mai 08, 2024, 00:28:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1600 - 1641  (Lest 3063 ganger)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« på: oktober 30, 2009, 22:39:34 pm »

Hva må en gjøre for å få en 1600 motor til å bli 1641? Tenker med tanke på "Top end rebuild kit 1641cc" til unneberg. Noe mer som må gjøres enn å "hive" det sammen?

Eller hva burde gjøres for å få det best mulig ?


Vurderer å kjøpe dette til 1600'en i bilen nå.
Eventuelt bruke kittet på en 1300 blokk?




- Bjørn
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 30, 2009, 22:46:27 pm »

Går fint det bytter bare sylindere og stempler Blunker Men for litt bedre flow ville jeg nok porta toppene litt,,
« Siste redigering: oktober 30, 2009, 22:48:10 pm av Stein.H » Loggført

Tlf 92062314
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 30, 2009, 22:51:00 pm »

Så det holder forsåvidt å kun kjøpe sylindre og stempler? Men vil det gå med orginale 1600-topper?
Bare å bruke org råde osv?

Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: oktober 30, 2009, 22:53:00 pm »

1641 satsen er vel største originale overstørrelse til VW? - derav passer den rett i blokk og topp for 1584 motorer, men har tynnere vegger.
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 30, 2009, 22:58:25 pm »

.
« Siste redigering: juli 29, 2010, 10:30:06 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 30, 2009, 23:01:50 pm »

Så da kan en bruke 1641satsen på 1600'en altså (?)
Burde en bytte råder når man først driv med det, eller bruke de orginale?

Funker det å bruke kittet på en 1300 dp?  Øyerulling

Spør mye nå men  Osteaktig
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 30, 2009, 23:05:16 pm »

.
« Siste redigering: juli 29, 2010, 10:30:27 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 30, 2009, 23:06:20 pm »

Hvor mye er det egentlig å hente i en ombygging fra 1600 -> 1641 uten å endre annet enn sylinder og stempel, vil en ha merkbar endring?
Loggført

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 30, 2009, 23:10:33 pm »

.
« Siste redigering: juli 29, 2010, 10:30:46 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
janpotet
Supermedlem
*****
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud


"harry" er ett kompliment!!


Vis profil
« Svar #9 på: november 21, 2009, 23:27:27 pm »

hva mer kan gjøres som "plug n play"  ?

tenkte gjøre samma selv i løpet av vinteren.   noen anbefaliger hva gjelder topper, gassere +++  ?

og da gjerne ikke til hundre millioner milliarder kroner.   Rekker tunge
Loggført

tlf 90 11 98 33.
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #10 på: november 22, 2009, 00:54:34 am »

Les her:
http://vdub2you.com/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=37
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
janpotet
Supermedlem
*****
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud


"harry" er ett kompliment!!


Vis profil
« Svar #11 på: november 22, 2009, 01:07:53 am »

Takker og bukker   Kult
Loggført

tlf 90 11 98 33.
janpotet
Supermedlem
*****
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud


"harry" er ett kompliment!!


Vis profil
« Svar #12 på: november 22, 2009, 02:41:42 am »

følger opp med litt mer spm jeg gitt  Gråter

om man følger oppskriften her, så ender man opp med en motor som funker greit og leverer ca 70 - 80 hk?

inbiller meg ikke at jeg får en løpsbil, men når man først skal overhale en motor der mange av hestene garantert står å beiter, så er dette er grei løsning?

Loggført

tlf 90 11 98 33.
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: november 22, 2009, 11:19:22 am »

Så da kan en bruke 1641satsen på 1600'en altså (?)
Burde en bytte råder når man først driv med det, eller bruke de orginale?

Funker det å bruke kittet på en 1300 dp?  Øyerulling

Spør mye nå men  Osteaktig

bytter ikke råder uten di er mye slitt.

ja du kan druke det på 1300dp, men der må toppene freses opp



må de freses opp ?
Loggført
moon
Seniormedlem
****
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen



Vis profil
« Svar #14 på: november 22, 2009, 13:40:05 pm »

Jeg skulle også bytte stempel og silyndere på en 1300dp jeg hadde stående, som jeg skulle bruke i ghian mens jeg skal trimme den 1600 som jeg har i ghian idag .....det ene tok det andre Glad har byttet alle lagrene inni motor ny kam byttet stempel og silynderer , glassblåst allt av blekk lakkert , litt krom detaljer og div annet nytt. var så lur at jeg ikke kjøpte slip in satser Øyerulling  så nå venter jeg bare på ny topper. Er fryktelig spent på om den kommer til å starte Glad Men jeg har lært utrolig mye..... skal legge ut noen bilder når den er ferdig montert....
Loggført

Karmann ghia 1957 mod
Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
ronsk
Supermedlem
*****
Innlegg: 637
Bosted: Hedmark



Vis profil
« Svar #15 på: november 23, 2009, 22:03:35 pm »

jeg kjører med 1680. fungert fint i sommer. nybygget. er engle 110 kam, stive ventilfjærer. portet og høvla toppene husker i hvor mye men tror det ble 41cc, vendehøyde 1mm på stempla Rekker tunge og to doble 44 Glad
Loggført

Kirkenær
94164052
68 modell 1300 Glad

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #16 på: desember 07, 2009, 08:26:53 am »

Så da kan en bruke 1641satsen på 1600'en altså (?)
Burde en bytte råder når man først driv med det, eller bruke de orginale?

Funker det å bruke kittet på en 1300 dp?  Øyerulling

Spør mye nå men  Osteaktig

bytter ikke råder uten di er mye slitt.

ja du kan druke det på 1300dp, men der må toppene freses opp



må de freses opp ?

Nei det er ikke sikkert de må freses opp, dette vet man egentlig ikke før man åpner opp og ser, det er mange forskjellige løsninger. Jeg har flere typer liggende hjemme, men jeg inbiller meg at de nyeste 1300dp motorene er identiske med 1600dp bortsett fra sylindre, stempler, innsug og forgasser.

Jeg mener nå uansett at det lureste er å begynne fra bunnen av, begynne å koste på en motor som man ikke vet noe om hvordan veivlagerbukkene har det, kan være en masse unødvendig jobb. La motoren være som den er og begynn på en annen en begynn å se på lagerbukkene og eventuelt linjeborring og så lagerbytte og så videre. Men så lenge motoren din går er det jo kjekt at den gjør det og så heller bygge en motor fra bunnen som blir skikkelig.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!