mai 05, 2024, 00:19:57 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vanskelig å bytte ut trommelbremsene på 1303 med skivebremser?  (Lest 2736 ganger)
Blaasarn
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten



Vis profil
« på: februar 26, 2008, 16:57:42 pm »

Er dette vanskelig og/eller tar lang tid?
Loggført

Mvh. Eskil Eltoft

VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil Blunker
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped

SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #1 på: februar 26, 2008, 17:04:34 pm »

Er vel ikke det vansligste det nei Blunker

Hvis du har forstilling med støtdemperne som er trekant festa i bunn så mener jeg at du bare bytter spindelen med lager, skiver å alt(i et kan man si), og bytter ut denna med spindelen som trommelen står på. Spindlene er vel den eneste forskjellen her fordi det er vel andre lager siden det er skiver og kalipper feste.? Hvis dette er feil, så rett meg. Men mener det er så lett.

Hvis du har har et annet feste i bunn av støtdemper'n så veit jeg ikke.. Kanskje du da mest sannsynlig hadde hatt skiver Rekker tunge
Loggført
Blaasarn
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #2 på: februar 26, 2008, 17:05:58 pm »

Spindler og hele pakka?

nei bilen er en original 1303  med 1300cc motor

men vurderer å sette inn en 1600cc.

da lurer jeg bare på om det er vanskelig å sette på skivebremser.

hva som egentlig trengs...
Loggført

Mvh. Eskil Eltoft

VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil Blunker
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped

SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: februar 26, 2008, 17:06:03 pm »

Du trenger en 1303S delebil, eller komplette spindler med skivebremser fra en 1303S.

Eller du kan anskaffe ombyggingssettet og montere kliss nye skivebremser på trommelspindlene.
« Siste redigering: februar 26, 2008, 17:09:03 pm av Jøran Larssen » Loggført
Blaasarn
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #4 på: februar 26, 2008, 17:08:11 pm »

Vet ikke helt hvilket feste jeg har...

Bilen er i allefall en 1303 1973
« Siste redigering: februar 26, 2008, 17:28:53 pm av Blaasarn » Loggført

Mvh. Eskil Eltoft

VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil Blunker
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped

SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: februar 26, 2008, 17:22:38 pm »

Jeg skaffer deg komplett kit for ombygging fra trommel til skiver: http://vdub2you.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=176

Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: februar 26, 2008, 17:28:33 pm »

I korttekst: alt fra og med spindelen og ut...

Du trenger skivebremsspindler, skiver, calipere, klosser og monteringsett, lagre. Mulig det er noe forskjell på slanger/rør også.


Om lagrene går om hverandre vet jeg ikke, men koster ikke mye for nye uansett.

Loggført
Blaasarn
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #7 på: februar 26, 2008, 17:30:41 pm »

Må jeg ikke ha skivebremser bake også for å få inn 1600cc på lovlig vis?
Loggført

Mvh. Eskil Eltoft

VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil Blunker
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped

SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: februar 26, 2008, 17:42:12 pm »

Må jeg ikke ha skivebremser bake også for å få inn 1600cc på lovlig vis?

Nei det trenger du ikke. Det er heller ikke skivebemser bak på en 1303 med 1600 motor.
Loggført
Blaasarn
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #9 på: februar 26, 2008, 17:45:05 pm »

ok.. Blunker
Loggført

Mvh. Eskil Eltoft

VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil Blunker
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped

SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: februar 27, 2008, 09:52:52 am »

Uansett hvilken forstilling du har så er det bare å bytte spindel og delene som bremsene som sitter på. Dette er bruktbørsen mat.
Skal du oppgradere videre fra VW skivebremser så er det kit som gjelder, eller selv komponert al a Holmen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #11 på: februar 27, 2008, 20:54:03 pm »

Må jeg ikke ha skivebremser bake også for å få inn 1600cc på lovlig vis?

Du kan ha tromler også foran, så du er ikke pokka nødt til å gå over til skiver om du setter inn 1600-motor. De amerikanske 1303ene ble levert med tromler på alle fire hjul helt frem til 80-modellen, og de er typegodkjent i Norge. Gode trommelbremser er ikke så aller verst - har en Jeans med tromler som bremser like godt som 1303en min.

Det finnes dokumentasjon fra Møller på hva som må til for å sette inn en 1600 - mener jeg så det lagt ut på vw2you fra en eller annen. Forutsetningen er at du ikke har en 1200 som utgangspunkt - den har smalere bremsetromler enn 1300, 1302 og 1303, og er ikke godkjent for 1600 ccm uten bremseskift.

M.a.o.: For deg er det helt lovlig å bytte motor.
Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #12 på: februar 28, 2008, 21:01:48 pm »

Er nok ikke noe problem med godkjenning nei.  Blunker

Jeg har en 1302s med trommelbremser foran og den har 1600 motor og slik har det alltid vært  GladGliser
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!