VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Doka64 på januar 12, 2011, 22:36:14 pm



Tittel: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Doka64januar 12, 2011, 22:36:14 pm
Har gått til innkjøp av en -58mod som jeg vurderer å montere luftfjæring på, men er en ting jeg lurer på. Har sett på komplett sett fra Airkewld, men er det noen form for sikkerhetsventil hvis for eksempel en slange skulle ryke til en av belgene? Eller vil bilen da gå rett i bakken?
En arb. kollega har kjøpt en chevrolett Bel air fra Sverige med luftfjæring, å han har fått beskjed av BT at dette ikke er mulig å få godkjent i Norge uten en form for sikkerhets ventil!
Hvis det er slik at lufta i belgen forsvinner skulle en slange ryke så er jo dette livsfarlig å kjøre med..


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Jeejanuar 12, 2011, 23:20:29 pm
Forhør deg nøye før montering av noen av Airkewld's kit. Har intrykk av at dette er litt for dårlig konstruert.. åkke som.

Jeg har montert et kit på en 58modell. Og det funker egentlig ikke i det hele tatt. Må ha lufttrykk opp mot 16 bar for å løfte en tom bil. Og hvem vil vel ha en tank på 16 bar i bilen sin.

Ente opp med å sveise inn nye fester på bærearmene foran. Dette hjalp. Men måtte fortsatt ha 10bar for å løfte tom bil.

Bak var det bare sorgen. Og belgene har en tendens til å vri seg uansett hvordan du monterer de. Prinsippet i disse kit'ene er å la belgen balansere oppå en "flytende" alu stav... Dømt til å vri seg.

Skjønner ikke helt behovet av en slik ventil du nevner. Hva om selve belgen sprekker?  :P


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Doka64januar 12, 2011, 23:40:10 pm
Det er selvfølgelig også en mulighet at belgen sprekker, men tenker det er større sannsynlighet at en slange ryker.. men vil da bilen gå i bakken eller er jeg helt på jordet her :)
Ser veldig tøft ut med luft, men fungerer det ikke som det skal er det jo ikke interessant! Har du noen andre tips for å bedre kjøreegenskapene? Montere coil over dempere og uniball for eksempel? Har kanskje ikke noe hensikt med linkpin og swingaksler? Har en større motor som skal inn så kunne tenkt meg å oppgradert litt!


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Odd Ivar Aaramjanuar 13, 2011, 00:09:22 am
Jeg har airide på min 54, airkwld sitt kit framme men mitt hjemme laga bak:) har laget braket som er sveiset øverst og flyttende stag nede:) dette virker bra, da vil ikke belgen vri seg og sprekke. Skal du ha kjøreegenskaper kjøper du noe annet en luftfjøring. har luft på Audi A8 min og, der og vil jeg si kjørekomforten mangler stort. Jeg løfta bobla mi på 4bar lufttrykk. Er ikke vinklene riktig på belgene så løfter de ikke riktig, da må du ha sinsykt mye trykk for og løfte.


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Deljanuar 13, 2011, 00:19:10 am
edit


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: wide5januar 13, 2011, 05:51:49 am
Airkweld selger vel også komplett forstilling, med belger.
Har aldri hatt dette selv, men Ole Jørn / OJ54 Hadde jo dette på den blå ovalen. Han lagde mye selv, for å få dette helt optimalt.
Det var ekstremt mye å tenke på i tillegg til å "montere" fire belger og en kompressor...  ;) ;)

Petter'n.


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Dannajanuar 13, 2011, 09:06:16 am
Jeg har hatt et par biler med luftfjøring fra www.luftfahrwerke.de. Ingenting å si på kvaliteten derfra, men vet ikke om de lager til Boble ?
Uansett, inni belgene var det en "bumpstop" som gjorde at man ikke fikk lagt bilen helt på bakken. Måtte demontere demperne, og fjerne disse før jeg fikk lagt den helt på bakken :)

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/album467/IMG_9191.sized.jpg)

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/album382/IMG_6176.sized.jpg)


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Lars Brattengjanuar 13, 2011, 15:31:23 pm
Sweet


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Deljanuar 13, 2011, 23:51:52 pm
edit


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: TomRjanuar 14, 2011, 09:47:21 am
Dette er nok korrekt observert, hvorfor skulle de ellers ha fjernet såpass viktige komponenter...


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Sevenjanuar 18, 2011, 00:09:00 am
Er hydraulisk system bedre ? ....har ikke sett så mye til dèn varianten...

http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=72233


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: LOBOjanuar 18, 2011, 07:56:36 am
Står at det bare er å montere dette og dra ut å hoppe.... Om man skal ut å hoppe bør vel chassi forsterkes vesentlig først vil jeg tro! Slik som de gjør på lowridere....


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: mr300januar 27, 2012, 08:23:03 am
Airkewld har uppgraderad sina brackets och är numer mycket bra. VWimporten i Sverige säljer komplett kit http://www.vwimporten.se/airide-kit-komplett


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: riskyerjanuar 29, 2012, 18:19:51 pm
Det er ikke krav til den sikkerhetsventilen du nevner, men det skal være et stoppersystem som gjør at bilen stopper før den ligger på bakken. Jeg lurer også på luft på noen av mine biler, men jeg vil gå for Airshocks, dvs demper med luftfjæring. Har dette på mc og det fungerer vannvittig bra.


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: TURBOjanuar 29, 2012, 18:21:53 pm
Off-topic men,den Polo`n over her,har ikke den gått på Lillehammer,med en som jobbet på Shell-stasjonen til Sveen-familien?


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Gaffeljanuar 29, 2012, 19:13:06 pm
Det er ikke krav til den sikkerhetsventilen du nevner, men det skal være et stoppersystem som gjør at bilen stopper før den ligger på bakken. Jeg lurer også på luft på noen av mine biler, men jeg vil gå for Airshocks, dvs demper med luftfjæring. Har dette på mc og det fungerer vannvittig bra.

Ikke noe mc fan jeg..... Men sykt fet sykkel :)


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Sambabussjanuar 29, 2012, 19:20:37 pm
Supertøff 8)


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: westcostajanuar 30, 2012, 01:56:05 am
Vi monterer luftbelger på bobiler både foran og bak. Ingen problem med godkjenning på det. Setta vi monterer er tilpasset bil og kan vel ikke samenlignes med "hjemme mekk" .. ;D
Det viktigste er att bilen går til "dead-stop" og ikke legger seg ned på bakken. Ved montering i front er det ratt utslag begge veier uten konflikt, ved uhell.
Det er ulike typer og godkjenninger for dette. Er det montert som hoved fjæring er det kansje krav om tilbakeslags ventil.
Er luftbelger montert som hjelpe fjæring er kansje ikke så viktig med den ventilen.
Noen sett vi selger er kun godkjent med automatisk nivå regulering.
Alle setta vi har er to-krets system.




Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Eikstadjanuar 30, 2012, 07:55:19 am
Jeg stemmer for tenke selv varianten....

Hydraulisk sylinder som styrer justeringen på en Pumaforstilling. Da har man normal fjæring med dempere og full justeringsmulighet hva angår høyden på bilen foran. For å dra dette videre så kan feks hydraulikkpumpe kobles til motoren med et ekstra reimhjul og vips har man 6V bil med høydejustering fra førerstolen. Der fikk dere høre hva jeg har på tegnebrettet... :)


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: LOBOjanuar 30, 2012, 10:57:11 am
Jeg stemmer for tenke selv varianten....

Hydraulisk sylinder som styrer justeringen på en Pumaforstilling. Da har man normal fjæring med dempere og full justeringsmulighet hva angår høyden på bilen foran. For å dra dette videre så kan feks hydraulikkpumpe kobles til motoren med et ekstra reimhjul og vips har man 6V bil med høydejustering fra førerstolen. Der fikk dere høre hva jeg har på tegnebrettet... :)

Regner med dette blir montert på min 5tom for en hundrings ekstra?


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Eikstadjanuar 30, 2012, 11:12:21 am
Jeg stemmer for tenke selv varianten....

Hydraulisk sylinder som styrer justeringen på en Pumaforstilling. Da har man normal fjæring med dempere og full justeringsmulighet hva angår høyden på bilen foran. For å dra dette videre så kan feks hydraulikkpumpe kobles til motoren med et ekstra reimhjul og vips har man 6V bil med høydejustering fra førerstolen. Der fikk dere høre hva jeg har på tegnebrettet... :)

Regner med dette blir montert på min 5tom for en hundrings ekstra?

Ikke ta det for gitt :)


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Kjetil Limafebruar 01, 2012, 15:33:46 pm
Så du senkesystemet fremme på "Der Express" på scc 2008 ? Denne hadde noe liknende det du snakker om men da i form av en spak i cupè med et stag fremover som justerte høyden på pumaen. Ikke helt air ride men tilsvarende. Så ikke helt trygt ut heller....


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Eikstadfebruar 01, 2012, 21:24:31 pm
Så du senkesystemet fremme på "Der Express" på scc 2008 ? Denne hadde noe liknende det du snakker om men da i form av en spak i cupè med et stag fremover som justerte høyden på pumaen. Ikke helt air ride men tilsvarende. Så ikke helt trygt ut heller....


Der Express? Har jeg ikke sett. Funderer og tegner på dette nesten daglig og har nå funnet en fin løsning som muligjør horisontalt plasert sylinder som ligger foran forstillinga. Neste skritt nå er å finne en passende sylinder som jeg kan tegne ut i fra. Skulle også gjerne vist hvor mye krefter som skal til for å løfte en boble i nesa mens den står på bakken og med 100mm lange armer ut fra justeringspunktet....


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: JSfebruar 01, 2012, 22:08:13 pm
Så du senkesystemet fremme på "Der Express" på scc 2008 ? Denne hadde noe liknende det du snakker om men da i form av en spak i cupè med et stag fremover som justerte høyden på pumaen. Ikke helt air ride men tilsvarende. Så ikke helt trygt ut heller....

Senkemetoden som var brukt på "Der Express" var en så dårlig løsning at selv amerikanerne gav den opp allerede på 70 tallet. Det sier vel sitt? Den nye eieren har satt forstillingen på museum der den hører hjemme og montert konvensjonell alu forstilling.


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Eikstadfebruar 02, 2012, 08:47:50 am
Finner jeg "Der Express" ved å søke på google?


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Hot Owlfebruar 02, 2012, 08:58:30 am
Om du har dette bladet:
(http://volksworld.media.ipcdigital.co.uk/11117|00000172b|4122_Cover-Aug-10.jpg)
så er det en artikkel i det om Der Express.

Jeg kan ikke huske å ha sett den spaken inne i bilen, men jeg husker at forstillingen hadde den eldgamle typen av select-a-drop.
(http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/3398193.jpg)


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Eikstadfebruar 02, 2012, 09:52:43 am
Har nok det bladet ja :)



Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Eikstadfebruar 02, 2012, 13:00:28 pm
Skrøplig tegning, men den forklarer prinsippet;-)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/2012-02-02104204.jpg)


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Hot Owlfebruar 02, 2012, 14:15:12 pm
Prinsippet er fint og flott, men du får mye bending på vippen din, siden armene på rørene beveger seg innover mens bilen hver/senker seg.
Om du klarer deg uten lenkearmen vil du ikke få slik skjevbelastning.


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Eikstadfebruar 02, 2012, 15:22:21 pm
Prinsippet er fint og flott, men du får mye bending på vippen din, siden armene på rørene beveger seg innover mens bilen hver/senker seg.
Om du klarer deg uten lenkearmen vil du ikke få slik skjevbelastning.


Planen er å ha slike kuleledd som jeg tidligere har brukt på størdemperene mine slik at det ikke blir bending, men at staget kan bevege seg fritt sideveis. Det er foreløpig her det stopper opp litt fordi bevegelsen inn og ut på dette staget blir opptil flere centimeter hvis stagene fra høydejusteringen blir så lange som jeg først hadde tenkt. Korte stag er positivt på flere måter. Bla. at jeg ikke behøver like langt slag på sylinderen men bilen blir også tyngre for mekanismen når den skal løftes.


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Eikstadfebruar 02, 2012, 15:26:04 pm
Det jeg burde er å legge hodet i bløtt og tenke om hele greia. Det er ikke noe problem å lagre opp sylinderen i bakkant slik at den er leddet "alle veier" og den da kunne gått rett på justeringen, men hvor fester jeg da plata som vender kreftene fra horisontal til vertikal? Jeg har en jobb her.


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Tony Chinafebruar 02, 2012, 17:01:44 pm
Det bør lages rimelig solid, et slik system må vel ikke bare bære bilens front, det blir vel også utsatt for alle kreftene som blir videreført fra bilens fremre hjuloppheng og inn i tosjonsstavene.


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Eikstadfebruar 02, 2012, 21:54:29 pm
Det bør lages rimelig solid, et slik system må vel ikke bare bære bilens front, det blir vel også utsatt for alle kreftene som blir videreført fra bilens fremre hjuloppheng og inn i tosjonsstavene.

Ikke noe problem :)


Tittel: Sv: Spørsmål angående Airride
Skrevet av: Kjetil Limafebruar 03, 2012, 14:43:34 pm
Så du senkesystemet fremme på "Der Express" på scc 2008 ? Denne hadde noe liknende det du snakker om men da i form av en spak i cupè med et stag fremover som justerte høyden på pumaen. Ikke helt air ride men tilsvarende. Så ikke helt trygt ut heller....

Senkemetoden som var brukt på "Der Express" var en så dårlig løsning at selv amerikanerne gav den opp allerede på 70 tallet. Det sier vel sitt? Den nye eieren har satt forstillingen på museum der den hører hjemme og montert konvensjonell alu forstilling.

Kan godt forstå det... jeg husker at vi lo godt av den løsningen der. Men han dro noen drag på stripa med den forstillinga på scc i 2008 lell...