Knut Andersen
|
|
« på: november 19, 2010, 01:17:39 am » |
|
Sitter her med en reportasje fra ViMenn Bil 34/00 om bilene Willy Thorkildsen fra Maridalen bygget sammen med Karl Johan Måseide. En meget utfyllende historie om en pioner i Norsk bilbygging og ikke minst karosseribytte på VW bunnplater og kampen mot byråkratiet. "Bilene fikk tilnavnet: S-Te og Ne, etter navna til de 3 mest fremtredende byråkratene hos Statens bilsakkyndige på Adamstuen i Oslo" Willy laget 5 karosserier, og bygget 2 biler sammen med Karl johan. Den gule #1, 1957 modell. DA-18592 Den røde #2, 1957 modell. DA-20544 + en 3. bil som ble ferdig bygget, men ikke vist til BT. Fortsatt så gjenstår det 2 karosserier?
Den røde var på Bug In på Sandstangen, Trøgstad i 1988. Jeg tok selv dette bildet der, det viser ikke mye....DA-20544
Så da kommer spørsmåla: Hvem kjørte den på Sandstangen? Hvem eier den røde idag? Hvor er det røde karosseriet blitt av? Hvor er de andre Karosseriene? Hvem vet hva?
Willy Thorkildsen døde i 1984, og tok med seg historien på reisen. Karl Johan Måseide har jeg prata med, fikk tak i mye fin informasjon, men jeg mangler mye enda..
Er det noen som kan fortelle mer....?
|
|
« Siste redigering: august 29, 2023, 10:53:15 am av Knut Andersen »
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #1 på: november 19, 2010, 10:35:53 am » |
|
Veldig artig Knut! Dette burde du samle til en liten artikkel i Vet Klubbens blad, eller evt Motorveteran - slik at det er dokumentert for evigheten..
Hvem eier den gule i dag da?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Knut Andersen
|
|
« Svar #2 på: november 19, 2010, 11:44:26 am » |
|
Veldig artig Knut! Dette burde du samle til en liten artikkel i Vet Klubbens blad, eller evt Motorveteran - slik at det er dokumentert for evigheten..
Hvem eier den gule i dag da?
Karl Johan Måseide eier den gule. Bil nr. 1, Han har hatt bilen fra dag 1. Og vært med på å sluttføre design og løsninger på karosseriene, samt hjulpet til med å bygge de andre 2.
|
|
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #3 på: november 19, 2010, 11:51:28 am » |
|
Synes å huske den gule lå på finn.no for noen år tilbake. Betyr det at den aldri ble solgt?
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #4 på: november 19, 2010, 11:56:58 am » |
|
Synes å huske den gule lå på finn.no for noen år tilbake. Betyr det at den aldri ble solgt?
Du har helt rett. Han Willy skal ha for at han bygget og utfordret. Men formsans.....tja.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Knut Andersen
|
|
« Svar #5 på: november 19, 2010, 11:58:41 am » |
|
Synes å huske den gule lå på finn.no for noen år tilbake. Betyr det at den aldri ble solgt?
Ikke godt å si om den har ligget ute til salgs eller ikke. Jeg har ikke registrert det i arkivet...det må jeg sjekke opp. Pr. idag så er det Karl Johan som eier den gule enda.. Kan ha vært en av de "tapte" bilene eller karosseriene.. ?
|
|
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
Lid
Supermedlem
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund
|
|
« Svar #6 på: november 19, 2010, 12:05:14 pm » |
|
Nei var den samme bilen som på bildene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
|
« Svar #7 på: november 19, 2010, 19:21:57 pm » |
|
Veldig artig Knut! Dette burde du samle til en liten artikkel i Vet Klubbens blad, eller evt Motorveteran - slik at det er dokumentert for evigheten..
Hvem eier den gule i dag da?
Karl Johan Måseide eier den gule. Bil nr. 1, Han har hatt bilen fra dag 1. Og vært med på å sluttføre design og løsninger på karosseriene, samt hjulpet til med å bygge de andre 2. En hyggelig kar, jeg var hos ham og så på denne gule for noen få år siden. Spennende løsning med frontlyktene bl.a. de må sveives opp og ned. Min gamle jungelgrønne oval ble reddet fra skrotdøden av samme kar for mange, mange år siden..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #8 på: november 19, 2010, 23:18:55 pm » |
|
Jeg har et sett med 356A bremser som troligvis har sittet på en av disse bilene. Når jeg kjøpte bilen de står på ble jeg fortalt at bremsene kom fra en norskbygget kitcar som ble funnet i en grøftekant på Nesodden. "Akkurat maken til den gule som har vært i Vi Menn, men rød" Om det er snakk om den røde fra Sandstangen eller en av bilene som aldri ble ferdig/registrert vet jeg ikke. De tok med seg hele bilen og tok av bremsene, mulig den eksisterer enda.. Kan godt sjekke litt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Knut Andersen
|
|
« Svar #9 på: november 19, 2010, 23:28:31 pm » |
|
Jeg har et sett med 356A bremser som troligvis har sittet på en av disse bilene. Når jeg kjøpte bilen de står på ble jeg fortalt at bremsene kom fra en norskbygget kitcar som ble funnet i en grøftekant på Nesodden. "Akkurat maken til den gule som har vært i Vi Menn, men rød" Om det er snakk om den røde fra Sandstangen eller en av bilene som aldri ble ferdig/registrert vet jeg ikke. De tok med seg hele bilen og tok av bremsene, mulig den eksisterer enda.. Kan godt sjekke litt Flott, sjekk opp er du snill. Er nok samme bil vi snakker om her, har selv hørt at bilen ble "frarøvet" bremsene på Nesodden, (Christian Berthau fortalte dette engang) Har også hørt at det røde karosseriet sto i Danskeveien på vålerenga en gang for ca 20 år siden, med eller uten bunnplate vites ikke.
|
|
« Siste redigering: mai 25, 2012, 00:40:27 am av Knut Andersen »
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #10 på: november 20, 2010, 01:45:40 am » |
|
Flott, skjekk opp er du snill. Er nok samme bil vi snakker om her, har selv hørt at bilen ble "frarøvet" bremsene på Nesodden, (Christian Berthau fortalte dette engang)
Har også hørt at det røde karosseriet sto i Danskeveien på vålerenga en gang for ca 20 år siden, med eller uten bunnplate vites ikke.
Høres ut som vi snakker om samme bil ja.. Jeg kjøpte nemlig 53'n min (med bremsene) av nevnte Bertheau At samme bil/karosseri sto i Oslo senere kan også stemme, mener de tok med seg hele bilen. Skal se hva jeg kan finne ut
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Knut Andersen
|
|
« Svar #11 på: november 03, 2011, 01:12:57 am » |
|
Den som leter han finner! Bildene er tilsendt fra Willy's familie, trolig tatt en gang på 70 tallet.
|
|
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
Knut Andersen
|
|
« Svar #12 på: november 03, 2011, 13:07:05 pm » |
|
Så da kommer spørsmåla: Hvem kjørte den på Sandstangen? Hvem eier den røde idag? Hvor er det røde karosseriet blitt av? Hvor er de andre Karosseriene? Hvem vet hva?
Har også fått svar på noen av spørsmåla mine: Hvem kjørte den på Sandstangen? Både eier og sjåfør i 1988 er lokalisert og de har jeg pratet med! Hvem eier den røde idag? Bunnplata er lokalisert, dialog er i gang med eier, og det er ikke karosseri på den! Hvor er det røde karosseriet blitt av? Karosseriet er skrotet og gravd ned etter en sidekollisjon, Bunnen fikk da et Porsche 911 Cab "look a like" karosseri, ble vist på HumBug på Tjøme en gang på tidlig 90 tall. Senere fikk den et rødt buggykarosseri. (begge disse karosseriene finnes enda der ute et sted) Hvor er de andre Karosseriene? Ja det lurer jeg fortsatt på, skal etter mye leting ha funnet ut at det er 3 gule og 2 røde karosserier som er produsert, Bil nr. 1 og 2 fikk skilter. En Gul ble ferdigbygget (bil nr 3) men ikke godkjent av BT, de to andre karosseriene vet vi ingenting om! Oppdatert: Har fått bekreftet at et Gult karosseri er skrotet i 1985, (den som 356A bremsene kommer fra) Hva med den siste Røde? Hvem vet hva? Ja si det?.. Fler opplysninger ønskes....
|
|
« Siste redigering: august 29, 2023, 11:02:16 am av Knut Andersen »
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
Knut Andersen
|
|
« Svar #13 på: november 06, 2011, 14:06:59 pm » |
|
Etterlyser bil nr #3, en av de ikke godkjente GULE bilene som ble solgt videre fra Fåvang til Gausdal i 1980-82. Denne var ferdig bygget og kjørbar, er det noen som bor i Gausdal som vet noe her? ALLE opplysninger er av interesse! Vet du noe eller vet om noen som trolig vet noe? Send meg en mail til: rpm@aircooled.no eller en PM. Kan ringe meg også på 41668466
|
|
« Siste redigering: august 29, 2023, 11:03:47 am av Knut Andersen »
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
Knut Andersen
|
|
« Svar #14 på: november 13, 2011, 13:14:56 pm » |
|
Bilde av bilene med et nytt karosseri i bakgrunn..
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
Knut Andersen
|
|
« Svar #15 på: oktober 14, 2012, 10:41:54 am » |
|
Alt har sin historie. Dette bildet er tatt av meg 13.10.2012 Viser førerplassen i bil nr 1, 42 år med høy trivselsfaktor og en meget artig historie ligger bakom...
|
|
« Siste redigering: mars 26, 2013, 16:05:03 pm av Knut Andersen »
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3453
Bosted: oppland
|
|
« Svar #16 på: oktober 14, 2012, 17:44:03 pm » |
|
vært hos stig idag eller ?
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
|
« Svar #17 på: oktober 14, 2012, 19:17:01 pm » |
|
Den var vel noget spesiell.
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
Knut Andersen
|
|
« Svar #18 på: oktober 21, 2012, 16:04:49 pm » |
|
På bukker for en årlig service...
|
|
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
Knut Andersen
|
|
« Svar #19 på: januar 16, 2013, 12:25:51 pm » |
|
Nytt tak under tilpassing.
|
|
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
Knut Andersen
|
|
« Svar #20 på: september 06, 2013, 09:32:12 am » |
|
Ut på tur!
|
|
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
Knut Andersen
|
|
« Svar #21 på: september 26, 2013, 20:41:54 pm » |
|
Lufting, 24 August 2013
|
|
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #22 på: november 28, 2013, 00:41:32 am » |
|
Willy var iherdig og med gjennomføringskraft .... men ikke nyskapende når det gjelder design.... se bare her:
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #23 på: november 28, 2013, 22:20:36 pm » |
|
Har aldri vært noen stor "fan" av kitcar, men må nok si at disse her er rimelig amatørmessig bygget i forhold til den bilen under her. HVIS noen har vært Pioneer på "boble-basert" kitcar i norge, så må det være Stranden sin Scorpione. Den er ikke etterlignet noen annen bil og ser faktisk ganske så bra ut den dag i dag. Ble ferdig og registrert i 1972! Med tanke på deletilgang osv. i 1972 så er det ikke annet enn imponerende hva Stranden fikk til den gang. http://www.strandenscorpione.com/diverse/diverse.htmhttp://www.nrk.no/nett-tv/klipp/232544/
|
|
« Siste redigering: november 28, 2013, 22:27:16 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Lee.C
Supermedlem
Innlegg: 792
Bosted: Fredrikstad
You either "Get It" or you don't.....
|
|
« Svar #24 på: november 30, 2013, 01:10:43 am » |
|
I'm kinda diggin this little car
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Knut Andersen
|
|
« Svar #25 på: august 06, 2015, 23:58:48 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
Knut Andersen
|
|
« Svar #26 på: oktober 14, 2015, 10:42:51 am » |
|
2015
|
|
« Siste redigering: oktober 14, 2015, 10:46:14 am av Knut Andersen »
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6233
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #27 på: juni 15, 2019, 23:49:23 pm » |
|
Heisann!
Helt tilfeldig fikk jeg øye på den gule i Oslo i dag.
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Knut Andersen
|
|
« Svar #28 på: juni 29, 2019, 20:20:25 pm » |
|
Her er den røde, bil nr. 2, som Willy Thorkildsen bygget og kjørte. Bildet er fra 1975, fotografen er Tore Kolstad, Bragernes Strand, Drammen. og pjokken er Erik Kolstad.
|
|
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
Knut Andersen
|
|
« Svar #29 på: oktober 07, 2019, 09:44:39 am » |
|
Willy lagde også småbiler..
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
|