mai 17, 2024, 12:53:27 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor og girolje  (Lest 5456 ganger)
Boble1200
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: mai 28, 2014, 22:36:19 pm »

Heisann,

Jeg har nettopp kjøpt min første bil! VW 1965 1200cc.
Jeg tenkte å skifte oljene, og lurte på hvilke oljer jeg skal bruke til girkasse og motor. Hvor mangen liter går det på begge?

Skulle skifte hjulager, der all giroljen rant ut, nå har jeg ikke pakningen som ligger i mellom dekselet og ankerplaten!!

Er det girolje eller bakakse olje som kom ut? hvilke olje er bakakselolje?
« Siste redigering: mai 28, 2014, 22:54:19 pm av Boble 1200 » Loggført

VW Boble
1200cc T2
1995
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: mai 28, 2014, 22:56:53 pm »

Olje er et eget kapittel...

Jeg bruker 10W40 delsyntetisk på motoren. Men er motoren din "møkkete" innvendig (du kan vippe av ventildekslene og se om det ligger mye svartbrent olje der eller om det er gyllent...), bruk mineralolje og ta hurtige oljeskift først. Du ser på peilepinnen om olja blir fort møkkete. Siden det ikke er oljefilter på bobla, bare ei sil, bør olja byttes på 3-4.000 km.

Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Boble1200
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: mai 28, 2014, 23:04:14 pm »

Ok, oljen er svart. har pakninger klart i hvertfall Glad  Vet du noe mer om resten?
Loggført

VW Boble
1200cc T2
1995
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: mai 29, 2014, 07:36:30 am »

Bruk søkefunksjonen på forumet, så finner du mang en tråd om dette emnet Glad

Angående svart olje: Allerede i 1968 skrev VW i instruksjonsboka til bilen, at datidens olje hadde så gode rensende egenskaper at det er helt normalt at den blir svart etter kun kort tid. Oljeskift er generelt hver 5000 km. Hyppigere oljeskift er kun nødvendig ved mye småkjøring, særlig da vinterstid.

Mineralolje eller syntetisk? Her liker jeg selv følgende tommelfingerregel: Fortsett å bruke den typen olje motoren har blitt kjørt lenge med.

Har du en motor du vet er noenlunde ren innvendig, ser jeg ingen grunn til å la være å bruke syntetisk. Bedre smøreegenskaper, bedre rensende egenskaper, mindre avleiringer/koks, jevnere viskositet over større temperaturspenn, olja beholder disse gode egenskapene over lengre tid...

Har motoren blitt kjørt på mineralolje all sin tid, derimot, kan syntetoljas rensende effekt i verste fall føre til at avleiringer i motoren løsner og havner der du overhodet ikke vil ha dem. Da er det greiere å bare fortsette med mineral, til den dagen man tar en full overhaling av motoren.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #4 på: mai 29, 2014, 21:23:10 pm »

I girkassen kan du bruke en GL4 80w olje. nærmere 2,5 liter går med ved oljeskift. Kjør den varm. En lang kjøretur. Før du tapper ut gammel olje. Du kan med fordel varme opp den nye girolja  over en panelovn eller lignende før du fyller på, da renner den lettere inn i kassa. fyll oljen SAKTE på girkassa så olja rekker å fordele seg i hele girkassa. Det er fullt når olja begynner å renne ut av påfyllingshullet. bilen skal vel stå nogenlunde i vater, for å få riktig nivå. Jeg bruker en lang slange og en trakt til å fylle på. Skru av venstre bakhjul for lettere tilgang .
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: mai 30, 2014, 08:43:29 am »

Tålmodighet er visst greia når man skal bytte girkasseolje, ja. 2,5 liter som skal på, men fort gjort å bli lurt om man ikke er tålmodig nok - man tror det er fullt, men så er det det likevel ikke.
Loggført
Boble1200
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: mai 31, 2014, 09:11:07 am »

Hehe okei 😊 men det er jo akselolje jeg skal bruke, går det for det samme?
Loggført

VW Boble
1200cc T2
1995
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6118
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 31, 2014, 10:09:25 am »

ja
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!