VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: hunter på november 02, 2012, 22:32:50 pm



Tittel: Overhaling av 2,0CU luftmotor
Skrevet av: hunternovember 02, 2012, 22:32:50 pm
Hei. Eg har ein doka 81-modell med 2,0cu luftmotor. Originalmotoren fikk havari på topper og motoren ble byttet ut. Nå ønsker eg å sette original motoren i stand igjen og lurer på hvor mye eg må gjøre for å være sikker på at den skal fungere optimalt. Tenker å kjøpe nye topper/stempler komplett og sette på. MEN hva må gjøres i blokka? Nye lagrer i rådene? Hva mer liksom?

Og så er eg ikkje noen supermekaniker og sliter litt med en slakk kropp, så eg leiter evt etter noen som kan hjelpe meg med å få blokka 110% igjen uten at eg føler meg ranet etterpå... noen tips til folk som kan hjelpe? Motor står i Haugesund, men lar seg nok frakte noen mil uten alt for store problem.

Har og sett at JustCampers selger komplette motorer som er overhalt av VEGE i Tyskland. Koster plenty. Noen som vet om disse går an å kjøpe direkte fra VEGE på noen måte?

Overhalingen har ingen hast, men kunne vært kjekt å få i motoren før august 2013...


Tittel: Sv: Overhaling av 2,0CU luftmotor
Skrevet av: Cheronnovember 02, 2012, 22:40:01 pm
Om du skulle trenge kam, løftere og kamdrev har jeg dette til salgs. Helt nytt. Kun åpnet for å titte  :)

Bestilt til akkurat samme motor som du har.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,49637.0.html


Tittel: Sv: Overhaling av 2,0CU luftmotor
Skrevet av: hunternovember 02, 2012, 23:06:45 pm
Om du skulle trenge kam, løftere og kamdrev har jeg dette til salgs. Helt nytt. Kun åpnet for å titte  :)

Bestilt til akkurat samme motor som du har.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,49637.0.html

sikkert flott det, men hvis du leser spørsmålet mitt igjen så aner eg ikkje ka eg treng av deler ;)


Tittel: Sv: Overhaling av 2,0CU luftmotor
Skrevet av: Kjell Roarnovember 02, 2012, 23:27:36 pm
Spørsmålet ditt er vanskelig å svare på, uten å åpne motoren. Først da vil du finne ut hva som må/bør byttes. Da fatterns 2.0 CU blei overhalt for 20 år siden, var sylinderne speilblanke og kammen gåen. Og utslitte hydrauliske løftere. Blei honet og fikk nye stempelringer. Men sånt veit man ikke før ting er åpnet og kontrollmålt.


Tittel: Sv: Overhaling av 2,0CU luftmotor
Skrevet av: Cheronnovember 03, 2012, 08:34:06 am
Som Kjell Roar sier, du må åpne :)

Og kammen din er nok sliten om ikke utslitt. Det er "standard" Type 4 motorer å ha utslitt kam visstnok. Er under læreprosessen selv :)


Tittel: Sv: Overhaling av 2,0CU luftmotor
Skrevet av: Lars Johansennovember 05, 2012, 11:34:32 am
Overhalte en 2.0 cj motor.

Nye veivlager, rådelager og kamlager.
Nye løftere og stempelfjærer
Samt pakningsett

Totalt 3200kr

Var bra syl, kam, blokk og topper.

Hos deg må du vel regne endel til på topper, trolig ventilsete som har løsnet, det kan fort ha slaktet stempel også.


Tittel: Sv: Overhaling av 2,0CU luftmotor
Skrevet av: H-MEKnovember 05, 2012, 17:08:19 pm
Som Kjell Roar sier, du må åpne :)

Og kammen din er nok sliten om ikke utslitt. Det er "standard" Type 4 motorer å ha utslitt kam visstnok. Er under læreprosessen selv :)
Nå er det vel ikke så vanlig med rund originalkam, men repro/trim av billig sort kan være rund etter ett kvarters bruk..