mai 03, 2024, 12:35:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ene bremsen hugger til  (Lest 1631 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: september 09, 2010, 17:05:44 pm »

Bremsene på bussen min (1969 Bay m/ trommelbrems) bremser jevnt - kan stoppe og rattet holder seg rett. Men hvis jeg bråbremser, da hugger høyre forbrems til og låser hjulet før de andre. Har hatt et par scary opplevelser på vått føre... Det skjer også av og til første gang jeg bremser etter at bilen har stått en stund. Noen forslag til hva som er galt?
Loggført

1969 Militær-buss
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #1 på: september 09, 2010, 17:22:30 pm »

Tipper at hjulsylinder på venstre side går tregt.... Når du klamper til og bråbremser så reagerer den på høyre side
med en gang og du får en dragning mot denne siden. Når du så bare kosebremser,vil du ikke merke forskjell....

Ta opp og kontroler... Begge sider for å være på den sikre siden, kan jo være feil på høyre side også Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 09, 2010, 17:31:55 pm »

kan være lurt å justere båndene. hvis avstanden er mindre på den ene siden bremser det der først. Du merker det ikke ved lett bremsing.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #3 på: september 09, 2010, 17:41:51 pm »

Bremsene er nyjusterte, men skal naturligvis sjekke det. Men jeg vil tro at bussen vil trekke til siden ved full stopp hvis det ene båndet er feiljustert? Den går dønn rett ved vanlig nedbremsing.
Loggført

1969 Militær-buss
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #4 på: september 09, 2010, 21:33:38 pm »

Bremseslangene kan også være problemet... hender de sveller innv med årene og tetter seg, bremser tregere og slipper tregere opp trykket også, hadde samme problemet med den gamle splittbussen min...
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: september 10, 2010, 06:09:30 am »

Enig med forrige innlegg, her bør du sjekke bremseslangene. Bytt gjerne på hele bilen når du først er igang.
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: september 11, 2010, 20:09:42 pm »

Bremsevæske eller vann i trommelen!
Loggført
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #7 på: september 12, 2010, 20:04:21 pm »

Dette problemet har jeg jobbet med på min -61 i dag. Byttet  bremseband som på grunn av varmgang var begynt å krakelere, renset stempel, byttet justeringsskruer og luftet. Problemet var det samme. Bremsa ville ikke slippe.
Så tok jeg av bremseslangen, den var så tett at det ikke gikk an å blåse trykkluft igjennom den. Det var problemet. Nå er det bare å vente på to nye slager  (470mm) fra Unneberg.
Tipper at du har samme problem.
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #8 på: september 13, 2010, 08:27:54 am »

Pass på at når du har sundt trommelbremser, så er det veldig viktig å file av ein fas på kanten av bremseskoene på "påløpskanten". Det er denne kanten som får trommelbremser til å "lugge".
andre enden av belegget er mindre viktig, men ein kan då oppleve lugging når du rygger!
Fasen bør være Typisk 10-15mm lang. Blunker
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!