751
|
Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 56 Oval SOLGT
|
på: juli 07, 2011, 23:03:39 pm
|
Da har ovalen unnagjort 62 mil idag, og står nå i en garasje i Ålesund Turen vestover gikk smertefritt, og uten et feilslag på den "nye" motoren.. Takk for handelen Alf
|
|
|
753
|
Forum / Problemløseren / Sv: får ikke start på bobla.
|
på: juni 21, 2011, 06:54:41 am
|
Sjekk den grønne ledning som går fra kondensator til coil. Om denne ligger til jord, så får du ikke gnist. Hadde samme problem selv engang. Da lå denne ledningen i klem, slik at isolasjonen var ødelagt, og den gikk til jord..
|
|
|
758
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge om 6V til 12V?
|
på: juni 10, 2011, 16:27:35 pm
|
ikke glem pærene i instrumentene du trenger også blinklysrelè og choke.. og så er det en dyse på forgasser som må skiftes ut også.. husker ikke i farten hva den heter.. Kjører selv rundt med 6 volt starter på 12 volt.. funker i mange år sier de som har greie på det
|
|
|
759
|
Forum / Problemløseren / Sv: fortsatt ladeproblem
|
på: mai 26, 2011, 16:58:11 pm
|
Da viste det seg at vossareleet ikke virket.. her må jeg brule reklamasjonsretten Nytt!! Rele er montert, og lading er igjen tilbake
|
|
|
760
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: hvor mange mil kan man kjøre uten lading?
|
på: mai 26, 2011, 16:54:50 pm
|
Takk for mange "gode" svar. Hadde ikke tenkt å kjøre til ålesund uten lading, men er noen treff her i bergen jeg ville vere med på. Men viste seg at ladereleet som jeg byttet til...som skulle virke... ikke virket. Mye kløing i hodet, og mye feilsøking på noe som bare var ødelagt før det kom i bil. Nytt rele er nå montert, så nå blir det både crusing og tur til ålesund i nermeste fremtid
|
|
|
762
|
Forum / Problemløseren / Sv: fortsatt ladeproblem
|
på: mai 25, 2011, 19:28:36 pm
|
Når du skriver "nytt" laderele, regner jeg med at det ikke er helt nytt. Er du sikker på at det virket i annen bil? Hvor mye måler du mellom D+ og jord?
Releet er brukt, men virker ifølge voss store sønn hvor det kommer fra. Mellom d+ og jord måler jeg 12,3 volt.
|
|
|
764
|
Forum / Problemløseren / fortsatt ladeproblem
|
på: mai 25, 2011, 17:24:06 pm
|
Sliter fortsatt med lading etter å ha testet med "nytt" laderele. Dynamo er likestrøm.. Har polarisert, og målt spenning til ca 30 volt når den ikke er koblet til. Altså så er vel dynamo ok..?? Når alt er koblet etter skjema, så måler jeg kun 4-5 volt mellom d+ og df.. skal ikke den vise mer, og hvorfor viser den så lite?? Børster er bra, og sitter ikke fast i holderen.. Hva er galt, og hvorfor???
|
|
|
769
|
Forum / Problemløseren / D- på likestrømsdynamo
|
på: april 13, 2011, 14:09:51 pm
|
Ser på koblingsskjema at det står at D- polen på dynamo skal inn på laderelè.. hvor på relèet skal ledningen inn kobles? Har byttet til 12 volt, og på 6 volt dynamo var det ingen ledning.. trodde at D- var et jordingspungt, og at det var nok at dynamoen var jordet slik den er festet til dynamofoten.. men det stemmer kansje ikke det da....
|
|
|
771
|
Forum / Snikk-snakk / høyde på motor...
|
på: april 07, 2011, 18:42:37 pm
|
Et kjapt spørsmål. skal frakte en komplett 1300 motor, og lurer på om denne går bak i min audi a4 avant.. noen som vet hvor høy motoren er?
|
|
|
774
|
Forum / Problemløseren / Sv: Først ladetrøbbel, så startertrøbbel...
|
på: mars 22, 2011, 21:44:49 pm
|
Du kan jo nett setta batteriet på lading og prøva igjen seinare men ladinga har vel igrunn ikkje noko med startaren å gjera, men symptoma dine tyder jo på for lite straum.
ja,tanken min og var lite strøm.. men det er jo en 6 volt starter som vår 12 volt... skulle ikke det holde da?? eller tenker jeg feil?
|
|
|
775
|
Forum / Problemløseren / Sv: Ladetrøbbel. kan jeg måle om laderegulatoren er defekt?
|
på: mars 22, 2011, 19:53:45 pm
|
da har jeg koblet fra laderele, for å sjekke at dynamo gir ca 30volt ut ved litt omdreininger, og det gjor den. altså den er nok ok. Siden jeg alikevel hold på med lendinger, så polariserte jeg den i samme slenger. det gikk også bra.. den gikk vertfall fint rundt Men når jeg da koblet tilbake til slik det var, å prøver å starte, så var det såvidt starteren sveiv rundt.. akkurat som batteriet er tomt for strøm. etter dette er det bare klikk fra starteren. batteriet har fortsatt 12 volt.. Hvorfor? er dette bare tilfeldig, eller har jeg gjort noe galt? riktignok, så er det en 6 volt starter som fortsatt står på.. men slik jeg har forstått det, så skal denne takle 12 volts batteri..
|
|
|
776
|
Forum / Problemløseren / Først ladetrøbbel, så startertrøbbel...
|
på: mars 22, 2011, 17:03:56 pm
|
har byttet dynamo(likestrøm)og regulator.. (fra 6-12 volt) måler 12.35 volt på batteri før start, 12.05 når motor går.. altså ingen lading. er den muligheter for å måle regulatoren? vil også sjekke dynamo. leser på forum at det går an å måle dynamo når motor går(ca 30volt) men at dette ikke må gjøres lenge.. blir det lenge om jeg starter bilen, går bak å måler, for så gå å stoppe den igjen? vil ikke risikere å ødelegge dynamoen. Et annet spørsmål.. må en brukt dynamo polariseres? -Eivind
|
|
|
780
|
Forum / Problemløseren / Sv: får ikke ut dynamoen....
|
på: mars 17, 2011, 21:39:30 pm
|
Om du tar av lokket og brakettene som det sitter i så kan du løfte ut hele viftehuset ja... Husk å ta av staget til termostaten som sitter festet til spjellene i viftehuset. Denne er festet på høyre side av huset, på innsida. Om du da kjører med spjell og termostat da når du sier brakettene.. mener du da de 2 10mm skruene som sitter på hver sin side av viftehus? og hvordan løsner jeg staget til termostaten? hvordan kommer jeg til dette?
|
|
|
|