mai 03, 2024, 10:41:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10
121  Forum / Problemløseren / Sv: Helt feil vinkler på 4 hjul`s kontroll på: august 27, 2017, 19:15:41 pm
Vil tro at det er en bærearm som har fått seg en trykk på venstre siden her.
Jeg ville fått tak i to nye og prøvd det først, må nok shimse opp camber også.
Mvh. Lasse
Da skal jeg få demontert de som sitter på og studert de nøye, men det er vell nesten umulig å se om de er blitt litt skeive, så jeg får være på utkikk etter noen nye.
Jeg shimset opp etter tabellen når jeg monterte spindelen etter overhaling, men det vil jo forandre seg igjen hvis jeg bytter bærearmer.
Har kjøpt meg en camber måler på biltema som jeg kan teste, selv om jeg ikke har særlig trua på at den kan være noe særlig å bruke.  Tvilende
122  Forum / Problemløseren / Sv: Helt feil vinkler på 4 hjul`s kontroll på: august 27, 2017, 19:03:36 pm
Ser at det er et minutt forskjell på camber høyre og venstre framhjul og du har litt justering å gå på spissingen. Har du no igjen å gå på justering?
Spissingen blir grei å justere, har bare ikke justert den nøyaktig ennå, i tilfelle den forandrer seg litt når jeg får rettet opp i de andre vinklene
123  Forum / Problemløseren / Helt feil vinkler på 4 hjul`s kontroll på: august 27, 2017, 10:04:06 am
Har hatt bobla (61 mod) på 4 hjul`s kontroll i forbindelse med godkjenning hos ombyggingsgruppa og det viser seg at målene er helt på bærtur
[attachment=1]
Særlig SAI/kombinasjonsvinkelen som etter det jeg har forstått brukes til å lokalisere feil i forstillingen (bøyd spindel ol.)
Noen som kan tenke seg hva som kan være feil? og på hvilken side?
Har ny senkeforstilling, men er bare senket 2,5 cm, Har byttet foringer i kingboltene og alt annet av forstillingsdeler er nytt. Sitter også et CSP bremseskive kit foran
124  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge om pre 65 med 5x205, 1915 motor og senk for godkjenning. Tips ? på: mai 09, 2017, 18:30:36 pm
Hvis du skal ha Zero offset skivene, tror jeg de bare er TUV godkjent for 95 HK  Rekker tunge
Du må også bytte om til 2-krets hovedsylinder (står i TUV papirene), men det har du kanskje allerede gjort siden du har skiver fra før?
125  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: Spennbånd til batteri deksel kjøpes på: mai 03, 2017, 19:35:04 pm


Noen som har spennbåndet som går over batterilokket til 6 voltsbatteri å selge meg?


Petter


Et slikt ett?
[attachment=1]


Ja det stemmer. Har du? I så fall hva skal du ha for det?

Ved henting er det gratis  Glad, men hvis jeg må sende vil jeg ha 100,- (med frakt) 
126  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: Spennbånd til batteri deksel kjøpes på: mai 02, 2017, 19:05:02 pm


Noen som har spennbåndet som går over batterilokket til 6 voltsbatteri å selge meg?


Petter


Et slikt ett?
[attachment=1]
127  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: april 07, 2017, 15:55:48 pm
det er jo bare å sjekke klaring når motor er varm. Juster til 0,15, sjekk når motor er varm. Er det for mye klaring så justerer man til 0,10 etc etc.
[/qeuote]

Tror det ble bra med 0 i klaring ved kald motor selv med fancy alu.stenger Glad
Kjørte motoren varm og da målte jeg 0.15mm klaring

Justerte når stempelet var på topp
Men det er fortsatt slik at når jeg roterer veiva 180 grader til, rett før eksos ventilen åpner er det en "dump" hvor klaringen er 0.2 -0.3mm større. Dette gjelder på alle sylindrene
så det er fortsatt litt tikking på varm motor, men mye mindre
Så dette i en annen tråd og trøster meg med det
Noen kammer har en liten dupp i loben rett før den begynner på løft som gjør att man kan få litt lyd selvom man justerer klaringa til "null"



Har sjekket og dobbeltsjekket at alt er riktig montert og justert



128  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: april 06, 2017, 21:43:36 pm
Hvis du har cromoly stenger er det løs null som gjelder.
Og det betyr selvfølgelig at dette er den største klaringen du kan finne, om du roterer og finner mer så gjør du noe feil.
Du har kanskje blingset mellom om den står på syl 1 eller 3 eks.
[/rquote]


hmmm tror jeg må ta en titt på dette i morgen.
Ganske sikker på at jeg har justert det riktig, men nå begynner jeg jo å bli gammel og rørete så jeg får ta en ekstra kontroll  Gliser ;
129  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: april 06, 2017, 20:50:51 pm
Skal ikke klaringen være 0,15 mm. Du har kanskje ikke alu stenger?

Jeg hadde justert ventilene på 0,15, etter boka, men hadde en skikkelig "ventil tikk"
Leste noen plasser her på forumet at de justerte med 0 i klaring, så jeg tenkte jeg skulle prøve det.
Men det var altså med stålstenger det blir justert til 0  Sjokkert Sjokkert
Har uansett ikke startet opp motoren etter at jeg justerte til trang 0,05, så ingen skade skjedd ennå  Blunker
130  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: april 03, 2017, 19:19:52 pm
Leste gjennom hele innlegget nå Glad mye interresant og morsom lesing Glad flott motor og bil Glad

Takk,takk  Glad Det begynner å nærme seg ferdig bil, men nye ting dukker stadig opp Rekker tunge

Har fått montert 9,5mm spacere på bakhjula, så nå er det klaring til potta
[attachment=1]

Jeg måtte kutte de nye boltene litt, da de var litt for lange og tok i "ett eller annet" inne i trommelen når jeg snurret på hjulet
[attachment=2]

Oppdaget at sporvidden var 7cm bredere foran enn bak før jeg monterte spacere Hæ
Skivebremse settet foran skulle bare bygge ca 1cm på hver side etter det som sto i papirene
Og bak har jeg brukt de originale akslene montert på en IRS kasse. Trodde ikke bredden skulle forandre seg på grunn av det.
Skal få målt opp ordentlig for å se om det er foran eller bak som er utenfor original sporvidde

Har også hatt en ganske kraftig ventil tikking (høres ut som det). Var litt redd for at det kunne være en "Grelland tikk"  Gliser men det virker ikke som det er blitt noe større ventilklaring
Har justert ventilene når stempelet står på topp (justert til trang 0,05mm)
Det som er rart er at når jeg sveiver motoren 180 grader til, (slik at den ene ventilen er åpen) er klaringen på den andre ventilen mellom 0,30-0,40 mm?
131  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: mars 30, 2017, 16:03:13 pm
Gjort litt mer på bobla i dag
Montert og koblet opp alle instrumentene!
Alt virker  Gliser
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
132  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignels på: mars 24, 2017, 21:54:41 pm
Ang subbing av potte, har tipset flere om dette. Beklager at det kom litt sent her
Lite tips Øyerulling
Sjekk at du får plass til csp python potta..
Jeg har en 60 mod og måtte kappe røret mellom grenrør og potte ca 5-6 cm slik at potta nå ligger nesten inntil toppdekselet.
Eksospotta kom rett og slett borti felg/dekk når den var i orginal lengde...
Har 6" felg ET 36, dekk er 215/65-15... Hadde også problemer med 5,5" ET 45 og 205/70-15 dekk...
Ingen problem etter kapp Blunker

Mvh Svein..

jeg har 4" felg og 155/80-15 (originalt) Gliser og potta subber fortsatt dekket
Jeg skal se på det til uka (jobber i helgen) men å kappe litt av pottedelen er nok ikke så dumt.
(Men spørs om jeg ikke må sette bort den sveisinga) Rekker tunge



133  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: mars 24, 2017, 18:35:50 pm
[attachment=1]
Resultatet av dagens jobb på bobla Glad
Har laget instrumentpanel til å feste under dashbord og montert målerne
Lakket den i bilens farge
[attachment=2]
Blir endel ledninger når det er 5 kontaktpunkter på hvert instrument Gliser

Satt også på bakhjulene i går og oppdaget at potta subber i bakdekket. Velger foreløpig en enkel løsning ved å montere på 1 cm tykke spacere.
Men er usikker på om det blir godkjent når jeg skal vise den Øyerulling
134  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: mars 20, 2017, 09:26:23 am
Ang turteller søk på e-bay = rpm tachometer, kommer opp hundre hvis av turtellere...

Ja der var det nok å velge i  Gliser
Kjøpte meg en slik en:
[attachment=1]
135  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: mars 18, 2017, 20:13:00 pm
Aktivitet i garasjen om dagen, så litt mer er blitt gjort!

[attachment=1]
Er stort sett ferdig med motorrom. Har laget ferdig utluftingen. Lot slangene gå til nippler jeg monterte på toppen av luftfilter. I tillegg har jeg boret mange utluftingshull i påfyllingslokket til oljen. Har laget til et grovt filter under lokket, så det ikke skal bli noe oljesøl.
Har brukt papp rør til varmlufta fordi jeg synes det ser finest ut, men er litt i tvil om det går bra, da de ligger helt inntil eksosrøra. Jeg får følge med, så det ikke blir full fyr baki der når jeg starter opp.

[attachment=2]
Jeg har fjernet reservekrana fordi den lakk og røra i den hadde mindre diameter enn et sugerør. Jeg har i stedet montert et 8mm rør fra CSP
Fant ut at jeg måtte montere en bensinmåler, da jeg garantert hadde kjørt bensintom uten måler eller reservekran.
Monterer føler og instrument fra VDO. Har også handlet inn oljetemp og oljetrykksmåler fra samme fabrikat, men er i tvil om hvor jeg skal plassere dem.

[attachment=3]
Har fått lagt nytt teppesett

[attachment=4]
Brukte de originale gummimattene i bunnen, da de var i bra stand

Jeg mangler en turteller, noen som tips om noe som er bra, frittstående og ikke altfor dyrt? (det holder med 7-8000 omdr)
136  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: mars 18, 2017, 19:32:31 pm
Har klart å tre de feil noen ganger selv  Rekker tunge .
Var det den lengste wieren i det øverste røret mon tro ?

På min bil lå rørene ved siden av hverandre, så der var det ikke så vanskelig å se hvor de skulle  Glad
137  Forum / Problemløseren / Sv: Motorromspakning over eller under motor på: mars 04, 2017, 21:20:28 pm
Takk for opplysningen, da skal jeg prøve å få til det Glad
138  Forum / Problemløseren / Motorromspakning over eller under motor på: mars 04, 2017, 14:24:27 pm
Som overskriften sier, skal pakningen ligge over eller  under kjøleblekk i motorrom?
Er en 1961 boble
Har prøvd å kikke på noen bilder, men det virker som det er litt forskjellig Hæ
139  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: januar 23, 2017, 21:54:23 pm
Etter en god pause kommer litt oppdatering Øyerulling
Har tettet diverse oljelekkasjer. På blokka brukte jeg kjemisk metall, da jeg hadde noe liggende. Så får jeg se hvor lenge det holder tett.
Lakk også mye fra støtstangrøra så der endte jeg opp med å bruke en god porsjon varmebestandig silikon
Motoren er treg å starte, må dra på starteren lenge før den i det hele tatt begynner å tenne og da går den på max 2 sylindre (med div smelling i forgasserne) en stund før alle er med
Her er beviset på at den går Glad

Første gang jeg har brukt telefonen til å filme med, så jeg holdt telefonen feil vei, derfor de store mørke feltene på siden  Flau

[attachment=1]
Har montert røra mellom varmepotter og karosseriet. Kjøpte nye, men jeg likte ikke all glavaen som lå inne i dem.
Har hatt problemer før med at biter av stoffet som ligger inne i de originale har løsnet og tettet kanalene, så på disse tok jeg ut all glavaen. Tror det blir varme nok, da det er en sommerbil.

[attachment=2]
[attachment=3]
Monterte ny Wire til varmepottene. Fikk ikke tredd de nye gummi tettingene over den nye vaieren så jeg måtte splitte dem
Når jeg skulle feste vaieren til den første varmepotta, var vaieren for lang, slik at jeg måtte kappe den
Oppdaget når jeg skulle montere på andre siden at der var vaieren altfor kort, og skjønte da at vaierene ikke var like lange og at de skulle vært byttet om.  Gliser Gliser Gliser
Ny Wire må kjøpes inn 
140  Forum / Cal-look / Sv: Små venturier til IDA? på: august 29, 2016, 20:23:04 pm
http://vwparts.aircooled.net/Weber-48-IDA-Venturi-32mm-Pair-p/48-ida-venturi-32mm-pair.htm
Oj, så ikke at de ikke hadde de lenger  Gliser
141  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: 6v svinghjul på: august 13, 2016, 20:37:38 pm
Det passer, jeg er hjemme og snekrer/maler i hele morgen  Glad
142  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: 6v svinghjul på: august 13, 2016, 15:48:27 pm
Jeg har et som sitter på en 61 mod 1200 motor.
Må evt. hentes i Sande, så det blir jo et stykke å kjøre
143  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 16, 2016, 22:04:51 pm
Gjør reint og bruk flytende metall. Sannsynligvis portet for mye i blokka?

Mvh
BB

Det spørs om det ikke er det som har skjedd ja, ser slik ut på plasseringen av sprekken.
Jeg slipte klaring til I-råder og de krever vel litt mer plass en H-råder
Men det var fortsatt endel gods igjen i blokka der etter at jeg hadde slipt, men tydeligvis for lite.
Skal jommen prøve flytende metall. Hvis det holder tett til jeg får godkjent bilen er jeg fornøyd.
Så får jeg evt. bytte blokk til vinteren hvis det trengs. Men da tror jeg at jeg kjøper en ny blokk ferdig tatt opp til langslag.
 
 
144  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 16, 2016, 19:06:43 pm
Hva slags blokk har du ?

Det er en AS blokk
145  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 16, 2016, 17:55:43 pm
Pokker! Pokker! Sint Sint Sint
Monterte på 009 fordeler og motoren gikk som en kule, men måtte avbryte innkjøring av kammen etter ca 5 minutter, da motoren lakk mer og mer olje.
Så ut som lekkasjen kom fra baksiden av huset til dynamoen så jeg demonterte dynamo og huset til dynamoen for å se hvor det kom fra.
[attachment=1]
En 3-4 mm lang sprekk i blokka Sjokkert
[attachment=2]
Fikk ned et 0,02mm søkerblad i sprekken
Synes selv jeg sjekket blokka så grundig som jeg klarte, men tydeligvis ikke grundig nok.
Så da får jeg ta meg en lang pause, nyte det fine været og se hva jeg finner på. Blokka må i alle fall byttes.
146  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvor let svinghjul har DU kørt med? på: juni 10, 2016, 13:07:31 pm
På min Ducati 250 racer kjører jeg uten svinghjul  Gliser og det fungerer helt fint
Jeg vil tro at så lenge man har nok masse til å feste clutch (og tåle varmen ved sluring/igangsetting) og får festet tannkransen, så vil det fungere ok.
dvs. at jeg tror ikke du klarer å få lettet det så mye at det blir et problem, hvis du forsatt skal ha en bra fungerende clutch og tannkrans
Men jeg gir ingen garanti  Blunker
Om det er en fordel å ha så lett svinghjul vet jeg ikke
147  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 07, 2016, 14:13:57 pm
Nå er det ikke min hensikt å stresse deg men er det ikke slik at det er nå du skulle foretatt den kritiske innkjøringen av kammen og løfterne dine? Den er avhengig av konstant sprutsmøring ved 2000-2500 omdr i 20 minutter med enkle fjører?

En motor må ha:

- Luft
- Gnist
- Fuel

Fjern 1 av disse og den vil ikke starte eller gå. Lån deg en fordeler du vet virker for å få innkjørt kammen din og forsk heller senere når den er ferdig innkjørt.



Mvh
BB
Jeg har tenkt på det selv og kommer nok til å kjøpe meg et komplett tenningsannlegg og montere før jeg prøver noe mer.
Men er i tvil om jeg skal kjøpe meg en billig kina 009 m/stift og coil/ledninger for å få den til å gå og så satse på at jeg får fikset CB tennings anlegget mitt etterhvert
eller om jeg likså godt skal kjøpe meg et komplett nytt bra sett med en gang.  Hæ
148  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 07, 2016, 14:05:48 pm
Plundrer fortsatt med tenninga.
Ser at sporet i drevet (drevet som sitter nede i motoren) som fordeleren settes ned i, ikke står helt i riktig vinkel etter boka, men flytter jeg drevet en tann, blir det like galt den andre veien
Får startet opp, selv om det smeller og putrer en god del
Prøver å vri litt begge veier på fordeleren, men det hjelper ikke.
Når jeg kobler til tenningslampe, dør motoren så fort jeg tenner lampa Hæ
Har prøvd med den originale fordeleren min med frakoblet vacumklokke (og 6 Volt kondensator Glad) + originale pluggledninger og da startet og gikk motoren fint Osteaktig
Spørs om jeg ikke må kjøpe meg en god gammel 009 fordeler med stift og kutte ut dette nymotens elektroniske jallagreiene Øyerulling

Sjekk at fordeleren "når ned" til drevet (mål med skyvelær) , altså at den griper nok i sporet. Kan være at drevet ditt må shimses mer opp.
Når du kobler på tenningslampa, hent pluss og minus til den fra et annet sted enn coilen.


Jeg målte og shimset opp drevet til å passe til denne fordeleren når jeg satt sammen motoren, har dobbeltsjekka nå og det er i orden  Tvilende
Koblet på den originale fordeleren en gang til og oppdaget at den da går helt fint på tomgang, men så fort jeg forsøker å gi gass er det samme spetakkelet og motoren stopper Sjokkert
Nå kan kanskje det delvis forklares med at fordeleren ikke har vekter, så den gir ikke noe mer fortenning ved høyere turtall (og den har 6V kondensator), men det er veldig brått slutt så fort jeg gir gass.
Virker også som om det blir ennå verre når motoren blir litt varm
Har ikke fått prøvd en annen coil, da jeg bare har en 6V liggende
 


Ok, bra. man kan som regel se det på tenningslampen også hvis tenningen driver å hopper pga slakk i drevet.
Nå har ikke jeg lest alt i tråden din, men hva har du av forgassere? Sjekket alle dyser? Har du fet nok blanding? Hvis den går veldig magert får du samme symptomer, smelling og knatring.
Andre feil kan så klart være feilmontering av kam, at den åpner feil, er du 100% sikker der?

Jeg har nye Weber 44mm IDF gassere (ikke kopier). Plukket de i småbiter og justerte flottørhøyde og blåste igjennom alle dyser jeg fant før montering. Har original dysene og har skrudd ut blandings skruene 2 omd.
Er ganske så sikker på at kammen er montert riktig. Har sjekket og dobbelt sjekket 
149  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 07, 2016, 10:08:56 am
Plundrer fortsatt med tenninga.
Ser at sporet i drevet (drevet som sitter nede i motoren) som fordeleren settes ned i, ikke står helt i riktig vinkel etter boka, men flytter jeg drevet en tann, blir det like galt den andre veien
Får startet opp, selv om det smeller og putrer en god del
Prøver å vri litt begge veier på fordeleren, men det hjelper ikke.
Når jeg kobler til tenningslampe, dør motoren så fort jeg tenner lampa Hæ
Har prøvd med den originale fordeleren min med frakoblet vacumklokke (og 6 Volt kondensator Glad) + originale pluggledninger og da startet og gikk motoren fint Osteaktig
Spørs om jeg ikke må kjøpe meg en god gammel 009 fordeler med stift og kutte ut dette nymotens elektroniske jallagreiene Øyerulling

Sjekk at fordeleren "når ned" til drevet (mål med skyvelær) , altså at den griper nok i sporet. Kan være at drevet ditt må shimses mer opp.
Når du kobler på tenningslampa, hent pluss og minus til den fra et annet sted enn coilen.


Jeg målte og shimset opp drevet til å passe til denne fordeleren når jeg satt sammen motoren, har dobbeltsjekka nå og det er i orden  Tvilende
Koblet på den originale fordeleren en gang til og oppdaget at den da går helt fint på tomgang, men så fort jeg forsøker å gi gass er det samme spetakkelet og motoren stopper Sjokkert
Nå kan kanskje det delvis forklares med at fordeleren ikke har vekter, så den gir ikke noe mer fortenning ved høyere turtall (og den har 6V kondensator), men det er veldig brått slutt så fort jeg gir gass.
Virker også som om det blir ennå verre når motoren blir litt varm
Har ikke fått prøvd en annen coil, da jeg bare har en 6V liggende
 
150  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 05, 2016, 08:03:37 am
Kjøp deg en svda fordeler med elektronisk tenning fra aircooled. Natt og dag på min motor ihvertfall .
Ser på sidene deres at de ikke lenger bygger de selv, da de har gått tom for Bosch fordelere, så alternativet er noe fra pertronix, som de selv sier ikke er like bra

"This distributor comes WITH the Pertronix II Points Replacement Device! Build quality is not as good as the ACN SVDA, you MAY have to disassemble, clean, and lube it to ensure smooth operation. But it is completely warrantied, so no worries there! Distributor O-ring is Included with this unit. This unit is a clone of the Bosch 034 distributor."
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!