901
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Om diskusjon
|
på: mai 05, 2008, 09:51:31 am
|
Irriterer meg at jeg ikke fant noen skrivefeil i innlegget ditt Lid.. Joda, det heter " internettadresser" ikke " internett adresser" - bare sjekk ut denne siden www.amo.no, som utdyper hvorfor " lammelår" er bedre enn " lamme lår", hvorfor " maler koster" er dyrere enn " malerkoster", og hvorfor det er greiest at " pultost" skrives i ett ord...
|
|
|
903
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Er det flaut med original bil?
|
på: april 29, 2008, 18:22:08 pm
|
Hvorfor må alle kommentarer på originale biler gå på hva man må gjøre for å gjøre den "kul"? Og hvorfor har det aldri med originalitet å gjøre? Hva kommer det av at vi aldri ser noen komentre hvor origianal den bør forbli?
Er ikke svaret på dette trend og moter, da? Jeg senket og breddet 1303en min på 80-tallet. Onepiece-ruter, feite felger, Porsche-look. Meget tøff bil. Dengang. Skulle jeg vært motebevisst nå, burde jeg nok kjøpt puma, smale dekk foran, feite bak, hatt masse "patina", T-bars, Empi-ratt og felger, osv. Synes det blir litt konformt og forutsigbart i miljøet, egentlig. Aktive VW-frelste vil ha cal-look (hvem vinner publikumsprisene på stevnene?). Mens folk utenfor miljøet ser nok etter hvor original og velholdt bilen er. Som min lille retro-trip til 70/80-tallet har jeg to originale "late models". De gir mye smiling, peking, vinking og positiv feedback ute på gaten. Tror flere blir mer betatt i dag av en strøken velholdt Amazon, en en blodsenket en med feite dekk. Sånn er det vel med bobler også? Så da kan man velge publikum selv. En flott utført restaureringsjobb bli vel aldri feil, uansett felger og høyde på bilen.
|
|
|
905
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilken VW-del hater du mest?
|
på: april 27, 2008, 18:29:37 pm
|
...eller kjøp en boble cabriolet, ta ut vinduene deres,kjøp deretter nye gummilister og blanklister,etterpå rapporterer dere hær hva dere syns er den delen dere hater mest Og som god nummer to kommer Solex 34 PICT-forgasseren. Teknikkens seier over mennesket.
|
|
|
906
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva synes folkevognfolket om VW New Beetle??
|
på: april 27, 2008, 18:05:55 pm
|
Wannabe, definitivt. Synd VW ikke gjorde mer ut av det da de først var i gang.
Av retro-bilene er Morris Mini et bedre konsept - den ser faktisk ut som en Mini.
... men artig å lese her at folk har sans for bilen. Det var nytt for meg.
|
|
|
907
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bilde av boblemotor med varmekamera.
|
på: april 25, 2008, 22:28:24 pm
|
...Anyhow så fikk jeg intrykket av at de sitter der for en grunn, og at de absolutt bør holdes åpne. En del som mente at du fikk dårligere forbrenning/høyere forbruk hvis de var tette pga at forgasseren ikke oppnår riktig arbeidstemperatur. Og rikitgnok er den jo ganske kald på bildene mine...
Finnes ikke en unødvendig del på en boblemotor! På Jeans'en min var rørene tett, og på kald motor gikk den ikke bra. Fikk tak i et nytt innsug med åpne rør fra en hyggelig fyr, og nå funker den helt greit. Hensikten med forvarmingsrørene er å redusere faren for at bensindampen fra forgasseren, på vei ned gjennom det lange innsuget, ikke skal kondensere. De siste modellene ble til og med levert med doble rør for å sikre god oppvarming av innsuget.
|
|
|
909
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Nedre remhjul "Crankcase pulley" ønskes kjøpt
|
på: april 25, 2008, 11:52:53 am
|
... og i tillegg er det out of stock på CIP 1, som de andre jeg har søkt på... 1303SS: ta ett gammelt å få det eloksert/elforzinket.Åssiden fornikling i drammen eller eiker overflateteknikk i mjøndalen tar på seg sånne jobber Takk for tipset med elokseringsfirma! Jøran Larssen. Dette kan jeg nok skaffe deg. Det er oppløftende nytt, og PM er på vei! JFP
|
|
|
910
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Nedre remhjul "Crankcase pulley" ønskes kjøpt
|
på: april 24, 2008, 23:34:03 pm
|
Har noen brukte liggende... Ikke strøkne men det er utrolig hva en god vask gjorde med dem. Høres bra ut. Så fremt det ikke er gravrust på dem, er jeg interessert! Skal bestille en del deler etterhvert, så da kan jeg jo legge med et til deg evt?
Vet ikke om det er å få tak i. Har forsøkt de fleste vw-nettbutikkene, men har ikke sett at noen har crank pulley av denne typen. Kjenner du til noen?
|
|
|
911
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hva er forskjellen på innmaten på 1303 baklykter?
|
på: april 24, 2008, 19:18:07 pm
|
Det der er en amerikansk baklykt, mener jeg. Det røde feltet er to-delt og det er andre "linser i plasten, ja. Kompisen min har en slik på sin US-utgave cab. Min tyske 76-modell cab har ikke de lyktene, men vanlig 3-pærers. Det er også en metallreflektor bak blinklyspæren på de amerikanske baklyktene. Sikkert noen sære amerikanske krav... På alle de bilene jeg har hatt har baklykt-platen vært festet i karosseriet med fire lange M-5 (?)-bolter gjennom bakskjermen. Tror andre varianter må være McGyver-festing... Ellers er det sånn med baklykter at hvis det er Hella, er det originalt VW uansett. Brasilianske baklykter ser like ut, men de "fader" fort, og skal ikke være like god kvalitet. Men de er mye billigere. VW solgte etter det jeg vet ikke bakplatene som separat del, man må kjøpe hele lykten. www.jeansbeetles.com - On the left: the original VW rear light, on the right: the Brazilian part, faded after 3 months of use... and I don't speak of the tightness!
|
|
|
915
|
Forum / Problemløseren / Sv: Montere frontvindu 1303 Cab, 1973
|
på: april 23, 2008, 07:21:19 am
|
Trenger egentlig ikke det verktøyet. Sett inn pyntelisten i gummilisten før du fester det rundt glasset og monterer ruten.
Ellers anbefaler jeg trikset med å legge ruten innpå rammen, og så bruke jekkestropper for å øve jevnt press på den før du "trekker i snoren". Gir bedre kontroll enn en kompis med muskler. ;-)
|
|
|
916
|
Forum / Problemløseren / Sv: Dekktrykk
|
på: april 22, 2008, 22:22:47 pm
|
Med originaldimensjon, radialdekk, er trykket foran 1,3 og bak 1,8. Så har du ihvertfall det som utgangspunkt. For høyt trykk foran vil fort merkes på dårligere grep.
Har 185-dekk på min 1303. Prøvde 1,3/1,7, men det ble mistenkelig slapt. Så nesten punktert ut. Bruker ca 2,1 - 2,3, da virker dekkene noenlunde riktige. Etter 7500 km er det ikke tegn til feilslitasje, og bilen er god å kjøre. Har søkt mye på nettet om dette, men har ikke blitt klokere. Noen som vet noe mer vitenskapelig og eksakt?
|
|
|
918
|
Forum / Problemløseren / Sv: Kobling av speedometer
|
på: april 20, 2008, 22:39:42 pm
|
Oslo speedometerservice kan kalibrere om speedometeret til å stemme i forhold til dekkdim.
Ikke for å stjele tråden her, men dette høres interessant ut. Noen som har erfaringer med Oslo speedometerservice og kalibrering? Pris?
|
|
|
919
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Motorprakk
|
på: april 20, 2008, 22:33:46 pm
|
Går den på alle fire? Motoren kan funke bra på tomgang på tre sylindre. Rister litt mer enn normalt, men ikke lett å merke (skjedde med meg, hehe). En test er å la motoren gå en stund, og så kjenne på sylindrene om det er en som er kald. Kan jo være noen pluggledninger som har byttet plass, da "backfire'er" motoren.
Er fortenningen egentlig riktig stilt? Det er ikke bare å lyse med stroboskoplampen - fordelertypen må være riktig i forhold til hakket på nedre remhjul. Jeg ble lurt av det der. Noen fordelere skal ha 10o ATDC, andre 7,5o BTDC . Verd å sjekke?
|
|
|
920
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Røyr til Varmespjeld under baksete
|
på: april 11, 2008, 17:58:04 pm
|
Fekk det til Alt som måtte til var å kutte vekk ein enkel punktsveis. Så takk for hjelpa folkens:) Eit problem mindre Men husk å sveise på nye før du sandblåser/lakker bunnplaten. Det glemte sveisefyren som tok min. Varmluftspjeldene under baksetet fungerer rett og slett ikke uten disse rørene.
|
|
|
921
|
Forum / Problemløseren / Sv: vindus viskere
|
på: april 07, 2008, 00:05:24 am
|
Du sier du har 1303, så da finner du viskermotoren din innenfor dekselet øverst i bagasjerommet. Skru av dekselet ved å løsne skruene som sittter rundt kanten.
Men først kan du sjekke to ting:
1. At sikringen ikke har gått
2. At ledningene/kontakten til viskerbryteren ikke har løsnet. Kontakten sitter på undersiden av rattstammen.
Hvis dette er OK gjelder det å finne ut om det er strøm på viskermotoren. Bruk en prøvelampe eller multimeter.
Lykke til!
|
|
|
922
|
Forum / Problemløseren / Sv: Eksperthjelp: Hva er det som gjør at plugg #4 er sotete (bilder)
|
på: april 06, 2008, 23:17:00 pm
|
en ide kan jo være og vippe av toppen og den syl/stempel og inspisere.
Høres ut som et brukbart mellomsteg. Inntil videre tror jeg at jeg kjører med bilen, så får jeg følge med på den sylinderen litt ofte - eller burde jeg hive meg over dette asap? Tolker jeg det rett, er det ikke direkte skadelig for motoren, siden det er olje nok (?).
|
|
|
923
|
Forum / Problemløseren / Sv: Eksperthjelp: Hva er det som gjør at plugg #4 er sotete (bilder)
|
på: april 06, 2008, 22:45:59 pm
|
ryker den littebitt blått`? Kan det være noe olje som kommer inn i den sylinderen? mulig noe med oljering.
Ja, de ryker litt blått. Merker det når når motoren har stått litt at den kan komme litt blårøyk bak. Har tenkt at det har noe med tettingen ifm innkjøringen, men etter 7000 km bør den vel ha gått seg til, eller? Hva er medisinen - må jeg bytte stempelringer på den sylinderen?
|
|
|
924
|
Forum / Problemløseren / Eksperthjelp: Hva er det som gjør at plugg #4 er sotete (bilder)
|
på: april 06, 2008, 16:17:52 pm
|
Som du ser på bildene nedenfor er pluggene på sylinder 1, 2 og 3 greie (kanskje litt svarte), men på plugg #4 har det bygget seg opp et koksliknende belegg.
Vet du hva som gjør dette?
Litt om motoren:
- 1600 ccm, ny VW longblock, kjørt bare 7000 km - Meksikanske topper, dvs med lange plugger - Kompresjonstesten jeg tok nettopp viser verdier mellom 7,2 og 7,5 - Ventiljustering er foretatt tre ganger siden motoren ble startet opp i fjor - Tenning og forgasser justert jevnlig - bilen går veldig fint. - Forgasseren er en Solex 34 PICT-4, som er en "miljøutgave" for California-markedet av 34 PICT-3. Hoveddysen er mager: 127,5 (egentlig hadde jeg tenkt å følge rådet fra mange på nettet og jette opp til 130, men med relativt sotete plugger er vel ikke det så lurt?)
Noen råd om jeg bør gjøre noe?
-jf
|
|
|
927
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Instrumentering - how to
|
på: april 02, 2008, 23:23:50 pm
|
Angående sender, så valgte jeg til slutt oljetempføler i tappepluggen. VDO.
Problemet her er selvfølgelig ledningen. For å få til dette bra, brukte jeg en kobberrør som jeg bøyde til for føring mellom undersiden av motoren og opp til toppen av girkassen.
|
|
|
929
|
Forum / Problemløseren / Sv: Blinklys på 1303
|
på: mars 31, 2008, 22:50:13 pm
|
De reléene du har prøvd er vel ikke kjøpt på Møller, vel?
Har et sånt nytt VW-rele i bilen, og det blinker irriterende kjapt (dog ikke som om en pære har gått).
|
|
|
|