mai 03, 2024, 07:19:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forstilling kulelager...?  (Lest 1062 ganger)
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« på: september 09, 2011, 08:22:29 am »

Hei

Har kjøpt en 2" innkorta forstilling som mangler noen kulelager inni røret, det sitter ett igjen
på enden av ett av røra, men lurer på om jeg bare skal fjerne det og installere slike bushings:

http://bugpack.com/images/6527-10_-11_-12.jpg

Er dette helt greit...?

Alex
Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1 på: september 09, 2011, 08:23:43 am »

Det burde du absolutt ikke gjøre. Disse foringene er søppel sammenlignet med orginale nålelager. Kjøp heller nye lager og press inn.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 09, 2011, 08:39:51 am »

Det burde du absolutt ikke gjøre. Disse foringene er søppel sammenlignet med orginale nålelager. Kjøp heller nye lager og press inn.

Ok, point taken Glad Presser jeg da bare det nålelageret som står der helt inn så det blir plass til ett til?, er det noe spes teknikk for dette, det sitter helt sykt godt fast, skulle tro det var sveisa...det er denne jobben her som får meg til og få lyst til og rive ut det ene og sette inn bushings, men hvis jeg merker sykt forskjell på nålelager og bushings, så må jeg vel bare bite i det sure eplet Glad
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: september 09, 2011, 23:44:44 pm »

har du eit gjengestag so kjem du langt. helst med ein mutter på enden for å beskytta gjengene kan du stappa staget inn frå eine sida og klakka ut gamla lageret. nokon gongar går da og andre ikkje so lett. hjelper å varme forstillingsrøyret med propan. du kan og bruka slagters med krok i enden. når du skal setta inn nytt kan du enten klonka da inn med dor eller skru da inn med nevnte gjengstag. rek staget gjennom. stoppskjeva og låseboltar i andre enden. stoppskjeva som passar rundt lageret og inni forstillingen i den enden du skal inn med lageret. so kan du skru da inn
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: september 10, 2011, 09:01:01 am »

har du eit gjengestag so kjem du langt. helst med ein mutter på enden for å beskytta gjengene kan du stappa staget inn frå eine sida og klakka ut gamla lageret. nokon gongar går da og andre ikkje so lett. hjelper å varme forstillingsrøyret med propan. du kan og bruka slagters med krok i enden. når du skal setta inn nytt kan du enten klonka da inn med dor eller skru da inn med nevnte gjengstag. rek staget gjennom. stoppskjeva og låseboltar i andre enden. stoppskjeva som passar rundt lageret og inni forstillingen i den enden du skal inn med lageret. so kan du skru da inn

Man skal IKKE bruke varme på forstillingsdeler.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: september 11, 2011, 12:41:01 pm »

no meinte eg ikkje å varma opp forstillingsrøyret til det er raudt stål heller
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #6 på: september 11, 2011, 20:12:01 pm »

Teori er kreativitetens værste fiende.....
Det er i dette tilfellet snakk om et helt vanlig jernrør (trolig noe i likhet av ST52 stål) som allerede er sveiset i flere ganger fra fabrikk...... Litt "lunk" for å løsne lageret er helt ufarlig.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 11, 2011, 23:02:29 pm »

Takk for alle svar...
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!