Vil tro at det er en bærearm som har fått seg en trykk på venstre siden her. Jeg ville fått tak i to nye og prøvd det først, må nok shimse opp camber også. Mvh. Lasse
Da skal jeg få demontert de som sitter på og studert de nøye, men det er vell nesten umulig å se om de er blitt litt skeive, så jeg får være på utkikk etter noen nye. Jeg shimset opp etter tabellen når jeg monterte spindelen etter overhaling, men det vil jo forandre seg igjen hvis jeg bytter bærearmer. Har kjøpt meg en camber måler på biltema som jeg kan teste, selv om jeg ikke har særlig trua på at den kan være noe særlig å bruke.
Har hatt bobla (61 mod) på 4 hjul`s kontroll i forbindelse med godkjenning hos ombyggingsgruppa og det viser seg at målene er helt på bærtur [attachment=1] Særlig SAI/kombinasjonsvinkelen som etter det jeg har forstått brukes til å lokalisere feil i forstillingen (bøyd spindel ol.) Noen som kan tenke seg hva som kan være feil? og på hvilken side? Har ny senkeforstilling, men er bare senket 2,5 cm, Har byttet foringer i kingboltene og alt annet av forstillingsdeler er nytt. Sitter også et CSP bremseskive kit foran
Hvis du skal ha Zero offset skivene, tror jeg de bare er TUV godkjent for 95 HK Du må også bytte om til 2-krets hovedsylinder (står i TUV papirene), men det har du kanskje allerede gjort siden du har skiver fra før?
det er jo bare å sjekke klaring når motor er varm. Juster til 0,15, sjekk når motor er varm. Er det for mye klaring så justerer man til 0,10 etc etc. [/qeuote]
Tror det ble bra med 0 i klaring ved kald motor selv med fancy alu.stenger Kjørte motoren varm og da målte jeg 0.15mm klaring
Justerte når stempelet var på topp Men det er fortsatt slik at når jeg roterer veiva 180 grader til, rett før eksos ventilen åpner er det en "dump" hvor klaringen er 0.2 -0.3mm større. Dette gjelder på alle sylindrene så det er fortsatt litt tikking på varm motor, men mye mindre Så dette i en annen tråd og trøster meg med det Noen kammer har en liten dupp i loben rett før den begynner på løft som gjør att man kan få litt lyd selvom man justerer klaringa til "null"
Har sjekket og dobbeltsjekket at alt er riktig montert og justert
Hvis du har cromoly stenger er det løs null som gjelder. Og det betyr selvfølgelig at dette er den største klaringen du kan finne, om du roterer og finner mer så gjør du noe feil. Du har kanskje blingset mellom om den står på syl 1 eller 3 eks. [/rquote]
hmmm tror jeg må ta en titt på dette i morgen. Ganske sikker på at jeg har justert det riktig, men nå begynner jeg jo å bli gammel og rørete så jeg får ta en ekstra kontroll ;
Skal ikke klaringen være 0,15 mm. Du har kanskje ikke alu stenger?
Jeg hadde justert ventilene på 0,15, etter boka, men hadde en skikkelig "ventil tikk" Leste noen plasser her på forumet at de justerte med 0 i klaring, så jeg tenkte jeg skulle prøve det. Men det var altså med stålstenger det blir justert til 0 Har uansett ikke startet opp motoren etter at jeg justerte til trang 0,05, så ingen skade skjedd ennå
Leste gjennom hele innlegget nå mye interresant og morsom lesing flott motor og bil
Takk,takk Det begynner å nærme seg ferdig bil, men nye ting dukker stadig opp
Har fått montert 9,5mm spacere på bakhjula, så nå er det klaring til potta [attachment=1]
Jeg måtte kutte de nye boltene litt, da de var litt for lange og tok i "ett eller annet" inne i trommelen når jeg snurret på hjulet [attachment=2]
Oppdaget at sporvidden var 7cm bredere foran enn bak før jeg monterte spacere Skivebremse settet foran skulle bare bygge ca 1cm på hver side etter det som sto i papirene Og bak har jeg brukt de originale akslene montert på en IRS kasse. Trodde ikke bredden skulle forandre seg på grunn av det. Skal få målt opp ordentlig for å se om det er foran eller bak som er utenfor original sporvidde
Har også hatt en ganske kraftig ventil tikking (høres ut som det). Var litt redd for at det kunne være en "Grelland tikk" men det virker ikke som det er blitt noe større ventilklaring Har justert ventilene når stempelet står på topp (justert til trang 0,05mm) Det som er rart er at når jeg sveiver motoren 180 grader til, (slik at den ene ventilen er åpen) er klaringen på den andre ventilen mellom 0,30-0,40 mm?
Ang subbing av potte, har tipset flere om dette. Beklager at det kom litt sent her Lite tips Sjekk at du får plass til csp python potta.. Jeg har en 60 mod og måtte kappe røret mellom grenrør og potte ca 5-6 cm slik at potta nå ligger nesten inntil toppdekselet. Eksospotta kom rett og slett borti felg/dekk når den var i orginal lengde... Har 6" felg ET 36, dekk er 215/65-15... Hadde også problemer med 5,5" ET 45 og 205/70-15 dekk... Ingen problem etter kapp
Mvh Svein..
jeg har 4" felg og 155/80-15 (originalt) og potta subber fortsatt dekket Jeg skal se på det til uka (jobber i helgen) men å kappe litt av pottedelen er nok ikke så dumt. (Men spørs om jeg ikke må sette bort den sveisinga)
[attachment=1] Resultatet av dagens jobb på bobla Har laget instrumentpanel til å feste under dashbord og montert målerne Lakket den i bilens farge [attachment=2] Blir endel ledninger når det er 5 kontaktpunkter på hvert instrument
Satt også på bakhjulene i går og oppdaget at potta subber i bakdekket. Velger foreløpig en enkel løsning ved å montere på 1 cm tykke spacere. Men er usikker på om det blir godkjent når jeg skal vise den
Aktivitet i garasjen om dagen, så litt mer er blitt gjort!
[attachment=1] Er stort sett ferdig med motorrom. Har laget ferdig utluftingen. Lot slangene gå til nippler jeg monterte på toppen av luftfilter. I tillegg har jeg boret mange utluftingshull i påfyllingslokket til oljen. Har laget til et grovt filter under lokket, så det ikke skal bli noe oljesøl. Har brukt papp rør til varmlufta fordi jeg synes det ser finest ut, men er litt i tvil om det går bra, da de ligger helt inntil eksosrøra. Jeg får følge med, så det ikke blir full fyr baki der når jeg starter opp.
[attachment=2] Jeg har fjernet reservekrana fordi den lakk og røra i den hadde mindre diameter enn et sugerør. Jeg har i stedet montert et 8mm rør fra CSP Fant ut at jeg måtte montere en bensinmåler, da jeg garantert hadde kjørt bensintom uten måler eller reservekran. Monterer føler og instrument fra VDO. Har også handlet inn oljetemp og oljetrykksmåler fra samme fabrikat, men er i tvil om hvor jeg skal plassere dem.
[attachment=3] Har fått lagt nytt teppesett
[attachment=4] Brukte de originale gummimattene i bunnen, da de var i bra stand
Jeg mangler en turteller, noen som tips om noe som er bra, frittstående og ikke altfor dyrt? (det holder med 7-8000 omdr)
Som overskriften sier, skal pakningen ligge over eller under kjøleblekk i motorrom? Er en 1961 boble Har prøvd å kikke på noen bilder, men det virker som det er litt forskjellig
Etter en god pause kommer litt oppdatering Har tettet diverse oljelekkasjer. På blokka brukte jeg kjemisk metall, da jeg hadde noe liggende. Så får jeg se hvor lenge det holder tett. Lakk også mye fra støtstangrøra så der endte jeg opp med å bruke en god porsjon varmebestandig silikon Motoren er treg å starte, må dra på starteren lenge før den i det hele tatt begynner å tenne og da går den på max 2 sylindre (med div smelling i forgasserne) en stund før alle er med Her er beviset på at den går
Første gang jeg har brukt telefonen til å filme med, så jeg holdt telefonen feil vei, derfor de store mørke feltene på siden
[attachment=1] Har montert røra mellom varmepotter og karosseriet. Kjøpte nye, men jeg likte ikke all glavaen som lå inne i dem. Har hatt problemer før med at biter av stoffet som ligger inne i de originale har løsnet og tettet kanalene, så på disse tok jeg ut all glavaen. Tror det blir varme nok, da det er en sommerbil.
[attachment=2] [attachment=3] Monterte ny Wire til varmepottene. Fikk ikke tredd de nye gummi tettingene over den nye vaieren så jeg måtte splitte dem Når jeg skulle feste vaieren til den første varmepotta, var vaieren for lang, slik at jeg måtte kappe den Oppdaget når jeg skulle montere på andre siden at der var vaieren altfor kort, og skjønte da at vaierene ikke var like lange og at de skulle vært byttet om. Ny Wire må kjøpes inn
Gjør reint og bruk flytende metall. Sannsynligvis portet for mye i blokka?
Mvh BB
Det spørs om det ikke er det som har skjedd ja, ser slik ut på plasseringen av sprekken. Jeg slipte klaring til I-råder og de krever vel litt mer plass en H-råder Men det var fortsatt endel gods igjen i blokka der etter at jeg hadde slipt, men tydeligvis for lite. Skal jommen prøve flytende metall. Hvis det holder tett til jeg får godkjent bilen er jeg fornøyd. Så får jeg evt. bytte blokk til vinteren hvis det trengs. Men da tror jeg at jeg kjøper en ny blokk ferdig tatt opp til langslag.
Pokker! Pokker! Monterte på 009 fordeler og motoren gikk som en kule, men måtte avbryte innkjøring av kammen etter ca 5 minutter, da motoren lakk mer og mer olje. Så ut som lekkasjen kom fra baksiden av huset til dynamoen så jeg demonterte dynamo og huset til dynamoen for å se hvor det kom fra. [attachment=1] En 3-4 mm lang sprekk i blokka [attachment=2] Fikk ned et 0,02mm søkerblad i sprekken Synes selv jeg sjekket blokka så grundig som jeg klarte, men tydeligvis ikke grundig nok. Så da får jeg ta meg en lang pause, nyte det fine været og se hva jeg finner på. Blokka må i alle fall byttes.
På min Ducati 250 racer kjører jeg uten svinghjul og det fungerer helt fint Jeg vil tro at så lenge man har nok masse til å feste clutch (og tåle varmen ved sluring/igangsetting) og får festet tannkransen, så vil det fungere ok. dvs. at jeg tror ikke du klarer å få lettet det så mye at det blir et problem, hvis du forsatt skal ha en bra fungerende clutch og tannkrans Men jeg gir ingen garanti Om det er en fordel å ha så lett svinghjul vet jeg ikke
Nå er det ikke min hensikt å stresse deg men er det ikke slik at det er nå du skulle foretatt den kritiske innkjøringen av kammen og løfterne dine? Den er avhengig av konstant sprutsmøring ved 2000-2500 omdr i 20 minutter med enkle fjører?
En motor må ha:
- Luft - Gnist - Fuel
Fjern 1 av disse og den vil ikke starte eller gå. Lån deg en fordeler du vet virker for å få innkjørt kammen din og forsk heller senere når den er ferdig innkjørt.
Mvh BB
Jeg har tenkt på det selv og kommer nok til å kjøpe meg et komplett tenningsannlegg og montere før jeg prøver noe mer. Men er i tvil om jeg skal kjøpe meg en billig kina 009 m/stift og coil/ledninger for å få den til å gå og så satse på at jeg får fikset CB tennings anlegget mitt etterhvert eller om jeg likså godt skal kjøpe meg et komplett nytt bra sett med en gang.
Plundrer fortsatt med tenninga. Ser at sporet i drevet (drevet som sitter nede i motoren) som fordeleren settes ned i, ikke står helt i riktig vinkel etter boka, men flytter jeg drevet en tann, blir det like galt den andre veien Får startet opp, selv om det smeller og putrer en god del Prøver å vri litt begge veier på fordeleren, men det hjelper ikke. Når jeg kobler til tenningslampe, dør motoren så fort jeg tenner lampa Har prøvd med den originale fordeleren min med frakoblet vacumklokke (og 6 Volt kondensator ) + originale pluggledninger og da startet og gikk motoren fint Spørs om jeg ikke må kjøpe meg en god gammel 009 fordeler med stift og kutte ut dette nymotens elektroniske jallagreiene
Sjekk at fordeleren "når ned" til drevet (mål med skyvelær) , altså at den griper nok i sporet. Kan være at drevet ditt må shimses mer opp. Når du kobler på tenningslampa, hent pluss og minus til den fra et annet sted enn coilen.
Jeg målte og shimset opp drevet til å passe til denne fordeleren når jeg satt sammen motoren, har dobbeltsjekka nå og det er i orden Koblet på den originale fordeleren en gang til og oppdaget at den da går helt fint på tomgang, men så fort jeg forsøker å gi gass er det samme spetakkelet og motoren stopper Nå kan kanskje det delvis forklares med at fordeleren ikke har vekter, så den gir ikke noe mer fortenning ved høyere turtall (og den har 6V kondensator), men det er veldig brått slutt så fort jeg gir gass. Virker også som om det blir ennå verre når motoren blir litt varm Har ikke fått prøvd en annen coil, da jeg bare har en 6V liggende
Ok, bra. man kan som regel se det på tenningslampen også hvis tenningen driver å hopper pga slakk i drevet. Nå har ikke jeg lest alt i tråden din, men hva har du av forgassere? Sjekket alle dyser? Har du fet nok blanding? Hvis den går veldig magert får du samme symptomer, smelling og knatring. Andre feil kan så klart være feilmontering av kam, at den åpner feil, er du 100% sikker der?
Jeg har nye Weber 44mm IDF gassere (ikke kopier). Plukket de i småbiter og justerte flottørhøyde og blåste igjennom alle dyser jeg fant før montering. Har original dysene og har skrudd ut blandings skruene 2 omd. Er ganske så sikker på at kammen er montert riktig. Har sjekket og dobbelt sjekket
Plundrer fortsatt med tenninga. Ser at sporet i drevet (drevet som sitter nede i motoren) som fordeleren settes ned i, ikke står helt i riktig vinkel etter boka, men flytter jeg drevet en tann, blir det like galt den andre veien Får startet opp, selv om det smeller og putrer en god del Prøver å vri litt begge veier på fordeleren, men det hjelper ikke. Når jeg kobler til tenningslampe, dør motoren så fort jeg tenner lampa Har prøvd med den originale fordeleren min med frakoblet vacumklokke (og 6 Volt kondensator ) + originale pluggledninger og da startet og gikk motoren fint Spørs om jeg ikke må kjøpe meg en god gammel 009 fordeler med stift og kutte ut dette nymotens elektroniske jallagreiene
Sjekk at fordeleren "når ned" til drevet (mål med skyvelær) , altså at den griper nok i sporet. Kan være at drevet ditt må shimses mer opp. Når du kobler på tenningslampa, hent pluss og minus til den fra et annet sted enn coilen.
Jeg målte og shimset opp drevet til å passe til denne fordeleren når jeg satt sammen motoren, har dobbeltsjekka nå og det er i orden Koblet på den originale fordeleren en gang til og oppdaget at den da går helt fint på tomgang, men så fort jeg forsøker å gi gass er det samme spetakkelet og motoren stopper Nå kan kanskje det delvis forklares med at fordeleren ikke har vekter, så den gir ikke noe mer fortenning ved høyere turtall (og den har 6V kondensator), men det er veldig brått slutt så fort jeg gir gass. Virker også som om det blir ennå verre når motoren blir litt varm Har ikke fått prøvd en annen coil, da jeg bare har en 6V liggende
Kjøp deg en svda fordeler med elektronisk tenning fra aircooled. Natt og dag på min motor ihvertfall .
Ser på sidene deres at de ikke lenger bygger de selv, da de har gått tom for Bosch fordelere, så alternativet er noe fra pertronix, som de selv sier ikke er like bra
"This distributor comes WITH the Pertronix II Points Replacement Device! Build quality is not as good as the ACN SVDA, you MAY have to disassemble, clean, and lube it to ensure smooth operation. But it is completely warrantied, so no worries there! Distributor O-ring is Included with this unit. This unit is a clone of the Bosch 034 distributor."