mai 03, 2024, 05:38:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Erfaringer med Div oljefiltere  (Lest 19659 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: september 16, 2010, 11:52:20 am »

Trodde jeg hadde lavt oljetrykk på den ene motoren min helt til jeg sjekket oljetrykket før og etter oljefilteret!
sammenlignet med de andre motorene jeg har bygd,.
det skilte ca 2,5 bar på kald olje (5W50 synt).
vanligvis har jeg satt trykkføleren i en sånn sandwich adapter dings mellom blokk og oljefilter.
på denne motoren monterte jeg det i blokka etter filter uten å tenke altfor mye på det.

er det noen oljefiltere som er kjent for å ha bedre flow/mindre trykktap en andre?
blandt Bosch, purolator,Fram etc.
snakker std full flow filter .
og antar også att et større filter med større areal også kan ha mindre trykk/flow tap.


har ett sånt alu billet filter jeg tenkte å teste også , men har ikke kommet så langt.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #1 på: september 16, 2010, 13:38:55 pm »

Ingen erfaring, men det står vel litt på nettet om hvor dårlig Fram filtrene er!
Om det er flow eller filtreringsevne, tja, si det......
Loggført

Har laaang VW-pause.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: september 16, 2010, 14:56:21 pm »

Meget interessant tråd.

Jeg byttet fra Fram HP1 til Mahle høytrykksfilter for Caravelle og fikk et filter som kostet halvparten og et oljetrykk som økte fra 40 psi til nesten 60 psi på tomgang (kald olje) Jeg mistet den den kuuule oransjefargen men det kan jeg leve med. Identisk olje (10-60 Miller CFS)

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #3 på: september 16, 2010, 15:04:49 pm »

Hva med CSP sitt vaskbare filter? Det ser unektelig lekkert ut...Noen som har prøvd/målt?
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 16, 2010, 15:07:02 pm »

Hva med CSP sitt vaskbare filter? Det ser unektelig lekkert ut...Noen som har prøvd/målt?

har ett på hylla som skal inn i morgen. kan se hva jeg finner ut.
det er ikke CSP men fra QSC 
same same i belive
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 16, 2010, 15:07:22 pm »

Meget interessant tråd.

Jeg byttet fra Fram HP1 til Mahle høytrykksfilter for Caravelle og fikk et filter som kostet halvparten og et oljetrykk som økte fra 40 psi til nesten 60 psi på tomgang (kald olje) Jeg mistet den den kuuule oransjefargen men det kan jeg leve med. Identisk olje (10-60 Miller CFS)

Mvh
BB



bra info Kalle
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 16, 2010, 16:38:01 pm »

Jeg har alltid brukt filter til 2,1 WBX, fra Mekonomen (Mahle?...husker ikke..). Nix problemer med det. Har aldri målt trykk før og etter da men...
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: september 17, 2010, 09:21:41 am »

Jeg bruker også Mahle fra Mekonomen. (Grei pris med god kommunerabatt også Øyerulling)

Har også brukt dette merket på alle mine biler og alle andre biler jeg utfører service på!
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: september 17, 2010, 09:32:02 am »

Jeg byttet fra Fram HP1 til Mahle høytrykksfilter for Caravelle og fikk et filter som kostet halvparten og et oljetrykk som økte fra 40 psi til nesten 60 psi på tomgang (kald olje) Jeg mistet den den kuuule oransjefargen men det kan jeg leve med. Identisk olje (10-60 Miller CFS)

Meget interessant innlegg.

Om det er som du sier i din motor så fungerer ikke regulatoren i blokken på motoren din. Du hadde den før innstilt på 40 psi? Og når du byttet filteret øke flowen så markant at regulatoren står max åpen men olja bygger 20psi ekstra mot oljekanalene. Eller stilte du trykket opp til 60 psi?
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: september 17, 2010, 09:42:58 am »

Jeg har i grunnen ikke ofret dette så mye tanke før jeg så tråden til Knasten. Jeg var fornøyd med trykket mitt den gang og er fornøyd med trykket mitt idag. Det eneste jeg gjorde var å bytte filter, alt det andre er uendret. Stusset litt over at trykket endret seg kun ved bytte av et filter men tenkte ikke noe over årsaken. Noe regulator har jeg ikke og trykket er det som pumpen produserer og som går via filteret og returnerer tilbake til blokken og sensoren.

For morro skyld kan jeg skifte tilbake til et HP1 filter ved neste oljeskift og se hva som skjer.

Mvh
BB


« Siste redigering: september 17, 2010, 09:53:50 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 17, 2010, 09:45:54 am »

Bra du tar opp dette Jørn.
Jeg brukte Fram HP1 på min oxy før jeg plukket ned motor, og da slet jeg med dårlig trykk.

Nå skal det sies at det kan være andre ting som forårsaket det også, men etter å ha satt sammen igjen, satte jeg på filter som er ment for 2,1 wbx. Kjørte til SCC med det, og trykket holdt seg bra. Filteret het Wix tror jeg, noe autoproducts begynner med nå.

Filteret er lite, halvparten av Hp1 i volum tror jeg, og det ser ikke like kult ut, men funket.
Nå har jeg kjørt med Mineral 10-50, men det blir syntetisk 5-50 ved neste skift.

Skal se hvordan det blir da
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: september 17, 2010, 09:58:02 am »

Noe regulator har jeg ikke

Har du ikke fjærbelastet stempel ved siden av svinghjulet? Hvis du ikke har denne er det ikke det minste rart.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: september 17, 2010, 10:01:27 am »

Noe regulator har jeg ikke

Har du ikke fjærbelastet stempel ved siden av svinghjulet? Hvis du ikke har denne er det ikke det minste rart.

Seff, vi får skylde på språkforståelse.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: september 17, 2010, 11:08:30 am »

Jeg plukket ut regulatoren når jeg blokkerte utløpet på oljepumpa for å kjøre ut gjennom lokket til filter og kjøler.
Merka ikke forskjell på trykket, kjører HP1 og rundt 3 bar på 1,6 turbomotor, og på min 1915 har jeg HP1 med 4 bar kald og 2 bar varm.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #14 på: september 17, 2010, 11:09:38 am »

Fram Hp1 filteret tok jeg med som mal til en Diesel Elektro sjappe for noen år siden, for å få tak i noe tilsvarende slik det er når ting haster. Fortalte gubben bak disken hva det var til. Han stusset litt og sa "men, dette er jo et hydraulikkolje-filter. Det er vel mye for trangt til motorolje?"

Etter litt frem og tilbake, fant han frem et filter som bla.a skulle gå på noen VW Turbo Diesel motorer, som var av fysisk samme størrelse som Fram filteret.

Kan ikke si jeg noen gang målte oljetrykket med Fram HP1 filteret da det stod på bilen når jeg kjøpte den, siden motoren var død da, men med dette andre filteret hadde jeg ihvertfall aldri problemer med oljetrykket.

Tenkte aldri så mye mer over hva gubben bak disken den gang sa, men da kan det være noe i det alikevel?

EDIT: Hadde den gang 5 - 5,5 bar ved kald olje og 3 - 3,5 ved varm ifølge manometeret. 10 / 40 Syntetisk, på en trimma 1600 motor med kraftigere oljepumpe.
« Siste redigering: september 17, 2010, 11:16:24 am av Der_Butzelmann » Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: september 17, 2010, 11:30:02 am »

Meget interessant tråd.

Jeg byttet fra Fram HP1 til Mahle høytrykksfilter for Caravelle og fikk et filter som kostet halvparten og et oljetrykk som økte fra 40 psi til nesten 60 psi på tomgang (kald olje) Jeg mistet den den kuuule oransjefargen men det kan jeg leve med. Identisk olje (10-60 Miller CFS)

Mvh
BB


Er alle Mahle filter et "Mahle høytrykksfilter", eller er "høytrykksfilter"-delen av navnet modellnavn eller annet? Tenkte å prøve å få tak i et slik hvis du mener jeg får bra oljetrykk med det.M
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #16 på: september 17, 2010, 11:31:30 am »

Jeg plukket ut regulatoren når jeg blokkerte utløpet på oljepumpa for å kjøre ut gjennom lokket til filter og kjøler.
Merka ikke forskjell på trykket, kjører HP1 og rundt 3 bar på 1,6 turbomotor, og på min 1915 har jeg HP1 med 4 bar kald og 2 bar varm.

Du har plukket ut termostaten, ikke regulatoren. Husk å sette inn selve stempelet igjen, ellers rømmer olja ut i sumpen gjennom "lufte hullet".
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #17 på: september 17, 2010, 11:33:38 am »

Meget interessant tråd.

Jeg byttet fra Fram HP1 til Mahle høytrykksfilter for Caravelle og fikk et filter som kostet halvparten og et oljetrykk som økte fra 40 psi til nesten 60 psi på tomgang (kald olje) Jeg mistet den den kuuule oransjefargen men det kan jeg leve med. Identisk olje (10-60 Miller CFS)

Mvh
BB


Er alle Mahle filter et "Mahle høytrykksfilter", eller er "høytrykksfilter"-delen av navnet modellnavn eller annet? Tenkte å prøve å få tak i et slik hvis du mener jeg får bra oljetrykk med det.M

Bare si du skal ha et som passer til en 90 Caravelle med 2,1 ltr motor, så får du riktig Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: september 17, 2010, 11:54:35 am »

Meget interessant tråd.

Jeg byttet fra Fram HP1 til Mahle høytrykksfilter for Caravelle og fikk et filter som kostet halvparten og et oljetrykk som økte fra 40 psi til nesten 60 psi på tomgang (kald olje) Jeg mistet den den kuuule oransjefargen men det kan jeg leve med. Identisk olje (10-60 Miller CFS)

Mvh
BB


Er alle Mahle filter et "Mahle høytrykksfilter", eller er "høytrykksfilter"-delen av navnet modellnavn eller annet? Tenkte å prøve å få tak i et slik hvis du mener jeg får bra oljetrykk med det.M

Bare si du skal ha et som passer til en 90 Caravelle med 2,1 ltr motor, så får du riktig Blunker

Og det heter Mahle OC108 - har akkurat vært under min Caravelle 2,1 og sjekket  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #19 på: september 17, 2010, 13:18:03 pm »

Meget interessant tråd.

Jeg byttet fra Fram HP1 til Mahle høytrykksfilter for Caravelle og fikk et filter som kostet halvparten og et oljetrykk som økte fra 40 psi til nesten 60 psi på tomgang (kald olje) Jeg mistet den den kuuule oransjefargen men det kan jeg leve med. Identisk olje (10-60 Miller CFS)

Mvh
BB


Er alle Mahle filter et "Mahle høytrykksfilter", eller er "høytrykksfilter"-delen av navnet modellnavn eller annet? Tenkte å prøve å få tak i et slik hvis du mener jeg får bra oljetrykk med det.M

Bare si du skal ha et som passer til en 90 Caravelle med 2,1 ltr motor, så får du riktig Blunker

Og det heter Mahle OC108 - har akkurat vært under min Caravelle 2,1 og sjekket  Glad

Og dette er fint på en 1600 Type 1?M
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: september 17, 2010, 15:10:13 pm »

Jeg plukket ut regulatoren når jeg blokkerte utløpet på oljepumpa for å kjøre ut gjennom lokket til filter og kjøler.
Merka ikke forskjell på trykket, kjører HP1 og rundt 3 bar på 1,6 turbomotor, og på min 1915 har jeg HP1 med 4 bar kald og 2 bar varm.

Du har plukket ut termostaten, ikke regulatoren. Husk å sette inn selve stempelet igjen, ellers rømmer olja ut i sumpen gjennom "lufte hullet".

Eller gjør som meg hvis du en gang i fremtiden har planer om å splitte blokka. Drill og plugg igjen både "luftehull" (1/8NPT) og galleriet som går rett inn til løfterne/veiva (1/4 NPT) og fjærn både stempel og fjør. Skal du være hard på gassen med kald olje, kjøper du deg et pumpelokk med innvendig regulator (@ Unneberg for 1k). Dette oppsettet vil gi deg full-flow til kjøleren på heltid og et trykk som ikke likner satan med ei 30mm-pumpe - Gjør seg veldig bra på en motor med skammelig dårlig oljetrykk i utgangspunktet. T1, right? Øyerulling...

Har kjørt dette systemet et halvt års tid nå, sommer som vinter. Funker som bare rakkern, og trykket på 100 graders 5-40 syntholje ligger proporsjonalt  med eller over turtallet. Kjekt med rundt 5 bar på glovarm olje når du runder 5000 rpm! Gliser Gir den riktige magefølelsen for min del i alle fall.
Sørg bare for å stramme reguleringsventilen du har ved svinghjulet slik at den ikke åpner før v. ca. 6 bar, ellers har det jack shit for seg...

Bekymre deg heller ikke så mye for kjøleren - Jeg har hatt så mye som 12 kg FØR kjøleren på det værste. Dette var før jeg skaffa meg pumpelokk med regulator. Jeg opplevde til tider å blåse ut pakningen til enkelte oljefilteret istedetfor. Sier litt om hva VW-kjøleren egentlig tåler! Blunker

Filtermessig har jeg grei erfaring med de babyblåe filterne til Volvo som en får kjøpt på cheaptema. Jeg kan ikke vise til noen tester eller kvalitetsnivået på filteret, men det sprenger i hvertfall ikke med det første! Trykket har jeg alltid opplevd som bra. 45 spenn!
« Siste redigering: september 17, 2010, 15:43:40 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: september 17, 2010, 17:01:38 pm »

Trykket du trenger er egentlig ganske så konstant - du skal bare sørge for at oljen strømmer inn mot lagrene. Selve jobben med å holde metalldelene fra hverandre kommer av noe helt annet enn trykket fra oljepumpa. Så den skal overvinne motstanden mot strømning.

Trykket i motorblokka skal holde seg konstant egentlig - det er jobben den ventilen JHU snakker om skal sørge for. Men hvis man har for mye olje som prøver å komme seg gjennom sløyfa klarer den ikke å strømme unna nok olje, og det vil bli en trykkøkning. Kanskje det BB erfarte?

Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #22 på: september 20, 2010, 08:02:01 am »

Filter er IKKE filter, bruk CSP, eller lignende om du har råd. Her er to av norges råeste oljefilter tråder: http://forum.saabturboclub.net/viewtopic.php?f=12&t=24497&p=178463&hilit=+oljefilter+tr%C3%A5den#p178463 og http://forum.lazzaroni.no/viewtopic.php?p=55092&sid=d4434bbf2352c19bfe627787e7aa0c1e

Jeg har etter å ha kjøpt meg saab har jeg lest meg opp litt på filter. kan man trygt si...
Jeg sier det igjen BRUK CSP
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #23 på: september 20, 2010, 08:24:33 am »

Filter er IKKE filter, bruk CSP, eller lignende om du har råd. Her er to av norges råeste oljefilter tråder: http://forum.saabturboclub.net/viewtopic.php?f=12&t=24497&p=178463&hilit=+oljefilter+tr%C3%A5den#p178463 og http://forum.lazzaroni.no/viewtopic.php?p=55092&sid=d4434bbf2352c19bfe627787e7aa0c1e

Jeg har etter å ha kjøpt meg saab har jeg lest meg opp litt på filter. kan man trygt si...
Jeg sier det igjen BRUK CSP

For oss som ikke er Trollhättan entusiaster, hvor måles oljetrykket i en Saab? Før eller etter filteret.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #24 på: september 20, 2010, 08:58:04 am »

Trykket du trenger er egentlig ganske så konstant - du skal bare sørge for at oljen strømmer inn mot lagrene. Selve jobben med å holde metalldelene fra hverandre kommer av noe helt annet enn trykket fra oljepumpa. Så den skal overvinne motstanden mot strømning.

Trykket i motorblokka skal holde seg konstant egentlig - det er jobben den ventilen JHU snakker om skal sørge for. Men hvis man har for mye olje som prøver å komme seg gjennom sløyfa klarer den ikke å strømme unna nok olje, og det vil bli en trykkøkning. Kanskje det BB erfarte?

Oljevolum har vært identisk hele tiden - 4 liter.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: september 20, 2010, 11:33:01 am »

Trykket du trenger er egentlig ganske så konstant - du skal bare sørge for at oljen strømmer inn mot lagrene. Selve jobben med å holde metalldelene fra hverandre kommer av noe helt annet enn trykket fra oljepumpa. Så den skal overvinne motstanden mot strømning.

Trykket i motorblokka skal holde seg konstant egentlig - det er jobben den ventilen JHU snakker om skal sørge for. Men hvis man har for mye olje som prøver å komme seg gjennom sløyfa klarer den ikke å strømme unna nok olje, og det vil bli en trykkøkning. Kanskje det BB erfarte?



Oljetrykket kan en jo anse som spenninga i en el.-krets. Hvorfor kjører man spenninga skyhøy over lengre strekninger (lange kabeltrekk over vidder osv.)? Fordi at tapet skal minskes over de lange avstandene.

Såvidt jeg kan se det, så har T1-motoren en del ganger som pumpa sliter med å levere nok olje til. F.eks. støtstenger og vippestell. Med høyt trykk kommer olja lettere til alle kriker og kroker i motoren.

Jeg lå på motorveien med 95 grader på olja i går. På 4000 rpm hadde jeg rundt 5 bar, målt ETTER filteret!
Og ja, giveren min er kalibrert opp mot et politilig manometer.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: september 20, 2010, 22:13:36 pm »

Når trykkavlastningsventilen åpner har du mer trykk enn det en trenger for å få olje rundt i motoren, ifølge de som designet den. Vil også anta at de la på en liten sikkerhetmargin. Det ekstra oljetrykket som bløes av er i realiteten effekttap siden oljepumpa gjør et bortkastet arbeide.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: september 20, 2010, 22:18:24 pm »

Sitat fra: BeetleBug

Oljevolum har vært identisk hele tiden - 4 liter.

Tenkte på volum pr tid. Et mindre restriktivt filter gir mindre trykktap, som igjen da oversettes til økt volumstrøm.
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: september 20, 2010, 22:35:56 pm »

Når trykkavlastningsventilen åpner har du mer trykk enn det en trenger for å få olje rundt i motoren, ifølge de som designet den. Vil også anta at de la på en liten sikkerhetmargin. Det ekstra oljetrykket som bløes av er i realiteten effekttap siden oljepumpa gjør et bortkastet arbeide.

Ja, hva vet vel jeg...

Det finnes i hvertfall andre mennesker der ute med en annen oppfatning enn den du sitter med angående Type 1-motorens "overlegne bra" oljesystem...
Du kan jo spørre rallybugs om hva han synes om systemets originale design.
Han har jo kun bygget Type 1-motorer i 40 år...

Angående trykkavlastnignsventilen du snakker om, så regner jeg med at du mener den ved svinghjulet. Hvis jeg ikke tar helt feil, så åpner vel den ved ca. 5 bar originalt, eller hur?
Hvis det er tilfellet så sprekker vel teorien din siden en Type 1-motor med std. oljesystem ikke har sjans til å oppretholde et slikt trykk, selv med en del turtall.

Nok en gang, jeg refererer til vippestellet, og at enkelte der ute har lagt mange timer med arbeid ned i forbedring for å få olja effektivt helt opp til toppdekslene.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #29 på: september 21, 2010, 08:08:30 am »

Filter er IKKE filter, bruk CSP, eller lignende om du har råd. Her er to av norges råeste oljefilter tråder: http://forum.saabturboclub.net/viewtopic.php?f=12&t=24497&p=178463&hilit=+oljefilter+tr%C3%A5den#p178463 og http://forum.lazzaroni.no/viewtopic.php?p=55092&sid=d4434bbf2352c19bfe627787e7aa0c1e

Jeg har etter å ha kjøpt meg saab har jeg lest meg opp litt på filter. kan man trygt si...
Jeg sier det igjen BRUK CSP

For oss som ikke er Trollhättan entusiaster, hvor måles oljetrykket i en Saab? Før eller etter filteret.

Måles etter filteret.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!