mai 07, 2024, 21:06:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.  (Lest 34775 ganger)
lungodrom.org
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: København



Vis profil
« på: desember 22, 2009, 22:08:33 pm »

I mai i år var jeg å hentet min første bil, i Bodø. Jeg var med det samme frelst over hvilken sjarm disse bilene har. Selvfølgelig visste jeg at dette ville føre med seg en del arbeid, men det gledet jeg meg til. Tiden har gått og jeg har fått gjort noen større og mindre ting. Var på noen fine turer i sommer med "olga" og nå i høst har hun intatt garasjen for litt oppmerksomhet under skjørtekanten. Hun er i meget god stand i utgangspunktet men har litt rust på de vanlige stedene; kanaler, batteribunn osv. Jeg må få si at i tillegg til at dette er min første bil (er 20 år) var dette også mine første erfaringer med sveising og det som følger med. Jeg har siviltjeneste på en skole i Telemark og har vært så heldig å få benytte verktøyet som skolens garasje har tilgjengelig.

Det er kanskje litt sent å sette i gang en prosjekttråd nå som jeg allerede har gjort en del, men mye gjenstår. Tenkte det hadde vært gøy å høre hva folk tenker og få litt inspirasjon og tips. Her er noen bilder av bilen før den inntok garasjen


* camp.jpg (63.85 KB. 700x466 - vist 428 ganger.)

Noen bilder fra camping i sommer

* camp2.jpg (48.06 KB. 700x467 - vist 406 ganger.)


* fullbil.jpg (42.73 KB. 700x467 - vist 423 ganger.)


* 2.jpg (27.16 KB. 700x467 - vist 396 ganger.)



* bak.jpg (39.38 KB, 467x700 - vist 355 ganger.)

*  (50.64 KB, 700x467 - vist 339 ganger.)

* front.jpg (58.26 KB, 700x467 - vist 303 ganger.)
« Siste redigering: desember 22, 2009, 23:20:21 pm av lungodrom.org » Loggført

1969 Singelkabin- "Håkon"
1972 Campervan- "Olga"
lungodrom.org
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: København



Vis profil
« Svar #1 på: desember 22, 2009, 22:36:41 pm »

Det første jeg begynte på i høst var kanalene, da dette var det som krevde mest tid og arbeid. Kanalene på venstre side var de som var mest rustne. Jeg begynte med å skjære ut gammelt rust og se hva som kunne beholdes av gammelt materiale og hva som måtte fjernes. Det var ganske mye jobb å få ut de gamle restene da punktsveisen fortsatt var meget solid..Det var nemlig kun halve som måtte byttes noe som gjorde alt litt vanskeligere. Før jeg gjorde dette hadde jeg prøvd å ta så nøyaktige mål av kanalene som mulig, slik at etterarbeidet skulle bli så enkelt som mulig. Jeg bestemte meg for å lage kanalveggene og sveisedelene selv. Jeg tok det jeg hadde; delte en oljetønne og begynte å skjære ut passende stykker. Mye måling banking og måling.. Jeg fikk formet delene som senere skulle sveises inn ganske bra synes jeg. Det var utrolig mye tilpasningsarbeid før jeg fikk alt til å passe sånn noenlunde. Dette arbeidet tok meg noen uker da jeg ikke har all verdens tid til disposisjon. Selve sveisingen gikk ganske fort når jeg først fikk satt igang. Det var selvfølgelig litt krevende siden alt var under bilen, men jeg synes jeg fikk et godt resultat, til at dette var min første sveising noensinne..

* ?.jpg (33.76 KB. 600x450 - vist 346 ganger.)

Hva skjules vel bak gaffa´n?

* venstreside.jpg (30.5 KB. 600x450 - vist 370 ganger.)

Rust på venstre side

* kanalrust.jpg (23.58 KB. 467x700 - vist 304 ganger.)

slik så det ut før jeg begynte

* rustunderside.jpg (26.69 KB. 700x467 - vist 332 ganger.)

etter en litt nærmere titt

* fjerningrust.jpg (29.64 KB. 700x467 - vist 314 ganger.)

skjært ut det som var dårlig

* ytre.jpg (20.01 KB. 700x467 - vist 287 ganger.)

Her har jeg fått satt inn den ytre veggen, første del inne!

* innside.jpg (26.23 KB. 700x467 - vist 300 ganger.)

boret hull til punkter. Ganske kronglete å komme til med vinkelen på profilen fra innsiden, men gikk til slutt..

* forbindelse.jpg (17.76 KB. 700x467 - vist 332 ganger.)

Her er forbindelsen. Ble ikke helt perfekt, men er som sagt første gang jeg gjør noe slikt. Med litt sparkel får jeg nok jevnet ut overgangen..


« Siste redigering: desember 22, 2009, 22:41:26 pm av lungodrom.org » Loggført

1969 Singelkabin- "Håkon"
1972 Campervan- "Olga"
lungodrom.org
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: København



Vis profil
« Svar #2 på: desember 22, 2009, 22:56:41 pm »

Her er fortsettelsen med noen flere bilder. Jeg lagde profilen på de nye kanalene to ganger, da jeg skulle sveise de inn første gangen oppdaget jeg mer rust.. Jeg bestemte meg for å gjøre det litt ordentlig og ikke lappe to steder. Jeg lagde det andre "settet" med kanalvegger lenger, åpnet "lokket" i (hjulrommet?!) som var sveiset på av noen tidligere eiere slik at jeg kunne sette inn de nye stykkene gjennom åpningen. Etter litt bøying og hamring var de nye delene anpasset og klare til å sveises inn. Jeg grunnet de litt med rustgrunning før jeg sveiset de inn. Det siste ble å sette inn litt av b-søylen som var rustet vekk og forbinde alle disse delene nederst. litt pirkete arbeid. Ble ganske fornøyd med sluttresultatet. Har ikke slipt ned og pusset ferdig enda, så regner med at alt ser litt bedre ut da. Her er noen flere bilder fra prosessen:


* nyedeler.jpg (20.26 KB. 700x467 - vist 344 ganger.)

Her er indre og ytre kanalvegg ferdig formet og grunnet..

* nydel.jpg (16.55 KB. 700x467 - vist 295 ganger.)

Underside kanaler og litt av b-søyle

* b.jpg (20.23 KB. 700x525 - vist 264 ganger.)



* gammelsveis.jpg (34.7 KB. 700x467 - vist 317 ganger.)

Her er "lokket" som var ganske provisorisk sveiset på..

* tilpasning.jpg (26.05 KB. 700x467 - vist 361 ganger.)

tilpasning og måling..

* sveis.jpg (26.47 KB. 700x467 - vist 340 ganger.)

sveisingen i full gang.

* ferdigsveis.jpg (29.8 KB. 700x467 - vist 320 ganger.)

Innsiden så godt som ferdig sveiset, gjenstår litt pussing.

* mobilb.jpg (24.93 KB. 525x700 - vist 312 ganger.)

B-søylen og utsiden. Ikke ferdig pusset..

« Siste redigering: desember 22, 2009, 23:03:53 pm av lungodrom.org » Loggført

1969 Singelkabin- "Håkon"
1972 Campervan- "Olga"
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #3 på: desember 22, 2009, 23:19:15 pm »

Velkommen til forumet, har lurt på hvem denne bussen endte hos Glad For jeg regner med at dette er camperbussen som hadde gassbeholder-skap på bakdøra og at du kjøpte den av CF i Bodø?

Blir spennende å følge med på prosjekttråden din, ikke hver dag man leser om folk som lager sveisedeler av en oljetønne! Du vet det vel, men for sikkerhets skyld: Du kan kjøpe ferdige sveisedeler blant annet hos Unneberg-bil.no Glad
Loggført

1969 Militær-buss
lungodrom.org
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: København



Vis profil
« Svar #4 på: desember 22, 2009, 23:23:36 pm »

Jo takk! Ja det stemmer det ja! Hehe. Visste ikke at den var så kjent allerede, da den ikke har så mange år på veien her i Norge. Men det er jo hyggelig å vite at den alerede har gjort seg bemerket hos noen  Glad

Hehe,. ja vet at jeg får kjøpt deler. Er jo gøy å lære litt mer enn bare sveising når man holder på også ;-) Har en bestilling inne hos unneberg nå faktisk :p
« Siste redigering: desember 22, 2009, 23:25:42 pm av lungodrom.org » Loggført

1969 Singelkabin- "Håkon"
1972 Campervan- "Olga"
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: desember 22, 2009, 23:47:59 pm »

Velkommen ja!

Selvfølgelig visste jeg at dette ville føre med seg en del arbeid, men det gledet jeg meg til.
Og dette her er det beste eg har lest på lenge! Det er nemlig ikkje alle som tar dette for ein sjølvfølge og som gledar seg til å jobba på bilane sine(feks forrige sveisar på bilen..) Men du har rette innstillingen ivertfall og det trenger du for du kjøyrer rundt i ei motorisert rustfella Glad

Arbeidet ditt ser veldig bra ut! Du lerar heilt klart å sveisa på denne her, men ikkje nok med det! Du ser ut til å verta ein flink platebankar og! Glad Enkelt å sveisa på ein ferdig bete, men når du lagar han sjølv vert det andre bollar! Sjølv føretrekk eg heimalaga deler av den enkle grunn att nye deler er ubruklige.. Stort sett alle platedeler som kjem i silkematt-svart farge eller bergunder raud, er elendige! Då er det godt å veta att du er kapabel til å laga dei sjølv! Stå på vidare! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 22, 2009, 23:49:46 pm »

Velkommen ja, og Gratulerer med flott bil Gliser

Ser du holder til i Holmsbu! Flott med flere biler i nærområdet!
Det vil snart bli startet opp en klubb her etterhvert Gliser

Lykke til med prosjektet! Jeg skal følge med Gliser Gliser

Mvh Rikard
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
lungodrom.org
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: København



Vis profil
« Svar #7 på: desember 23, 2009, 00:03:07 am »

takk for hyggelige tilbakemelidinger Glad  Det er jo veldig gøy å få litt respons. Jeg skal se om jeg ikke får lagt noen flere bilder av det videre arbeidet.

Ja det er ikke så mange luftkjølte volkevogner jeg har sett her i nærområdet, men det hender de er å se om sommeren ;-)
« Siste redigering: desember 23, 2009, 00:05:10 am av lungodrom.org » Loggført

1969 Singelkabin- "Håkon"
1972 Campervan- "Olga"
eWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 515
Bosted: Hamar


think small


Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 23, 2009, 09:12:38 am »

ser flott ut dette her!

lykke til videre!


Loggført

eWolf - Part of the AirWolfs crew


psssssst! AirWolfs er på Facebook!
98super
Supermedlem
*****
Innlegg: 664
Bosted: Oslo/Langesund


Vis profil

« Svar #9 på: desember 23, 2009, 09:20:51 am »

Grattis med nydelig bil.  Glad å velkommen til forumet.
Loggført
lungodrom.org
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: København



Vis profil
« Svar #10 på: desember 23, 2009, 11:03:18 am »

Etter en rengjøring av undersiden og nøye undersøkelser fant jeg noen flere ruststeder. Heldigvis ingen store overaskelser! Litt rust i den ene (utriggeren)?!? på høyre side foran, noen hull i gamle setefester i gulvet, noen småhull i kanalen på høyre side som kan lappes på inn- og utside.. Siden bilen skal bli en camper, har jeg ikke planer om å sette inn seter, derfor har jeg bare sveiset inn nye gulvstykker uten å ta meg bry med å lage nye fester osv.(dette var faktisk det første jeg sveiset av alt, så nå er jeg ikke så fornøyd med arbeidet.. men lar det være foreløpig så kan jeg heller ta det igjen når jeg tid og overskudd. Jeg er ikke redd for at det ikke skal holde). Jeg vil ha treplate som gulv senere så da synes ikke dette så godt.. gleder meg til å bli ferdig med rusten og få begynt med innredningen, håper dette blir like etter nyttår.. Her er noen bilder fra gulv og utrigger:

Her oppdaget jeg litt rust. Heldigvis ikke noe utover det man kan se på bildet..

* rust.jpg (31.1 KB. 700x467 - vist 298 ganger.)

Jeg skar ut det som var rustent og tilpasset et tilsvarende stykke metall, fra oljetønna Rekker tunge

* hull.jpg (22.88 KB. 700x467 - vist 307 ganger.)

Her har jeg laget stykket:

* tilpasning.jpg (14.23 KB. 700x467 - vist 253 ganger.)

Her har jeg sveiset det inn, men ikke pusset ferdig..

* innsveiset.jpg (26.75 KB. 700x467 - vist 319 ganger.)

Litt rust i setefestene, sett fra undersiden:

* setefeste.jpg (25.47 KB. 467x700 - vist 260 ganger.)

Skåret ut rustne steder i gulv.

* gulv.jpg (30.2 KB. 700x467 - vist 305 ganger.)

Og her sveiset inn..

* gulv2.jpg (48.19 KB. 700x467 - vist 335 ganger.)



« Siste redigering: desember 23, 2009, 11:05:34 am av lungodrom.org » Loggført

1969 Singelkabin- "Håkon"
1972 Campervan- "Olga"
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: desember 23, 2009, 12:04:47 pm »

Har litt tips:
-Ikkje sveis med overlapp (gjor du det på utriggeren?) Det skapar ei ny rusfelle! Sveis kant i kant
-Ikkje bruk den store vinkelsliparen!! Den lagar somoftast meir skade enn nødvendig.. Bruk ein liten i stedet.
-Sveisegrunning kan du med stor fordel bruka der to plater vert sveist oppå kvarandre, det forsegler mellom platene og vil aldri rusta! = bilen din varar lengre Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
lungodrom.org
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: København



Vis profil
« Svar #12 på: desember 23, 2009, 12:20:39 pm »

ja. Takk for tips! Har ikke sveiset kant i kant hverken i gulv eller utrigger Trist Jeg har selv oppdaget at det hverken blir fint eller rustsikkert som du sier.. Får se hvor lenge det blir før dette forbedres eller rettes opp Blunker Når det gjelder den store vinkelsliperen, fungerer bilen min som verktøykasse for noen andre også, så den har jeg ikke tatt i bruk Blunker Har du noen preferanser når det gjelder sveisegrunningen, og hvor det evt. er et godt sted å kjøpe dette?

-David
Loggført

1969 Singelkabin- "Håkon"
1972 Campervan- "Olga"
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: desember 23, 2009, 12:28:30 pm »

Nei, det er nok litt vanskelegare å sveisa kant i kant og samtidig få det til å se bra ut.. Men det viktigaste er ikkje att det vert fint, men att du får god gjennombrenning og att det vert tett!
For å få det rustsikkert trenger du for og etter-behandling. Forbehandlinga er sveisegrunninga! Vist du reiser på den nermaste Volvo-forhandlaren, så kan dei skaffa deg Volvo sveisegrunning. Det er den beste du får tak i. Er ein liten boks som koster rundt 400,- men den held leenge. Så smørar du eit tynt lag på begge plater som skal sveisast isaman, og etter sveising vil grunninga smelta saman og forsegla heilt. Etterpå kan du etterbehandla med rustbeskyttande maling etc.. er vel eitpar hundre forskjellige å velga i mellom, men Arcanol(med 20-40% owatrol iblanda) etterfulgt av bengalakk gjer ei slitesterk overflata! Dette får du kjøpt på jernia.

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
lungodrom.org
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: København



Vis profil
« Svar #14 på: desember 23, 2009, 12:32:21 pm »

Takk for det,.Supert.. ja, jeg har jo litt å jobbe med der.. Det er jo så mye å velge mellom, og konserveringen av sveisede områder er jo minst like viktig som selve sveisingen for at det skal holde.. Er jo helt ny i gamet så er bra med litt tips ang dette..
Loggført

1969 Singelkabin- "Håkon"
1972 Campervan- "Olga"
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #15 på: desember 23, 2009, 21:42:35 pm »

grattis med kul baybuss, å velkommen til vwnorge. denne kommer du til å få mye fine turer med, kommer ikke angre på at du har kjøpt buss Blunker
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #16 på: desember 24, 2009, 14:27:21 pm »

Gratulerer med bay,,havnet i gode hender denne Osteaktig Håper vi får se den til sommeren.
Flott navn på hjemstedet ditt  Gliser
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
lungodrom.org
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: København



Vis profil
« Svar #17 på: desember 25, 2009, 12:48:35 pm »

Siden det ikke skjer så mye på bilen i juletiden tenkte jeg bare å poste noen bilder fra hvordan bilen ser ut nå for tiden. Jeg har bestemt meg for å ta av reservedekket foran og gjøre fronten original. Jeg har også tatt ned det utrolig tunge takstativet som veide minst 80 kg og som har ødelagt pakningene på begge fordørene.. Da jeg tok av reservedekket så jeg at noen tidligere eiere eller andre, har vært litt hardhendte og brukt dekket som støtfanger. Dette har resultert i en fin bulk som presser fronten litt inn der dekket har sittet. Noen tips på hvordan man kan få den ut igjen, uten å strippe hele bilen innvendig for å komme til?? Bulken lar seg godt rette ut tror jeg, siden det er en hel stor flate som er presset inn.. Har tenkt på flere muligheter, men er jo godt å høre fra andre.. I verste fall får jeg den bulket ut på et verksted som kan sakene sine..

Bilen ser litt annerledes ut og mistet litt av sin egensjarm synes jeg , men da får den få det på en annen måte. Jeg skal hvertfall gjøre den hel før jeg setter på noe slikt igjen.. takstativet tror jeg ikke kommer opp igjen.. kunn i forminsket utgave, men det haster ikke Blunker

Her er bilen slik den står i garasjen nå:

* garasje.jpg (35.95 KB. 700x467 - vist 315 ganger.)

Her er fronten:

* bulkfront2.jpg (34.12 KB. 700x467 - vist 297 ganger.)

Litt sparkel kom også til syne opp i venstre "hjørne", tydelig at noen har vært på tur med denne før.

* bulkfront.jpg (24.8 KB. 700x467 - vist 304 ganger.)

I hjulbuene er de eneste stedene der det er beskyttet med sånn tjæreaktig belegg (vet ikke hva det norske navnet er). Resten av undersiden er orginal, kun beskyttet med voks. Jeg vil gjerne beholde det slik, men har begynt å fjerne de løse stedene i hjulbuene på lete etter rust. Er det noen som har noen tips ang. fjerning av dette (uten å skade lakken på undersiden)? Til nå har jeg brukt en plastikkskrape, men er ikke noen effektiv måte å jobbe på føler jeg. Nå som jeg nesten har fått fjernet alt hadde det vært fint å fått den siste  resten også..

* 1a.jpg (22.05 KB. 700x467 - vist 269 ganger.)


Loggført

1969 Singelkabin- "Håkon"
1972 Campervan- "Olga"
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #18 på: desember 25, 2009, 12:57:15 pm »

prøv og legg en fotball innimellom, blås den sakte opp,kommer jo fint til når du tar vekk den pappen 
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #19 på: desember 25, 2009, 14:19:04 pm »

Ja ein fotball bør kunna hjelpa deg med den fronten, men det ser jo ut til att det er ei ganske omfattande bulk. Alternativet er jo kanskje å reversera skaden ved å montera på stativet igjen, og hekta ei talja fast i stativet og dra bulka ut samme måte som ho kom inn, men veit ikkje om det funker då..

Tectylen i innerskjermen er nok best å fjerna med ei metall-malingskrapa. Men det kjem jo anpå om tectylen fortsatt er seig og klissete eller om den er gammal sprø og inntorka. Er den gammal er det lett å ta den av, men om den er seig og ny så er det litt verre. Du kan prøva med varmepistol og varma tectylen opp, men i fleste tilfeller vert det berre meir seigt då. Ellers så fjerner du det du får av med skrapa så vasker du vekk restane med tynnar, aceton eller whitesprite. Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #20 på: desember 25, 2009, 14:58:44 pm »

Fett prosjekt! Bra jobba.
Kompisen min og jeg vært igjennom akkurat det samme med hver vår buss.

Han starta med nøyaktig samme bil som deg – sjekk:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4862.0.html
Loggført

1957 Type 2
lungodrom.org
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: København



Vis profil
« Svar #21 på: desember 25, 2009, 15:33:49 pm »

Takk for svar!
Så kult^^Er utrolig innspirerende å lese og se noen som har gjort noe av det samme før! takk for tips.. Gleder meg til å sette igang igjen etter romjulen!
Loggført

1969 Singelkabin- "Håkon"
1972 Campervan- "Olga"
lungodrom.org
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: København



Vis profil
« Svar #22 på: desember 28, 2009, 13:17:32 pm »

Hei.
Jeg lurte på om noen hadde noen tips om hva som er bra å bruke som grunning på gulvet inne i bussen? Tenkte å slipe ned den 3-lags malingen som er på nå og få en jevnere farge til slutt.. Hva er best til nedsliping, hvor mange strøk, hva slags maling, sprøyte, eller male? Jeg skal kun gjøre dette på gulvet da lokket over motorrommet og skråveggen over tanken fortsatt er i god stand og original lakk. Vil ha en hvitfarge på gulv, samme som på støtfangere, men er ikke så viktig da jeg planlegger å legge treplater over senere. Noen tips til isolering under gulvplater, evt hvordan??

-David

Loggført

1969 Singelkabin- "Håkon"
1972 Campervan- "Olga"
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #23 på: desember 28, 2009, 13:51:30 pm »

Dersom det er VELDIG tjukt med gammal maling på gulvet så ville eg brukt malingsfjerner og skrape for å få vekk det grøvste! Då vert det mindre støvete og... Du får kjøpt DUXOLA malinfjernar på jernia, den er bra! Etter att mykje av malinga er vekkskrapa, så ville eg reist på biltema og kjøpt eit sånt sett: http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Slipemateriale/Borstesett-5-deler/ Som du kan setta på vinkelsliparen. Så er det berre å pussa vekk det som er av maling! Veldig effektivt å bruka.
Når du har brukt malingsfjernar(syra) er det lurt å få vaska golvet før etterbehandling. Varmt vatn og ei fidla og vask heile golvet Glad Bruk hårfønar eller varmepistol til å tørka så det ikkje ruster for deg.
Etter att alt er vekke så finner du fort ut om det er rust som du skulle tatt hånd om.. Dersom ting ikkje ser så gale ut så kan du fortsetta med den behandlinga eg nevnte over, Kjøp deg ein litersboks med Owatrol på feks jernia. Dette smører du ut over heile golvet med ein kjøkkensvamp. Vent ca 2-3 timar (om bilen står relativt varmt) sånn att owatrolen har trekt ned i metallet. Så tørker du lett over med ei fidla, det som er overflødig. Vent så eitpar timar og legg på eit nytt strøk. Så må det torka.. tar lang tid om det er kaldt og mindre om det er varmt.. Vent minst 1 dag. Så er det Arcanolen som står for tur. Fåes og på jernia under navnet Bengalakk grunning eller noko sånt. Bland i ein desh owatrol i arcanolen og påfør med kost eller rulla alt etter som. Ha på to lag med dette og. Og til slutt er det Bengalakken som skal på. Denne får du ivertfall i kvit farge. Påfør som arcanolen i 2 lag eller meir.

Gjer du alt dette, så er du garantert eit slitesterkt og rustfritt golv i maaange år Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
lungodrom.org
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: København



Vis profil
« Svar #24 på: desember 28, 2009, 13:56:44 pm »

Takk for det! det var jo en grundig beskrivelse. Da kan jeg sette i gang med det snart. Skal prøve å gjøre meg ferdig med all rustsveisingen før jeg setter i gang med det.. Gleder meg til å begynne med det. Rustsveising er det som tar mest tid men som man visuelt ser minst fremgang i Blunker

Takk for raskt svar!
Loggført

1969 Singelkabin- "Håkon"
1972 Campervan- "Olga"
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #25 på: desember 28, 2009, 22:46:23 pm »

Men rustsveising er det beste du kan gjera med bilen din Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
lungodrom.org
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: København



Vis profil
« Svar #26 på: januar 09, 2010, 21:22:46 pm »

Ja da har det gått en stund siden forrige oppdatering. Har ikke skjedd så alt for mye med bilen i mellomtiden, men noen kvelder denne uken har jeg fått tilbragt i garasjen. Jeg fikk hjelp av en kamerat til å skyve bilen inn i den oppvarmede garasjen, da starteren ikke er på lag med meg. Begynte å bli litt kaldt å være ute i -25 ´c.. Vi fikk til slutt parkert den med jekkestropper og skyving..

Nå har jeg begynt å "reparere" mitt aller første sveisearbeid i gulvet inne (som jeg ikke ble fornøyd med) og har fått sveiset inn noen biter der.. denne gang kant i kant ;-).. en dårlig ting er at sveiseapparatet har sluttet å virke Trist Dette stopper opp fremdriften ganske så mye.. Jeg har prøvd å finne på andre ting å drive med i mellomtiden, og har nå begnt på den ene støtfangeren bak som var noe rust på. Slipt ned, grunnet og slipt og grunnet.. tar sin tid å tørke når temperaturen ikke klarer å komme over 10 ´c.. Jeg har også skrapt hele gulvet innvendig for gammel maling/lakk.. 5 lag!! ytterst svart, så grønn, så rød, så orginal grønn og så grunning... mye kjemikalier som måtte til for å fjerne det.. har fått det ned til rød/hvit og tar resten med sliping.. Jeg har også prøvd å finne mysteriet bak starteren min, men har ikke kommet noe videre. Bygget den ut for andre gang.. Ja den starteren er et eget kapittel for seg selv hvis jeg skal begynne å forklare hvordan den oppfører seg.. et mysterium.

Ja.. det var det som har skjedd denne uken. Er ganske kjipt uten sveiseapparat og to hull i gulvet.. jaja. Får se hva søndagen bringer.

Her er noen dårlige mobilbilder så lenge:

Her "taues" bilen inn:

* 03012010319.jpg (27.52 KB. 1000x750 - vist 248 ganger.)


* 03012010318.jpg (36.51 KB. 1000x750 - vist 232 ganger.)

støtfanger:

* 04012010323.jpg (148.6 KB. 1000x1333 - vist 258 ganger.)

Grunnet:

* 05012010327.jpg (71.48 KB. 750x1000 - vist 216 ganger.)

Ny sveis i gulvet.. lenger oppe kan man se den gamle.. Dårlige bilder..

* 03012010322.jpg (87.73 KB. 1000x750 - vist 254 ganger.)


Kommer kanskje noen flere bilder senere..

« Siste redigering: januar 09, 2010, 21:54:24 pm av lungodrom.org » Loggført

1969 Singelkabin- "Håkon"
1972 Campervan- "Olga"
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #27 på: januar 10, 2010, 00:13:32 am »

Godt å sjå att det vert gjort noko! Kjekt å jobba i plussgrader Glad

Men kva er det som har skjedd med sveiseapparatet ditt? (og kva merke,modell er det?)

Startaren din har sikkert dårleg jording, kan henda du bør skifta jordingen vist den er dårleg. også bør du pussa Alle kontaktar. Kan og vera dårleg startarforing i girkassa. Men somoftast er det dårleg kontakt på den vetle ledningen som kjem frå tenningslåsen. Du får vel kjøpt rele-sett til bussar som skal gjera att du får bedre straum bak til startaren!

Stå på dette vert bra bil Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
lungodrom.org
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: København



Vis profil
« Svar #28 på: januar 10, 2010, 12:03:17 pm »

Ja.. Jeg har også trodd det var jordingen hele tiden. Men Strømmen kommer bak til starteren. Den trekker strøm men gjør ingen ting. Magnetbryteren som er på starteren virket ikke da jeg tok den ut så den har jeg reparert og da fungerte den, to tre ganger og så var det samme problem som tidligere. Trodde det var kabelbruddet i denne, som jeg reparerte, som var årsaken men det er det tydeligvis ikke. Starteren har hatt syndromer til dårlig jording helt siden jeg kjøpte den. Den har nesten aldri startet, bare en sjelden gang, og da gjerne 5 ganger etter hverandre..Jeg har sjekket jording fra girkassen til karosseri, batteri og alle kontakter mellom tenningslåsen og starteren. Alt dette ser bra ut. Jeg vet ikke hvordan man kan måle strømmen fra tenningslåsen i startposisjon for å finne ut om det ikke kommer tilstrekkelig strøm, eller om problemet er et sted i mellom?? Tips til måling?

Da jeg bygget den ut og reparerte magnetbryteren, renset hele starteren og testet den før jeg bygget den inn fungerte den helt fint. Da jeg bygde den inn stod bilen fortsatt ute så da jeg prøvde å starte virket det som starteren ikke klarte å vri om motoren på grunn av tykk og kald olje i mortor og grikasse.  Starteren fungerte, men bilen startet ikke. Derfor "kjørte" jeg den inn i varm garasje for å få varmet opp det hele. Da jeg prøvde starte dagen etter hørte jeg bare magnetbryteren som gikk ut, etter dette var det helt stille som alle de gangene den ikke starter.. tilbake til utgangspunktet..

noen som har noen ide?
Loggført

1969 Singelkabin- "Håkon"
1972 Campervan- "Olga"
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #29 på: januar 10, 2010, 12:23:03 pm »

Har du nok strøm på batteriet, da?  Øyerulling
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!