mai 05, 2024, 14:04:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilke dekk er originalt? Og er pulverlakk smart?  (Lest 3045 ganger)
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« på: juli 04, 2013, 19:15:09 pm »

Hei,
Siden jeg bygger en temmelig original bil, så trenger jeg også originale dekk. Så hva ble levert på en -73 1300? Merke, dimensjon og mønster! Hvem leverer til god pris?
Og jeg har vært og pratet med pulverlakker'n på Råholt. Og han tar gjerne felgene. Men er det smart? Har hørt at det ruster mer?!  Hva er deres erfaringer?

Mvh, simen
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 04, 2013, 22:58:25 pm »

På denne tipper jeg det var 155x15 som originaldekk.

Pulverlakk eller andre lakker ruster ikke, men for all felgoppussing bør man tenke på at det skal finnes maling eller annen rustbeskyttelse der felgbane møter felgsenter - som egentlig er det "eneste" kritiske punktet...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #2 på: juli 05, 2013, 16:42:01 pm »

Har alltid sand- eller glassblåst, så grunning og lakk. Men lakk er ikke veldig glad i dekkmaskiner. Så det blir fort rust uansett. Derfor tenkte jeg å prøve pulver denne gangen. Og har null erfaring med det. Men som sagt, jeg har hørt det er utsatt for rust. Og er nysgjerrig på om det finnes erfaring der ute som sier noe annet.
Noen som har pulverlakk på felger?
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 05, 2013, 17:18:26 pm »

Pulverlakk brukes på alle moderne felger i dag og er bunnsolid.
Ved feil bruk av dekkmaskin og fortauskantrally (kjærringkjøring) så riper man felgene, uansett om de har vanlig lakk eller pulverlakk.

Pulverlakk er flere ganger sterkere enn vanlig lakk.
Lakk ruster ikke, det er dårlig grunnarbeid eller skader som forårsaker rust.

Jeg hadde valgt pulverlakk for bedre holdbarhet.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: juli 06, 2013, 17:51:01 pm »

Originaldimensjon på dekk er nok 155 SR 15, ja. Evnt 165 SR 15.

Vredestein Sprint Classic er et dekk som kler bilen veldig godt.
Loggført
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #5 på: juli 06, 2013, 18:00:58 pm »

Originaldimensjon på dekk er nok 155 SR 15, ja. Evnt 165 SR 15.

Vredestein Sprint Classic er et dekk som kler bilen veldig godt.
Mange takk!!  Glad
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #6 på: juli 06, 2013, 20:49:47 pm »

Jeg fikk mine originale felger lakkert i vinter.
Tok en runde med mange felger til jeg endte opp med fire som rullet jevnt.
Så ble de sandblåst, grunnet og lakkert.
Kjøpte Vredestein SprintClassic som er pene dekk til ok pris.
Min faste dekkomlegger la de på en rolig lørdag i vinter. Han tok seg god tid og ingen lakk ble skadet. De få loddene som måtte på ble limt med dobbelsidigteip på baksiden av felgene.
Helt ok resultat.


* image.jpg (42.5 KB, 363x485 - vist 141 ganger.)
« Siste redigering: juli 06, 2013, 20:54:25 pm av Boblehue » Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #7 på: juli 06, 2013, 22:21:06 pm »

Kjøpte Vredestein SprintClassic som er pene dekk til ok pris.
Min faste dekkomlegger la de på en rolig lørdag i vinter. Han tok seg god tid og ingen lakk ble skadet. De få loddene som måtte på ble limt med dobbelsidigteip på baksiden av felgene.
Helt ok resultat.
Har ikke vært like heldig med tidligere felger. Får instruere omleggeren litt!
Hvilken dim ble det? Har du et bilde? Må bestille snart!
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #8 på: juli 06, 2013, 22:31:58 pm »

Har ikke ikke noen gode bilder av dekk og felg på bil, men dimensjonen er iallfall 155 R 15 eller 155/80-15.

Når det gjelder å legge på dekk så gjelder det å finne et "gammelt" firma med erfarne og nøyaktige folk. Pass på at de har god tid og skjønner at dette er noe de ikke skal gjøre om de ikke klarer det skikkelig. Vær tilstede når de gjør det og følg med at de ikke setter lærlingen på jobben.
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: juli 07, 2013, 10:17:22 am »

Hei.
Så vidt jeg har hørt finnes det flere forskjellige typer av pulverlakk.
På nittitallet fikk jeg deler lakkert hos et firma som laget kontormøbler. Den lakken de brukte var ikke diffusjonstett. Det vil si at dersom jeg hadde lakkert sandblåste felger, hadde de nok begynt å ruste ganske kjapt. De detaljene som jeg fikk lakkert var interiørdetaljer, og er fortsatt rustfrie.
For fem år siden kjøpte jeg to helt nye, rustfrie støtfangere til en jeep. *Jeg tok de med til Roars Sandblåsing i Ås. Han fortalte at lakken han brukte var tett og fin, og at den fint kunne brukes utendørs.
Fangerne ble sandblåst og pulverlakkert. Bilen har gått året rundt i Oslotrafikk, med aggressiv salting i vinterhalvåret. Etter 4 år begynte den ene av fangerne å ruste i en fals, men den andre er fortsatt rustfri.
« Siste redigering: juli 07, 2013, 10:31:09 am av ragazzata » Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juli 07, 2013, 10:22:41 am »

Vi plukket ned en Landrover, masse pulverkakkerte deler. Det meste var rustet i stykker.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: juli 07, 2013, 10:53:54 am »

pulverlakk har lett for å skala av i flak dersom det vert ei djup ripa i lakken, sånn at det begynner å rusta. rustar på baksida og so løsner flak men ved normal kjøyring og bruk so skal jo da gå veldig so bra! dei fleste dekkmaskiner er jo utstyrt med gummiadapter for alu felgar, som ogso går fint å bruka på stålfelg dersom ein vil fara fint med lakken. vil egentlig anbefala å legga dei på sjølv om ein er veldig redd for skader, dei fleste kjenner vel nokon som kjenner nokon som har ei dekkmaskin?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Christopher
Medlem
***
Innlegg: 198
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #12 på: juli 07, 2013, 11:06:45 am »

Hvis det er snakk om Eidsvoll pulverlakk på Råholt hadde jeg dratt et annet sted.
Både jeg og en kamerat har brukt de til lakkering, ingen av oss er fornøyd med jobben de har gjort.
Loggført
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #13 på: juli 07, 2013, 11:26:51 am »

Hvis det er snakk om Eidsvoll pulverlakk på Råholt hadde jeg dratt et annet sted.
Både jeg og en kamerat har brukt de til lakkering, ingen av oss er fornøyd med jobben de har gjort.

Jepp. Veldig glad for denne typen tips! Kjipt å bruke to lapper og ikke få det jeg mener er bra nok!
Takk!
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #14 på: juli 07, 2013, 12:02:52 pm »

Vi plukket ned en Landrover, masse pulverkakkerte deler. Det meste var rustet i stykker.

Jeg har vinterhjul på min 1970 Landy, og de er fra en temmelig ny Defender. Pulverlakket. De ruster på steder ingen dekkmaskin har sjans å komme til. Den er heller ikke fortaus-/kjærringkjørt, som var en annen mulig forklaring (2,5 tonn uten servo hverken på bremser eller styring, samt litt mangelfullt oppsett med syncro-ringer hindrer det).  Og så høye fortau tror jeg ikke finns, at en LR på fullprofil skulle slite. Får nok bare skylle på Engelsmennene  Øyerulling
Men- denne går året rundt, og det tror jeg ikke bobla skal utsettes for.
Et viktig spørsmål blir vel om man vet hva som blir lagt på. Med tanke på prisen og usikkerheten rundt kvalitet på jobb og lakk, spørs om det ikke heller mot lakking selv. Så får man også eksakt farge, og ikke "noe sølvaktig".
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #15 på: juli 07, 2013, 15:37:51 pm »

*Mumle noe om at engelsk bil ikke er bil*
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #16 på: juli 07, 2013, 16:18:58 pm »

Hvis det er snakk om Eidsvoll pulverlakk på Råholt hadde jeg dratt et annet sted.
Både jeg og en kamerat har brukt de til lakkering, ingen av oss er fornøyd med jobben de har gjort.

Jepp. Veldig glad for denne typen tips! Kjipt å bruke to lapper og ikke få det jeg mener er bra nok!
Takk!

2 lapper for pulverlakk på fira felgar?? da er faktisk nesten eit ran. eg veit ein plass du kan fylla heile lakkboksen med deler for 2lappar. og då går da ein smule meir enn 4 felgar inni der.. men ikkje på austlandet.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: juli 08, 2013, 11:24:08 am »

Pulverlakk har ikke noe på en luftkjølt bil å gjøre. For det første ser det ikke ut som våtlakk, delene må sandblåses til de ugjenkjennelige for at lakken skal sitte, og det må blåses igjen for å bli kvitt møkka. Våtlakk kan få steinsprut og sår uten at lakken flasser i store flak. Nei takke meg til  Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #18 på: juli 08, 2013, 23:04:35 pm »

Alt til sitt bruk sier nå jeg. Enig i at finishen for det meste ikke blir helt riktig. Bruker vanlig 2k billakk på det meste av synlige deler og der detaljer skal synes. Pulverlakk bygger mye og egner seg dårlig her.
Men til deler som ikke synes og får en del mekanisk slitasje sverger jeg til pulver. Forstillingsstammer, bærearmer, bremseskjold osv. Har aldri opplevd at skikkelig pulverlakk flakker eller på annen måte forringes på slike deler når prosessen er skikkelig utført.

Felger er et tvilsspørsmål. En stålfelg jobber ganske mye, mer enn man tror. Har sett pulverlakk få småsprekker i overflaten pga dette siden den er tykk og veldig hard. Men vanligvis går det bra. Det er også et argument at når man sandblåser en felg kommer man ikke 100% til i sprekken mellom bane og senter. Når felgen varmes opp i ovnen under pulverlakkprosessen hender det at forurensing i denne sprekken "koker" og lager litt ball. Vanlig 2k grunning og lakk kommer også bedre ned i sprekken enn pulverlakk.

Kan i tilfelle varmt anbefale Roars Sandblåserservice på Ås og hans samarbeidspartner Opems Pulverlakk.
Roar er nøye og bilentusiast selv. Ser forskjell på en del til en veteranbil og en smijernsport..
Opems driver mye med bla motorsykkelrammer og bildeler hvor finish har mer å si enn hos de som driver mer industrielt.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #19 på: juli 08, 2013, 23:36:03 pm »

Har fått sandblåst felger og kjøleblekk til motor ved Industrilakkering på Åros i Hurum og er veldig fornøyd. Felgene er uten rust etter 5 års bruk. Anbefales.
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #20 på: juli 08, 2013, 23:47:04 pm »

Har fått sandblåst felger og kjøleblekk til motor ved Industrilakkering på Åros i Hurum og er veldig fornøyd. Felgene er uten rust etter 5 års bruk. Anbefales.

Hvis du bare fikk dem sandblåst og de ikke er rustne etter 5 års bruk må jeg si meg veldig imponert  Osteaktig
Spøk til side, Industrilakkering på Åros er ryddige og gjør bra jobb til halvveis fornuftige priser.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #21 på: juli 12, 2013, 13:31:30 pm »

*Mumle noe om at engelsk bil ikke er bil*

Mumle no om at du ser litt snevert!  Gliser

Renoverte denne her i '91-94, og synes vel at Donald Healey visste hvordan han skulle holde i blyanten!  Blunker


* 1Healey.jpg (145.85 KB, 800x600 - vist 109 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #22 på: juli 12, 2013, 19:48:42 pm »

Har fått sandblåst felger og kjøleblekk til motor ved Industrilakkering på Åros i Hurum og er veldig fornøyd. Felgene er uten rust etter 5 års bruk. Anbefales.
Så du fikk igjen dine etterhvert?
Loggført

Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #23 på: juli 12, 2013, 20:53:07 pm »

Hvilke dekk er originalt?
155 80 15

Og er pulverlakk smart?
Ja!

Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!