mai 08, 2024, 21:49:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp, jeg bygger motor!  (Lest 44903 ganger)
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #90 på: mars 03, 2009, 20:24:45 pm »

Er ikke helt tilfreds hvordan kollektoene er laget og vil nok prøve å åpne opp litt for bedre flow.


* Collector.jpg (52.48 KB, 972x648 - vist 380 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #91 på: mars 17, 2009, 13:33:23 pm »

Har da åpnet opp for bedre flow.
Synes ikke så godt på bildet, men det ble mye bedre enn slik det var.


*  (83.35 KB, 704x528 - vist 371 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #92 på: mars 17, 2009, 13:53:02 pm »

Med de nye toppene ble motoren noe smalere slik at det originale kjøleblekket ikke passet lenger.
Ville ikke sette vinkelsliperen i disse og valgte helle å få tak i lengre råder.
CB Performance Uni-tech råder med 5.5" lengde er på vei og kommer neste uke.

Stage 1 toppene fra Steve Tims ble bestilt med matchportede innsug til Dellortoforgassere.
Matchportinga var vell så som så, men føler ikke at jeg kan klage.
Man får det man betaler for; "Free match porting"
Har da tatt den møysomme jobben med å få dette perfekt.
Tolleransegrensen for matchporting i USA virker som å ligge på 1-2 mm til og fra.
Etter noe arbeid ligger nå grensen på mindre enn en tiendels millimeter....

Innsugene hadde også støpeskjøter innvendig.
Disse er filt bort og innsugene er nå polert innvendig.
« Siste redigering: mars 17, 2009, 15:52:25 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #93 på: mars 17, 2009, 13:57:59 pm »

Lengre råder forandrer vel ikke bredden på motoren i den forstand? Med mindre du tar mindre av toppene/sylindrene?
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #94 på: mars 17, 2009, 14:10:22 pm »

Ved å bruke råder som er 2.54 mm lenge enn de jeg har nå, vil jeg få montert kjøleblekket uten problemer.
Har nå 5.4" råder (137,16 mm), men skal bruke 5,5" (139,7 mm)
Må shimse sylinderne  med 2.54 mm for å opprettholde samme vendehøyde som jeg hadde med 5.4" rådene.
« Siste redigering: mars 17, 2009, 14:12:39 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #95 på: mars 17, 2009, 14:18:03 pm »

Ah, ja da er jeg med.

Kommer jo til å møte samme problemet jeg også, har vel freset toppene mine 2.5mm hver side.
Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #96 på: mars 17, 2009, 17:28:25 pm »

imponert over motor såvel som bilen !!

jeg vet pris i grunnen ikke er tema  da mange har avtaler/venner/bekjente/byttehandler - men elforsinking - det frister
veldig da det gjør at det ser helt "ace" ut - men er prisen deretter eller ville man bli positivt overasket =? 

Kjør på herr Holmen - kjekk lesning dette Glad 

Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #97 på: mars 17, 2009, 18:15:43 pm »

Prisen på elforsink er ikke allverden.
Problemet er at det er kun 2 firmaer i Norge som driver med dette.
Et i Rogaland og ett i Trøndelag. (Tror jeg)
Problemet er at etter at man har glassblåst delene må de behandles før dem begynner å ruste.
Går ikke å pakke disse i posteske å sende, for da har de begynt å ruste før de kommer frem.
Heldigvis bor jeg ikke mere en 10 minutter unna.....
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #98 på: mars 17, 2009, 18:22:26 pm »

Bs-teknikk på fornebu i oslo har vertfall eloksering.. men om det er det samme veit eg ikkje
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #99 på: mars 17, 2009, 18:27:02 pm »

Prisen på elforsink er ikke allverden.
Problemet er at det er kun 2 firmaer i Norge som driver med dette.
Et i Rogaland og ett i Trøndelag. (Tror jeg)
Problemet er at etter at man har glassblåst delene må de behandles før dem begynner å ruste.
Går ikke å pakke disse i posteske å sende, for da har de begynt å ruste før de kommer frem.
Heldigvis bor jeg ikke mere en 10 minutter unna.....

Har ett firma i mjøndalen som heter Eiker overflateteknikk dem driver å elzinker ++++har hatt mange deler der til behandling og er fornøyd med resultatet ligger bare 5 minutter unna Rekker tunge
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #100 på: mars 17, 2009, 18:34:55 pm »

Bs-teknikk på fornebu i oslo har vertfall eloksering.. men om det er det samme veit eg ikkje

Eloksering er for aluminium
Her kan man få flere flotte farger.

På stål får man "gull og blank".
Den mest holdbare er "gull", men denne er på vei ut på grunn av miljøhensyn.
« Siste redigering: mars 17, 2009, 18:37:39 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #101 på: mars 17, 2009, 19:46:52 pm »

Ved å bruke råder som er 2.54 mm lenge enn de jeg har nå, vil jeg få montert kjøleblekket uten problemer.
Har nå 5.4" råder (137,16 mm), men skal bruke 5,5" (139,7 mm)
Må shimse sylinderne  med 2.54 mm for å opprettholde samme vendehøyde som jeg hadde med 5.4" rådene.


Hva annet tar endring av rådelengden med seg? Er det noen ulemper / vurderinger som må gjøres? Spør litt dumt da jeg jo skjønner at hastigheter og vinkler etc må forandre seg, men hvis noen har en kort kommentar til rådelengde vs slaglengde så er det interessant.
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #102 på: mars 17, 2009, 23:22:41 pm »

Eiker overflateteknikk  el forsinker også, i flere farger tilogmed. Det er mange firmaer som driver med dette, og det ikke dyrt
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #103 på: mars 18, 2009, 17:01:27 pm »

Men husk elz er ikke noe ute greier, ser fint ut ja. Men tåler ikke mye vær og vind. Uansett hva folk sier så er det ren fakta....
Loggført

Mvh

Marius
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #104 på: mars 18, 2009, 17:29:30 pm »

Men husk elz er ikke noe ute greier, ser fint ut ja. Men tåler ikke mye vær og vind. Uansett hva folk sier så er det ren fakta....
Stemmer det! Tipper Holmen bruker Fatnes og blåkromatiserer? I distriktet vårt har vi og Lode Zink, og da får vi det varmgalvanisert. Og DET holder rusta borte...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #105 på: mars 26, 2009, 18:59:49 pm »

El-forsinking er til utegreier.
Vindushengsler til Nordan er også el-forsinket og disse vinduene står ute hele året.
Ja, jeg bruker Fatnes og han leverer alt til Kvernelands fabrikk. Den "lille" bedriften som produserer jordbruksredskaper.

Sendte en forespørsel til Lode Zink men de gadd ikke å svare på henvendelsen.
Privatkunder er visst ikke noe for dem.
« Siste redigering: mars 26, 2009, 19:07:55 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #106 på: mars 26, 2009, 19:03:07 pm »

Da jeg skulle bytte råder fant jeg noe urenheter inne i motorblokka som jeg ikke likte.
Motoren har stått i garasjen i påvente av topper og nye råder siden juletider.
Regner med at noe har funnet veien inn under innpakningen som ikke var god nok.

Har da demontert motoren helt i deler og begynner fra scratch igjen.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #107 på: mars 26, 2009, 20:38:16 pm »

Sikkert lurt.
Loggført

Mvh

Marius
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #108 på: mars 26, 2009, 22:33:40 pm »

Da jeg skulle bytte råder fant jeg noe urenheter inne i motorblokka som jeg ikke likte.
Motoren har stått i garasjen i påvente av topper og nye råder siden juletider.
Regner med at noe har funnet veien inn under innpakningen som ikke var god nok.

Har da demontert motoren helt i deler og begynner fra scratch igjen.


vakuum-pakke neste gang.. Øyerulling  sånn som grillpølser Glad
Loggført

Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #109 på: mars 27, 2009, 06:40:23 am »

Eller handle inn de deler man skal bruke og bygge motoren ferdig Rekker tunge
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #110 på: mars 27, 2009, 17:49:54 pm »

Med en Dremmel er det blitt laget et lite hakk i rådene på hver side.
Dette er for å tilføre smøring mellom råde og veiv,
samt at noe olje vil sprute å smøre kryssboltene.
Underspyling er med på å kjøle stemplene også.

Rådene fra CB Performance er vektjustert fra fabrikk.
Dette viste seg i dette tilfelle å være meget bra.
Kun 0,4 gram skiller de fire rådene, noe som er helt akseptabelt.


*  (112.85 KB, 972x648 - vist 382 ganger.)
« Siste redigering: mars 27, 2009, 18:05:39 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #111 på: mars 27, 2009, 17:58:07 pm »

For å få best mulig resultat har jeg veiet hver enkelt del seperat og notert vekten.
Stemplene var det noe variasjon på men har blitt justert til +/- 0,5 gram.
Man skulle tro at de små seger-ringene som låser kryssbolten i stempelet hadde samme vekt,
men her var det en differanse på 0,2 gram
Etter å ha regnet sammen vekten på forskjellige deler gikk kabalen omsider opp.

Hvert komplette stempel veier nå 602.5 gram



* Vektjustering.JPG (60.69 KB, 749x494 - vist 411 ganger.)
« Siste redigering: mars 27, 2009, 18:00:03 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #112 på: mars 27, 2009, 20:21:46 pm »

Selv bildene dine er helproffe, Holmen - dette er skikkelig morro å se på! Det er vel i blueprintingen de gratis hestene ligger, sies det - du får nok ut endel mer en en vanlig sammenskrudd vil jeg tro! Takk for at du tar deg bryderiet med å dele dette med oss!
Loggført
1303S73
Supermedlem
*****
Innlegg: 735
Bosted: Haugesund NRVWK


1303LS Org. Cab. & Gullhuset


Vis profil
« Svar #113 på: mai 02, 2009, 23:02:39 pm »

Hvordan går det?

Hilsen Geir.
Loggført

1973 1303LS Org. Cab
1966 VW panel Gullhuset
1985 VW transporter syncro
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #114 på: mai 04, 2009, 08:07:05 am »

Har nå fått de siste delene i hus men venter på noen sylindershims før jeg kommer videre.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
1302
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted: Åmot (Modum)



Vis profil
« Svar #115 på: mai 06, 2009, 07:22:10 am »

Hei!

Bygget meg i fjord en 2165 motor med w100 kam. Grunnen til kamvalg da var pga av konvertering til turbo siden. Motor : Orginalt borsett fra kam,30mm oljepumpe, portede org topper, og 94mm syl sats og 78mm slag på veiv. 8,5 i komp.

Dette går nå med MS datasprut. Og drar helt fra bunn men er ikke noe tess over 5000 rpm.
Kan kjøre veldig høy tenning uten bank noe som gjør dette bunndraget, men ønsker man noe mer villig oppover i registeret er valg av kam noe å vurdere:). F.eks w-110
For en litt mer hærlig lyd anbefales rettskårende drev til kamdrev. Dette gir en hærlig sang i motoren.

Vh 1302
Loggført
1302
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted: Åmot (Modum)



Vis profil
« Svar #116 på: mai 06, 2009, 08:10:45 am »

Hei igjen.

Ev kompis bygget for en liten stund siden følgende.

AS 41 blokk
1776 ccm 90.5mm syl
Vippearmer og allt annet er orginalt
30 mm shadek olje pumpe
CB 044 topper med 35/40 mm ventiler
w-110 cam
9,7 i komp
40mm gassere
ca 110 hk

Drar godt fra bunn og opp til 5500 rpm.

Vh 1302
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #117 på: juni 09, 2009, 11:47:39 am »

Med lengre råder ble vendehøyden feil.
Her måtte det shims til.
Bestillte shims fra CSP (www.vdub2you.com) og håpet på tyske kvalitetsdeler.
Shimsene var fra EMPI og er stamset ut fra blikkplate.
Helt grei løsning dette, men man får en egg på undersiden av shimsene som må files bort.
Shimsen holdt ikke de målene som ble lovet men alle fire var like i hver pakke.
Empi oppgir 0.020" som er 0.508 mm. Disse shimsene er 0.58 mm.
De andre shimsene var oppgitt til 2.28 mm men ble målt til 2.22 mm.
Tilsammen gjør shimsene på 2.80 mm at vendehøyden blir 1.41 mm, noe som gir 9.5:1 i kompresjon.


* Shims.jpg (68.45 KB, 564x423 - vist 232 ganger.)
« Siste redigering: juni 09, 2009, 14:41:38 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #118 på: juni 09, 2009, 11:53:27 am »

Støtstangrørene er rustfrie men er i tillegg el-forsinket.
Unødvendig men viktig for helhetsinntrykket.


*  (75.08 KB, 704x528 - vist 333 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #119 på: juni 09, 2009, 11:55:46 am »

Pinnboltene som man skrur fast toppene med er forsterkede Scat.
Mutterene i dette settet er byttet ut i muttere med "Aircraft Quality"
Det er blitt brukt maken muttere på vippetøyet.


* Muttere.jpg (85.42 KB, 704x528 - vist 393 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Sider: 1 2 3 [4] 5 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!