Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10
|
121
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Oppbevare dekk
|
på: mars 18, 2009, 12:42:31 pm
|
Mye tullprat i denne tråden !!Gamle dekk blir hardere med tiden så dere kan ikke bare kjenne d uten å måle med en shore måler , Å når det gjelder oppbevaring så har det ikke noe å si om de ligger eller står hvis de ikke skal ligge på årsvis da , vi har ett dekklager på mellom 2000 - 3000 personbildekk å her både ligger de og står om hverandre, vi har aldri hatt noe trøbbel med at vi må snu på de for ikke å få flater på de ! (Jeg mener at jeg er en bedreviter enn de fleste på forumet om akkurat dekk ) Pitt Mange bedrevitere her: http://www.dekkimportorene.no/dekklagring.html
|
|
|
122
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Oppbevare dekk
|
på: mars 17, 2009, 16:48:44 pm
|
Fordekkene på ovalen min ble lagret liggende, mørkt, tørt og kjølig. Vil si det fungerte bra, de hadde ligget slik i 35 år når jeg monterte dem og etter det har de gått ca 25.000 km 35 ÅR !!!!!! det er jaggu lenge for dekk! De er vel så harde i gummien at de lett ruller 100.000 uten å slites, da......
|
|
|
123
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Oppbevare dekk
|
på: mars 17, 2009, 16:30:40 pm
|
Dekk uten felg oppbevares stående. De skal roteres hver 4. uke for å unngå flat spots (det er vel ikke store belastningen på de).
|
|
|
124
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bilde av dekkoppsett ønskes!
|
på: mars 17, 2009, 16:21:14 pm
|
Bare pass litt på: begge dimensjonene er tillatt brukt på boble, men blander du disse på samme bilen så kan BT vende tommelen ned. Det skal etter boka være samme dimensjon foran og bak, fordi bobla ble levert med det originalt.
|
|
|
125
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bilde av dekkoppsett ønskes!
|
på: mars 16, 2009, 22:48:51 pm
|
Vist den bilen ikkje står på bukker, så ser det ivertfall bra ut! Men med 195/65 bak, så vill det vel fylle endå litt meir ut Nei den står nok på hjula, men den er under montering og er uten motor, så den er nok litt høy på bildet. Rettelse: Har tittet litt nærmere på originalbildet: Bilen har nok vært jekket opp og satt ned igjen uten å bli kjørt, men motoren er nok i likevel
|
|
|
128
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hattehylle
|
på: mars 12, 2009, 16:19:36 pm
|
Jeg har en 1302 71' og den har ikke hattehylle. Om den har blitt tatt ut eller ikke ble levert med vet jeg ikke... Jeg har to 1302, og 2 1303. Alle fire er det orginale hattehyller i. Pluss at jeg har noen ekstra. Så dem er nok ikke så skjeldne Send en PM til meg hvis du vil selge en hylle til meg (med pris).....
|
|
|
129
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hva trengs? stående til liggende lykter.
|
på: mars 09, 2009, 14:02:12 pm
|
Kanskje kalle den BastoRod?
Den var god! Jo, så fikk de jo 12 volts anlegg da, en STOOOR forbedring..... Pass på så ikke Sechs Volt folka ikke tar deg nå No worries, de er opptatt av at 6 volt'ene ikke oppgraderes til 12v. Og jeg skjønner dem, DER ligger det mye gammelboblesjarm. Friskluftinntaket på panseret henger sammen med vent.grill, luft inn-luft ut. Så går det an å lukke dørene også uten at luftevinduet må stå åpent. Hm, det kom visst senere det, så feil kan man ta. Men når du skal ha gamle-looken så pass på det med bakskjermene med elefantfotlyktene: de har en annen form som jeg nevnte tidligere i tråden. Og jeg har faktisk gått andre veien engang tidlig på 80-tallet: 67' 1500 (6v) som jeg satte nyere framskjermer med rette lykter på, men det ble ikke noe særlig bedre lys av den grunn..... Så jeg kan vel ikke regnes som "originalfolket", men synes at endringer som gjøres på bobler funker best når det er "i rett tidsånd", if you catch my drift Stå på, få bilen på veien! Boble er gøy!
|
|
|
130
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hva trengs? stående til liggende lykter.
|
på: mars 09, 2009, 12:05:23 pm
|
Har tenkt å kjøre uten fangere. Så støtfangerhullene vil bli fjernet i tillegg. Drev å tenkte jeg skulle bytte panser og motorlokk også. Hva annet er det som vil bli synlig at det er ombygd?
Endringene som kom på 68' modellene var ganske omfattende, kanskje den største endringen på boblene (utenom 1303, da). Det er snakk om både større og mindre endringer, de mest åpenbare har du jo allerede nevnt. Litt mindre synlig for et uerfarent øye: friskluftinntak på panser, vent.grill bak bakre sidevinduer, utvendig tankpåfyller, baklys, 4-hulls felger, instrumenter, speil (litt usikker når disse ble endret) + masse mer som jeg ikke kommer på i farta. Jo, så fikk de jo 12 volts anlegg da, en STOOOR forbedring..... Smak og behag er litt vanskelig å diskutere. Du vil iallefall få en kvasi-boble, men med en personlig stil, noe mange synes er viktig. Det kommer an på hvor mye du vil legge i ombyggingen, da. Skjermene passer smakk på, og det er jo ikke allverden å bytte tilbake til riktig type (foran får du ingen hull for støtfangerfeste, men du skal jo kjøre uten). Der er forresten en rød 68' boble på Finn akkurat nå som har gamle skjermer foran, så du er nok ikke den første som prøver dette. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16467070
|
|
|
131
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilke dekk bredde passer best. 1303S 1973
|
på: mars 09, 2009, 01:24:42 am
|
Nå er det snart tid for dekk kjøp. Hva passer best?
Hilsen Geir.
Tror ikke det er noen fasit her, og problemet er som sagt foran. 185-dekka KAN stikke litt utfor skjermkanten eller være på grensen, men det er slett ikke sikkert at du har/får noen problemer med det. Har du felgene på bilen? Har du noen dekk på idag? Er det mulig for deg å sjekke på forhånd (prøvemontere før kjøp)? Hvis det ikke går, er det mulig for deg å tak i 175/70R15? Du må nok velge på magefølelsen og hvilken "look" du vil ha. Men det er nokså små forskjeller her, og det er ikke sikkert at du vil se forskjell i en blindtest hvor du skal si hvilken dimensjon som sitter på, uten å vite det. Du har iallefall skikkelig flotte felger, så det blir nok bra uansett hva du velger. Lykke til og post gjerne bilder så vi kan se hva du har og hva du får......
|
|
|
132
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hva trengs? stående til liggende lykter.
|
på: mars 09, 2009, 00:29:37 am
|
Flott at du vil redde en boble fra å bli glemt! 1. Men å bygge om en 69' til liggende lykter blir ikke bra i mine øyne. Selv om ombyggingen er vellykket, så blir bobla en "bastard" som kanskje blir vanskelig å selge senere, eller du må kanskje selge den til langt under prisen du kunne fått (jada, dette er hypotetisk, men kan bli en realitet). Har vanskelig å tro at det ØKER verdien (det er ihvertfall min mening). 2. Bakskjermer med elefantfotlykter egner seg ikke å sette eldre lykter på. De har en annen form (baklysa er felt inn i et flatt område som er mer stående) og du har "for mye gods" oppe. 3. Støtfangere på pre-67 (de som har liggende lykter) har buet tverrsnitt, på din 69' er de kantet. Du kan jo fikse 69'en og få den på veien, selge den, og finansiere den bobla du egentlig vil ha.....? F.eks denne: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12266.0.html
|
|
|
133
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: hvordan senke min 1300?
|
på: mars 07, 2009, 20:58:22 pm
|
fattigmannssenking au au Ville satset på en pumaforstilling, det gir nok best resultat. Vil du ha mer senking så kan du kjøpe senkespindler senere. Fin bil forresten Enig, men det senker bilen (framme). Og tøft med automatisk gearkasse. Vet ikke så mye om denne, er det sånn halvautomatisk?
|
|
|
134
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: hvordan senke min 1300?
|
på: mars 07, 2009, 19:39:52 pm
|
Fattigmannssenking: noen kg ballast i bagasjerommet Vet ikke hvor mye som trengs, men det er jo noe man kan prøve seg frem med. Har sett at noen har brukt en kjempesjakkel. En form for sikring er nok lurt.
|
|
|
137
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt 1302 72mod
|
på: mars 07, 2009, 00:01:23 am
|
Flott bil og flott at du går så grundig til verks med restaureringa!
Litt OT: Nå som du du har tatt av det polstra dashbordet: har du det enda? Jeg trenger dekselet som radioen sitter i, det mangler på min og kjøper gjerne ditt om du har det og vil selge.......
|
|
|
139
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hvorfor får jeg ikke start?
|
på: mars 06, 2009, 00:15:23 am
|
Hvorfor er det ikke batteriet? Er det nytt, toppladet og vet du om det tåler belastning godt? Men bare en halv omdreining....?
Uansett så virker "alt" dårligere i kulde: motorolja blir tjukkere, og batterikapasiteten går ned. Tilsammen kan dette være nok til at motoren ikke vil starte. Selv om du tilsynelatende har nok strøm på batteriet, så drar startmotoren så mye strøm at spenningen faller slik at motoren ikke får nok "snurr" og nok spenning ut på pluggene samtidig når det er kaldt.
|
|
|
141
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvem kan stål! :)
|
på: februar 27, 2009, 09:53:49 am
|
AISI304 (europeisk betegnelse) er rustfritt, men ikke syrefast. D.v.s at det kan ruste i overflaten (får et brunt belegg). Skal man ha "looks as well" er AISI316 syrefast også og det skal ikke ruste (kikk i bestikk-skuffen på kjøkkenet om det ikke står stemplet 316 på bestikket). Tror det var en sak på Pir-badet i Trondheim, om rustfritt stål som rustet i svømmehallen.
|
|
|
142
|
Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 70 model 1300 T1
|
på: februar 23, 2009, 20:45:03 pm
|
Denne bilen er jo så bra!!! Noen må kjøpe denne! Jeg hadde kjøpt hadde ikke avstanden vært så langt unna....
Dette er bilen for deg, Rikard Går jo biltransporter over fjellet for noen tusinger! Likevel er vel dette MYE bil for pengene
|
|
|
145
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: BH
|
på: februar 19, 2009, 20:55:14 pm
|
ok må jeg ringe da eller? finner det ikke i nettbutikken Er jo hyggelige folk der, men i mellomtiden kan du taste inn: AC8986525 i søkefeltet (du har 58-66 modell?).
|
|
|
146
|
Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Dekk til 57 t1
|
på: februar 11, 2009, 21:12:46 pm
|
5.60x15 er betegnelse på diagonaldekk. 5.60 er bredden av dekket i tommer (142 mm). Radialdekk har en annen oppbygning, og originaldimensjon til boblene er 155R15. Disse dekkene har omtrent samme rulleomkrets, og det er det viktige her. Du kan bruke andre dimensjoner, men rulleomkretsen må ligge innenfor +-5%.
Jeg antar at det menes 7.00, som er bredden på diagonaldekk til f.eks tidlige busser (tror jeg), 7 x 25,4 = 178 mm. Jeg er ikke sikker på hvilket radialdekk som har tilsvarende rulleomkrets som de originale diagonaldekkene.
|
|
|
149
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvis du vil ha NYBIL - hvorfor skaffer du deg da ei gammal folkevogn (-67)?
|
på: januar 29, 2009, 12:09:58 pm
|
Et MEGET godt spørsmål! Kan også overføres til ALLE luftkjølte, ikke bare 6V..... ALT skal endres, forbedres, forstørres, fornyes, senkes og smalnes, etc, etc!!! Ihvertfall virker det slik på forumet her. Det kan jo være slik at der er mange som IKKE er på forumet som eier, bruker, kjøper, selger luftkjølte vw som de er og er fornøyd med det! Eller at de er passive på forumet, leser poster og undrer seg.....
|
|
|
|