mai 05, 2024, 04:48:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Castershims, gull eller tull?  (Lest 5662 ganger)
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« på: juli 08, 2008, 20:59:00 pm »

Noen som har erfaring med castershims på T-1?
Greia er at jeg har senka bilen (moderat) foran. Satte derfor inn et sett med castershims. Men bilen opfører seg som møkk på veien.
Har justert spissing, og camberen shimset jeg riktig, når jeg pressa i nye link/kingpin sett. har kjøpt to styresnekker da jeg trodde det var denne som kødda.  Osteaktig
jeg skjønner teorien med disse shimsene, og at man kompanserer for stuket bilen får ved senking foran.
Men er det nødvendig. Noen sier pælm de til h..., og andre sier at de er gull verdt. Gjerne flere sett utenpå hverandre. 
Hva mener dere??
Tenkte jeg skulle prøve å ta de av i morgen, og se åssen den blir da, men greit å høre på erfaringer først..
Petter'n.
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: juli 08, 2008, 21:06:40 pm »

http://en.wikipedia.org/wiki/Caster_angle

Dette gir en rask basic forklaring.

Spørsmålet om det er gull eller tull blir jo hva vinkelen din er i utgangspunktet. VW har vel gitt specs for dette også husker jeg rett.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: juli 08, 2008, 21:35:10 pm »

Noen som har erfaring med castershims på T-1?
Greia er at jeg har senka bilen (moderat) foran. Satte derfor inn et sett med castershims. Men bilen opfører seg som møkk på veien.
Har justert spissing, og camberen shimset jeg riktig, når jeg pressa i nye link/kingpin sett. har kjøpt to styresnekker da jeg trodde det var denne som kødda.  Osteaktig
jeg skjønner teorien med disse shimsene, og at man kompanserer for stuket bilen får ved senking foran.
Men er det nødvendig. Noen sier pælm de til h..., og andre sier at de er gull verdt. Gjerne flere sett utenpå hverandre. 
Hva mener dere??
Tenkte jeg skulle prøve å ta de av i morgen, og se åssen den blir da, men greit å høre på erfaringer først..
Petter'n.


Forklar hva du mener med møkk på veien for jeg sliter med nøyaktig det samme. En bil hvor ALT er nytt der foran og hvor jeg dro til S-Sentrum for å få justert hjulvinklene (de har landets mest avanserte utstyr for dette) Allikevel er det noe som ikke stemmer og jeg kjører ikke med castershims. Styresnekka er på vei ut i mangel på noe bedre men syntes det er merkelig hvis det er denne. Bilen er også tung som en truck på styringa.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: juli 08, 2008, 21:54:31 pm »

Jeg oppdaget at det ene styrestaget mitt subber i bensintanken...
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 08, 2008, 21:57:37 pm »

Da mener jeg tung på styringa, og bilen drar mot sidene. Blir helt gåen i arma etter en tur i by'n.. Jeg er helt med på hvorfor man skal bruke caster shims. Men det er forskjell på teori og praksis. Gamlebobla var meget lav foran, og høy bak. denne kjørte jeg uten shims, og den lå som en drøm på veien. Rettet seg såklart ikke opp av seg selv etter sving, men det kan man ikke forvente med sånn caster.
Men kan spissinga på kakhjulene ha noe innvirkning?
Den har jeg satt litt spissere enn rett, siden bilen bare er senket foran..
Loggført

Ole B
Seniormedlem
****
Innlegg: 423
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #5 på: juli 08, 2008, 21:58:52 pm »

Jeg bytta til puma i fjor høst, og  kjørte til og begynne med uten castershims. Dette var helt håpløst for bilen vandret noe helt forferdelig, etter at jeg satte på shims ble den bra. Dette er min erfaring,den er senket moderat.

Ole


Loggført

Tlf.95059839
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 08, 2008, 22:04:17 pm »

Brukte du ett eller to sett med shims??
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: juli 08, 2008, 22:15:48 pm »

Min;

1) Tung på styringa
2) Selvoppretter ikke
3) Vandrer
4) Føles ut som jeg har 10cm dødgang på rattet før bilen svinger
5) Må kontrastyres når den setter seg i svinger

Men så skal det sies at jeg har spesialdempere for dragrace foran og bak, 30mm torsjonsfjører bak (uten preload) og moderat senket front. Jeg slet med fjørarmer som ikke vandret så lett som de burde og jeg måtte slipe ned bakelitten for å få dem til å gå slik dem skal. Videre mistenker jeg trege balljointer men hvor lenge skal dem være slik? I et forsøk på å bedre kjøreegenskapene flyttet jeg bakakslingene så langt frem som mulig og det hjalp betraktelig - men bilen er fortsatt ikke god på veien.

Jeg skal forsøke den originale forstillingen med senkespindler men ser ikke på denne løsningen som optimal pga for lang fjøringsvei.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Ole B
Seniormedlem
****
Innlegg: 423
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #8 på: juli 08, 2008, 22:23:41 pm »

Brukte du ett eller to sett med shims??

Brukte ett sett med shims.

Ole
Loggført

Tlf.95059839
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: juli 08, 2008, 22:28:49 pm »

Jeg har god erfaring med castershims. Når jeg monterte shims på min første puma ble bilen mye mer retningsstabil, lettere på rattet og fikk bedre selvoppretting etter sving.. Dette var en 66' med balljoint puma standard bredde.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: juli 08, 2008, 22:32:47 pm »

Min;

1) Tung på styringa
2) Selvoppretter ikke
3) Vandrer
4) Føles ut som jeg har 10cm dødgang på rattet før bilen svinger
5) Må kontrastyres når den setter seg i svinger

Men så skal det sies at jeg har spesialdempere for dragrace foran og bak, 30mm torsjonsfjører bak (uten preload) og moderat senket front. Jeg slet med fjørarmer som ikke vandret så lett som de burde og jeg måtte slipe ned bakelitten for å få dem til å gå slik dem skal. Videre mistenker jeg trege balljointer men hvor lenge skal dem være slik? I et forsøk på å bedre kjøreegenskapene flyttet jeg bakakslingene så langt frem som mulig og det hjalp betraktelig - men bilen er fortsatt ikke god på veien.

Jeg skal forsøke den originale forstillingen med senkespindler men ser ikke på denne løsningen som optimal pga for lang fjøringsvei.

Mvh
BB



Cal-look?  Gliser

Spøk til side: JFP monterte også nye bærekuler og de gikk visstnok veldig tregt. På en standard høyde bil uten noen mere mikk-makk. Om de har slitt seg til må du nesten høre med han om. Ufattelig hvor lav kvaliteten kan bli virker det som.
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #11 på: juli 08, 2008, 22:33:02 pm »

Mange bra svar her.. Takker..
Når det gjelder symptomene mine, har jeg også følelsen av en jækla dødgang på rattet.
Var derfor jeg skifta ut den nye styresnekka, med en annen ny..  Rekker tunge
rop ut hvis noen trenger en styresnekke som har gått 90 km.. He he.. Osteaktig
Loggført

HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #12 på: juli 08, 2008, 22:39:31 pm »

wide5: Du vet at dødgangen i snekka er justérbar?
På min har jeg så lite dødgang på styringen at jeg har vurdert å justere opp snekka...
« Siste redigering: juli 08, 2008, 22:41:05 pm av HaraldL » Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #13 på: juli 08, 2008, 23:01:40 pm »

Jo da.. Det er jeg klar over, men de fleste fraråder å røre den skruen..
Den siste snekka jeg kjøpte (TRW) er forseglet over den skruen.
Jeg ser tydelig at hjulene reagerer når jeg så vidt vrir på rattet, så den er i orden. Men følelsen i fart er noe annet..
Bilen skvetter fra side til side..
Begynner å lure på camberen alikevel.. Hvis den er positiv, er dette et klart symptom. Men kan ikke skjønne det heller. Er jo ikke lenge siden jeg satte inn de shimsene der. Og det må jeg ha gjort riktig. Synes jeg var jævla nøye da..  Tvilende
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: juli 08, 2008, 23:16:44 pm »

kan det ha noe med stuket å gjøre tro?

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=119846

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #15 på: juli 08, 2008, 23:26:43 pm »

jeg ville kjørt bilen på en forstillings kontroll det burde gjøre susen!
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #16 på: juli 09, 2008, 06:58:30 am »

Hold diskusjonen om stuk borte fra denne tråden, jeg har kjørt biler med stuk som føles som en go cart sammenliknet med hvordan min er pr idag. Jeg forsker videre og målet er å få en bil som føles trygg i alle hastigheter.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: juli 09, 2008, 07:58:17 am »

Jasså touchy cal-lookdude.
HVIS det KAN ha en sammenheng , kan det vel diskuteres
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #18 på: juli 09, 2008, 08:06:35 am »

Skal ha bilen på en 4-hjulskontroll snart, men skal ikke være sånn uansett..
Er enig i at stuket ikke er optimalt for kjøreegenskapene, men har hatt biler med sånn stuk før, og de har vært helt topp i forhold til hva min er nå..
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #19 på: juli 09, 2008, 08:11:26 am »

Min har vært på 4 hjulskontroll og alle hjulvinkler er innenfor 1 minutt - 0,1mm! Det eneste den kontrollen bidro til var et ratt som stod rett, et papir som viste grønne tall og et fornøyd nikk hos biltilsynet.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #20 på: juli 09, 2008, 12:24:12 pm »

Hmmm...
Må si jeg skjønner lite Hæ
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #21 på: juli 09, 2008, 14:11:36 pm »

tenkte bare på med den linken att stuket i seg selv bidrar til enda mere feil caster vinkel enn f.eks baresenk foran.
da som regel stuk også innebærer ett knepp opp i rumpa?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #22 på: juli 09, 2008, 20:07:04 pm »

Eg har castershims, og bilen er pr. i dag for lav i trynet. 2-3 cm frå bakke til stab-stag. Bilen min har blitt heilt jævlig å køyre no, og eg skal heve bilen i nasen igjen, for å finne tilbake til slik det var tidlegare. 3-4 cm opp. Minst.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #23 på: juli 09, 2008, 20:42:51 pm »

Ganske forstålig med sånn stuk..  Blunker
Selv har jeg moderert senkingen foran. Har hatt mye lavere bil som har vært mye bedre å kjøre.
Men har en kveld på verkstedet i dag, og går over alt.. Blir spennende å se etterpå.
Loggført

wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #24 på: juli 09, 2008, 22:39:09 pm »

Har i dag fjernet castershims, og satt spissingen på nytt. dro på med fettpressa i alle ledd, for å være sikker på at det er fullt opp.
Jaggu ble den mye bedre. Litt rar er den enda, men nå venter jeg til hjulstillingskontrollen er tatt..  Glad
da prøver jeg meg på en lengere tur hjem..
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #25 på: juli 10, 2008, 07:53:14 am »

Ikke noe spes til erfaring annet enn at jeg på min 65 med kulebolt puma med castershims 1 stk har hatt pumaen fra bunn til topp og følelsen er så og si den samme, og det med tilnærmet lik orginal høyde bak. Jeg har tro på at det er noe kødd med noen andre vinkler. Det er ikke alltid at de orginale vinkla er de beste etter at bilen ikke har sin opprinnelige høyde lenger.

Wide 5: Min personlige mening er at det ikke er så viktig med castershims på en linkpin bil som er senket da forstillinga på en linkpin lager seg mer caster da den senkes, hvis teorien min er rett da ;-)

Kalle: Hvis du ikke har Caster shims på din så bør vel du prøve. Jeg har ihvertfall ikke giddi å ta av mine noen gang da den er ganske god å kjøre enda jeg har slakk i snekka.

En annen mulighet er jo å ta Go-Kart metoden, drite i dekkslitasje og justere litt "toe out" for å få bedre respons, vi har jo vanligvis ikke de feiteste dekka foran og da skjer jo vanlivis ikke ting med en gang.

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #26 på: juli 10, 2008, 15:02:29 pm »

Har i dag fjernet castershims, og satt spissingen på nytt. dro på med fettpressa i alle ledd, for å være sikker på at det er fullt opp.
Jaggu ble den mye bedre. Litt rar er den enda, men nå venter jeg til hjulstillingskontrollen er tatt..  Glad
da prøver jeg meg på en lengere tur hjem..
Enkelte vil hevde at bilen rett og slett ikke var lav nok forran...  Osteaktig
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #27 på: juli 10, 2008, 15:21:08 pm »

Dere har sjekket at rattaksel og styresnekke linjer opp helt perfekt, så dere ikke deformerer hardyskiven når dere svinger?
Dette problemet blir bare større med castershims... men fix'n er ikke fjerne shimsene... men å vri snekka...

Er litt fysen på den ubrukelig snekka di Petter!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #28 på: juli 10, 2008, 15:58:50 pm »

Er ikkje heilt med her nå, men kva funksjon har caster shims på ein senka bil?? rette den opp etter svinger?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #29 på: juli 10, 2008, 17:51:41 pm »

På en bil som er senka både foran og bak, har de ingen funksjon. Men på en bil som er senka bare foran, settes castershims inn bak de nederste torsjonsrørene. Ett to eller tre par.. Alt ettersom hvor mye en senker. Vel og merke med pumaforstilling. Ikke når en bruker bare senkespindler.. Det er for å prøve å opprettholde geometrien i forstillinga. Denne bikker jo fremover i toppen, når bilen blir lav foran. Da skal man kompansere i bunn. sånn at forstillinga forblir rett, mens bunnplata har stuk.. Men min erfaring er delt når det gjelder disse.. På noen biler hjelper det å sette de inn, og på noen biler hjelper det å ta de av.. Det er derfor jeg spør om hva folk erfarer med disse..  Blunker
kan nok hende de har mer å si på balljoint biler. Men ved moderat senking foran holder ikke ett par. Problemet da, er at man flytter hjulene langt frem i skjermene..
dette vil nok forbli et tema, med delte erfaringer..  Osteaktig
Loggført

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!