mai 07, 2024, 01:52:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Varsellampe lading / tenningsproblem  (Lest 970 ganger)
KåreK
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted: Ålgård


VW 1300S


Vis profil
« på: mars 28, 2009, 18:16:24 pm »

Hei,

jeg var ute for noe rart/kjedelig i dag. Var på vei i min VW1300s for å fylle bensin, og oppdaget at blinklysene ikke virket. Jeg har byttet blink relè for ca 1 uke siden og da var alt i orden. Tenkte som så at det kan være noe i sammenheng med at jeg tok ut begge hovedlyktene i går og at det kanskje var en kortslutning en eller annen plass ( jeg har ikke sjekket for kortslutning enda). Prøvde med nødblink for å se om det var liv i den. Da blinket blinklys indikatoren i speedoen samt at jeg fikk lys i varsellampen for lading. Denne var da konstant på. Når jeg så skulle starte bilen etter å ha tanket så var det ikke lys i hverken oljetrykk eller ladelampen når jeg tok på tenning. Men motoren startet.

Men så kom problemet. Etter at bilen hadde stått ca 4 timer skulle jeg videre. Bilen startet som vanlig men etter å ha kjørt i ca 200m merket jeg at den ikke hadde bunndrag og at jeg ikke fikk skikkelig turtall. Dette var selvfølgelig på E39 i en oppover bakke. Det endte med at motoren mistet nesten all turtall og jeg klarte såvidt å karre meg opp bakken og inn en sidevei.  Jeg sjekket da fordeler for fukt og om alle pluggledninger var festet skikkelig. Alt så helt fint ut. Prøvde å starte bilen, men måtte da ha gassen i bunn får å få start. Bilen startet, men jeg fikk ikke trutall. Jeg lot motoren hvile i ca 5min og prøvde igjenn. Nå startet den litt lettere, men ikke som normalt og ved å ha fullt gasspådrag fikk jeg turtall på motoren. Heiv meg så ut på E39 for å fortsette på bakken, men etter 200m ble sviktet den igjenn. Da var det på med nødblink å satse på at jeg ville komme meg til toppen av bakken.
Jeg kjørte da på 1. gir med maks gass og ca 5km/t. Det begynte å bygge seg opp en liten kø bak meg da bakken er svingete og uoversiktelig. Etter en stund fikk motoren full tenning og oppførte seg heilt som normalt. ( endte opp med at jeg ikke turte slakke av og kjørte fra hele køen bak meg, følte meg litt idiot da Gliser ) Merket da gasspedalen kun hadde ca 2-3cm vandring. Når jeg kom hjem sjekket jeg gasswire på forgasser og den er helt normal. Gassresponsen var også normal. rekner med at vandring på gasspedal har noe med gjennomføringen i viftehuset som muligens kødder.


For å oppsummere så lurer jeg på følgende:

1: Hva betyr det når ingen av lampene i speedo lyser når jeg tar på tenningen?
2: Hva kan det skyldes at jeg ikke fikk turtall på motor.

Bakgrunn:
1: Blink relè nytt
2: Stift ny, plugger og pluggledninger nye.
3: Tenning nylig justert og har brukt bilen i ca 2 uker uten problem.
4: Fikk beskjed av han som justerte tenningen at tenninslåsen var litt kødden og av og til hang på startmotoren.

Noen som har noen gode råd på dette?




/Hepro
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!