mai 03, 2024, 22:42:10 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Clutch hjelp  (Lest 3772 ganger)
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« på: februar 24, 2013, 21:48:45 pm »

Hei, har en 68 Mod 1300 girkasse. Gammel trykkplate -180mm.
Har et annet svinghjul med tilhørende solfjør trykkplate som jeg skal ha dit samt clutch-200mm.
Har søkt litt rundt og noen nevner en ring og noen en hylse som må byttes samt utløser lager??

Hadde vært veldig kjekt med et svar, gjerne en link på hva jeg trenger for å få detta komplett:)

Må legge til at jeg MÅ bytte utløser arm da denne har fått litt juling....
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: februar 25, 2013, 00:54:59 am »

du kan fint bruka dei ilag, men utløysarlageret vil få raskare slitasje. optimalt sett skulle du hatt ein ring tilsvarande dei som står på den gamle clutchen, på den nye solfjør typen. kennedy har vel sånn ring i laus vekt. trur cb performance har desse på nettsida si. men sikkert andre som har og. men som sagt da går fint utan den plata og
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #2 på: februar 25, 2013, 17:51:12 pm »

Ok- har søkt opp litt og egentlig det beste vil kanskje være å kjøpe ny trykkplate med ringen på!?
Da kan jeg fortsatt bruke lammelene, da de er lite brukt samt utløser lageret som satt der fra før. Også nesten nytt! Må jeg modifisere noe i clutch huset for å få plass til 200mm svinghjul? Eller går det greit å bare skru det dit?
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #3 på: februar 25, 2013, 17:59:09 pm »

Solfjøra jeg har er som jeg har skjønt av den nyeste typen. Altså uten ring, men da sitter det ei hylse på girkassa som lageret går rundt. Kan det også bare settes løs ring på denne type trykkplate eller er den for stor? Ny std trykkplate 200mm med ring ca 800kr i Norge!
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: februar 25, 2013, 18:31:23 pm »

du får som sagt kjøpt laus ring til å setta på. den gamle ringen passar ikkje på nye trykkplata sånn heilt utan vidare men sikkert mulig å få den triksa på plass og.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #5 på: februar 25, 2013, 19:04:59 pm »

Takk- fant løs ring på CB.  Glad da blir det en slik!
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #6 på: februar 25, 2013, 20:43:25 pm »

Regner med kassa på din 68 er lik min 66 1300... i så fall må du frese ut mer plass i clutch huset på kassa får å få plass til det "store" svinghjulet. Dytt svinghjulet ditt inn i kassa (med eller uten motor, selvfølgelig lettest når det er løst) så ser du sån ca hvor du må slipe vekk gods. NB kassa er av magnesium og det brenner ganske bra Blunker
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #7 på: februar 25, 2013, 20:49:24 pm »

Takk- da skal jeg teste/slipe føre jeg monterer på motoren. Mener å ha lest her inne at det er litt i bunn som må fjernes? Er det mye større utvendig fra 180 til 200mm? Noe annet som au må tas hensyn til.?
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #8 på: februar 25, 2013, 20:59:40 pm »

Er en god del som skall vekk Rekker tunge men en god del ganger in og ut med svinghjul og sliping så er du der. jeg hadde riktig nokk svinhjulet og clutch på motor da jeg gjorde dette, da vet man bedre hvor mye som du har igjenn av sliping. Du kan jo altids måle det fremm til hvor dypt svighjul + clutch skall så vet du nar du har tatt nokk Glad
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #9 på: mars 04, 2013, 20:50:56 pm »

du kan fint bruka dei ilag, men utløysarlageret vil få raskare slitasje. optimalt sett skulle du hatt ein ring tilsvarande dei som står på den gamle clutchen, på den nye solfjør typen. kennedy har vel sånn ring i laus vekt. trur cb performance har desse på nettsida si. men sikkert andre som har og. men som sagt da går fint utan den plata og

Hei, fikk tak i ring hos dalhems. Der fulgte det med en låse ring. Etter som jeg skjønner må selve ringen settes i trykkplate og låse ringen skal festes under de piggene da på innsiden? Det jeg ikke får til er at låse ringen er av dobbelt lag og virker for trang til å gå to ganger under de piggene... Noe jeg må gjøre for å få til dette?

Leste også noe på Zamba om at hvis jeg bruker ring på trykkplate og gamle typen utløser lager så blir det vanskelig å få motor på plass? Eller har jeg lest feil!?
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: mars 04, 2013, 21:02:18 pm »

eg ser ikkje heilt for meg korleis dette ser ut , utifrå beskrivelsen din. bilder hadde vert ein ide.

du må rekna med å måtta justera clutchwiren etter att du har montert den ringen ja, sidan dette vil påvirka avstanden mellom utløysarlager og trykkplata. men den er då vel ikkje so tjukk den ringen at den tar borti utløysarlageret ved montering??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #11 på: mars 04, 2013, 21:39:43 pm »

Forklarte meg litt dårlig. Prøver igjen. Det jeg grunner på er at den løse ringen jeg har som skal festes på trykkplate, der fulgte det med en låse ring. Men ingen monterings forklaring. Kom i 2 deler, ring og en tynn låse ring. Som vist på bildet. Når jeg legger hovedringen på trykkplata så antar jeg at låse ringen skal festes på baksiden? Men virker som om klaringen mellom trykkplaten og hovedringen ikke er stor nok til å feste den låse ringen..... Trangt å få den dit, må det bare presses på plass eller klipper man til denne låse ringen? Hvis jeg setter på låse ringen først vil den jo ikke bli sittende på trykkplata? Eller....

* image.jpg (17.17 KB. 259x194 - vist 145 ganger.)


Tror nok det blir riktig med justering av avstand mellom lager å clutch. Trodde plutselig der at med solfjær+senter ring og gammel type utløser lager ikke fungerer. Men det er jo det som er det riktige oppsettet ser jeg. :-)

Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: mars 04, 2013, 23:29:16 pm »

låsefjøra er jo delt, må jo vera meininga at den skal stappast inn frå baksida når ringen er montert, trudde ikkje da skulle vera so trongt at da vart presspassning, bellevillefjørene skal jo bevega seg litt att og fram når du clutchar. men på ein an måte må da jo vera litt presspassning so ikkje den ringen detter av
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #13 på: mars 05, 2013, 08:21:33 am »

Ja, mener også det. Får bare jobbe litt med den så skal det nok gå. Om jeg får plassert første runde på ringen under piggene så låser jo det sikkert godt nok, så få runde nr 2 ligge litt i mot og ikke under!
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: mars 05, 2013, 23:13:26 pm »

ein epost til cb performance er jo eit ant alternativ.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #15 på: mars 05, 2013, 23:32:35 pm »

Sendte Mail til Steinar på Dalhems. Der jeg kjøpte ringen og da kom svaret! Skal "spinnes" på i sirkler. Så da sitter senter ringen på plass:-)
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #16 på: mars 08, 2013, 12:42:07 pm »

Regner med kassa på din 68 er lik min 66 1300... i så fall må du frese ut mer plass i clutch huset på kassa får å få plass til det "store" svinghjulet. Dytt svinghjulet ditt inn i kassa (med eller uten motor, selvfølgelig lettest når det er løst) så ser du sån ca hvor du må slipe vekk gods. NB kassa er av magnesium og det brenner ganske bra Blunker

66 og 68 har ikke lik kasse, i 68 trenger du ikke frese ut for og få plass til det svinghjulet med 200mm klørts
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #17 på: mars 08, 2013, 13:11:22 pm »

Det er jo bare supert. Har ikke fått somlet meg til å teste med løst svinghjul ennå. Men da trenger jeg egentlig ikke tenke mer på det:)
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #18 på: mars 08, 2013, 18:51:44 pm »

Regner med kassa på din 68 er lik min 66 1300... i så fall må du frese ut mer plass i clutch huset på kassa får å få plass til det "store" svinghjulet. Dytt svinghjulet ditt inn i kassa (med eller uten motor, selvfølgelig lettest når det er løst) så ser du sån ca hvor du må slipe vekk gods. NB kassa er av magnesium og det brenner ganske bra Blunker

66 og 68 har ikke lik kasse, i 68 trenger du ikke frese ut for og få plass til det svinghjulet med 200mm klørts

Tøft, kjekt å vite egentlig ! lærer noe vær dag Glad
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!