mai 02, 2024, 17:21:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Blårøyk ved oppstart  (Lest 3667 ganger)
vwbass
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: september 17, 2014, 18:53:44 pm »

Min 1600 motor sender ut en stor blå røyksky i det jeg starter den opp.
Når motoren er kald gir den dessuten fra seg en liten svart røyksky, også.
Dette er også kun ved oppstart.
Når jeg vel har fått start og blåst ut "gørra" er det kun vanlig eksos som kommer ut.
Det er ikke være noe olje i bensinen. (Motoren er nesten helt ny).

Når jeg kjører sutrer motoren litt når jeg gir på, før den kommer.
Dette er sannsynligvis blandinga(?), men kan det gå ut over kjøreegenskapene til motoren når man
stiller Co´en etter eu-krav, altså der den må være får å få bilen eu-godkjent?


Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: september 17, 2014, 21:58:48 pm »

CO-krav? Hvilken årsmodell er dette?
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #2 på: september 17, 2014, 23:56:01 pm »

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=568151&sid=6a38e117088f72236b7c0e2685f7b733
Loggført
vwbass
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: september 18, 2014, 08:48:52 am »

CO-krav? Hvilken årsmodell er dette?

1976
Loggført
vwbass
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: september 18, 2014, 09:09:58 am »


Fyren snakker om at blå røyk er det samme som brent olje.
Dvs at det kommer noe olje inn i toppene.

Er det "vanlig" at det siver litt olje inn der, eller burde jeg være bekymret?
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: september 18, 2014, 17:19:06 pm »

Hvis du får blårøyk ved hver eneste oppstart fra kald motor, er dette et tegn på slitasje, som det nok er på tide å gjøre noe med. Blårøyk akkurat ved oppstart hvis motoren har stått en stund, er ikke nødvendigvis unormalt, men en naturlig konsekvens av at sylindrene ligger horisontalt.

Usikker på hvilke CO-krav som gjelder for en 76-modell, men de er vel neppe like strenge som for en moderne bil. Regner med at det er de rette kravene du justerer etter?

Sjekk at akselerasjonsdysa sitter og fungerer som den skal - har opplevd at trøbbel med denne gir alskens rar røyk fra kald motor. Deretter er det å justere ventiler, tenning og forgasser rett. Har du ingen oppskrift på forgasserjustering liggende, funker det fint å google navnet på forgasseren. Da finner du alltids detaljerte instruksjoner.

Edit: Etter litt googling ser det ut til at kravet er maks 4 eller 4,5 prosent CO. Det klarer min 68-modell helt fint å komme under når den er riktig justert, så burde ikke være noe issue for din motor.
« Siste redigering: september 18, 2014, 17:23:54 pm av Pan » Loggført
vwbass
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: september 18, 2014, 20:46:58 pm »

Hvis du får blårøyk ved hver eneste oppstart fra kald motor, er dette et tegn på slitasje, som det nok er på tide å gjøre noe med. Blårøyk akkurat ved oppstart hvis motoren har stått en stund, er ikke nødvendigvis unormalt, men en naturlig konsekvens av at sylindrene ligger horisontalt.

Usikker på hvilke CO-krav som gjelder for en 76-modell, men de er vel neppe like strenge som for en moderne bil. Regner med at det er de rette kravene du justerer etter?

Sjekk at akselerasjonsdysa sitter og fungerer som den skal - har opplevd at trøbbel med denne gir alskens rar røyk fra kald motor. Deretter er det å justere ventiler, tenning og forgasser rett. Har du ingen oppskrift på forgasserjustering liggende, funker det fint å google navnet på forgasseren. Da finner du alltids detaljerte instruksjoner.

Edit: Etter litt googling ser det ut til at kravet er maks 4 eller 4,5 prosent CO. Det klarer min 68-modell helt fint å komme under når den er riktig justert, så burde ikke være noe issue for din motor.

Takk for godt og utfyllende svar!
Det er på ingen måte hver gang jeg starter.
Jeg er usikker på hvor høy prosenten på Co´en er, men jeg mener at min 76modell kommer under et eller annet krav.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #7 på: september 18, 2014, 22:01:10 pm »

Hva skjer om du drar godt opp i turtall f.eks på 1 eller 2. for så å slippe gassen og bremse på giret. Kommer det mye røyk da ?

Jeg hadde en luftkjølt 6'er med dette problemet og der var det slitte ventilstyringer som var det værste problemet, ved bremsing på gir/vakum dro den olje gjennom inn i forbrenningskammeret.
Loggført

1961 T1 - Custom
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #8 på: september 20, 2014, 10:38:57 am »

Hvis du får blårøyk ved hver eneste oppstart fra kald motor, er dette et tegn på slitasje, som det nok er på tide å gjøre noe med. Blårøyk akkurat ved oppstart hvis motoren har stått en stund, er ikke nødvendigvis unormalt, men en naturlig konsekvens av at sylindrene ligger horisontalt.

Usikker på hvilke CO-krav som gjelder for en 76-modell, men de er vel neppe like strenge som for en moderne bil. Regner med at det er de rette kravene du justerer etter?

Sjekk at akselerasjonsdysa sitter og fungerer som den skal - har opplevd at trøbbel med denne gir alskens rar røyk fra kald motor. Deretter er det å justere ventiler, tenning og forgasser rett. Har du ingen oppskrift på forgasserjustering liggende, funker det fint å google navnet på forgasseren. Da finner du alltids detaljerte instruksjoner.


Edit: Etter litt googling ser det ut til at kravet er maks 4 eller 4,5 prosent CO. Det klarer min 68-modell helt fint å komme under når den er riktig justert, så burde ikke være noe issue for din motor.

Takk for godt og utfyllende svar!
Det er på ingen måte hver gang jeg starter.
Jeg er usikker på hvor høy prosenten på Co´en er, men jeg mener at min 76modell kommer under et eller annet krav.

Avgasskrava på din bil er maks 4,5%co(gjelder alle biler opp til 1986)
Loggført

Seaside VW klubb
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: september 20, 2014, 12:07:01 pm »

Blårøyk ved oppstart er et godt tegn på slitte ventilstyringer. Blunker
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!