mai 09, 2024, 00:12:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nybegynner trenger råd, boble som har stått stille i 30+ år.  (Lest 1513 ganger)
Kieron
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Tromsø, Norway


Vis profil

« på: januar 31, 2013, 11:14:06 am »

Heisann, første post på forumet og jeg spør allerede om hjelp Rekker tunge

Jeg ble hekta på boble da en kompis (Wollert) kjøpte sin ratlooker, og han har nå skaffet seg en reservebil som jeg ønsker å kjøpe hvis jeg finner ut et overslag av arbeid og utgifter for å få den på vegen rent teknisk.

Denne bilen er en ca -71 1302s, og har stått utendørs (i et område som er ganske tørt og stabilt i været, ingen vekslinger mellom fukt og frost om vinteren, bare stabil frost) siden tidlig på 80tallet. Til å ha stått ute i 30år ser den fantastisk ut, moderat med overflaterust og noen små hull. Interiøret ser feilfritt ut, og motoren ser egentlig ganske fin ut rent overfladisk.

Det jeg lurer på er rett og slett om noen kan påpeke hvilke skader dette kan ha påført bilen, utenom rust da den faktisk ser veldig fin ut der.
Jeg er relativt mekanisk anlagt, men med lite erfaring på bil/motor, så håper på å låne litt fra andres erfaring og kunnskap før jeg begir meg ut på et prosjekt Glad

Legger ved et par bilder så dere kan se generell standard på bilen.



Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 31, 2013, 11:32:22 am »

Bytt olje, sett i ett bra batteri. Sjekk om det er gnist, om ikke så få gnist, fyll forgasser med ren, ny bensin og prøv å start Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #2 på: januar 31, 2013, 12:58:40 pm »

Bremser har også en tendens til og sette seg. Litt fuktighet i bremsevæska som det pleier og være, så får du rust innvendig i calipere, hjulsylindere og hovedsylinderen. Gummidetaljer pleier ofte og morkne etter Å mange år...
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 31, 2013, 13:10:31 pm »

Jeg ble hekta på boble da en kompis (Wollert) kjøpte sin ratlooker, og han har nå skaffet seg en reservebil som jeg ønsker å kjøpe hvis jeg finner ut et overslag av arbeid og utgifter for å få den på vegen rent teknisk.
Det er lett å bli hekta når man har fått denne basillen. Og når en har fått den, vil en helst ikke ha noen kur for den heller  Blunker

Velkommen på forumet, som er et bra sted å hente inn informasjon.
Det unike med gamle folkevogner er at så mange har vært akkurat det stedet du er nå. Så mange, at det er masser av bøker / Manualer om det.

Det jeg lurer på er rett og slett om noen kan påpeke hvilke skader dette kan ha påført bilen, utenom rust da den faktisk ser veldig fin ut der.
Jeg er relativt mekanisk anlagt, men med lite erfaring på bil/motor, så håper på å låne litt fra andres erfaring og kunnskap før jeg begir meg ut på et prosjekt Glad

Vel det handler i første omgang om å få den EU godkjent slik at du kan kjøre den på veien. Motor, bremser og lys.
Når jeg var på det punktet du er samlet jeg mine spørsmål i en Guide for meg selv. Men den er ikke teknisk.
Skal du ha svar på tekniske problemer er det mange som legger ut hva hva slags utfordringer de har og hvordan de løser det i Prosjektgarasjen. Veldig mange har en slik tråd på forumet. Mine er nederst på signaturen min, slik som mange andre også har i sin signatur.

"Alle" spørsmål har blitt stilt før... nesten. Så bruk søkefunksjonen, når du trenger svar.

Lykke til med prosjektet.
Mye løser seg med nok kaffe Blunker


* coffee.jpg (35.73 KB, 411x600 - vist 138 ganger.)
« Siste redigering: januar 31, 2013, 13:15:40 pm av NOStalgia » Loggført

Kieron
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Tromsø, Norway


Vis profil

« Svar #4 på: januar 31, 2013, 20:38:18 pm »

Tusen takk for svarene, det gir meg en god ide om hva jeg skal se etter =)

Jeg er mest beymret for bremsene, om rør osv er rustet har jeg blitt fortalt at det ikke er bare bare å bytte, motor og karosseri burde jeg klare med litt vennehjelp =)

Dekkene er nok morknet bort for lenge siden, de tør jeg ikke å prøve å bruke.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: januar 31, 2013, 22:51:50 pm »

Apropos bremser... En over 40 år gammel hovedsylinder, om den har stått stille i 30 år eller vært i jevn bruk, ville jeg ikke satt altfor stor lit til. Fikk en "artig" opplevelse med det da jeg kjøpte min egen Boble.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: februar 01, 2013, 01:13:57 am »

bremser er ikkje noko å bekymra seg for. deler er lett tilgjengelig å rimlig i forhånd til mykje ant. bremserøyr eller heller ingen heksekunst å håndtera
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Wollert
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: februar 01, 2013, 10:29:16 am »

Hva var det jeg sa Kieron ? ..folka på forumet her er veldig behjelplige. Vi stikker å henter bilen når vi begge har tid, så tar vi det derifra.
Loggført
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: februar 01, 2013, 11:32:15 am »

Jeg startet min boble etter at den hadde stått stille i 20 år. Bilen startet etter å ha byttet batteri og bensin. Verre var det med bremser fra a til å. Endte med at jeg byttet det meste. Videre var det å få lys i alle pærer, blinklys til å blinke og bremselys. Hovedproblemet her var dårlig jording og kontakt.
 

Stå på! Dette fikser du med ikke alt for mye penger.. Men tar tid!
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!