mai 05, 2024, 01:00:09 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: På EU i fjor, nå må den på EU igjen. Kan det være riktig???  (Lest 2667 ganger)
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« på: mars 13, 2008, 22:48:33 pm »

Dette har sikkert noen av dere opplevd før:

Hadde bilen uten skilter i et år. Da prosjektet var ferdig i juni ifjor hadde jeg den på EU-godkjenning før jeg fikk ut skiltene. (den ordinære EU-kontrollen skulle vært juni 2006).

Så dukker det plutselig opp innkalling til ny EU innen juni 2008, ett år siden den forrige. Jeg trodde i min enfoldighet at EU-kontroll skulle være hvert annet år. Skriver tilbake til Vegvesenet om dette, og tenker at dette bare er en datafeil, men neida:

Vi viser til Deres henvendelse av 25.02,2008, og må dessverre meddele at kontrollen og godkjenningen av 22.06.2007 ikke kan godkjennes for årets kontrollperiode. Begrunnelsen for vårt avslag er at den periodiske kjøretøykontrollen og godkjenningen tatt 22.06.2007 er en forsinket kontroll for kontrollperioden 2006.

Hmm...

Er det jeg som er dum, eller har jeg bare vanskelig for å fatte? Med denne logikken, er det slik at hvis bilen hadde vært avskiltet i 8 år, så må jeg ta fire EU-kontroller etter hverandre for "å komme i rute"?

Noen som har opplevd noe liknende? Er det noen vits i å klage denne på praksisen?

JFP
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #1 på: mars 13, 2008, 23:02:19 pm »

Trur ikkje du kjem langt med å klage, all den tid dei reknar utført EU-kontroll for forsinka kontroll. Hadde du derimot venta til f.eks starten av januar i år, hadde du vore i rute på første EU-kontroll..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #2 på: mars 13, 2008, 23:06:31 pm »

Når bilen skal inn til kontroll avgjøres av årsmodell (partall-oddetall) og siste siffer i reg nr (måned).
En 67 modell med reg nr som slutter på 5 skal feks inn i mai hvert "oddetall år". Man kan vise bilen 3 (eller er det blitt 4?) måneder før fristen. Vises den før dette, som i ditt tilfelle, må den vises på nytt til fastsatt tid.
Bilen kan være avregistrert så lenge du vil, men når du da viser den på et tilfeldig tidspunkt for registrering må den allikevel vises neste gang den skal inn i følge årsmodell og skilt. Det blir ikke automatisk to år fra du viste den etter eget ønske..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: mars 13, 2008, 23:39:33 pm »

OK, det var det jeg tenkte. Men se hva som står i forskriften (http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20020808-0875.html#map001):

Kjøretøy som er nevnt i kapittel 1 -§ 1 nr 4 (dvs biler < 3500 kg) skal fremstilles første gang i det fjerde kalenderåret etter registreringsåret og deretter hver annet år.

og videre...

Kjøretøy som har vært avregistrert, og som ordinært skulle ha vært til kontroll og godkjent i den tiden det har vært avregistrert, skal det ved påregistrering dokumenteres at det har vært til kontroll i løpet av de siste 24 måneder.

Dette er oppfylt, siden jeg viste bilen før det kom skilter på den i fjor. Men det står ikke noe i forskriften om at kjøretøyet må komme seg "i rute". Det er en fiks ting vegvesenet har fått for seg. Sikkert enkelt for dem å ha denne praksisen. Jeg har en bil som er 100% i orden, så dette er bare en utgift på 500 kroner for meg.

Skal sende inn en klage til nest klageinstans om dette, men som lydig borger av Sovjetstaten er det vel bare å få den på kontroll til Vegdirektoratet har behandlet saken.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: mars 14, 2008, 08:22:52 am »

Det står ingenting om at kjøretøyet må komme "i rute" rent spesifikt, nei. Men skal man være vrien, så står det at bilen skal til kontroll annet hvert år etter registreringsåret. Man må bare være litt vriompeis for å se det - noe de som styrer og steller tydeligvis er.
Loggført
bull
Seniormedlem
****
Innlegg: 324
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: mars 14, 2008, 08:28:29 am »

har vært borti det samme med en avskilta bil jeg hadde,2 ganger på 2 år
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #6 på: mars 14, 2008, 08:57:07 am »

OK, det var det jeg tenkte. Men se hva som står i forskriften (http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20020808-0875.html#map001):

Kjøretøy som er nevnt i kapittel 1 -§ 1 nr 4 (dvs biler < 3500 kg) skal fremstilles første gang i det fjerde kalenderåret etter registreringsåret og deretter hver annet år.

og videre...

Kjøretøy som har vært avregistrert, og som ordinært skulle ha vært til kontroll og godkjent i den tiden det har vært avregistrert, skal det ved påregistrering dokumenteres at det har vært til kontroll i løpet av de siste 24 måneder.

Dette er oppfylt, siden jeg viste bilen før det kom skilter på den i fjor. Men det står ikke noe i forskriften om at kjøretøyet må komme seg "i rute". Det er en fiks ting vegvesenet har fått for seg. Sikkert enkelt for dem å ha denne praksisen. Jeg har en bil som er 100% i orden, så dette er bare en utgift på 500 kroner for meg.

Skal sende inn en klage til nest klageinstans om dette, men som lydig borger av Sovjetstaten er det vel bare å få den på kontroll til Vegdirektoratet har behandlet saken.

Joda, ved påregistrering i fjor måtte du framvise bevis på at bilen var godkjent dei siste 24 mnd, og din bil var då godkjent innanfor denne fristen - all den tid du hadde den til PKK i samme tidsrom. Men når bilen så var godkjent - i 2007, eitt år forsinka - var den inne i ruta si igjen. Og då er ruta 2008-2010 etc. Om du skulle få "stå over" ein PKK, ville du fått tre år mellom første godkjenning og neste godkjenning. Trur faktisk BTS har ei god sak her..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #7 på: mars 14, 2008, 13:52:06 pm »

Det står ingenting om at kjøretøyet må komme "i rute" rent spesifikt, nei. Men skal man være vrien, så står det at bilen skal til kontroll annet hvert år etter registreringsåret. Man må bare være litt vriompeis for å se det - noe de som styrer og steller tydeligvis er.

Det er de, ja. For hensikten med forskriften er ikke selve kontrollen, vel? Hensikten er å ha sikre biler på veien, og intensjonen i forskriften er at annet hvert år er greit. Det at en bil har vært uten skilter en periode, gjør vel ikke dette prinsipielt til en mer usikker bil som trenger kontroll hvert år?

Tror dette henger mer sammen med at Statens Vegvesen har lagt opp sitt eget datasystem med periodiske frister iht kalenderår, og det vil de gjerne holde på. De har ingen hjemmel i forskriften til dette, det er ikke det som er meningen i den.

Vi som borgere må punge ut 500 kroner til bilverkstedene hver gang for å få kontrollen utført. Sist gang kostet det meg masse arbeid og penger pga en inkompetent kontrollør (måtte skifte vindusvisker som ikke selvparkerte og fire bærekuler som han påsto var slitt, mens det i virkeligheten var styresnekken). Grr... Liker ikke dette PKK-konseptet.

MEN - det er en slags trøst i felles skjebne. Ut fra innleggene her å dømme er det tilsynelatende konsistent praksis i Vegvesenet på dette her.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: mars 14, 2008, 23:46:25 pm »

Tror ikke du slipper unna så lett nei....

Men: det var en reklame om EU-kontorll til 250 her på Rud... Kan jo være verdt å sjekke Glad
En Kia/Diatshu forhandler eller noe. Tviler på de har peil på boble men...
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #9 på: mars 15, 2008, 00:18:44 am »

Tror ikke du slipper unna så lett nei....

Men: det var en reklame om EU-kontorll til 250 her på Rud... Kan jo være verdt å sjekke Glad
En Kia/Diatshu forhandler eller noe. Tviler på de har peil på boble men...

Takker for tipset! Litt viktig at de har peiling på boble ja. Har erfart begge deler. Så lenger 1'er-feilen ligger inne i Autosys, må du ha ny kontroll for å få "låst opp" feilen igjen, så det er ganske viktig at mekanikeren har litt peiling. Det spørs også hvor pirkete de er, og det går på person. Jeg fikk ompuss på en oljedråpe under motoren på jeansen, og måtte ut med motoren for å bytte simring. Mye jobb for en liten dråpe...

Blir redhot'en klar i sommer, Jørgen?
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: mars 15, 2008, 09:40:02 am »

Det satses hardt på det ja....  Nevnte vel det sammme i fjor?  &Oslash;yerulling

Skal inn til EU den også faktisk, så man får se. Mangler egentlig bare å bygge den motoren. Mangler noen få deler og tid til å sette sammen.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #11 på: mars 15, 2008, 23:59:59 pm »

Det satses hardt på det ja....  Nevnte vel det sammme i fjor?  &Oslash;yerulling

Skal inn til EU den også faktisk, så man får se. Mangler egentlig bare å bygge den motoren. Mangler noen få deler og tid til å sette sammen.

Lykke til med det! Hadde min på veien i dag etter vinterdvalen. Kjekt, kan du si!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!