jeg ikke noe navn på den.


Tittel: Sv: gir olje 52 modell
Skrevet av: boble MGmai 29, 2008, 10:13:33 am
ok da satser jeg på at det går godt, visste ikke om den kansje var for tynn..., men takk for svar då kan jeg bare låne litt fra jobb så er bilen min klar for langtur til mandal i helgen :D


Tittel: Sv: gir olje 52 modell
Skrevet av: Espen Sandbakkenmai 29, 2008, 10:28:31 am
Har spurt litt om det samme jeg og, her er svarene jeg fikk:)
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5020.0.html


Tittel: Sv: gir olje 52 modell
Skrevet av: Datsunapril 07, 2010, 09:42:41 am
Er det flere her som kjører crashbox?
Hvilken olje bør jeg bruke?


Tittel: Sv: gir olje 52 modell
Skrevet av: svenoleapril 07, 2010, 11:49:52 am
På 52 mod. skal det være sae 80. Oljeskift 25000 km etter boka.

Anbefaler Reginol EP SAE 80W90 GL-5. Den er snill med de gamle kassene.
Oslo-Regional Trading. Strømsveien 318.


Tittel: Sv: gir olje 52 modell
Skrevet av: øysteinapril 07, 2010, 14:01:15 pm
Eg brukar 80-90 gl5 eller 85-140 gl5 på litt slitte kasser blir litt mindre ulyder då.


Tittel: Sv: gir olje 52 modell
Skrevet av: svenoleapril 07, 2010, 15:17:29 pm
SAE 85 - 140 anfeles ikke på krigsmodeller eller usynkonisert kasse. Heller ikke på de senere VW med sperre.


Tittel: Sv: gir olje 52 modell
Skrevet av: vwracer - Ola Linnerudapril 07, 2010, 15:27:06 pm
GL5 er vel ikke noe bra det heller... bør vel være GL4?


Tittel: Sv: gir olje 52 modell
Skrevet av: øysteinapril 07, 2010, 16:51:31 pm
SAE 85 - 140 anfeles ikke på krigsmodeller eller usynkonisert kasse. Heller ikke på de senere VW med sperre.
Hvorfor kan ikje 85-140 brukes på usynkonisert kasse?
den med sperre er eg enig i.


Tittel: Sv: gir olje 52 modell
Skrevet av: Datsunapril 07, 2010, 18:21:54 pm
GL5 er vel ikke noe bra det heller... bør vel være GL4?

Laaang diskusjon her på samba: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=276529
Gir ingen konkrete svar :-\




Tittel: Sv: gir olje 52 modell
Skrevet av: svenoleapril 07, 2010, 19:03:56 pm
SAE 85 - 140 anfeles ikke på krigsmodeller eller usynkonisert kasse. Heller ikke på de senere VW med sperre.
Hvorfor kan ikje 85-140 brukes på usynkonisert kasse?
den med sperre er eg enig i.

Behøver ikke å være enig med meg, gjør som du vil. Men grunnen er, også som for sperre, rett å slett for tykk med en pinglemotor på 25-30 hk. og spesielt ei kasse som skal dobbeltklutsjes. Har ikke testet i sahara men med god sponsing kan det jo gjøres.

Får se om jeg, eller vi for den del deler vår erfaringer med en tykkere gearolje i VW, en hva fabrikken har foreskrevet. Det tar jo tid og plass å skrive og i så fall kommer den i VSN regi.
Vår erfaring er at tykkere olje en 90 anbefales ikke. Fabrikkens spesifikasjon for Okt. 1952 er, over + 32 sae 90. Under + 32 sae 80. Dette ifl. VW Verkstedshåndboken okt 1952.
Er kassa skranglete og bråker så anbefales et gammelt triks, nemlig sagflis i gearoljen den er jo ferdig u-ansett.
Reginol er resirkulert og renset i flere omganger, derfor bruker vi dette merket. Også flere rimelige oljeskift, som en slipper å spare på.


Tittel: Sv: gir olje 52 modell
Skrevet av: 58orgbugapril 07, 2010, 19:51:54 pm
det bør vell også være en mineral olje.eller :-\


Tittel: Sv: gir olje 52 modell
Skrevet av: Datsunapril 07, 2010, 19:56:42 pm
Er kassa skranglete og bråker så anbefales et gammelt triks, nemlig sagflis i gearoljen den er jo ferdig u-ansett.
;D ;D

Svenole, har du/dere noen formening om GL-4 vs GL-5?

Det med korrodering på bushings og slikt, det er vel ganske overdrevet?


Tittel: Sv: gir olje 52 modell
Skrevet av: Lundbyapril 07, 2010, 20:08:28 pm
På min oval kasse bruker jeg halvsynt 80-90 GL4,fra Biltema.Bruker denne på nyere kasse også.Gl 5 er ikke noe og tenke på.


Tittel: Sv: gir olje 52 modell
Skrevet av: svenoleapril 07, 2010, 21:18:11 pm
Den beste bilen i væla er den osv. Jeg lover, skal ikke frelse verden med gearolje. Bruk det dere synes er bra. Er en fornøyd, så er det vel det som teller.

Men i alle fall. Har kjørt VW siden 1960 med det meste av lutftkjølt og gamle løsninger, (den eldste boblemotoren var på 18 hk. orginal). Disse kjøretøyene var vel også noe det nyeste av teknoloigi for oss den gangen. Det er også slik at vi har holdt på noen år med å forske, diskutere og forhåpentligvis lært noe på veien.

Det vi bruker og har kommet frem til av gear olje gjennom åra er det som er nevt her, men her som ellers er det bare noe erfaring som blir meddelt og så får en gjøre som i kardenome by.

Gamle kasser og de eldste VW er blitt svindyre og delene i gearkassa er blitt sjeldenere, så kommer vidunder oljen så si ifra, i mellomitden bruker vi mollydbden olje tilstening som ikke bør brukes der det er syncronringer.  OLJE! BARE DET BESTE ER GODT NOK  ;)


Tittel: Sv: gir olje 52 modell
Skrevet av: Squarebackapril 07, 2010, 21:38:56 pm
På min bruker jeg i alle fall GL 4 fra Pennzoil