Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 8 9 [10]
|
271
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
|
på: juli 03, 2008, 16:12:17 pm
|
Stemmer heilt klart originalt!
Hvorfor: Fordi du har en unik sjanse: Du har et smykke av en "urørt" original bil, dem blir det færre og færre av! Tenk på verdien av det, alene... Til og med dekkene er original-type, jeg er IMPONERT!
Ikke ødelegg den med en annen motor fordi det er en ikke-reversibel endring. Du vil angre senere!!!! Det er nok av modda bobler (min inkludert). Hvis du ønsker å kjøre med 356-motoren, putt den i en boble som ikke i utgangspunktet er helt original.
|
|
|
274
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bredding av org.felger.
|
på: juni 30, 2008, 15:55:35 pm
|
Hva med nye, brede stålfelger i original utførelse? Flere av de norske leverer slike i 5,5 toms bredde. Originalt er det vel 4,5 tommer. Bruker du 175/65 eller 185/65, så er du vel innenfor regelverket.
Når det gjelder regler, er det vel et vepsebol å finne ut av. Dekkene skal ikke stikke utenfor skjermer, ikke ta borti ved full vandring (og full sving på framhjula). Sporvidden må vel ligge innenfor +/-5 mm, tror jeg. Rulleomkretsen på dekkene må ikke avvike mer enn 5% fra originaldimensjon. Her kan vel leverandør/verksted gi nærmere info? Sikkert noen på forumet som også har erfaringer og forslag til andre løsninger....
|
|
|
276
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Dekkeplate til radioåpning
|
på: juni 28, 2008, 15:26:35 pm
|
Noen som har en plate som kan settes i åpningen til radioen? Kanskje det finnes som universaldel i bilrekvisitabutikkene? Jeg har en 1302 med polstret dashbord, MEN forrige eier har skjært og banket ut et større hull Moderne radioer er kanskje større enn opprinnelig åpning i dashbordet? Derfor må denne platen dekke ca. 20x7 cm. Noen som har/vet?
|
|
|
278
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: VA TYCKER NI?
|
på: juni 27, 2008, 11:07:11 am
|
Hm, det er vel slik at sport er mer enn fotball.... Når lunsjpraten går om gårsdagens kamp, bruker jeg å spørre om det var curling eller sandvolleyball eller noe i den gaten. Just for fun. Så jeg inntar kanskje en litt negativ holdning til fotball, utad. Jeg synes det er helt iorden at folk har andre interesser enn den store og lille lidenskapen (bil og kvinnfolk). Selv er jeg er jo litt interessert i sport generelt: trimforgasser, sportseksos, sportsratt! Men noen sportsidiot er jeg ikke: jeg har jo ikke trimkam....
|
|
|
279
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: HVA MENER DU? 2.411
|
på: juni 26, 2008, 16:25:16 pm
|
Jeg leter fremdeles etter "bakrommet". Bakrommet? Det lille rommet bak baksetet! For å få annen musikk enn boblemotoren legger mange en hylle over her til høyttalere. Fint å ha når man ikke kjører.....
|
|
|
280
|
Forum / Problemløseren / Sv: Startvansker på 1963 modell 1200
|
på: juni 25, 2008, 11:59:27 am
|
Dette er vel symptomer på en gammel boble som har vært lite brukt. Når du kjøper noe slikt vil jeg anbefale "å ta service" på motoren. Gjøres dette er du litt sikrere på bilen og du kan unngå/redusere problemer. Her er noen flere tips, det meste kan gjøres av en/ei nevenyttig:
-bytt alle bensinslanger og bensinfilter. Gamle, morkne slanger kan lekke, det er spesielt farlig i motorrommet. -bytt motorolje, og følg med eventuelle lekkasjer. -sjekk plugger, tenningen, stift, og ventilklaring. Skift/juster ved behov. -sjekk pluggledninger og at de sitter skikkelig på plass. -rens luftfilteret. -sjekk batteriet, lad det om nødvendig (forresten, det kan du gjøre uansett).
Det krever kanskje mer innsikt, men det er også lurt å få kontrollert bremsene (bremsevæske, -slanger og -belegg) og bremsevirkning.
Ser dere på utsiden om startmotoren er OK? Her var en annen tråd om startmotor-problemer, les den!
Håper jeg ikke skremte deg med alt dette! Men siden boble er SÅ GØY, så blir vanlig vedlikehold også gøy. Siden de er så basic, så er det meste lett og raskt å ordne. Lykke til videre med din nye bil, håper problemene løser seg raskt!
|
|
|
281
|
Forum / Problemløseren / Sv: Fire ledninger, fem kontakter...
|
på: juni 21, 2008, 21:14:33 pm
|
Hei. Den gamle sokkelen er helt i metall og fungerer som jording til begge pærene via brun ledning. Det er sokkelsidene på pærene som er jord. De nye soklene er av plast som ikke leder strøm og derfor der det laget et eget kontaktpunkt bak på soklene for jord. Dette er merket Ground på den nye sokkelen. Drive er mest sannsynlig nærlys og da er siste kontakt fjernlys. Bare fint om den eksisterende jordingsledningen går rett til hovedlyset det er om å gjøre å få minst mulig "tap" her.
|
|
|
282
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Boble sjålet på orkanger !!!!!!!!!FUNNET :):):)
|
på: juni 18, 2008, 19:34:14 pm
|
Så flott at den kom til rette! Synd at den var såpass herpet.... spesielt ille det innvendig!!!!! Det var vel et forsøk på å kamuflere. Hadde det vært mulig skulle pøbelen(e) fått betale den oppussingen av bilen du selv ønsker!
|
|
|
283
|
Forum / Problemløseren / Sv: Sporadiske startproblemer
|
på: juni 18, 2008, 10:19:16 am
|
Så flott at det ser ut til å ha løst seg! Jeg har lært noe jeg også, kanskje det trengs god spenning på en solenoid som er over 35 år. Selv om jeg også har et "nytt" batteri, skal jeg sporenstreks lade batteriet. Når jeg tenker meg om, så har jeg kinnet en del og dermed tappet endel strøm.
|
|
|
284
|
Forum / Problemløseren / Sv: Sporadiske startproblemer
|
på: juni 17, 2008, 23:19:42 pm
|
Hvis batteriet er synderen ville det ikke være sporadiske problemer vel? Da ville du også ha merket et klikk når startmotoren slo inn, men så ville det være for lite strøm til å dra rundt motoren. Jeg holder en knapp på solenoiden. Uansett er det en god ide å holde batteriet i god stand, 10-11 volt er alt for lite. At det er 13 volt når motoren går tyder vel på at det generelt er gammel og slitt. Hvis du har en hjemmelader, så bruk den! Selv om bobler bruker lite strøm, så lader de ikke allverden heller. Det kan også være en defekt celle, da er det bare å skifte. Lykke til videre!
|
|
|
285
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
|
på: juni 17, 2008, 21:53:37 pm
|
jeg har alt lakt ut info om en av motorene jeg har bygget Ja, se der ja! Nesten 100 hk og 145 Nm står det respekt av.... Se på den flate, fine momentkurven da: ca. 140 Nm mellom 2750-4500 og den lineære effektøkningen hele veien. SLETT IKKE VERST! Men, kan denne motoren bygges for 10' ? (Huff nå har jeg visst tatt helt over.... I rest my case).
|
|
|
287
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
|
på: juni 17, 2008, 17:58:04 pm
|
Man kan få mye "godis" til boblemotorer, også for 10'. Men det ene kan føre til det andre og det kan fort bli dyrere enn først antatt. Kanskje motoren ikke blir så kjørbar som man trodde fordi trim-komponentene ikke virker godt sammen. Det nytter ikke med enorme gassere, hvis ikke resten henger med. En 1600 motor har originalt en forgasser på 34mm. Å sette på to stk på 40mm eller mer er en dramatisk økning, selv om motorvolumet er økt med 80 ccm. En hvass trimkam gir lite dreiemoment, spesielt på lave turtall. Dermed blir det nødvendig å kjøre på høyt turtall for å få ønsket effekt. Poenget mitt er at man bør definere hvilken motor man er ute etter og velge komponenter som passer dette ønsket, og som passer sammen. Selv har jeg prøvd å lage en motor med litt mer effekt, godt dreiemoment på lavere turtall og god kjørbarhet innenfor det originale turtallsområdet. Det virker som en knallgod optimering med "mer av alt". Bare jeg får justert inn forgasser og tenning nå så tror jeg at denne motoren skal være LANGT friskere enn originalen. Den bør gå billig på vanlig kjøring også....
- 32/36 progressiv gasser - 1680 ccm, slip-in - effektanlegg (fra Hot Shop) - lett porta eksoskanaler - større oljepumpe (resten er originalt)
Noen andre som har en tilsvarende kombinasjon.... som har litt erfaring å dele?
|
|
|
288
|
Forum / Problemløseren / Sv: Er det stor forskjell på en AS å en AD motor?
|
på: juni 17, 2008, 12:10:11 pm
|
AS-motoren avløste AD-motoren i august -73 iflg listene. Jeg mener å ha hørt at oljekanalene er grovere på AS-motoren og at clutchen er litt større (205 mm diameter?) Det er kanskje flere forskjeller? AD-motoren er helt grei å bygge videre på, men AS-motoren er kanskje en smule bedre. Det kommer helt an på hva man vil og skal....
|
|
|
290
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Boble sjålet på orkanger !!!!!!!!!
|
på: juni 16, 2008, 11:13:41 am
|
For noe dritt! Selv om du ikke har bilde, så må jo brune Arcanolflekker på hvit boble kalles "særlige kjennetegn". Skal følge med i Ålesundsomr. (det er forresten "nesten min bil").
|
|
|
292
|
Forum / Problemløseren / Sv: Sporadiske startproblemer
|
på: juni 07, 2008, 01:06:36 am
|
Hm, virker kjent. Min har begynt på samme måten... . Har lest en eller annen plass (muligens på dette forumet, men har ikke funnet igjen tråden) at det kan være mye guff inni releet (?) som sitter på startmotoren, slik at den ikke slår inn. Midlertidig løsning (usikker): et par rapp med en hammer. Mer sikker og endelig løsning: ta ut startmotoren og overhale den, eller sette inn en ny. Jeg er på stadium 1, med nyoverhalt motor er det dritkjedelig å få slike slag i trynet. Slett ikke gøy å sitte der utenfor kiosken med langtryne hvis den ikke vil slå inn!
|
|
|
|