mai 03, 2024, 10:50:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: How to do? Svinghjul  (Lest 3507 ganger)
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« på: november 18, 2010, 10:24:15 am »

Skal skifte simmerring, men den dømrade bolten sitter som bare f... Sint
Motoren står laust på arbeidsbenken, så eg slit me å få ordentlig moment på verktøyet.
Heite triks her?? Ka er beste måten å låse rotasjonen på? Sylindrane er av. Hæ
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 18, 2010, 10:26:08 am »

Har du det verktøyet som låser svinghjulet?
Som regel så er den en skikkelig lantmannsarm som må til! Langt jernrør eller lignende Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: november 18, 2010, 10:28:30 am »

Den skal sitte.

Svinghjulslås og lang arm eller Torque Master. Med den siste trenger du ikke svinghjulslås.

Mvh
Kalle
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #3 på: november 18, 2010, 10:29:29 am »

Har du det verktøyet som låser svinghjulet?
Som regel så er den en skikkelig lantmannsarm som må til! Langt jernrør eller lignende Blunker

Eller muttertrekker med 15 bar's trykk Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #4 på: november 18, 2010, 10:56:04 am »

sånn ein som dette e det du trenge for å holda svinghjulet i ro Glad

http://classicvwparts.dk/vaerktoej/svinghjulslaas_1843_da.html
Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #5 på: november 18, 2010, 12:54:32 pm »

Takker for fine tips, men sliter fortsatt med å holde igjen motoren.
Å utøve 25 kg moment på noko som kun veier 18 kg krever litt mothold......
Har laga meg ein tilsv svinghjulslås, og føler eg har ganske så godt moment på Biltema sin 36 fastnøkkel, men hjelper det???....nix! Tvilende
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: november 18, 2010, 13:06:15 pm »

Den skal sitte.

Svinghjulslås og lang arm eller Torque Master. Med den siste trenger du ikke svinghjulslås.

Mvh
Kalle
Du trenger Torque Master så slipper du å stresse med å holde motoren noe særlig igjen og.

Denne:
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D7036
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: november 18, 2010, 14:17:02 pm »

Jeg kjøpte pipe 36mm med rør fra biltema, satte på et 1,8m rør, svinghjulslås fra Unneberg, og to mann til å holde fast motoren + meg til å henge 104kg i enden. (Ingen problem  Gliser)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: november 18, 2010, 14:24:29 pm »

Så komme jeg med mitt evindelig tips... borr to hull i et langt flatjern som du legger bortover gulvet (skrues fast i svinghjulet)... da holder du igjen som ingenting... og du trenger ingen svinghjulslås.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: november 18, 2010, 17:20:54 pm »

Ellers so er det ofta lurt å løysa opp bolten mens du har eksosanlegg, eller ivertfall varmepottene på. Då står motoren veldig støtt på golvet Glad

Og so trer du innpå eit langt firkantrøyr på latmansarmen so skal du sjå den løysner.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 18, 2010, 17:57:26 pm »

2 solide skrutrekkere og en kompis gjør jobben å ta av svinghjulet til en drøm, en skrutrekker gjennom hullet til motorfestet og en inn på tannkransen.
Du kan også ta et vinkeljern, borre 2 hull i det så det passer inn i to av hullene der trykkplata er skrudd i svinghjulet.

Lykke til. Husk å trekke til skikkelig når du er ferdig. Ca 300nm om jeg ikke husker feil.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #11 på: november 18, 2010, 20:59:11 pm »

DER KOM'AN!!! Gliser
Det blei ein mellomting mellom alle innlegga. Langt (ca 2m) vinkeljern med to hull i. Prøvde først med to av hulla til trykkplata.
Resultatet blei at eg klypte bolten rett av, før eg hadde oppnådd på langt nær tilstrekkelig moment.
enda opp med å bruke dei to pinneskruene til gearkassa, som også vart skeive til slutt.
Låste veiven med ein 1/2" forlengar, tvers gjennom veivhuset.
Med ei røyr på ca 1m på fastnøkkelen, og ein BMI godt over det den burde, så måtte den gi seg.
Det viser seg at Locktite, i bøtter og spann, var fyllt inni. Tilogmed på kragen og flensen mellom svinghjulet og veiven!! Sjokkert
Hadde ein god halvtime før svinghjulet kom av!

Etter dette var det nesten nedtur å kun skifte simmerring. Det burde jo ha vore ein "skikkelig" jobb i premie etter alt dette Osteaktig
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 18, 2010, 21:13:43 pm »

Godt du fikk løst det. Seigt med locktite.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #13 på: november 18, 2010, 22:02:45 pm »

Neste gang varmer du litt på bolten. Så slipper du å tenke på locktite'n.  Osteaktig
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: november 19, 2010, 00:09:36 am »

DER KOM'AN!!! Gliser
Det blei ein mellomting mellom alle innlegga. Langt (ca 2m) vinkeljern med to hull i. Prøvde først med to av hulla til trykkplata.
Resultatet blei at eg klypte bolten rett av, før eg hadde oppnådd på langt nær tilstrekkelig moment.

Biltema bolter?  Blunker Neste gang så kan du bruke kraftige skiver under bolthodene, og flattjern i stedet for vinkel (et vinkeljern er ikke flatt inni) Da ligger bolthodene bedre ann, og du kan få langt større klemflate under jernet.

Grattis uansett
Loggført

Speed is no substitute for direction
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: november 19, 2010, 08:27:18 am »

BMI+ er godt verktøy de IKKE selger på Biltema. Godt jobba.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: november 19, 2010, 10:52:38 am »

BMI+ er godt verktøy de IKKE selger på Biltema. Godt jobba.

BMI kjøper man ikke, det må bygges opp med år med erfaringer :-D
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #17 på: november 21, 2010, 11:43:36 am »

Hva er deres beste tips for å bygge BMI ? En egen prosjekt tråd på det ?
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: november 22, 2010, 01:20:40 am »

Dolly.no  Gliser
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: november 22, 2010, 01:25:12 am »

Trond, meg og over 40 andre i regi av srvwk trente BMI sammen på søndag. Veeeldig behagelig trening. Anbefales. Men opplever på en måte at vi er litt OT? Eller hva Moderator?  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: november 22, 2010, 10:10:34 am »

Joda, du har nok rett i det. Men trådstarter oppnådde jo det han ønsket lenger opp i tråden så...
Pinnakjøttet var forresten nydelig.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #21 på: november 22, 2010, 12:20:55 pm »

Dolly.no  Gliser

Dolly har sluttet med ekte ost og er derfor å anbefale for økning av BMI med det palmefettet dem nå bruker.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!